[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: معرفي مجله :: آخرين شماره :: آرشيو مقالات :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
آرشیو مقالات::
در باره نشریه::
بانک‌ها و نمایه‌نامه‌ها::
هیئت تحریریه::
اعضای اجرایی::
ثبت نام::
راهنمای نگارش مقاله::
ارسال مقاله::
فرم تعهدنامه::
راهنما کار با وب سایت::
برای داوران::
پرسش‌های متداول::
فرایند ارزیابی و انتشار مقاله::
در باره کارآزمایی بالینی::
اخلاق در نشر::
در باره تخلفات پژوهشی::
لینکهای مفید::
تسهیلات پایگاه::
تماس با ما::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
Google Scholar

Citation Indices from GS

AllSince 2019
Citations71873389
h-index3219
i10-index22084
:: ::
برگشت به فهرست مقالات برگشت به فهرست نسخه ها
اختلال تریکوتیلومانیا کودک ناتوان ذهنی و اثربخشی آموزش فنون وارونه سازی عادت: گزارش یک مورد
ابوالقاسم یعقوبی* 1، خسرو رشید2 ، لیلا علی بلندی3
1- استاد گروه روان شناسی، دانشکده علوم اقتصادی و اجتماعی، دانشگاه بوعلی سینا، همدان، ایران. ، yaghoobi@basu.ac.ir
2- دانشیار گروه روان شناسی، دانشکده علوم اقتصادی و اجتماعی، دانشگاه بوعلی سینا، همدان، ایران.
3- دانشجوی دکتری روان شناسی، دانشکده علوم اقتصادی و اجتماعی، دانشگاه بوعلی سینا، همدان، ایران.
چکیده:   (440 مشاهده)

در اختلال تریکوتیلومانیا (Trichotillomania disorder) یا بیماری موکنی، بیماران ناآگاهانه اقدام به کندن موهای خود نموده که به تقویت تکانه‌های موکنی در آنها منتهی می‌شود و پس از آن آگاهانه به موکنی می‌پردازند. یکی از رو‌ش‌های درمانی برای این اختلال رفتاردرمانی است. وارونه‌سازی عادت از موثرترین درمان‌ها برای اختلالات تریکوتیلومانیای کودک ناتوان ذهنی است. در این مقاله اثربخشی آموزش فنون وارونه‌سازی عادت در کاهش شدت و پریشانی تریکوتیلومانیا گزارش شده است. بیمار دختری 13 ساله ناتوان ذهنی مبتلا به تریکوتیلومانیا بود. بیمار با توجه به ملاک‌های تشخیصی DSM-5 در طرح درمان قرار گرفت و آموزش فنون وارونه‌سازی عادت را طی هشت جلسه، به مدت یک‌ماه دریافت کرد. ابزار سنجش، مقیاس موکنی بیمارستان ماساچوست بود که شدت و پریشانی موکنی را اندازه‌گیری می‌کند. بنا به ویژگی‌های ذهنی دانش‌آموز که دارای هوشبهر 65 بود و قادر به پاسخگویی مطمئن به پرسش‌های مربوط به ماهیت تمایلات مربوط به خود نبود؛ لذا از مقیاس موکنی بیمارستان ماساچوست شامل گزارش والدین استفاده شد و در طی درمان و پیگیری یک‌ماهه از این مقیاس استفاده گردید. از شاخص‌های بازبینی نمودارها، درصد بهبودی، اندازه اثر و عکس موکنی ابرو قبل و بعد از درمان استفاده شد. آموزش فنون وارونه‌سازی عادت، سبب کاهش شدت (اثربخشی در مقیاس 1.75) و پریشانی (اثربخشی در مقیاس 1.77) اختلال تریکوتیلومانیا گردید و بیمار توانست میزان درصد بهبودی بالایی را نشان دهد و پیگیری یک‌ماهه بعد از اتمام درمان، حاکی از ماندگاری این نتیجه بود.

واژه‌های کلیدی: تریکوتیلومانیا، ناتوانی ذهنی، کودک، عادت
Article ID: Vol26-40
متن کامل [PDF 656 kb]   (2535 دریافت)    
نوع مطالعه: گزارش مورد | موضوع مقاله: روانپزشكي
* نشانی نویسنده مسئول: همدان، چهار باغ شهید مصطفی احمدی روشن، دانشگاه بوعلی سینا، دانشکده علوم اقتصادی و اجتماعی، تلفن 31400000-081
فهرست منابع
1. American Psychiatric Association. Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders Fourth Edition Text Revision (DSM-IV-TR). 4th ed. Washington DC: American Psychiatric Association. 2000. doi: 10.1176/appi.books.9780890423349. [Link] [DOI]
2. Franklin ME, Zagrabbe K, Benavides KL. Trichotillomania and its treatment: a review and recommendations. Expert Rev Neurother. 2011 Aug;11(8):1165-74. doi: 10.1586/ern.11.93. [DOI] [PubMed]
3. Azrin NH, Nunn RG, Frantz SE. Treatment of hairpulling (Trichotillomania): A comparative study of habit reversal and negative practice training. Journal of Behavior Therapy and Experimental Psychiatry. 1980;11:13-20. doi: 10.1016/0005-7916(80)90045-2. [Link] [DOI]
4. Caixeta LF, Lopes DB. Trichotillomania in a dementia case. Dementia & Neuropsychologia. 2011;5:58-60. doi: 10.1590/S1980-57642011DN05010011. [Link] [DOI]
5. Franklin ME, Tolin DF. Treating Trichotillomania: Cognitive-Behavioral Therapy for Hairpulling and Related Problems (Series in Anxiety and Related Disorders). 1st ed. New York: Springer. 2007.
6. Grant JE, Dougherty DD, Chamberlain SR. Prevalence, gender correlates, and co-morbidity of trichotillomania. Psychiatry Res. 2020 Jun;288:112948. doi: 10.1016/j.psychres.2020.112948. [DOI] [PubMed]
7. Grant JE, Redden SA, Medeiros GC, Odlaug BL, Curley EE, Tavares H, et al. Trichotillomania and its clinical relationship to depression and anxiety. Int J Psychiatry Clin Pract. 2017 Nov;21(4):302-306. doi: 10.1080/13651501.2017.1314509. [DOI] [PubMed]
8. Keuthen NJ. Help for Hair Pullers: Understanding and Coping with Trichotillomania. 1st ed. Oakland, California, US: New Harbinger Publications. 2001.
9. Nazari M, Sharifi Daramadi P, Asgari M, Afroz Gh, Gasemzadeh S. [Diagnostic Validity of the Fifth Integrated Version of Wechsler’s IQ Scale for Children with Learning Disabilities]. JOEC. 2022;22(4):11-20. [Article in Persian] [Link]
10. Tabatabaei Kashani E, Farmarzi S. [Construction and Validation of the Leiter International Performance Scale Software for 3 to 6 Year Old Children of Isfahan]. Knowledge & Research in Applied Psychology. 2019;19(4):82-92. doi: 10.30486/jsrp.2018.545639. [Article in Persian] [Link] [DOI]
11. Jafari A, Delavar A. [Normalizing Goodenough's Draw A Person (OAP) intelligence test on 6 to 11-year-old pupils in Saveh city]. Educational Psychology. 2006;2(5):1-20. doi: 10.22054/jep.2006.5985. [Article in Persian] [Link] [DOI]
12. Keuthen NJ, Flessner CA, Woods DW, Franklin ME, Stein DJ, Cashin SE. Factor analysis of the Massachusetts General Hospital Hairpulling Scale. J Psychosom Res. 2007 Jun;62(6):707-709. doi: 10.1016/j.jpsychores.2006.12.003. [DOI] [PubMed]
13. Peris TS, Piacentini J, Vreeland A, Salgari G, Levitt JG, Alger JR, et al. Neurochemical correlates of behavioral treatment of pediatric trichotillomania. J Affect Disord. 2020 Aug;273:552-61. doi: 10.1016/j.jad.2020.04.061. [DOI] [PubMed]
14. Rogers K, Banis M, Falkenstein MJ, Malloy EJ, McDonough L, Nelson SO, et al. Stepped care in the treatment of trichotillomania. J Consult Clin Psychol. 2014 Apr;82(2):361-67. doi: 10.1037/a0035744. [DOI] [PubMed]
15. Shafaei J, Narimani M, Abolghasemi A, Taklavi S. [Comparing the Effectiveness of Aversion Therapy and Hypnotherapy on Reducing Symptoms and Increasing the Self-esteem of Students with Trichotillomania (Hair-Pulling Disorder)]. MEJDS. 2023;13:18. [Article in Persian] [Link]
16. Javanbakht M. [Effect of Ramadan fasting on self-esteem and mental health of students]. Journal of Fundamentals of Mental Health. 2009;11(44):266-73. doi: 10.22038/jfmh.2009.1130. [Article in Persian] [Link] [DOI]
17. Sabet M. [Investigating the practicality of the validity of the Cooper Smith self-esteem test in 19 districts of Tehran]. M.Sc Thesis. Allameh Tabatabai University, Tehran, Iran. 2008. [Persian]
18. Delavar A. [Possibilities and statistics in psychology and educational sciences]. 14th ed. Tehran: Javaneh Roshd. 2007;p: 425. [Persian]
19. Morris SH, Zickgraf HF, Dingfelder HE, Franklin ME. Habit reversal training in trichotillomania: guide for the clinician. Expert Rev Neurother. 2013 Sep;13(9):1069-77. doi: 10.1586/14737175.2013.827477. [DOI] [PubMed]
20. Woods DW, Houghton DC. Diagnosis, evaluation, and management of trichotillomania. Psychiatr Clin North Am. 2014 Sep;37(3):301-17. doi: 10.1016/j.psc.2014.05.005. [DOI] [PubMed]
21. Lee EB, Homan KJ, Morrison KL, Ong CW, Levin ME, Twohig MP. Acceptance and Commitment Therapy for Trichotillomania: A Randomized Controlled Trial of Adults and Adolescents. Behav Modif. 2020 Jan;44(1):70-91. doi: 10.1177/0145445518794366. [DOI] [PubMed]
22. Tay YK, Levy ML, Metry DW. Trichotillomania in childhood: case series and review. Pediatrics. 2004 May;113(5):e494-8. doi: 10.1542/peds.113.5.e494. [DOI] [PubMed]
ارسال پیام به نویسنده مسئول


XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
برگشت به فهرست مقالات برگشت به فهرست نسخه ها
مجله دانشگاه علوم پزشکی گرگان Journal of Gorgan University of Medical Sciences
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 38 queries by YEKTAWEB 4660
Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons — Attribution-NonCommercial 4.0 International (CC BY-NC 4.0)