دوشنبه ۲۳ آبان ۱۳۹۰ -
معرفی دوره کارشناسی ارشد رشته پرستاری مراقبتهای ویژهنام و تعریف رشته دوره کارشناسی ارشد نا پیوسته رشته پرستاری مراقبت های ویژه ( critical care Nursing ( M.Sc تعریف رشته : پرستاری مراقبت های ویژه یک شاخه اختصاصی از رشته پرستاری است که از طریق بهینه سازی مراقبت های پرستاری از بیماران بد حال و نیازمند به مراقبت های ویژه ، تقویت مبانی مدیریتی ، آموزشی ، پژوهشی ، اخلاق و رفتار حرفه ای ، موجبات مراقبت پرستاری ، کاهش مرگ و میر و عوارض بیماری در بخش های ویژه را فراهم می سازد . ارزش ها و بارورها ( Values ) پرستار که از سویی با سلامت انسان به عنوان موجودی چند بعدی با همه ویژگیهای جسمی ، روانی ، اجتماعی و اخلاقی سرو کار دارد و از سویی دیگر بر اساس نظام ارزشهای اسلامی حاکم بر جامعه ، ملزم به رعایت حقوق انسانها و برقراری عدالت اجتماعی می باشد، باید از طریق خدمت رسانی مناسب پرستاری و انجام مراقبت های پرستاری به بیماران بدحال در تحقق ارزشها و باورهای فوق تلاش نماید چشم انداز ( Vision ) چشم انداز رشته کارشناسی ارشد نا پیوسته پرستاری مراقبت های ویژه برای بهبود وضعیت پرستاری این رشته در سرتاسر کشور در ده سال آینده عبارت است از : 1 – ارتقاء استانداردهای مراقبتی و بهینه سازی وضعیت مراقبت های درمانی در بخش های ویژه 2 – به حداقل رساندن مرگ و میر بیماران بدحال با در نظر گرفتن استانداردهای جهانی 3 – افزایش بکارگیری تدابیر مدیریتی ، آموزشی و پژوهشی در مراقبت های ویژه پرستاری 4 – افزایش توجه مدیران و سیاست گذاران نظام سلامت به بخش های ویژه بیمارستانها و روند درمان بیماران بد حال رسالت رشته Mission) ) رسالت رشته کارشناسی ارشد نا پیوسته پرستاری مراقبت های ویژه عبارت از کاهش مرگ و میر و عوارض بیماران بستری در بخش های ویژه و گسترش ساختاری در ارتقاء روند مراقبت های پرستاری و تربیت دانش آموختگانی کارآمد با توانائیها و فراتوانائیهای لازم می باشد . اهداف کلی رشته ( Aims ) هدف کلی رشته کارشناسی ارشد نا پیوسته پرستاری مراقبت های ویژه ، تربیت دانش آموختگانی است که دارای دانش ، نگرش و عملکرد لازم در زمینه حوزه کاری اصلی ( مراقبت از بیماران بدحال ) و توانائیها و فراتوانائیهای لازم ( رفتار حرفه ای ، مهارت های ارتباطی ، فناوری اطلاعات ، خود آموزی مادام العمر، پژوهش ، مدیریت و ارتقاء کیفیت ، حل مساله و ... ) بصورت ذیل باشند : الف – دانش پرستاری ب – ارتقاء نگرش و عملکرد لازم در مورد مراقبت از بیماران بد حال ج – ارتقاء مهارت های ارتباطی بهینه و مهارت های میان فردی و درون گروهی بهینه در دانش آموختگان د – ارتقاء نگرش و مهارت های لازم در مورد رفتار حرفه ای ه – ارتقاء دانش، نگرش و مهارت لازم در زمینه پژوهش های کاربردی و – ارتقاء دانش ، نگرش و حمایت لازم در مورد فناوری داده ها ( ICT,IT ) ز - ارتقاء دانش، نگرش و مهارت مناسب در زمینه کاربرد مدیریت ، برنامه ریزی و ارتقاء کیفیت مستمر در امور مراقبت و آموزش مرتبط با بیماران بدحال ح – ارتقاء فراتوانایی خودآموزی مادام العمر از طریق تقویت و ممارست مهارتهای خود ارزیابی و ارتقاء خود ی – ارتقاء فراتوانایی نقد خلاقانه و حل مساله در شرایط بحرانی نقش های دانش آموختگان ( Role Definition ) دانش آموختگان این رشته دارای نقش های مراقبتی ، آموزشی ، پژوهشی و مدیریتی می باشند. وظایف حرفه ای دانش آموختگان ( Task Analysis ) وظایف حرفه ای دانش آموختگان در نقش مراقبتی - ارائه ماهرانه مراقبت های پرستاری و اجرای مداخلات لازم پرستاری جهت بیماران نیازمند به مراقبت های ویژه - انجام ارزیابی های لازم ( غیر تهاجمی ) و کمک در انجام ارزیابی های تهاجمی در بیماران بستری در بخش های ویژه - تفسیر و تحلیل داده های جمع آوری شده در مورد بیماران نیازمند به مراقبت های ویژه - بکار بستن قواعد و رفتار حرفه ای در تعامل با همکاران ، بیمار ، خانواده ، و همراهان وی وظایف حرفه ای دانش آموختگان در نقش آموزشی - روزآمد نمودن مستمر دانش و مهارت با استفاده از روشهای متداول آموزش مداوم - آموزش به سایر دست اندر کاران در امر مراقبت های بیماران بدحال در بخش - آموزش به دانشجویان سایر مقاطع رشته پرستاری در بخش های مراقبت های ویژه - ارائه آموزش های لازم به بیمار، همراهان و خانواده وی در بخش های مراقبت های ویژه وظایف حرفه ای دانش آموختگان در نقش پژوهشی - طراحی و انجام پژوهش های کاربردی در مورد مشکلات و چالش های موجود در بخش های مراقبت های ویژه بیماران بدحال - تولید شواهد و مقالات در منابع معتبر در مورد مراقبت بیماران بدحال - انجام پروژه های مشترک با سایر مراکز و تولید ارائه شواهد قابل تعمیم به کل کشور - ایجاد ارتباط با مراکز تحقیقات موجود در داخل و خارج از کشور در زمینه مراقبت های بیماران بدحال وظایف حرفه ای دانش آموختگان در نقش مدیریتی - تحلیل نظام ارائه خدمات پرستاری به بیماران بدحال در بخش های ویژه - بهینه نمودن روند ارائه پرستاری به بیماران بدحال از طریق طراحی و اجرای مداخلات - بکارگیری ابزارها و روش های مدیریتی جهت ارتقاء عوامل موثر بر مراقبت پرستاری و کاهش میزان مرگ و میر ، عوارض و ناخوشی بیماران بدحال - ارائه مشاوره به مدیران و سیاست گذاران نظام سلامت در زمینه تصمیم سازی های مرتبط با بخش های ویژه و بیماران بدحال - فراهم نمودن زمینه همکاری موثر و متقابل بصورت یک گروه بین همکاران شاغل در بخش - اثر گذاری بر رفتار انسان ها به عنوان یک الگوی حرفه ای شرایط و نحوه پذیرش در رشته داوطلبان برای ورود به دوره کارشناسی ارشد نا پیوسته پرستاری مراقبت های ویژه علاوه بر صلاحیت های عمومی باید شرایط ذیل را داشته باشند . الف – دارا بودن مدرک کارشناسی در رشته پرستاری مورد تایید وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی ب – سلامت کامل جسم و روان ج – موفقیت در آزمون ورودی مواد آزمون و ضرائب آن مواد آزمون ضریب زبان 2 پرستاری داخلی و جراحی 2 پرستاری مراقبت های ویژه 5 بهداشت روان 1 شرایط لازم جهت راه اندازی رشته : مطابق ضوابط و شرایط دفتر گسترش و ارزیابی آموزش پزشکی می باشد رشته های مشابه در خارج کشور : رشته های مشابه بصورت پرستاری بالینی در دانشگاه های ذیل وجود دارد: - University of California at Sanfransisco ( UCSF) - James Cook University (JCU) - The University of Nottingham - Johns Hopkins University - Stanford University رشته های مشابه در داخل کشور : ندارد موارد دیگر : ندارد مشخصات دوره نام رشته : کارشناسی ارشد نا پیوسته پرستاری مراقبت های ویژه طول دوره و شکل نظام آموزشی : براساس آیین نامه آموزشی دوره مربوطه می باشد مجموعه دروس تعداد واحد دروس پایه 9 مقدمه ای بر پرستاری مراقبتهای ویژه 1 مراقبت های پرستاری در بخشهای مراقبت ویژه 3 پایش پرستاری پیشرفته 3 داروشناسی 1 مباحث عمومی در پرستاری پیوند اعضاء 1 مجموعه دروس تعداد واحد دروس اختصاصی و کارآموزی 19 پرستاری مراقبتهای ویژه اختصاصی 1 ( دستگاه تنفس ) 3 پرستاری مراقبتهای ویژه اختصاصی 2 ( دستگاه قلب و عروق – جراحی قلب و قفسه سینه ) 3 پرستاری مراقبتهای ویژه اختصاصی 3 ( دستگاه عصبی – جراحی اعصاب و اختلالات روانپزشکی ) 2 پرستاری مراقبتهای ویژه اختصاصی 4 ( دستگاه کلیوی و مجاری اداری – جراحی کلیه و مجاری ادراری ) 2 پرستاری مراقبتهای ویژه اختصاصی 5 ( سیستم غدد درون ریز – بیماریهای زنان و زایمان ) 1 پرستاری مراقبتهای ویژه اختصاصی 6 ( دستگاه گوارش – جراحی شکم و لگن ) 2 پرستاری مراقبتهای ویژه اختصاصی 7 ( انکولوژی و خون – سیستم ایمنی و بیماریهای عفونی ) 2 پرستاری مراقبتهای ویژه اختصاصی 8 ( اصول کلی در بیماران جراحی – مراقبتهای ویژه در صدمات ناشی از ضربه Traumatology ) 3 پرستاری مراقبتهای ویژه اختصاصی 9 ( جراحی عروق – ارتوپدی ) 1 دروس جبرانی رایانه و سیستم های اطلاع رسانی پزشکی 1 آمار و روش تحقیق پیشرفته 3 پایان نامه 4 چنانچه دانشجو در مقطع قبلی دروس کمبود یا جبرانی جدول الف را نگذرانده باشد ، ملزم به گذراندن آن دروس می باشد . |