پیام خود را بنویسید

چک لیست نهایی پایش گروه های آموزشی

 | تاریخ ارسال: 1402/3/8 | 


فرم شماره یک         WORD          PDF

 


فرم شماره دو          WORD              PDF

 


فرم شماره سه        WORD              PDF



 

فرم ها، فرایندها و آیین نامه های واحد برنامه ریزی درسی

 | تاریخ ارسال: 1399/11/12 | 
فرم تجدید نظر شده طرح درس روزانه
فرم تجدید نظر شده طرح دوره (ترمی)
فرم طرح دوره بالینی
فرم پیشنهادی طرح درس ترکیبی (حضوری-مجازی)
فرم درخواست ایجاد برنامه های درسی (ویژه ضرورت سنجی)
فرمت تدوین برنامه های درسی جدید
فرمت بازنگری برنامه های درسی
فرم درخواست مشاوره
فرم گواهی طرح درس
چک لیست پایش گروه های آموزشی
 فرم راهنمای مطالعات دانشجویان WORD  PDF





 
شیوه نامه اجرایی مدیریت برنامه درسی
 

طرح ایجاد واحد آموزش پاسخگو

مقدمه:

مهمترین اهداف دانشگاه های علوم پزشکی تربیت نیروی انسانی متخصص و کارآمد و ارائه خدمات بهداشتی درمانی متناسب با نیازهای جامعه و توجه به امکانات و شرایط موجود در جهت ارتقای سلامت است. سیاست گذاران آموزش پزشکی معتقدند که نظام آموزش پزشکی باید در جهتی توسعه یابد که بتواند ضمن بهره گیری از تازه ترین دستاوردهای علمی جهان با نیازهای جامعه نیز سازگار باشد. به کارگیری نظام آموزش پزشکی پاسخگو یکی از راه های نیل به این هدف می باشد
سازمان جهانی بهداشت در سال ۱۹۹۵ تعریف مشخصی از پاسخگویی اجتماعی در دانشگاه های پزشکی را ارایه داد: "لازم است دانشکده های پزشکی آموزش، تحقیقات و فعالیت های خدماتی خود را به سمت پاسخ دادن به اولویت های سلامت جامعه، منطقه یا ملیت هدایت نمایند. اولویت های سلامت باید توسط مشارکت دولتها، سازمانهای سلامت، متخصصین سلامت و مردم مشخص شوند.

 تاریخچه

فدراسیون جهانی آموزش پزشکی درسال ۱۹۸۸ درادینبورگ باتوجه به لزوم توجه درآموزش پزشکی ۱۲ گام اساسی برای اصلاح آموزش پزشکی را پیشنهاد کرد.
کشور ایران با ادغام آموزش پزشکی و ارائه خدمات در یک وزارت خانه و تشکیل وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اولین گام درجهت آموزش پزشکی بر اساس پاسخگویی به نیازهای جامعه را برداشته، و ناظر بر تمامی فعالیتهای آموزشی، پژوهشی و تدارک خدمات شد. این استراتژی ادغام نتایج زیر را برای سیستم به وجود آورد:
  • گسترش چیدمان محیط های آموزشی
  • اجرای دوره گردشی خدمات اولیه بهداشتی برای تمام دانشجویان پزشکی
  • تغییر کوریکولوم بر اساس اولویت های جامعه
  • آموزش مداوم پزشکی
  • تاکید بر ارتقای سلامت، پیشگیری از بیماریها و رویکرد مدیریت خطر
  • مشارکت سایر بخشهای درگیر در سلامت در سیاستگذاری، برنامه ریزی، اجرا و بازبینی برنامه ها
 
قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران ضمن محوری برشمردن سلامت کامل و جامع انسان، بهداشت و درمان را از جمله نیازهای اساسی می شناسد و دولت را مکلف کرده است تا تمامی منابع، امکانات و ظرفیت های خود را جهت تامین، حفظ و ارتقای سطح سلامت افراد کشور بسیج کند (اصول ۳،۲۹،۴۳ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران)
بر این اساس و با توجه به اهمیت و نیاز به این مهم، در حال حاضر در کشور ایران مراحل اجرای برنامه آموزش پزشکی پاسخگو توسط وزرات بهداشت درمان و آموزش پزشکی ارایه شده است. و چشم انداز دفتر پاسخگویی اجتماعی در کشور به این صورت آمده است:
"ما برآنیم تا با اجرای این برنامه، نظام آموزش پزشکی کشور را در راستای پاسخگوئی به نیازهای واقعی جامعه، و در راستای تحقق برنامه توسعه چهارم کشور در حوزه سلامت، ارتقا دهیم به گونه‌ای که در انتهای برنامه به یک ساختار مناسب و پویا در آموزش پزشکی در دانشگاه دست یابیم."
  بیانیه ماموریت واحد آموزش پاسخگو دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی گلستان

دانشگاه علوم پزشکی گلستان بر اساس قانون اساسی جمهوری اسلامی با محوریت سلامت کامل جامعه و انسان در راستای سند چشم انداز ۲۰ ساله با محوریت جامعه سالم ایرانی، و همچنین با توجه به سند ملی برنامه چهارم که مبین نظام جامع سلامت پاسخگو و عدالت محور می باشد به منظور پاسخ به نیازها و اولویت های جدید سل�

برنامه های درسی دایر در دانشگاه علوم پزشکی گلستان 

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی می باشد.
© 2025 All Rights Reserved | Education Developmen Center (EDC)