[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: معرفي مجله :: آخرين شماره :: آرشيو مقالات :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
آرشیو مقالات::
در باره نشریه::
بانک‌ها و نمایه‌نامه‌ها::
هیئت تحریریه::
اعضای اجرایی::
ثبت نام::
راهنمای نگارش مقاله::
ارسال مقاله::
فرم تعهدنامه::
راهنما کار با وب سایت::
برای داوران::
پرسش‌های متداول::
فرایند ارزیابی و انتشار مقاله::
در باره کارآزمایی بالینی::
اخلاق در نشر::
در باره تخلفات پژوهشی::
لینکهای مفید::
تسهیلات پایگاه::
تماس با ما::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
Google Scholar

Citation Indices from GS

AllSince 2020
Citations72792932
h-index3317
i10-index21465
:: ::
برگشت به فهرست مقالات برگشت به فهرست نسخه ها
مقایسه اثر آموزش مبتنی بر الگوی توانمندسازی بیمار محور و خانواده محور بر خودکارآمدی درک شده و قند خون ناشتا بیماران مبتلا به دیابت نوع دو
سید کمال الدین میرکریمی*1 ، عبدالحلیم رجبی2 ، علی مقصودلو3
1- استادیار، دکتری تخصصی آموزش و ارتقاء سلامت، مرکز تحقیقات پرستاری، دانشکده بهداشت، گروه بهداشت عمومی، دانشگاه علوم پزشکی گلستان، گرگان، ایران. ، ak.mirkarimi@gmail.com
2- دانشیار، دکتری تخصصی اپیدمیولوژی، گروه آمار زیستی و اپیدمیولوژی، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی گلستان، گرگان، ایران.
3- پزشک عمومی، پردیس بین‌الملل، دانشگاه علوم پزشکی گلستان، گرگان، ایران.
چکیده:   (768 مشاهده)

زمینه و هدف: توانمندسازی خانواده محور، مددجو و خانواده‌اش را در تصمیم‌گیری برای ارتقاء سطح سلامت درگیر می‌کند تا با تصمیم‌گیری صحیح بر وضعیت سلامتی خود کنترل داشته باشند. خودکارآمدی مهم‌ترین مؤلفه توانمندسازی محسوب شده و در روند درمان بیماری‌های مزمن و بالا بردن خودکارآمدی اهمیت زیادی دارد. این مطالعه به منظور مقایسه اثر آموزش مبتنی بر الگوی توانمندسازی بیمار محور و الگوی توانمندسازی خانواده محور بر خودکارآمدی درک شده و قند خون ناشتا بیماران مبتلا به دیابت نوع دو انجام شد.

روش بررسی: این مطالعه شبه‌تجربی روی 120 بیمار مبتلا به دیابت نوع دو مراجعه کننده به مراکز جامع سلامت روستایی شهرستان گرگان طی سال 1402 انجام شد. بیماران در سه گروه 40 نفری شامل کنترل، توانمندسازی خانواده محور و توانمندسازی بیمار محور با استفاده از روش نمونه‌گیری خوشه‌ای چندمرحله‌ای وارد مطالعه شدند. آموزش‌ها در گروه‌های بیمار محور و خانواده محور بر اساس چهار مرحله الگو و در گروه‌های 8-6 نفره انجام شد. مراحل الگو شامل درک تهدید، مشکل‌گشایی، مشارکت آموزشی و ارزشیابی بودند. بیماران در گروه کنترل فقط آموزش‌های روتین مرکز سلامت را دریافت کردند. به منظور گردآوری داده‌ها از پرسشنامه استاندارد خودکارآمدی درک شده بیماران دیابتی میانسال و چک لیست ثبت مشخصات بالینی استفاده گردید.

یافته‌ها: میزان قند خون ناشتا در هر سه گروه بعد از مداخله کاهش یافت؛ اما این اختلاف از نظر آماری بین گروه‌ها در پیش‌آزمون و در پس‌آزمون معنی‌دار نبود. در پس‌آزمون خودکارآمدی درک شده بین گروه بیمارمحور با گروه خانواده محور و نیز گروه بیمارمحور با گروه کنترل، افزایش آماری معنی‌داری مشاهده شد (P<0.05).

نتیجه‌گیری: آموزش مبتنی بر الگوی توانمندسازی بیمار محور و الگوی توانمندسازی خانواده محور بر خودکارآمدی درک شده بیماران موثر ارزیابی شد؛ اما روی میزان قند خون ناشتا بیماران مبتلا به دیابت نوع دو اثری نداشت.

واژه‌های کلیدی: دیابت نوع دو، کنترل قندخون، خودمراقبتی، خودکارآمدی، توانمندسازی
Article ID: Vol27-05
متن کامل [PDF 1018 kb]   (356 دریافت)    
نوع مطالعه: تحقيقي | موضوع مقاله: نظام سلامت
* نشانی نویسنده مسئول: گرگان، ابتدای جاده قدیم گرگان به کردکوی، مجموعه آموزش عالی (شادروان فلسفی) دانشگاه علوم پزشکی گلستان، دانشکده بهداشت، گروه بهداشت عمومی، تلفن 32424377-017، نمابر 32436107
فهرست منابع
1. Wong CK, Wong WC, Lam CL, Wan YF, Wong WH, Chung KL, et al. Effects of Patient Empowerment Programme (PEP) on clinical outcomes and health service utilization in type 2 diabetes mellitus in primary care: an observational matched cohort study. PLoS One. 2014 May;9(5):e95328. doi: 10.1371/journal.pone.0095328. [DOI] [PubMed]
2. Spinaci S, Currat L, Shetty P, Crowell V, Kehler J. Tough choices: investing in health for development : experiences from national follow-up to the Commission on Macroeconomics and Health. World Health Organization. 2006. [Link]
3. Kamara IF, Tengbe SM, Bah AJ, Nuwagira I, Ali DB, Koroma FF, et al. Prevalence of hypertension, diabetes mellitus, and their risk factors in an informal settlement in Freetown, Sierra Leone: a cross-sectional study. BMC Public Health. 2024 Mar;24(1):783. doi: 10.1186/s12889-024-18158-w. [DOI] [PubMed]
4. Backe MB, Jørgensen ME, Pedersen ML. High quality of diabetes care in Greenland since the launch of Steno Diabetes Center Greenland 2020 - geographical disparities need attention. Int J Circumpolar Health. 2023 Dec;82(1):2290305. doi: 10.1080/22423982.2023.2290305. [DOI] [PubMed]
5. Nagelkerk J, Reick K, Meengs L. Perceived barriers and effective strategies to diabetes self-management. J Adv Nurs. 2006 Apr;54(2):151-58. doi: 10.1111/j.1365-2648.2006.03799.x. [DOI] [PubMed]
6. Keers JC, Groen H, Sluiter WJ, Bouma J, Links TP. Cost and benefits of a multidisciplinary intensive diabetes education programme. J Eval Clin Pract. 2005 Jun;11(3):293-303. doi: 10.1111/j.1365-2753.2005.00536.x. [DOI] [PubMed]
7. Funnell MM, Brown TL, Childs BP, Haas LB, Hosey GM, Jensen B, et al. National standards for diabetes self-management education. Diabetes Care. 2009 Jan;32(Suppl 1):S87-94. doi: 10.2337/dc09-S087. [DOI] [PubMed]
8. Ellis SE, Speroff T, Dittus RS, Brown A, Pichert JW, Elasy TA. Diabetes patient education: a meta-analysis and meta-regression. Patient Educ Couns. 2004 Jan;52(1):97-105. doi: 10.1016/s0738-3991(03)00016-8. [DOI] [PubMed]
9. Funnell MM, Anderson RM, Arnold MS, Barr PA, Donnelly M, Johnson PD, et al. Empowerment: an idea whose time has come in diabetes education. Diabetes Educ. 1991 Jan-Feb;17(1):37-41. doi: 10.1177/014572179101700108. [DOI] [PubMed]
10. Funnell MM, Anderson RM. Empowerment and Self-Management of Diabetes. Clin Diabetes 2004;22(3):123-27. doi: 10.2337/diaclin.22.3.123. [Link] [DOI]
11. Park M, Chesla CK. Understanding complexity of Asian American family care practices. Arch Psychiatr Nurs. 2010 Jun;24(3):189-201. doi: 10.1016/j.apnu.2009.06.005. [DOI] [PubMed]
12. Yoon KH, Kim HS. A short message service by cellular phone in type 2 diabetic patients for 12 months. Diabetes Res Clin Pract. 2008 Feb;79(2):256-61. doi: 10.1016/j.diabres.2007.09.007. [DOI] [PubMed]
13. Shadan Pedram Razi, Sadeghi M, Nikbakht Nasrabadi AR, Ebrahimi H, Kazemnejad A. [The Effect of Family-Centered Empowerment Model on Knowledge and Metabolic Control of Patients with Type 2 Diabetes]. Knowledge and Health in Basic Medical Sciences. 2014;9(1):48-54. doi: 10.22100/jkh.v9i1.348. [Article in Persian] [Link] [DOI]
14. Tol A, Shojaeezadeh D, Sharifirad G, Alhani F, Tehrani MM. Determination of empowerment score in type 2 diabetes patients and its related factors. J Pak Med Assoc. 2012 Jan;62(1):16-20. [PubMed]
15. Aghamohammadi M. [The Effect of Education on Foot Care in Diabetic Patients]. J Ardabil Univ Med Sci. 2005;5(3):209-12. [Article in Persian] [Link]
16. Naderimagham S, Niknami S, Abolhassani F, Hajizadeh E. [Development and psychometric properties of perceived self-efficacy scale (SES) for self-care in middle-aged patients with diabetes mellitus type 2]. Payesh. 2013;12(6):679-90. [Article in Persian] [Link]
17. Sadeghi M, Pedram Razi S, Nikbakht Nasrabadi A, Ebrahimi H, Kazemnejad A. [Comparison of the impact of education based on the empowerrment model and family-center empowerrment model on knowledge and metabolic control of patients with type 2 diabetes mellitus]. JNE. 2013;2(3):18-27. [Article in Persian] [Link]
18. Canuto KJ, McDermott RA, Cargo M, Esterman AJ. Study protocol: a pragmatic randomised controlled trial of a 12-week physical activity and nutritional education program for overweight Aboriginal and Torres Strait Islander women. BMC Public Health. 2011 Aug;11:655. doi: 10.1186/1471-2458-11-655. [DOI] [PubMed]
19. Fallah B, Moghanippur F, Nasiriani K, Madadizadeh F, Mehrabbeik A. A Comparative Study of the Effect of Family-centered and Patient-centered Education on Self-efficacy and Self-esteem of Patients with Type II Diabetes. J Diabetes Nurs. 2022;10(1):1783-95. [Article in Persian] [Link]
20. Atashzadeh Shoorideh H, Arshi S, Atashzadeh Shoorideh F. [The Effect of Family-centered Empowerment Model on the Life Style, Self-efficacy and HbA1C of Diabetic Patients]. IJEM. 2017;19(4):244-51. [Article in Persian] [Link]
21. Abraham AM, Sudhir PM, Philip M, Bantwal G. Efficacy of a Brief Self-management Intervention in Type 2 Diabetes Mellitus: A Randomized Controlled Trial from India. Indian J Psychol Med. 2020 Aug;42(6):540-48. doi: 10.1177/0253717620932250. [DOI] [PubMed]
22. Amer FA, Mohamed MS, Elbur AI, Abdelaziz SI, Elrayah ZA. Influence of self-efficacy management on adherence to self-care activities and treatment outcome among diabetes mellitus type 2. Pharm Pract (Granada). 2018 Oct-Dec;16(4):1274. doi: 10.18549/PharmPract.2018.04.1274. [DOI] [PubMed]
23. Poorrahimian M, Shahabi M, Sadeghi T. [Comparing the Effect of Patient-Centered and Family-Centered Education on Quality of life and HBA1C Levels in Patients with Type 2 Diabetes]. J Mazandaran Univ Med Sci. 2022;32(209):186-93. [Article in Persian] [Link]
24. Mansouri Z, Mansouri A, Zardosht F, Nazarnia P, Sarabandi noe A. Effect of Family-centered Empowerment Model on Glycemic Control and Drug Compliance in Patients with Type II Diabetes. J Diabetes Nurs. 2019;6(4):596-606. [Link]
25. Nasiri S, Heydari N, Rafiee S, Paran M. Effect of Family-Centered Education on Patient's Self-Care. Sadra Medical Journal. 2020;8(3):311-20. doi: 10.30476/smsj.2020.81889.1009. [Link] [DOI]
26. Lee AA, Piette JD, Heisler M, Janevic MR, Rosland AM. Diabetes self-management and glycemic control: The role of autonomy support from informal health supporters. Health Psychol. 2019 Feb;38(2):122-32. doi: 10.1037/hea0000710. [DOI] [PubMed]
27. Chopra S, Lahiff TJ, Franklin R, Brown A, Rasalam R. Effective primary care management of type 2 diabetes for indigenous populations: A systematic review. PLoS One. 2022 Nov;17(11):e0276396. doi: 10.1371/journal.pone.0276396. [DOI] [PubMed]
28. Tol A, Sharifirad G, Pourreza A, Rahimi A, Shojaeezadeh D, Mohajeritehrani M, et al. Development of a Valid and Reliable Diabetes Empowerment Scale: An Iranian Version. Iranian Red Crescent Medical Journal (IRCMJ). 2012;14(5):305-308. [Link]
29. Bartkeviciute B, Riklikiene O, Kregzdyte R, Lesauskaite V. Individualized care for older adults with diabetes and its relationship with communication, psychosocial self-efficacy, resources and support for self-management and socio-demographics. Nurs Open. 2023 Apr;10(4):2560-71. doi: 10.1002/nop2.1515. [DOI] [PubMed]
ارسال پیام به نویسنده مسئول



XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
برگشت به فهرست مقالات برگشت به فهرست نسخه ها
مجله دانشگاه علوم پزشکی گرگان Journal of Gorgan University of Medical Sciences
Persian site map - English site map - Created in 0.07 seconds with 36 queries by YEKTAWEB 4703
Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons — Attribution-NonCommercial 4.0 International (CC BY-NC 4.0)