پیام خود را بنویسید

اهداف کلی و وظایف حرفه ای


 
اهداف کلی و وظایف حرفه ای

اهداف کلی :(Aims)

تربیت افرادی است که بتوانند در جهت شناسایی، بررسی، تهیه گزارش، نظارت، ارزیابی و کنترل مسائل و مشکلات بهداشت محیط و اجرای برخی از برنامه‌ها و طرح‌ها براساس دستورالعمل‌های موجود اقدام نمایند.

نقش‌های دانش آموختگان در برنامه آموزشی :(Roles)

نقش های دانش آموختگان در برنامه آموزشی عبارتند از:

- مراقبتی - نظارتی - مشاوره‌ای 

- آموزشی - طراحی و اجرایی - پژوهشی

وظایف حرفه‌ای کارشناس بهداشت محیط :(Tasks)

کسانی که دوره کارشناسی ناپیوسته و پیوسته بهداشت محیط را به پایان می‌رسانند دارای وظایف حرفه‌ای زیرند:

۱- مراقبتی:

- اجرای مقررات و آئین‌نامه‌های مربوط به نظارت بر وضعیت بهداشتی مراکز تهیه و توزیع مواد خوردنی، آشامیدنی و بهداشتی.

- تهیه طرح های بهسازی و استاندارد کردن مراکز تهیه و توزیع مواد خوردنی، آشامیدنی و بهداشتی.

- پیش بینی و اجرای برنامه های بهداشت محیط در جهت کنترل عوامل بیماریزای محیط

- انجام اقدامات در جهت کاهش مصرف آب و بازیابی آب

- شناسایی و اندازه گیری منابع تولید پرتوهای یون ساز

- رسیدگی به شکایات مرتبط با بهداشت محیط و ارائه پیشنهادات به مقامات مربوطه

۲-نظارتی:

- تهیه و تنظیم گزارش از نحوه عملکرد و پیشرفت برنامه‌های بهداشت محیط در سطح منطقه تحت پوشش

- کنترل نحوه ارائه خدمات بهداشت محیط در قالب PHC و تهیه گزارش از نارسایی‌ها وتنگناها

- نظارت و کنترل کیفی منابع تأمین آب آشامیدنی

- کنترل فیزیکی، شیمیایی، بیولوژیکی آب و آزمایشات مربوط به آن

- نظارت بر مدیریت فرایند تصفیه فاضلاب شهری و صنعتی

- نظارت بر جمع‌آوری، حمل و نقل، دفع، بازیابی مواد زائد جامد خانگی و صنعتی

- شناسایی و انجام اقدامات در جهت کنترل آلوده کننده‌های هوای شهرها و قطب‌های صنعتی

- شناسایی و نظارت بر منابع آلاینده محیط زیست

- نظارت بر طرحهای مبارزه با حشرات و جوندگان

۳-مشاوره‌ای:

- همکاری های بین بخشی با سایر سازمان‌ها و مؤسسات در زمینه انجام فعالیت‌های بهداشت محیط در منطقه

- شرکت در برنامه‌های جلب مشارکت‌های مردمی جهت اقدامات بهداشت محیط

۴- آموزشی:

- برنامه ریزی آموزش و مدیریت بهداشت محیط در شهر و روستا (جامعه)

- شرکت در برنامه های اجرایی، آموزشی روستا و شهر سالم در روابط با توسعه پایدار

- همکاری در برنامه‌های بازآموزی کارکنان بهداشت محیط

۵-طراحی و اجرایی:

- مشارکت در برنامه ریزی فعالیت‌های اجرایی بهداشت محیط در شرایط اضطرار کشور

- طراحی شبکه‌های انتقال و توزیع آب در شهرهای کوچک

- طراحی شبکه‌های جمع‌آوری فاضلاب شهری

- تصفیه و بهسازی خاک

- استفاده از روشهای جدید عملیاتی به منظور افزایش بازدهی و کارآیی سیستم

- برآورد بودجه و امکانات و هزینه‌های عملیاتی بهداشت محیط

۶-پژوهشی:

- ارزیابی و تعیین مشکلات بهداشتی شهری جهت پیش بینی برنامه های اجرایی

- شناسایی عوامل خطرساز محیطی (فیزیکی، شیمیایی، بیولوژیکی) و برنامه ریزی در جهت کاهش وضعیت آنها

استراتژی های اجرایی برنامه آموزشی:

برنامه های آموزشی کارشناسی بهداشت محیط استراتژی‌های زیر دارا می‌باشد:

- مبتنی بر نیازهای ملی و محلی می‌باشد.

- بر پیشگیری و ارتقاء سلامت تاکید دارد.

- مبتنی بر حل مشکلات سلامت جامعه می‌باشد (به شاخص‌های سلامتی در برنامه‌ریزی و تغییرات محیط و الگوهای بیماری ها توجه دارد).

- بر آموزش در محیط‌های واقعی کار تأکید نموده است.

- به مسائل نگرشی و مهارتهای ارتباطی توجه و تاکید شده است.

- به آموزش شیوه‌های مراقبت از خود توجه شده است.

- به خودآموزی و یادگیری همیشگی تاکید شده است.


دفعات مشاهده: 4264 بار   |   دفعات چاپ: 748 بار   |   دفعات ارسال به دیگران: 73 بار   |   0 نظر

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به دانشکده بهداشت می باشد.

© 2025 All Rights Reserved | school of health