پیام خود را بنویسید

اهداف کلی و وظایف حرفه ای


اهداف کلی و وظایف حرفه ای

 چشم انداز گروه بهداشت عمومی:
*****می خواهیم بهترین گروه بهداشت عمومی در بین دانشگاه های هم رده خود در سطح کشور باشیم.*****

 

  کارشناسی بهداشت عمومی

 بهداشت عمومی عبارت است از دانش و فن جلوگیری از بیماری، طولانی کردن سطح سلامتی توانایی و تندرستی، حداکثر استفاده از نیروی جسمانی و فکری در راه پیشرفت اجتماع از راه فعالیت های متشکل جامعه برای بهسازی محیط، جلوگیری عفونت های واگیر دار، آموزش افراد درباره بهداشت شخصی، تشکیل خدمات طبی و پرستاری برای تشخیص فوری و اقدام برای جلوگیری از بیماری، توسعه سیستم اجتماعی که در آن هر کس از داشتن وسائل لازم زندگی که متضمن بقا و سلامت اوست برخوردار باشد و ترتیب و تنظیم این خدمات به طوری که هر کس حق مسلم خود را در مورد سالم بودن و طول عمر تشحیص داده و بتواند تا دم مرگ فرد با ارزشی برای اجتماع باشد.

 بهداشت عمومی شاخه ای از علوم پزشکی است که دانش آموختگان آن در جهت حفظ، ارتقاء و بازسازی سلامت افراد جامعه فعالیت می کنند لذا دانش آموختگان این رشته باید مجهز به مجموعه ای از علوم، مهارت ها و اعتقاداتی باشند تا بتواندد در جهت ارتقاء سلامت جامعه و پیشگیری از بیماری ها تلاش نمایند و با ارزیابی عوامل خطر و مداخله و تغییر در سطح بهداشت جامعه و محیط به ارائه خدمات بپردازند.

 رسالت گروه بهداشت عمومی:

 رسالت گروه تربیت نیروهای متعهد، آشنا به مفاهیم بهداشتی جت تأمین و ارتقا سطح جامعه علی الخصوص خانواده ها و پیشگیری از بیماری ها و کنترل آنها در جامعه تحت پوشش می باشد. کارشناسان بهداشت عمومی بر اساس رسالت فوق به منظور پر کردن خلاء کارشناسان سطح استان و ادامه تحصیل در مقاطع کارشناسی ارشد و دکترای تخصصی تربیت می شوند.

 گروه بهداشت عمومی، ارتقاء دانش و مدیریت سلامت در سطح منطقه به عنوان زیر مجموعه ای از سلامت کشور و نیز کمک به حفظ و ارتقاء وضعیت سلامت جوامع شهری و روستایی از طریق فعالیت های آموزشی، پژوهشی و خدماتی را از اهم وظایف خود می داند.

 چشم انداز(Vision): فراگیرندگان ضمن تثبیت جایگاه خود در بخش بهداشت و آموزش بر اساس استانداردهای جهانی امکان جذب در بازار کار و رفع نیاز جامعه را ایجاد نمایند.
اهداف:
۱- با آگاهی و عملکرد همسو با نیاز های محیط، خانواده و فرد
۲- از چگونگی اثر گذاری عوامل انسانی، محیطی، اقتصادی و اجتماعی بر چگونگی تأمین، حفظ و ارتقاء سلامتی در سطوح مختلف آشنا باشند.

 ۳) از چگونگی مداخله از طریق نیاز سنجی ها، آموزش بهداشت، کنترل اپیدمی ها، مراقبت از چگونگی تغذیه وتغییر در شاخصهای سلامتی در سطح سلامت جامعه آگاهی داشته باشند
ماموریت گروه از طریق فعالیت های زیر قابل دسترسی می باشد:
• آموزش نظری و عملی دانشجویان در مقاطع کاردانی، کارشناسی طبق برنامه های مصوب و سرفصل های پیش بینی شده در رشته های مرتبط با گروه به نحوی که دانشجویان این دانشکده از جدیدترین اطلاعات مورد نیاز برخوردار باشند.
• انجام تحقیقات بنیادی و کاربردی در زمینه های مختلف بهداشت عمومی بر حسب نیاز و بر اساس اولویت های تحقیقاتی گروه و علاقمندی اعضاء گروه.
• ارائه خدمات مشاوره ای در زمینه های مرتبط با تخصص اعضاء گروه.
• نشر متون آموزشی و علمی مورد نیاز دانشجویان.
• برگزاری و مشارکت در برگزاری سمینارها و کارگاه های علمی دانشجویی در سطح دانشکده و دانشگاه.
• ایجاد هماهنگی با واحدهای مربوطه در فراهم آوری زمینه مناسب آموزشی عملی دانشجویان.
• ایجاد ارتباط و همکاری با سایر گروه های آموزشی دانشکده و نیز کمیته های موجود در سطح دانشگاه.
• بعهده داشتن کارگاه های آموزشی و نیز برگزاری دوره های کارآموزی و کارورزی دانشجویان.
فعالیت های گروه آموزشی بهداشت عمومی

 الف) فعالیت های آموزشی:

 ۱. تدریس دروس تئوری
۲. تدریس دروس عملی همراه با انجام پروژه های درسی
۳. راهنمایی، همکاری با دانشجویان کارشناسی بهداشت عمومی به منظور انتخاب موضوع مناسب جهت پروژه با توجه به موضوعات بهداشت و سلامت عمومی منطقه
۴. راهنمایی و مشاوره دانشجویان به منظور گذراندن ۱۲ واحد کارآموزی در عرصه برای هر کدام از دانشجویان کارشناسی ناپیوسته بهداشت عمومی و ۱۶ واحد کارشناسی پیوسته بهداشت عمومی که در مراکز بهداشتی درمانی شهری و روستایی دوره کارآموزی را می گذرانند.
۵. برگزاری سمینارهای دانشجویی

 ب) فعالیت های پژوهشی:
۱. شامل انجام تحقیقات توسط اعضاء هیئت علمی و مشارکت دانشجویان جهت پروژه های تحقیقاتی و همکاری آنان در طرح های تحقیقاتی.

 ج) فعالیت های جانبی:
۲. همکاری با سایر دانشکده ها و گروه های آموزشی با برگزاری کارگاه های آموزشی جهت دانشجو و کارشناسان.

 نقش های فارغ التحصیلان کارشناسی بهداشت عمومی:
- نقش آموزشی ( نظیر آموزش کاردان ها و بهورزهای مراکز بهداشت، مشاوره های قبل از ازدواج، آموزش مادران)
- نقش پژوهشی: کمک به پژوهش های کاربردی (HSR) در عرصه های بهداشتی کشور، آموزش پرسشگران سلامت، همکاری در انجام مصاحبه های پژوهشی و تدوین داده های لازم)
- نقش مراقبتی: شرکت در برنامه های مصوب وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در سطح کل جامعه مانند مراقبت از رشد و تکامل کودکان، مراقبت از مادران باردار و... با عنایت به سطوح سه گانه و پیشگیری
نقش اجرایی(نظیر شرکت در برنامه های بهداشت مدارس،نظارت بر تکمیل پرونده های خانوارهای تحت پوشش)

 استراتژی های کلی آموزشی:

 بهره گیری از استراتژی های آموزشی تلفیقی(استفاده از استراتژی استاد محوری یا شاگرد محوری بر حسب نیاز).
بهره گیری از عرصه های عملی و واقعی کار و عرصه های شبیه سازی شده.
استفاده از شیوه های مبتنی بر مساله(Problem Oriented)بر حسب مورد و با تاکید بر پیشگیری.
شرایط و نحوه پذیرش دانشجو:
پذیرش دانشجو به صورت متمرکز از طریق کنکور سراسری خواهد بود.
رشته های مشابه در داخل کشور:
این رشته، رشته مشابهی در داخل کشور ندارد ولی با رشته های بهداشت محیط، بهداشت حرفه ای، اپیدمیولوژی دروس مشترک می تواند داشته باشد.
رشته های مشابه خارج از کشور:
دوره کارشناسی بهداشت عمومی در بسیاری از کشورها وجود دارد.

 برنامه های آتی گروه بهداشت عمومی:
۱. تلاش در جهت ارتقاء کیفیت آموزشی و ایجاد انگیزه به منظور افزایش فعالیت های پژوهشی برای دانشجویان و اعضاء هیئت علمی.
۲. تلاش در جهت افزایش ظرفیت پذیرش دانشجو در مقاطع تحصیلی کارشناسی و کارشناسی ارشد
۳. خرید کتب و مجلات جدید بهداشت عمومی
۴. جذب اعضاء جدید بویژه در مقطع دکتری در رشته های آمار زیستی، اپیدمیولوژی، مدیریت خدمات بهداشتی و درمانی، آموزش بهداشت و...
۵. برگزاری سمینار کشوری کیفیت زندگی
۶. همکاری با کانون دانشجویی بهداشت عمومی
۷. همکاری با نشریه دانشجویی علمی فرهنگی بهداشت عمومی

  سرفصل دروس بهداشت عمومی مقطع کارشناسی پیوسته و تعداد واحدها :
تعداد کل واحدها: ۱۳۰ واحد
دروس عمومی: ۲۲ واحد
دروس پایه و اصلی: ۳۲ واحد
دروس اختصاصی اجباری: ۶۰ واحد
دروس کارآموزی درعرصه: ۱۶ واحد

  فایل سرفصل دروس بهداشت عمومی مقطع کارشناسی پیوسته از اینجا قابل دریافت می باشد.

  دروس پایه و اصلی

 

  کد درس

  نوع درس و تعداد واحد

  دروس پیش‌نیاز

  واحد

  نظری(ساعت)

  عملی(ساعت)

  ۰۱

  ۲

  ۳۴

  ۰

  -

  ۰۲

  ۲

  ۳۴

  ۰

  -

  ۰۳

  ۲

  ۲۶

  ۱۷

  -

  ۰۴

  ۲

  ۳۴

  -

  -

  ۰۵

  ۲

  ۱۷

  ۳۴

  -

  ۰۶

  ۲

  ۱۷

  ۳۴

  آمار حیاتی ۱

  ۰۷

  ۲

  ۳۴

  -

  -

  ۰۸

  ۲

  ۳۴

  -

  -

  ۰۹

  ۲

  ۳۴

  ۰

  -

  ۱۰

  ۲

  ۳۴

  -

  -

  ۱۱

  ۲

  ۳۴

  ۰

  -

  ۱۲

  ۲

  ۱۷

  ۱۷

  -

  ۱۳

  ۲

  ۱۷

  ۱۷

  -

  ۱۴

  ۲

  ۳۴

  -

  -

  ۱۵

  ۳

  ۳۴

  ۳۴

  -

  ۱۶

  ۳

  ۳۴

  ۳۴

  -

  جمع

  ۳۲

  -

  دروس اختصاصی

  کد درس

  نام درس

  نوع درس و تعداد واحد

  دروس پیش‌نیاز

  واحد

  نظری

  عملی

  ۱۷

  روانشناسی و بهداشت روان

  ۲

  ۳۴

  ۰

  -

  ۱۸

  بهداشت دهان و دندان

  ۲

  ۱۷

  ۳۴

  -

  ۱۹

  اقتصاد بهداشت

  ۲

  ۲۶

  ۱۷

  -

  ۲۰

  بهداشت دانش اموزان و مدارس

  ۲

  ۳۴

  ۰

  -

  ۲۱

  کاربرد کامپیوتر در تجزیه و تحلیلهای داده­های بهداشتی

  ۲

  ۳۴

  ۰

  -

  ۲۲

  نظامهای سلامتی در ایران و جهان

  ۲

  ۳۴

  ۰

  -

  ۲۳

  بهداشت سالمندان

  ۲

  ۳۴

  ۰

  -

  ۲۴

  مدیریت و نظارت در مراکز بهداشتی درمانی

  ۲

  ۳۴

  ۰

  -

  ۲۵

  تکنولوژی اموزشی

  ۲

  ۳۴

  ۰

  -

  ۲۶

  اپیدمیولوژی بیماریهای شایع در ایران

  ۲

  ۳۴

  ۰

  -

  ۲۷

  حشره شناسی پزشکی و مبارزه با ناقلین سموم افت کش و کاربرد آنها

  ۲

  ۱۷

  ۳۴

  -

  ۲۸

  برنامه­های ملی مبارزه با بیماری­های واگیر

  ۲

  ۳۴

  ۰

  -

  ۲۹

  بیماریهای شایع کودکان و طرق پیشگیری از آن

  ۲

  ۳۴

  ۰

  -

  ۳۰

  برنامه ملی مبارزه با بیماری­های غیر­ واگیر و اپیدمیولوژی آنها

  ۲

  ۳۴

  ۰

  -

  ۳۱

  بهداشت محیط۱( آب)

  ۱

  ۱۷

  ۰

  -

  ۳۲

  بهداشت محیط۲( فاضلاب و زباله)

  ۱

  ۱۷

  ۰

  -

  ۳۳

  بهداشت محیط ۳( مواد غذایی، مسکن، هوا و پیرتوها)

  ۱

  ۱۷

  ۰

  -

  ۳۴

  بهداشت حرفه­ای

  ۲

  ۳۴

  ۰

  -

  ۳۵

  اصول مدیریت در خدمات بهداشتی

  ۲

  ۳۴

  ۰

  -

  ۳۶

  بهداشت روانی واعتیاد

  ۲

  ۳۴

  -

  روانشناسی و بهداشت روان

  ۳۷

  تغذیه کاربردی

  ۲

  ۱۷

  ۳۴

  -

  ۳۸

  بهداشت مادران و کودکان

  ۲

  ۳۴

  -

  -

  ۳۹

  بهداشت باروری

  ۲

  ۳۴

  -

  تشریح و فیزیولوژی

  ۴۰

  اصول برنامه­ریزی بهداشتی

  ۲

  ۳۴

  -

  اصول مدیریت در خدمات بهداشتی

  ۴۱

  آموزش بهداشت و ارتباطات

  ۲

  ۳۴

  -

  -

  ۴۲

  بیماریهای ارثی و مشاوره ژنتیکی

  ۲

  ۳۴

  -

  -

  ۴۳

  پاتولوژی جغرافیایی ایران( معرفی بیماریهای شایع)

  ۲

  ۳۴

  -

  -

  ۴۴

  روش تحقیق در علوم بهداشتی

  ۲

  ۳۴

  ۳۴

  آمار حیاتی۲- اصول و کلیات اپیدمیولوژی

  ۴۵

  زبان تخصصی

  ۲

  ۳۴

  ۰

  زبان عمومی

  ۴۶

  بهداشت مواد غذایی

  ۲

  ۳۴

  ۰

  ۴۷

  اقدامات بهداشتی و کمک­های اولیه در شرایط اضطراری

  ۲

  ۱۷

  ۳۴

  -

  جمع

  ۶۰

  -

  کارآموزی در عرصه

  کد درس

  نام درس

  نوع درس و تعداد واحد

  دروس پیش‌نیاز

  واحد

  نظری

  عملی

  ۴۸

  کارآموزی درعرصه

  ۱۶

  ۰

  ۸۱۶

  کلیه دروس

  جمع

  ۱۶

  -

 

 

 اطلاعاتی در زمینه گرایش های قبلی گروه بهداشت عمومی( در حال حاضر دانشجو پذیرش نمی شود):
گرایش مبارزه بابیماریها
تعریف رشته : مبارزه با بیماریها شاخه ای از علوم بهداشتی است که دانش آموختگان آن در جهت پیشگیری از بیماری های واگیر و غیر واگیر فعالیت می کنند. آنها بر اساس سیاست گذاری ها و برنامه ریزی های وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی در جهت کنترل و ریشه کنی بیماری ها وظایفی را تحت نظارت مسئولین بهداشتی درمانی در نظام ارائه خدمات بعهده می گیرند.
رسالت : رسالت این رشته تربیت نیروهای معتقد، آشنا و عامل به مفاهیم، مبانی و استراتژی های مبارزه با بیماری ها و تامین، حفظ و ارتقای سلامت جامعه تحت پوشش است.
دورنما(Vision) :
 فراگیرندگان طبق آخرین استانداردهای جهانی، آموزش ببینند.
 دانش آموختگان این رشته جایگاه علمی خود را در بخش مبارزه با بیماری ها تثبیت نمایند.
 خدمات دانش آموختگان منجر به ارتقای شاخص های مربوط به کنترل بیماریها در جمعیت های تحت پوشش شود.
اهداف کلی :
اهداف تربیت نیرو در دوره کاردانی بهداشت عمومی با گرایش مبارزه با بیماریها عبارتند از:
۱) تربیت نیروهایی با آگاهی و عملکرد همسو با نیازهای جامعه.
۲) تربیت نیروهایی که با موضوعاتی از قبیل: بیماریابی / غربالگری / ارجاع بیماران / پیشگیری وکنترل بیماری ها / عوامل خطرزا / سیستم ارائه خدمات کشوری و... آشنا باشد.
۳) تربیت نیروهایی که قادر باشند بیماری های شایع بومی منطقه تحت پوشش خود را شناسایی کنند.
۴) در پیشبرد برنامه های آموزش بهداشت نقش موثر داشته باشند.
۵) درانجام پژوهش های کاربردی H.S.R) Health System Research)دخالت داشته باشند.
۶) تربیت نیروهایی که قادر باشند بصورت چند ریشه عمل نمایند.
نقش ها:
دانش آموختگان این رشته در حرفه آینده خودرا در جامعه نقش های زیر را برعهده خواهند داشت:
۱- نقش آموزشی: آموزش به بیماران– افراد پرخطر(high-risk) و در معرض خطر(at-risk)
۲- نقش پژوهشی: کمک به پژوهش های کاربردی (HSRs) در عرصه های بهداشتی کشور
۳- نقش پیشگیری کننده: ارائه خدمات پیشگیری سطح نخست، اول، دوم و سوم با انجام اقداماتی غربالگری بیماری ها و کمک به تشخیص ودرمان بیماری ها، تحت نظارت پزشک مسئول
۴- نقش اجرایی: انجام امور اجرایی مربوط به حرفه
گرایش بهداشت خانواده
تعریف رشته : رشته بهداشت خانواده ، شاخه ای از علوم بهداشتی است که دانش آموختگان آن ، جهت تامین،حفظ وارتقای سلامت اعضای خانواده ، به ویژه مادران وکودکان می کوشند.
دانش آموختگان این رشته برای به ثمر رساندن برنامه های بهداشتی ، باتاکید بر مراقبت از اعضای خانواده بازوهای اجرایی موثری هستند که وظایف خود را تحت نظارت مسئولین بهداشتی – درمانی در نظام ارائه خدمات بهداشتی – درمانی به انجام می رسا نند.
رسالت:رسالت موسسات آموزشی تربیت کننده نیرو دررشته بهداشت خانواده، تربیت نیروهای آشنا ، معتقد وعامل به مفاهیم ،مبانی وراهکارهای تامین – حفظ وارتقای سلامت برای اعضای خانواده است.
دورنما (Vision):
 دستیابی به آخرین دستاوردهای علمی وتکنولوژیک بهداشت عمومی در شاخه بهداشت خانواده در سطح استانداردهای جهانی
 تثبیت جایگاه علمی دانش آموختگان رشته در نظام ارائه خدمات کشور
 ارتقای شاخصهای مهم سلامت در خانواده های تحت پوشش خدمات دانش آموختگان

 اهداف کلی:
۱) آشنایی فراگیرندگان این رشته با مفاهیم مرتبط با چگونگی تامین،حفظ وارتقای در سطح جامعه به ویژه برای اعضای خانواده
۲) کسب اطلاعات وتوانمندی های نگرشی وعملی ضروری در زمینه های شیوه های آموزش در جامعه – نحوه مراقبت ازاعضای خانواده – راهنمایی خانواده ها- پژوهشهای کاربردی ومدیریت کنترل بیماریها
نقش ها:
۱) نقش آموزشی : آموزش به خانواده ها بویژه مادران در زمینه های مختلف حرفه ای با هدف ارتقای سطح آگاهی ، نگرش وعملکرد بهداشتی درمانی
۲- نقش مراقبتی و پایشی : مراقبت ازاعضای خانواده ها، بویژه مادران وکودکان وپایش سلامت آنها در نظام ارائه خدمات بهداشتی درمانی
۳- نقش مشاوره ای : راهنمایی خانواده ها درباره مشکلات مربوط به سلامت اعضای خانواده
۴- نقش پژوهشی : کمک به پژوهش های کاربردی (HSRS) در عرصه های بهداشتی کشوری
۵- نقش اجرایی: کمک به مسئولین در اجرای برنامه های بهداشتی نظیر: کنترل اپیدمی ها، شرایط اضطراری و...

 واحد های گرایش مبارزه با بیماری ها به ترتیب زیر تقسیم می شود:

 الف) عمومی ۱۳ واحد

 ب) پایه ۱۰ واحد

 ج)اصلی ۱۴ واحد

 د)اختصاصی ۱۸ واحد

 ه)کارآموزی در عرصه ۱۲ واحد

 واحد های گرایش بهداشت خانواده به ترتیب زیر تقسیم می شود:

 الف) عمومی ۱۱ واحد

 ب)پایه ۱۰ واحد

 ج) اصلی ۱۳ واحد

 د)اختصاصی ۲۱ واحد

 ه) کارآموزی در عرصه ۱۲ واحد

 

 


دفعات مشاهده: 6130 بار   |   دفعات چاپ: 1050 بار   |   دفعات ارسال به دیگران: 81 بار   |   0 نظر

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به دانشکده بهداشت می باشد.

© 2024 All Rights Reserved | school of health