[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: معرفي مجله :: آخرين شماره :: آرشيو مقالات :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
آرشیو مقالات::
در باره نشریه::
بانک‌ها و نمایه‌نامه‌ها::
هیئت تحریریه::
اعضای اجرایی::
ثبت نام::
راهنمای نگارش مقاله::
ارسال مقاله::
فرم تعهدنامه::
راهنما کار با وب سایت::
برای داوران::
پرسش‌های متداول::
فرایند ارزیابی و انتشار مقاله::
در باره کارآزمایی بالینی::
اخلاق در نشر::
در باره تخلفات پژوهشی::
لینکهای مفید::
تسهیلات پایگاه::
تماس با ما::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
Google Scholar

Citation Indices from GS

AllSince 2020
Citations72792932
h-index3317
i10-index21465
:: ::
برگشت به فهرست مقالات برگشت به فهرست نسخه ها
اثر مداخلات زودهنگام مدل دنور - والدین بر بهبود مهارت‌های ارتباطی و کاهش شدت علائم کودکان مبتلا به اوتیسم: گزارش درمان چهار بیمار
فهیمه ساجدی فر1 ، پروین احتشام زاده*2 ، علیرضا حیدری3 ، سحر صفرزاده4
1- دانشجوی دکتری، گروه روان‌شناسی و آموزش کودکان استثنایی، واحد اهواز، دانشگاه آزاد اسلامی، اهواز، ایران.
2- دانشیار، گروه روان‌شناسی، واحد اهواز، دانشگاه آزاد اسلامی، اهواز، ایران. ، p_ehtesham85@yahoo.com
3- استاد، گروه روان‌شناسی، واحد اهواز، دانشگاه آزاد اسلامی، اهواز، ایران.
4- استادیار، گروه روان‌شناسی، واحد اهواز، دانشگاه آزاد اسلامی، اهواز، ایران.
چکیده:   (708 مشاهده)

اوتیسم یک اختلال عصب تحولی است که نقص در مهارت‌های ارتباطی از بارزترین ملاک‌های آن است و شروع زودهنگام مداخلات فشرده یکی از عوامل تعیین کننده در پیش‌آگهی این اختلال و کاهش شدت آن است. این مطالعه به منظور تعیین اثر مداخلات زودهنگام مدل دنور - والدین بر بهبود مهارت‌های ارتباطی و کاهش شدت علائم کودکان مبتلا به اوتیسم انجام شد. این گزارش مورد از نوع آزمایشی با طرح A-B روی 4 کودک (3 پسر و 1 دختر) مبتلا به اختلال اوتیسم با سن کمتر از 60 ماه مراجعه کننده به مرکز اوتیسم شکوفه‌ها شهرستان ماهشهر در سال 1400 انجام شد. در ابتدا والدین آنها در 12 جلسه انفرادی و یک‌ساعته در هفته مداخلات زودهنگام مدل دنور- والدین را آموزش دیدند. برای سنجش مهارت‌های ارتباطی از Autism Treatment Evaluation Checklist و برای سنجش شدت اوتیسم از Gilliam autism rating scale-2 استفاده شد. ارزیابی‌ها در 7 مرحله (2 ارزیابی پایه، 3 ارزیابی حین مداخله و 2 ارزیابی پیگیری) انجام گردید. تحلیل داده‌ها با استفاده از شاخص‌های آمار توصیفی، تحلیل درون‌موقعیتی و بین‌موقعیتی با محاسبه درصد داده‌های ناهمپوش و همپوش انجام شد. استفاده از مداخلات زود هنگام مدل دنور- والدین باعث کاهش میانگین نمرات و بهبود چالش‌های ارتباطی و بهبود و کاهش نمرات شدت اوتیسم در هر 4 آزمودنی گردید. همچنین در تحلیل درون موقعیتی، نمرات چالش‌های ارتباطی و شدت اوتیسم آزمودنی‌ها روندی کاهشی و با ثبات داشت و در تحلیل بین موقعیتی، میزان ناهمپوشی بین داده‌ها در مراحل پایه و مداخله در بیشترین مقدار (100 درصد) و میزان همپوشی بین داده‌ها در کمترین میزان خود (صفر درصد) قرار داشت. همچنین تغییرات به‌دست آمده تا مرحله پیگیری پایدار بود. نتایج این مطالعه نشان داد که اجرای مداخلات زود هنگام مدل دنور- والدین می‌تواند باعث بهبود و کاهش چالش‌های ارتباطی و شدت علائم در کودکان مبتلا به اختلال اوتیسم شود.

واژه‌های کلیدی: اختلال اوتیسم، مداخلات زودهنگام پزشکی، اختلالات ارتباطی، مدل دنور- والدین
Article ID: Vol27-10
متن کامل [PDF 772 kb]   (372 دریافت)    
نوع مطالعه: گزارش مورد | موضوع مقاله: روانشناسي باليني
* نشانی نویسنده مسئول: اهواز، بزرگراه گلستان، فرهنگ شهر، دانشگاه آزاد اسلامی واحد اهواز، تلفن 33348420-061
فهرست منابع
1. Lord C, Elsabbagh M, Baird G, Veenstra-Vanderweele J. Autism spectrum disorder. Lancet. 2018 Aug;392(10146):508-20. doi: 10.1016/S0140-6736(18)31129-2. [DOI] [PubMed]
2. Zeidan J, Fombonne E, Scorah J, Ibrahim A, Durkin MS, Saxena S, et al. Global prevalence of autism: A systematic review update. Autism Res. 2022 May;15(5):778-90. doi: 10.1002/aur.2696. [DOI] [PubMed]
3. Sato A, Kotajima-Murakami H, Tanaka M, Katoh Y, Ikeda K. Influence of Prenatal Drug Exposure, Maternal Inflammation, and Parental Aging on the Development of Autism Spectrum Disorder. Front Psychiatry. 2022 Feb;13:821455. doi: 10.3389/fpsyt.2022.821455. [DOI] [PubMed]
4. Ganji M, Ganji H. [Psychopathology based on DSM-5]. Vol 2, Issue 4, Tehran: Savalan Publishing. 2013; p: 553. [Persian]
5. Ahmadi SJ, Safari T, Hemmatiyan M, Khalili Z. [Effectiveness of applied behavioral analysis approach on symptoms of autism]. Journal of Research in Behavioural Sciences. 2012;10(4):292-300. [Article in Persian] [Link]
6. Hosozawa M, Sacker A, Mandy W, Midouhas E, Flouri E, Cable N. Determinants of an autism spectrum disorder diagnosis in childhood and adolescence: Evidence from the UK Millennium Cohort Study. Autism. 2020 Aug;24(6):1557-65. doi: 10.1177/1362361320913671. [DOI] [PubMed]
7. Reichow B. Overview of meta-analyses on early intensive behavioral intervention for young children with autism spectrum disorders. J Autism Dev Disord. 2012 Apr;42(4):512-20. doi: 10.1007/s10803-011-1218-9. [DOI] [PubMed]
8. Zarafshan H, Mohammadi MR, Abolhassani F, Motevalian SA, Sepasi N, Sharifi V. Current Status of Health and Social Services for Children with Autism in Iran: Parents’ Perspectives. Iran J Psychiatry. 2018;14(1):76-83. doi: 10.18502/ijps.v14i1.427. [Link] [DOI]
9. Dawson-Squibb JJ, Davids EL, Harrison AJ, Molony MA, de Vries PJ. Parent Education and Training for autism spectrum disorders: Scoping the evidence. Autism. 2020 Jan;24(1):7-25. doi: 10.1177/1362361319841739. [DOI] [PubMed]
10. Vismara LA, Nyugen L, McCormick CEB. Abbreviating the Early Start Denver Model for community-based family-centered care. Front Psychol. 2023 Jul;14:1167885. doi: 10.3389/fpsyg.2023.1167885. [DOI] [PubMed]
11. van Noorden LE, Sigafoos J, Waddington HL. Evaluating a Two-Tiered Parent Coaching Intervention for Young Autistic Children Using the Early Start Denver Model. Adv Neurodev Disord. 2022;6(4):473-93. doi: 10.1007/s41252-022-00264-8. [DOI] [PubMed]
12. Rogers SJ, Estes A, Vismara L, Munson J, Zierhut C, Greenson J, et al. Enhancing Low-Intensity Coaching in Parent Implemented Early Start Denver Model Intervention for Early Autism: A Randomized Comparison Treatment Trial. J Autism Dev Disord. 2019 Feb;49(2):632-46. doi: 10.1007/s10803-018-3740-5. [DOI] [PubMed]
13. Vismara LA, McCormick CEB, Wagner AL, Monlux K, Nadhan A, Young GS. Telehealth Parent Training in the Early Start Denver Model: Results From a Randomized Controlled Study. FOCUS. 2018;33(2):67-79. doi: 10.1177/1088357616651064. [Link] [DOI]
14. Rogers SJ, Dawson G, Vismara LA. An Early Start for Your Child with Autism: Using Everyday Activities to Help Kids Connect, Communicate, and Learn. 1st ed. New York: The Guilford Press. 2012; pp: 1-3.
15. Waddington H, van der Meer L, Sigafoos J. Supporting parents in the use of the early start Denver model as an intervention program for their young children with autism spectrum disorder. Int J Dev Disabil. 2019 Mar;67(1):23-36. doi: 10.1080/20473869.2019.1585694. [DOI] [PubMed]
16. Malucelli ERS, Antoniuk SA, Carvalho NO. The effectiveness of early parental coaching in the autism spectrum disorder. J Pediatr (Rio J). 2021 Jul-Aug;97(4):453-58. doi: 10.1016/j.jped.2020.09.004. [DOI] [PubMed]
17. Zhou B, Xu Q, Li H, Zhang Y, Wang Y, Rogers SJ, et al. Effects of Parent-Implemented Early Start Denver Model Intervention on Chinese Toddlers with Autism Spectrum Disorder: A Non-Randomized Controlled Trial. Autism Res. 2018 Apr;11(4):654-66. doi: 10.1002/aur.1917. [DOI] [PubMed]
18. Edelson S, Rimland B. Autism Treatment Evaluation Checklist (ATEC). San Diego, CA: Autism Research Institute. 1999. [Link]
19. Memari AH, Shayestehfar M, Mirfazeli FS, Rashidi T, Ghanouni P, Hafizi S. Cross-cultural adaptation, reliability, and validity of the autism treatment evaluation checklist in persian. Iran J Pediatr. 2013 Jun;23(3):269-75. [PubMed]
20. Montgomery JM, Newton B, Smith, C. Test Review: Gilliam, J. (2006). GARS-2: Gilliam Autism Rating Scale—Second Edition. Austin, TX: PRO-ED. J Psychoeduc Assess. 2008;26(4):395-401. doi: 10.1177/0734282908317116. [Link] [DOI]
21. Ahmadi S, Safari T, Hemmatian M, Khalili Z. [The Psychometric Properties of Gilliam Autism Rating Scale (GARS)]. CBS. 2011;1(1):87-104. [Persian] [Link]
22. Rogers S, Dawson J, Wismara L. [Head Start for the Autistic Child: Using Everyday Activities to Help Children Communicate and Learn]. Translation by: Zarafshan H, Mohammadi M. 1st ed. Tehran: Setayesh Hasti Publication. 2019. pp: 95-471. [Persian]
23. Lane JD, Gast DL. Visual analysis in single case experimental design studies: brief review and guidelines. Neuropsychol Rehabil. 2014;24(3-4):445-63. doi: 10.1080/09602011.2013.815636. [DOI] [PubMed]
24. Noferesti A, Hassanabadi HR. Data analysis in single case experimental design studies. Rooyesh. 2019;7(12): 291-306. [Link]
25. Green CC, Bent CA, Smith J, Chetcuti L, Uljarević M, Pye K, et al. An Evaluation of Child and Parent Outcomes Following Community-Based Early Intervention with Randomised Parent-Mediated Intervention for Autistic Pre-Schoolers. Child Youth Care Forum. 2024; 53:1213-33. doi: 10.1007/s10566-024-09792-x. [Link] [DOI]
26. Jhuo RA, Chu SY. A Review of Parent-Implemented Early Start Denver Model for Children with Autism Spectrum Disorder. Children (Basel). 2022 Feb;9(2):285. doi: 10.3390/children9020285. [DOI] [PubMed]
ارسال پیام به نویسنده مسئول



XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
برگشت به فهرست مقالات برگشت به فهرست نسخه ها
مجله دانشگاه علوم پزشکی گرگان Journal of Gorgan University of Medical Sciences
Persian site map - English site map - Created in 0.07 seconds with 38 queries by YEKTAWEB 4703
Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons — Attribution-NonCommercial 4.0 International (CC BY-NC 4.0)