[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: معرفي مجله :: آخرين شماره :: آرشيو مقالات :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
آرشیو مقالات::
در باره نشریه::
بانک‌ها و نمایه‌نامه‌ها::
هیئت تحریریه::
اعضای اجرایی::
ثبت نام::
راهنمای نگارش مقاله::
ارسال مقاله::
فرم تعهدنامه::
راهنما کار با وب سایت::
برای داوران::
پرسش‌های متداول::
فرایند ارزیابی و انتشار مقاله::
در باره کارآزمایی بالینی::
اخلاق در نشر::
در باره تخلفات پژوهشی::
لینکهای مفید::
تسهیلات پایگاه::
تماس با ما::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
Google Scholar

Citation Indices from GS

AllSince 2020
Citations72992897
h-index3317
i10-index22268
:: دوره 10، شماره 2 - ( تابستان 1387 ) ::
جلد 10 شماره 2 صفحات 42-37 برگشت به فهرست نسخه ها
شیوع بیش فعالی - نقص توجه (ADHD) در کودکان دبستانی شهر نیشابور طی سال تحصیلی 86-1385
علی مرادی ، مهدی خباز خوب* 1، تهمینه آگاه ، علی جواهر فروش زاده ، بیژن رضوان ، زهرا حائری کرمانی ، سمیه پالاهنگ
چکیده:   (26400 مشاهده)
زمینه و هدف : اختلال بیش‌فعالی - نقص‌توجه (ADHD) شایع‌ترین اختلال روانی در کودکان است. این مطالعه به منظور تعیین فراوانی اختلال بیش‌فعالی - نقص‌توجه و برخی عوامل موثر بر آن در دانش‌آموزان دبستانی شهر نیشابور انجام شد. روش بررسی: این مطالعه توصیفی - مقطعی روی دانش‌آموزان دبستانی شهرنیشابور طی سال تحصیلی 86-1385 انجام شد. نمونه‌گیری به صورت خوشه‌ای طبقه‌بندی شده بود. داده‌ها از طریق پرسشنامه والدین و معلم کانر جمع‌آوری و برای هر دانش‌آموز دو پرسشنامه مجزا توسط والدین و مربی تکمیل گردید. تجزیه و تحلیل داده‌ها با توجه به میانگین نمرات مربیان و والدین انجام گردید. نمره 15 به عنوان معیار احتمالی به منظور بیش‌فعالی انتخاب شد. یافته‌ها : 722 نفر (میزان پاسخ 6/79درصد) در مطالعه شرکت کردند. میزان شیوع اختلال ADHD 5/12درصد با دامنه‌اطمینان 95درصد، از 10 تا 8/14 درصد بود. تفاوت شیوع اختلال ADHD در دو جنس معنی‌دار نبود. شیوع اختلال ADHD در دانش‌آموزان با افزایش سن، افزایش معنی‌داری داشت (05/0P<). بیشترین شیوع اختلال ADHD در متولدین بهار و کمترین آن در متولدین تابستان بود (05/0P<). تحصیلات پدر با بیش‌فعالی رابطه معنی‌داری داشت. به طوری که شیوع آن در کودکانی که پدرانشان تحصیلات بالاتری داشتند، کمتر بود (05/0P<). شغل پدر نیز با اختلال ADHD رابطه معنی‌داری داشت (05/0P<). متغیرهایی از قبیل نوع زایمان، رتبه تولد و تحصیلات مادر با این اختلال رابطه معنی‌داری نداشتند. نتیجه‌گیری: در این مطالعه شیوع اختلال ADHD نسبت به مطالعات مشابه بیشتر بود. لازم است برنامه‌های مداخله‌ای در مورد گروه‌های در معرض خطر در نظر گرفته شود.
واژه‌های کلیدی: اختلال بیش‌فعالی - نقص‌توجه، دانش‌آموز، نیشابور
متن کامل [PDF 224 kb] [English Abstract]   (20992 دریافت)    
نوع مطالعه: تحقيقي | موضوع مقاله: عمومى
* نشانی نویسنده مسئول: تهران، دانشگاه علوم پزشکی تهران، مرکز تحقیقات سرطان، تلفن: 82401614 (021)، نمابر: 88651514 ، khabazkhoob@yahoo.com


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Ali Moradi (MSc), Mehdi Khabazkhoob (MSc), Tahmineh Agah (BSc), Ali Javaherforoushzadeh (MD), Bijan Rezvan (MD), Zahra Haeri Kermani (MD) et al . The prevalence of attention deficit hyperactivity disorder (ADHD) among school children of Nishaboor – Iran during 2006. J Gorgan Univ Med Sci 2008; 10 (2) :37-42
URL: http://goums.ac.ir/journal/article-1-357-fa.html

مرادی علی، خباز خوب مهدی، آگاه تهمینه، جواهر فروش زاده علی، رضوان بیژن، حائری کرمانی زهرا و همکاران.. شیوع بیش فعالی - نقص توجه (ADHD) در کودکان دبستانی شهر نیشابور طی سال تحصیلی 86-1385. مجله علمي دانشگاه علوم پزشكي گرگان. 1387; 10 (2) :37-42

URL: http://goums.ac.ir/journal/article-1-357-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 10، شماره 2 - ( تابستان 1387 ) برگشت به فهرست نسخه ها
مجله دانشگاه علوم پزشکی گرگان Journal of Gorgan University of Medical Sciences
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 38 queries by YEKTAWEB 4679
Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons — Attribution-NonCommercial 4.0 International (CC BY-NC 4.0)