[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: معرفي مجله :: آخرين شماره :: آرشيو مقالات :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
آرشیو مقالات::
در باره نشریه::
بانک‌ها و نمایه‌نامه‌ها::
هیئت تحریریه::
اعضای اجرایی::
ثبت نام::
راهنمای نگارش مقاله::
ارسال مقاله::
فرم تعهدنامه::
راهنما کار با وب سایت::
برای داوران::
پرسش‌های متداول::
فرایند ارزیابی و انتشار مقاله::
در باره کارآزمایی بالینی::
اخلاق در نشر::
در باره تخلفات پژوهشی::
لینکهای مفید::
تسهیلات پایگاه::
تماس با ما::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
Google Scholar

Citation Indices from GS

AllSince 2019
Citations67453104
h-index3118
i10-index21278
:: دوره 26، شماره 1 - ( 1-1403 ) ::
جلد 26 شماره 1 صفحات 44-37 برگشت به فهرست نسخه ها
اثربخشی آموزش تاب‌آوری بر عزت‌نفس مادران دارای کودک مبتلا به دیابت نوع یک: یک مطالعه کارآزمایی بالینی
آی ناز آق1 ، گلبهار آخوندزاده* 2
1- دانشجوی کارشناسی ارشد پرستاری کودکان، واحد علی‌آبادکتول، دانشگاه آزاد اسلامی، علی‌آبادکتول، ایران.
2- استادیار، گروه پرستاری، واحد علی‌آبادکتول، دانشگاه آزاد اسلامی، علی‌آباد‌کتول، ایران. ، g_akhoondzadeh@yahoo.com
چکیده:   (709 مشاهده)

زمینه و هدف: دیابت نوع یک یکی از متداول‌ترین بیماری‌های مزمن دوران کودکی به‌شمار می‌رود. تشخیص و وجود بیماری مزمن در کودک برای والدین به خصوص مادر که مسؤولیت نگهداری از کودک را برعهده دارد؛ تنیدگی، نگرانی و مشکلاتی را به‌وجود می‌آورد. این مطالعه به منظور تعیین اثربخشی آموزش تاب‌آوری بر عزت‌نفس مادران دارای کودک مبتلا به دیابت نوع یک انجام شد.


روش بررسی: این کارآزمایی بالینی روی 60 مادر دارای کودک مبتلا به دیابت نوع یک مراجعه کننده به کلینیک‌های دیابت شهرستان‌های گنبدکاووس و گرگان در استان گلستان طی سال‌های 1402-1401 انجام شد. مادران به روش در دسترس انتخاب و با استفاده از جدول اعداد تصادفی در دو گروه 30 نفری کنترل و مداخله قرار گرفتند. پروتکل آموزش تاب‌آوری برای گروه مداخله به صورت گروه‌های 5 نفری به مدت 9 جلسه 90 دقیقه‌ای طی 2 ماه اجرا شد. ابزار گردآوری داده‌ها شامل پرسشنامه جمعیت‌شناختی و پرسشنامه عزت‌نفس Coopersmith (Coopersmith Self-Esteem Inventory: SEI) بود که در دو مرحله پیش‌آزمون و پس‌آزمون تکمیل شد. امتیازدهی عزت نفس ضعیف، متوسط و قوی به ترتیب با کسب نمرات 26 و کمتر، نمرات 43-27 و نمرات بیش از 44 لحاظ شدند.


یافته‌ها: میانگین و انحراف معیار ابعاد عزت‌نفس عمومی (22.73±3.26)، اجتماعی (7.32±0.79)، شغلی / اجتماعی (7±1.46) و عزت‌نفس کلی (44.73±5.03) مادران گروه مداخله در مقایسه با مادران گروه کنترل در پس‌آزمون افزایش آماری معنی‌داری یافتند (P<0.05). میانگین و انحراف معیار نمرات عزت‌نفس مادران گروه مداخله در ابتدای مطالعه متوسط و در پس آزمون قوی ارزیابی شد (P<0.05).


نتیجه‌گیری: آموزش تاب آوری سبب افزایش عزت‌نفس مادران دارای کودک مبتلا به دیابت نوع یک گردید.


 

واژه‌های کلیدی: مادران، کودکان، دیابت نوع یک، تاب‌آوری، عزت نفس
Article ID: Vol26-04
متن کامل [PDF 621 kb]   (1638 دریافت)    
نوع مطالعه: تحقيقي | موضوع مقاله: روانشناسي باليني
* نشانی نویسنده مسئول: استان گلستان، علی‌آبادکتول، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علی‌آبادکتول، گروه پرستاری، تلفن 34237933-017
فهرست منابع
1. Ghaljaei F, Motamedi M, Saberi N, ArbabiSarjou A. The Effect of the Family-Centered Empowerment Model on Family Functioning in Type 1 Diabetic Children: A Quasi-experimental Study. Med Surg Nurs J. 2022;11(2):e134004. doi: 10.5812/msnj-134004. [Link] [DOI]
2. Saran R, Robinson B, Abbott KC, Agodoa LY, Albertus P, et al. US Renal Data System 2016 Annual Data Report: Epidemiology of Kidney Disease in the United States. Am J Kidney Dis. 2017 Mar;69(3 Suppl 1):A7-A8. doi: 10.1053/j.ajkd.2016.12.004. [DOI] [PubMed]
3. Thojampa S. Effects of self-management support and family participation enhancing program for delayed progression of diabetic nephropathy in Thai adults with type 2 diabetes. Journal of Current Medical Research and Opinion. 2018; 1(1): 1-13. doi: 10.15520/jcmro.v1i1.5. [Link] [DOI]
4. Jaser SS, Hamburger ER, Pagoto S, Williams R, Meyn A, Jones AC, et al. Communication and coping intervention for mothers of adolescents with type 1 diabetes: Rationale and trial design. Contemp Clin Trials. 2019 Oct;85:105844. doi: 10.1016/j.cct.2019.105844. [DOI] [PubMed]
5. Lohiya NN, Kajale NA, Lohiya NN, Khadilkar VV, Gondhalekar K, Khadilkar A. Diabetes distress in Indian children with type 1 diabetes mellitus and their mothers. J Pediatr Endocrinol Metab. 2020 Nov 13;34(2):209-216. doi: 10.1515/jpem-2020-0339. [DOI] [PubMed]
6. Sabzmanesh Jafari S, Amraei K, Hasanzadeh N. [The Effectiveness of Family Resilience Training on Psychological Hardiness of Mothers of children with Disability]. IJRN 2021; 7 (4): 29-37. doi: 10.22034/IJRN.7.4.29. [Article in Persian] [Link] [DOI]
7. Hashemipour-Zavareh M, Yousefi Z, Hashemipour M. [Comparison of the Dimensions of Coherence and Family Adaptability among the Mothers of Children with Type 1 Diabetes and Healthy Children in Isfahan City, Iran]. Journal of Isfahan Medical School, 2018; 36(498): 1183-1190. doi: 10.22122/jims.v36i498.10471. [Article in Persian] [Link] [DOI]
8. Pirdehghan A, Razavi Z, Rajabi R. [Evaluation of the Factors Influencing Diabetic Control among Adolescents with Type 1 Diabetes]. Avicenna J Clin Med. 2020; 26 (4) :227-233. doi: 10.29252/ajcm.26.4.227. [Article in Persian] [Link] [DOI]
9. Shahbeik S, Taghavi Jourachi F, Abroshan F, Naseri M. [Effectiveness of Group-Based Cognitive Therapy Based on Mindfulness on Family Function and Marital Adaptation of Couples with Type II Diabetes]. IJNR. 2019; 13 (6) :68-75. [Article in Persian] [Link]
10. OʼConnor M, Batcheller J. The resilient nurse leader: reinvention after experiencing job loss. Nurs Adm Q. 2015 Apr-Jun;39(2):123-31. doi: 10.1097/NAQ.0000000000000089. [DOI] [PubMed]
11. Sidan SA, Ziaei S. [Effectiveness of Stress Management Training on Quality of Life and Resilience of Women Victims of Domestic Violence]. Medical Journal of Mashhad University of Medical Sciences. 2019; 61(supplment1): 12-19. doi: 10.22038/mjms.2019.13787. [Article in Persian] [Link] [DOI]
12. Barnett MD, Johnson DM. The perfectionism social disconnection model: The mediating role of communication styles. Personality and Individual Differences. 2016 May; 94: 200-205. doi: 10.1016/j.paid.2016.01.017. [Link] [DOI]
13. Curran T, Hill AP. Perfectionism is increasing over time: A meta-analysis of birth cohort differences from 1989 to 2016. Psychol Bull. 2019 Apr;145(4):410-429. doi: 10.1037/bul0000138. [DOI] [PubMed]
14. Parsons CE, Crane C, Parsons LJ, Fjorback LO, Kuyken W. Home practice in Mindfulness-Based Cognitive Therapy and Mindfulness-Based Stress Reduction: A systematic review and meta-analysis of participants' mindfulness practice and its association with outcomes. Behav Res Ther. 2017 Aug;95:29-41. doi: 10.1016/j.brat.2017.05.004. [DOI] [PubMed]
15. Momeni F. [The effectiveness of resiliency training on life expectancy and psychological well-being of mothers with children with special learning disabilities]. JNIP 2020; 4 (8) :1-14. [Article in Persian] [Link]
16. Dehghan Y, Hekmatiyan Fard S, Kamran L. [The Effect of Resilient training on Social Competence and Self-Esteem of Students with Learning disabilities]. MEJDS 2018; 8 :28-28. [Article in Persian] [Link]
17. Valipour Eskandarkolaii E, Hekmatipour N, Hojjati H. The Effect of Spiritual Self-Care Training on the Severity of Insomnia of Diabetic Adolescents. Complementary Medicine. 2023; 13 (1) :28-35. doi: 10.61186/cmja.13.1.28. [Article in Persian] [Link] [DOI]
18. Shameli R, Hasani F. [The effectiveness of reality therapy on resilience in mothers with children afflicted by cancer]. Thoughts and Behavior in Clinical Psychology. 2017; 12(43): 77-87. [Article in Persian] [Link]
19. Coopersmith S. The antecedents of self-esteem. San Francisco: W.H. Freeman. 1967.
20. Pourshafeie H. [Assessing self-esteem and motivation of high school students' academic achievement]. Master Thesis. Allameh Tarbiat Moalem University. 1991. [Persian].
21. Siadat SM, Jadidi M. [Effects of Social Skills Teaching on the Self-esteem and Identity Dimensions of the Labor Children]. Educational Psychology. 2015; 11(37): 83-101. [Article in Persian] [Link]
22. Birang N, Alivandi Vafa M. [The Effectiveness of Creative Play Therapy on Self-esteem, Creativity and Shyness of Shy Elementary School Students]. Journal of Instructio and Evaluation. 2021; 13(52): 138-59. doi: 10.30495/jinev.2021.1911106.2303. [Article in Persian] [Link] [DOI]
23. Schmidt LA, Schulkin J. Extreme Fear, Shyness, and Social Phobia: Origins, Biological Mechanisms and Clinical Outcomes. New York: Oxford University Press. 1999.
24. Rak K, Bronkowska M. Immunomodulatory Effect of Vitamin D and Its Potential Role in the Prevention and Treatment of Type 1 Diabetes Mellitus-A Narrative Review. Molecules. 2018 Dec 24;24(1):53. doi: 10.3390/molecules24010053. [DOI] [PubMed]
25. Karavasileiadou S, Almegwely W, Alanazi A, Alyami H, Chatzimichailidou S. Self-management and self-efficacy of women with gestational diabetes mellitus: a systematic review. Glob Health Action. 2022 Dec 31;15(1):2087298. doi: 10.1080/16549716.2022.2087298. [DOI] [PubMed]
26. Zhang D, Tian Y, Wang R, Wang L, Wang P, Su Y. Effectiveness of a resilience-targeted intervention based on "I have, I am, I can" strategy on nursing home older adults' suicidal ideation: A randomized controlled trial. J Affect Disord. 2022 Jul; 308:172-180. doi: 10.1016/j.jad.2022.04.046. [DOI] [PubMed]
27. Asghari-Nekah S, Jansouz F, Kamali F, Taherinia S. [The Resiliency Status and Emotional Distress in Mothers of Children with Cancer]. Journal of Clinical Psychology, 2015; 7(1): 15-26. doi: 10.22075/jcp.2017.2187. [Article in Persian] [Link] [DOI]
28. Asadpour E, Azarbarzin M, Moghimian M. [Investigating the Effect of Life Skills Training on Resilience and Psycho-Social Adaptation of Multiple Sclerosis Patients]. JNE. 2022; 11 (3) :73-84. doi: 10.22034/JNE.11.3.73. [Article in Persian] [Link] [DOI]
ارسال پیام به نویسنده مسئول


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Agh A N, Akhoundzadeh G. The Effectiveness of Resilience Training on the Self-Esteem of Mothers of Children with Type 1 Diabetes: A Clinical Trial Study. J Gorgan Univ Med Sci 2024; 26 (1) :37-44
URL: http://goums.ac.ir/journal/article-1-4388-fa.html

آق آی ناز، آخوندزاده گلبهار. اثربخشی آموزش تاب‌آوری بر عزت‌نفس مادران دارای کودک مبتلا به دیابت نوع یک: یک مطالعه کارآزمایی بالینی. مجله علمي دانشگاه علوم پزشكي گرگان. 1403; 26 (1) :37-44

URL: http://goums.ac.ir/journal/article-1-4388-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 26، شماره 1 - ( 1-1403 ) برگشت به فهرست نسخه ها
مجله دانشگاه علوم پزشکی گرگان Journal of Gorgan University of Medical Sciences
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 38 queries by YEKTAWEB 4657