تعیین وضعیت سلامت روانی معلمان استان گلستان با استفاده از چک لیست نشانگان روانی (SCL.90.R) در سال 84-1383
|
علی اصغر بیانی* 1، عاشورمحمد کوچکی ، قربان محمد کوچکی |
|
|
چکیده: (26465 مشاهده) |
زمینه و هدف : سلامت روانی معلم به دلیل نقشی که در سلامت فکری و روانی دانشآموزان ایفا میکند، بیش از سایر طبقات اجتماعی بااهمیت است. پژوهش حاضر با هدف بررسی وضعیت سلامت روانی معلمان مقاطع مختلف تحصیلی در استان گلستان انجام شد. روش بررسی : این پژوهش از نوع توصیفی - مقطعی بود. جامعه مورد مطالعه شامل معلمانی میشد که در سال تحصیلی 84-1383 در یکی از مدارس استان گلستان به صورت رسمی، پیمانی یا حقالتدریس مشغول تدریس بودند. با استفاده از روش نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای نمونهای به حجم 535 نفر از معلمان سه مقطع تحصیلی از شهرستانها و مناطق مختلف استان گلستان انتخاب شدند و با استفاده از پرسشنامه SCL.90.R و با احتساب نقطه برش 5/2 در هر بعد و نقطه برش 3/1 در بعد شاخص علایم کلی (Globas Symptom Indes) مورد بررسی و غربال قرار گرفتند. یافتهها : نتایج نشان داد که 1/81 درصد از معلمان استان به لحاظ روانی سالمند و 9/18 درصد از آنان مشکوک به یکی از علائم روانپزشکی (8/21 درصد در زنان و 9/14 درصد در مردان) بودند. شکایات جسمانی (3/7 درصد)، افکار پارانوئیدی (8/5 درصد) و افسردگی (9/4 درصد) شایعترین علائم روانپزشکی بودند. بالاترین میزان شیوع در میان معلمان ابتدایی (6/21 درصد)و کمترین میزان در معلمان مقطع متوسطه (9/14 درصد) بود. بین مدرک تحصیلی و میزان اضافهکار با شاخص علایم کلی GSI ضریب همبستگی معنیدار مشاهده شد (05/0P<). نتیجهگیری : نتیجه پژوهش حاکی از متوسط بودن میزان شیوع علائم روانپزشکی در میان معلمان استان گلستان بود که در مقایسه با پژوهشهای مشابه انجام شده در میان جمعیت معلمان، از شیوع کمتری برخوردار است. |
|
واژههای کلیدی: سلامت روانی، بیماری روانی، همهگیرشناسی، میزان شیوع، معلمان |
|
متن کامل [PDF 246 kb]
[English Abstract]
(22367 دریافت)
|
نوع مطالعه: تحقيقي |
موضوع مقاله:
عمومى
|
* نشانی نویسنده مسئول: aabayani@yahoo.com |
|
|
|