[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: معرفي مجله :: آخرين شماره :: آرشيو مقالات :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
آرشیو مقالات::
در باره نشریه::
بانک‌ها و نمایه‌نامه‌ها::
هیئت تحریریه::
اعضای اجرایی::
ثبت نام::
راهنمای نگارش مقاله::
ارسال مقاله::
فرم تعهدنامه::
راهنما کار با وب سایت::
برای داوران::
پرسش‌های متداول::
فرایند ارزیابی و انتشار مقاله::
در باره کارآزمایی بالینی::
اخلاق در نشر::
در باره تخلفات پژوهشی::
لینکهای مفید::
تسهیلات پایگاه::
تماس با ما::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
Google Scholar

Citation Indices from GS

AllSince 2019
Citations71633367
h-index3219
i10-index21785
:: دوره 26، شماره 3 - ( پاییز 1403 ) ::
جلد 26 شماره 3 صفحات 27-18 برگشت به فهرست نسخه ها
اثر هشت هفته تمرینات اصلاحی بر میزان دردهای اسکلتی- عضلانی دانش‌آموزان 15-13 ساله: یک مطالعه کارآزمایی بالینی
علی شفیع زاده* 1، فرهاد شوری2 ، بهنام قاسمی3 ، سجاد باقریان4
1- استادیار رشد و یادگیری حرکتی، گروه علوم ورزشی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه شهرکرد، شهرکرد، ایران. ، shafizadeh_110@yahoo.com
2- کارشناس ارشد آسیب‌شناسی ورزشی و حرکات اصلاحی، گروه علوم ورزشی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه شهرکرد، شهرکرد، ایران.
3- دانشیار آسیب‌شناسی ورزشی و حرکات اصلاحی، گروه علوم ورزشی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه شهرکرد، شهرکرد، ایران.
4- استادیار آسیب‌شناسی ورزشی و حرکات اصلاحی، گروه علوم ورزشی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه شهرکرد، شهرکرد، ایران.
چکیده:   (750 مشاهده)

زمینه و هدف: محدودیت‌های دوران پاندمی COVID-19 سبب کاهش سطح فعالیت بدنی در گروه‌های مختلف سنی به ویژه دانش‌آموزان گردید. این مطالعه به منظور تعیین اثر هشت هفته تمرینات اصلاحی بر میزان دردهای اسکلتی- عضلانی دانش‌آموزان 15-13 ساله انجام شد.


روش بررسی: این کارآزمایی بالینی روی 101 دانش‌آموز (44 دختر و 57 پسر) 13 تا 15 ساله دارای دردهای اسکلتی - عضلانی در اندام‌های مختلف در بندر ماهشهر استان خوزستان طی نیمه دوم سال تحصیلی 1401-1400 انجام شد. نمونه‌ها بر اساس پرسشنامه غربالگری اسکلتی - عضلانی نوردیک نوجوانان انتخاب شدند و فقط پرسش اول این پرسشنامه که مربوط به وجود یا عدم وجود درد در هر یک از 9 ناحیه از بدن (گردن، شانه، آرنج، دست، بالای کمر، پایین کمر، لگن، زانو و مچ پا) طی هفت روز گذشته بود؛ مورد بررسی قرار گرفت. به وجود درد امتیاز یک و به عدم وجود درد امتیاز صفر تعلق گرفت. آزمودنی‌ها به صورت تصادفی در دو گروه 60 نفری کنترل و مداخله قرار گرفتند. گروه مداخله به مدت هشت هفته هر هفته سه جلسه و هر جلسه 40 دقیقه تمرینات اصلاحی را در منزل اجرا کردند و برای گروه کنترل مداخله‌ای صورت نگرفت. سپس میزان درد اسکلتی - عضلانی در نواحی گردن، شانه، بالای کمر، آرنج – بازو، مچ دست، پایین کمر، زانو و مچ پا در پیش‌آزمون، پس‌آزمون و آزمون پیگیری مقایسه گردید.


یافته‌ها: میانگین و انحراف معیار نمره کلی درد گروه مداخله و کنترل به ترتیب در پیش آزمون 1.32±0.41 و 1.33±0.46 در پس آزمون 1.01±0.08 و 1.34±0.46 و در آزمون پیگیری 1.17±0.36 و 1.11±0.31 تعیین شد. نتایج نشان داد هشت هفته تمرینات اصلاحی بر دردهای اسکلتی – عضلانی نواحی گردن، شانه، بالا و پایین کمر، آرنج، زانو، مچ دست و پا و لگن و ران دانش‌آموزان کاهش آماری معنی‌داری نشان داد (P<0.05)؛ اما در آزمون پیگیری این بهبودی ماندگاری نداشت.


نتیجه‌گیری: انجام تمرینات اصلاحی سبب کاهش دردهای اسکلتی – عضلانی نواحی گردن، شانه، بالا و پایین کمر، آرنج، زانو، مچ دست و پا و لگن و ران دانش‌آموزان 15-13 ساله می‌گردد و با توقف تمرینات ماندگار نیست.

واژه‌های کلیدی: تمرین ورزشی، دردهای اسکلتی – عضلانی، دانش آموزان
Article ID: Vol26-23
متن کامل [PDF 813 kb]   (1553 دریافت)    
نوع مطالعه: تحقيقي | موضوع مقاله: توانبخشی
* نشانی نویسنده مسئول: شهرکرد، بلوار رهبر، دانشگاه شهرکرد، دانشکده علوم انسانی، گروه علوم ورزشی، تلفن 32320361-038
فهرست منابع
1. Soylu Y. The psychophysiological effects of the COVID-19 quarantine in the college students. Physical Education of Students. 2021;25(3):158-63. doi:10.15561/20755279.2021.0303. [Link] [DOI]
2. Xiang M, Zhang Z, Kuwahara K. Impact of COVID-19 pandemic on children and adolescents' lifestyle behavior larger than expected. Prog Cardiovasc Dis. 2020 Jul-Aug;63(4):531-32. doi: 10.1016/j.pcad.2020.04.013. [DOI] [PubMed]
3. Andreucci A, Groenewald CB, Rathleff MS, Palermo TM. The Role of Sleep in the Transition from Acute to Chronic Musculoskeletal Pain in Youth-A Narrative Review. Children (Basel). 2021 Mar;8(3):241. doi: 10.3390/children8030241. [DOI] [PubMed]
4. Rodríguez-Nogueira Ó, Leirós-Rodríguez R, Benítez-Andrades JA, Álvarez-Álvarez MJ, Marqués-Sánchez P, Pinto-Carral A. Musculoskeletal Pain and Teleworking in Times of the COVID-19: Analysis of the Impact on the Workers at Two Spanish Universities. Int J Environ Res Public Health. 2020 Dec;18(1):31. doi: 10.3390/ijerph18010031. [DOI] [PubMed]
5. Keeratisiroj O, Siritaratiwat W. Prevalence of self-reported musculoskeletal pain symptoms among school-age adolescents: age and sex differences. Scand J Pain. 2018 Apr;18(2):273-80. doi: 10.1515/sjpain-2017-0150. [DOI] [PubMed]
6. de Paiva Gomes I, Mitleton V, Fiorin L, dos Santos Leite C, Pires O. Musculoskeletal Pain in Medical Students Subject to Remote Teaching during the COVID-19 Pandemic. Journal of Biosciences and Medicines. 2021;9:92-99. doi: 10.4236/jbm.2021.98008. [Link] [DOI]
7. Ghaffari M, Rabiei M, Raisi Z, Samari Z. [Effect of COVID-19 Quarantine on Physical Fitness of Students]. J Gorgan Univ Med Sci. 2023;25(2):32-37. [Article in Persian] [Link]
8. Bagherian S , Baker J. Postural Habits and Joint and Muscle Pain of Iranian School-Aged Students Undergoing Virtual Classes During the COVID-19 Pandemic: A Cross Sectional Study. Epidemiology and Health System Journal. 2023;10(2):63-68. doi: 10.34172/ehsj.2023.11. [Link] [DOI]
9. Masliak I, Mameshina M. Physical health of schoolchildren aged 14-15 years old under the influence of differentiated education. Pedagogics, psychology, medical-biological problems of physical training and sports. 2018;22(2):92-98. doi: 10.15561/18189172.2018.0205. [Link] [DOI]
10. Mulirita IM, Adiputra IN, Dinata IMK, Indah SHA LM, Tunas IK. Active stretching and working posture corrective to improve psycho-physological response among computer operators for high school students. J Hum Ergol. 2020;49:9-16. [Link]
11. Bettany-Saltikov J, McSherry R, van Schaik P, Kandasamy G, Hogg J, Whittaker V, et al. PROTOCOL: School-based education programmes for improving knowledge of back health, ergonomics and postural behaviour of school children aged 4-18: A systematic review. Campbell Syst Rev. 2019 Jul;15(1-2):e1014. doi: 10.1002/cl2.1014. [DOI] [PubMed]
12. Latino F, Fischetti F, Cataldi S, Monacis D, Colella D. The Impact of an 8-Weeks At-Home Physical Activity Plan on Academic Achievement at the Time of COVID-19 Lock-Down in Italian School. Sustainability. 2021;13(11):5812. doi: 10.3390/su13115812. [Link] [DOI]
13. Legault EP, Cantin V, Descarreaux M. Assessment of musculoskeletal symptoms and their impacts in the adolescent population: adaptation and validation of a questionnaire. BMC Pediatr. 2014 Jul;14:173. doi: 10.1186/1471-2431-14-173. [DOI] [PubMed]
14. Jung I, Choi SJ. Effects of Pilates Exercises on Isokinetic Trunk Strength and Balance in Female Middle School Students with Lumbago. PNF and Movement. 2021;19(2):183-93. doi: 10.21598/JKPNFA.2021.19.2.183. [Link] [DOI]
15. Kayabınar E, Kayabınar B, Önal B, Zengin HY, Köse N. The musculoskeletal problems and psychosocial status of teachers giving online education during the COVID-19 pandemic and preventive telerehabilitation for musculoskeletal problems. Work. 2021;68(1):33-43. doi: 10.3233/WOR-203357. [DOI] [PubMed]
16. Batistão MV, Carnaz L, Moreira R, Sato T. Effects of a muscular stretching and strengthening school-based exercise program on posture, trunk mobility, and musculoskeletal pain among elementary schoolchildren - a randomized controlled trial. Fisioterapia em Movimento. 2019;32. doi: 10.1590/1980-5918.032.AO08. [Link] [DOI]
17. Rodriguez-Blanco C, Bernal-Utrera C, Anarte-Lazo E, Gonzalez-Gerez JJ, Saavedra-Hernandez M. A 14-Day Therapeutic Exercise Telerehabilitation Protocol of Physiotherapy Is Effective in Non-Hospitalized Post-COVID-19 Conditions: A Randomized Controlled Trial. J Clin Med. 2023 Jan;12(3):776. doi: 10.3390/jcm12030776. [DOI] [PubMed]
18. Kim D, Cho M, Park Y, Yang Y. Effect of an exercise program for posture correction on musculoskeletal pain. J Phys Ther Sci. 2015 Jun;27(6):1791-94. doi: 10.1589/jpts.27.1791. [DOI] [PubMed]
19. Tabassum H, Ayub H, Mohammad Latif SB, Mohammad Latif MJ, Shah K, Saad Hassan M, et al. A Randomized Control Trial to Compare the Effects of Endurance Training Versus Strength Training Among Students with Neck Pain: Endurance Training Versus Strength Training Among Students with Neck Pain. Pakistan BioMedical Journal. 2022;5(8):7-11. doi: 10.54393/pbmj.v5i8.761. [Link] [DOI]
20. Kishor V. Importance of physical activity and home-based exercise during the COVID-19 pandemic. International Journal of Physical Education, Sports and Health. 2021;8(3):217-22. [Link]
21. Perera Zurita MA, Mayorga-Vega D, Merino-Marban R. Effect of a strength and stretching program, combined or isolated, on active flexibility in physical education setting. A pilot study. Journal of Physical Education and Human Movement. 2020;2(2):6-13. doi: 10.24310/JPEHMjpehmjpehm.v2i29847. [Link] [DOI]
22. Khodaverdi Zadeh M. The 8 Weeks Effects of Corrective Exercises with and Without Emphasis on Active Self-Correcting on the Musculoskeletal Status of Students. SOREN Journal. 2022;3(1):4-8. [Article in Persian] [Link]
23. Amro A, Albakry S, Jaradat M, Khaleel M, Kharroubi T, et al. Musculoskeletal Disorders and Association with Social Media Use Among University Students at the Quarantine Time Of COVID-19 Outbreak. J Physic Med Rehabilita Stu. 2020;1(1):104. doi: 10.15744/2767-4584.1.104. [Link] [DOI]
24. Hadi AM, Dawood H, Abdul-Wahhab RD, Falah Hassan S, Ghassan SA. Detrimental effects of quarantine, social lockdown and other social suffers due to Covid - 19 pandemic on human health aspects. International Journal of Pharmaceutical Research. 2021; 13(2):224. doi: 10.31838/ijpr/2021.13.02.052. [DOI]
ارسال پیام به نویسنده مسئول



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Shafizadeh A, Shourie F, Ghasemi B, Bagherian S. Effect of Eight Weeks of Corrective Exercises on Musculoskeletal Pain Level in 13-15 Year-Old Students: A Clinical Trial. J Gorgan Univ Med Sci 2024; 26 (3) :18-27
URL: http://goums.ac.ir/journal/article-1-4417-fa.html

شفیع زاده علی، شوری فرهاد، قاسمی بهنام، باقریان سجاد. اثر هشت هفته تمرینات اصلاحی بر میزان دردهای اسکلتی- عضلانی دانش‌آموزان 15-13 ساله: یک مطالعه کارآزمایی بالینی. مجله علمي دانشگاه علوم پزشكي گرگان. 1403; 26 (3) :18-27

URL: http://goums.ac.ir/journal/article-1-4417-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 26، شماره 3 - ( پاییز 1403 ) برگشت به فهرست نسخه ها
مجله دانشگاه علوم پزشکی گرگان Journal of Gorgan University of Medical Sciences
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 38 queries by YEKTAWEB 4660
Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons — Attribution-NonCommercial 4.0 International (CC BY-NC 4.0)