اهداف کلی :(Aims)
تربیت افرادی است که بتوانند در جهت شناسایی، بررسی، تهیه گزارش، نظارت، ارزیابی و کنترل مسائل و مشکلات بهداشت محیط و اجرای برخی از برنامهها و طرحها براساس دستورالعملهای موجود اقدام نمایند.
نقشهای دانش آموختگان در برنامه آموزشی :(Roles)
نقش های دانش آموختگان در برنامه آموزشی عبارتند از:
- مراقبتی - نظارتی - مشاورهای
- آموزشی - طراحی و اجرایی - پژوهشی
وظایف حرفهای کارشناس بهداشت محیط :(Tasks)
کسانی که دوره کارشناسی ناپیوسته و پیوسته بهداشت محیط را به پایان میرسانند دارای وظایف حرفهای زیرند:
۱- مراقبتی:
- اجرای مقررات و آئیننامههای مربوط به نظارت بر وضعیت بهداشتی مراکز تهیه و توزیع مواد خوردنی، آشامیدنی و بهداشتی.
- تهیه طرح های بهسازی و استاندارد کردن مراکز تهیه و توزیع مواد خوردنی، آشامیدنی و بهداشتی.
- پیش بینی و اجرای برنامه های بهداشت محیط در جهت کنترل عوامل بیماریزای محیط
- انجام اقدامات در جهت کاهش مصرف آب و بازیابی آب
- شناسایی و اندازه گیری منابع تولید پرتوهای یون ساز
- رسیدگی به شکایات مرتبط با بهداشت محیط و ارائه پیشنهادات به مقامات مربوطه
۲-نظارتی:
- تهیه و تنظیم گزارش از نحوه عملکرد و پیشرفت برنامههای بهداشت محیط در سطح منطقه تحت پوشش
- کنترل نحوه ارائه خدمات بهداشت محیط در قالب PHC و تهیه گزارش از نارساییها وتنگناها
- نظارت و کنترل کیفی منابع تأمین آب آشامیدنی
- کنترل فیزیکی، شیمیایی، بیولوژیکی آب و آزمایشات مربوط به آن
- نظارت بر مدیریت فرایند تصفیه فاضلاب شهری و صنعتی
- نظارت بر جمعآوری، حمل و نقل، دفع، بازیابی مواد زائد جامد خانگی و صنعتی
- شناسایی و انجام اقدامات در جهت کنترل آلوده کنندههای هوای شهرها و قطبهای صنعتی
- شناسایی و نظارت بر منابع آلاینده محیط زیست
- نظارت بر طرحهای مبارزه با حشرات و جوندگان
۳-مشاورهای:
- همکاری های بین بخشی با سایر سازمانها و مؤسسات در زمینه انجام فعالیتهای بهداشت محیط در منطقه
- شرکت در برنامههای جلب مشارکتهای مردمی جهت اقدامات بهداشت محیط
۴- آموزشی:
- برنامه ریزی آموزش و مدیریت بهداشت محیط در شهر و روستا (جامعه)
- شرکت در برنامه های اجرایی، آموزشی روستا و شهر سالم در روابط با توسعه پایدار
- همکاری در برنامههای بازآموزی کارکنان بهداشت محیط
۵-طراحی و اجرایی:
- مشارکت در برنامه ریزی فعالیتهای اجرایی بهداشت محیط در شرایط اضطرار کشور
- طراحی شبکههای انتقال و توزیع آب در شهرهای کوچک
- طراحی شبکههای جمعآوری فاضلاب شهری
- تصفیه و بهسازی خاک
- استفاده از روشهای جدید عملیاتی به منظور افزایش بازدهی و کارآیی سیستم
- برآورد بودجه و امکانات و هزینههای عملیاتی بهداشت محیط
۶-پژوهشی:
- ارزیابی و تعیین مشکلات بهداشتی شهری جهت پیش بینی برنامه های اجرایی
- شناسایی عوامل خطرساز محیطی (فیزیکی، شیمیایی، بیولوژیکی) و برنامه ریزی در جهت کاهش وضعیت آنها
استراتژی های اجرایی برنامه آموزشی:
برنامه های آموزشی کارشناسی بهداشت محیط استراتژیهای زیر دارا میباشد:
- مبتنی بر نیازهای ملی و محلی میباشد.
- بر پیشگیری و ارتقاء سلامت تاکید دارد.
- مبتنی بر حل مشکلات سلامت جامعه میباشد (به شاخصهای سلامتی در برنامهریزی و تغییرات محیط و الگوهای بیماری ها توجه دارد).
- بر آموزش در محیطهای واقعی کار تأکید نموده است.
- به مسائل نگرشی و مهارتهای ارتباطی توجه و تاکید شده است.
- به آموزش شیوههای مراقبت از خود توجه شده است.
- به خودآموزی و یادگیری همیشگی تاکید شده است.