[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: معرفي مجله :: آخرين شماره :: آرشيو مقالات :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
آرشیو مقالات::
در باره نشریه::
بانک‌ها و نمایه‌نامه‌ها::
هیئت تحریریه::
اعضای اجرایی::
ثبت نام::
راهنمای نگارش مقاله::
ارسال مقاله::
فرم تعهدنامه::
راهنما کار با وب سایت::
برای داوران::
پرسش‌های متداول::
فرایند ارزیابی و انتشار مقاله::
در باره کارآزمایی بالینی::
اخلاق در نشر::
در باره تخلفات پژوهشی::
لینکهای مفید::
تسهیلات پایگاه::
تماس با ما::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
Google Scholar

Citation Indices from GS

AllSince 2019
Citations71893393
h-index3219
i10-index22086
:: دوره 22، شماره 1 - ( بهار 1399 ) ::
جلد 22 شماره 1 صفحات 16-7 برگشت به فهرست نسخه ها
اثربخشی توانبخشی شناختی در مقایسه با توانبخشی شناختی پس از دارو درمانی بر کارکردهای اجرایی مغز کودکان مبتلا به اختلال کم توجهی- بیش فعالی: یک مطالعه کارآزمایی بالینی
سید حمیدرضا سیدمحمدی1 ، پروین احتشام زاده* 2، فریبا حافظی3 ، رضا پاشا4 ، بهنام مکوندی4
1- دانشجوی دکتری روان شناسی عمومی، گروه روان شناسی، واحد اهواز، دانشگاه آزاد اسلامی، اهواز، ایران
2- دانشیار، گروه روان شناسی، واحد اهواز، دانشگاه آزاد اسلامی، اهواز، ایران ، p_ehtesham85@yahoo.com
3- استادیار، گروه روان شناسی، واحد اهواز، دانشگاه آزاد اسلامی، اهواز، ایران
4- دانشیار، گروه روان شناسی، واحد اهواز، دانشگاه آزاد اسلامی، اهواز، ایران
چکیده:   (6969 مشاهده)

زمینه و هدف: اختلال کم‌توجهی - بیش‌فعالی (Attention Deficit / Hyperactivity Disorder: ADHD) اختلالی عصبی - تحولی است که معمولاً به علت  نقص در کارکردهای اجرایی مغز به‌وجود آمده و باعث کم شدن میزان توجه و دقت و فزونکاری حرکتی و رفتارهای تکانشی در فرد می‌شود. این مطالعه به منظور تعیین اثربخشی توانبخشی شناختی در مقایسه با توانبخشی شناختی پس از دارو درمانی بر کارکردهای اجرایی مغز کودکان مبتلا به اختلال ADHD انجام شد.

روش بررسی: در این کارآزمایی بالینی 45 کودک مبتلا به اختلال ADHD به صورت تصادفی در سه گروه 15 نفره شامل یک گروه کنترل و دو گروه مداخله تحت نظر مرکز مشاوره آموزش و پرورش قرار گرفتند. گروه مداخله یک (توانبخشی شناختی) و گروه مداخله دو (توانبخشی شناختی پس از دارودرمانی) 12 جلسه 45 دقیقه‌ای و هفته‌ای دوبار تحت مداخله درمانی موردنظر قرار گرفتند. برای گروه کنترل (تحت نظر مرکز مشاوره) در فاصله زمانی اجرای پژوهش، مداخله‌ای صورت نگرفت. پس از پایان آخرین جلسه مداخله درمانی، پس‌آزمون اجرا گردید. مرحله پیگیری 1.5 ماه پس از پایان آخرین جلسه مداخله انجام پذیرفت.

یافته‌ها: کارکردهای اجرایی مغز کودکان مبتلا به اختلال ADHD در گروه توانبخشی شناختی و گروه توانبخشی شناختی پس از دارودرمانی در مقایسه با گروه کنترل افزایش آماری معنی‌داری نشان داد (P<0.05). کارکردهای اجرایی کودکان مبتلا به اختلال ADHD پس از پیگیری 1.5 ماهه در گروه توانبخشی شناختی پس از دارودرمانی به طور معنی‌داری در مقایسه با گروه توانبخشی شناختی بیشتر بود (P<0.05).

نتیجه‌گیری: روش درمانی توانبخشی شناختی پس از دارودرمانی در افزایش کارکردهای اجرایی مغز در میان کودکان دارای اختلال ADHD روشی موثرتر نسبت به درمان توانبخشی شناختی به تنهایی است.


واژه‌های کلیدی: اختلال کم‌توجهی - بیش‌فعالی، توانبخشی شناختی، دارودرمانی، کارکردهای اجرایی مغز
Article ID: Vol22-02
متن کامل [PDF 268 kb]   (14058 دریافت)    
نوع مطالعه: تحقيقي | موضوع مقاله: روانشناسي باليني
* نشانی نویسنده مسئول: اهواز، دانشگاه آزاد اسلامی واحد اهواز، گروه روان شناسی، تلفن 33348421-061
فهرست منابع
1. Conners CK, Multi-Health Systems Inc. Conners' Rating Scales -- revised (CRS-R): technical manual. NY: North Tonawanda. 2001.
2. Faraone SV, Sergeant J, Gillberg C, Biederman J. The worldwide prevalence of ADHD: is it an American condition? World Psychiatry. 2003 Jun; 2(2): 104-13.
3. DSM-5® Update. Supplement to Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders. 5th ed. August 2015.
4. Saduk B, Saduk V, Roe P. [Summary Kaplan and Sadukh Psychiatry]. Translation: Ganji M. 11th ed. Tehran: Peacemaker Savalan. 2015; p: 644. [Persian]
5. Smith EE, Jonides J. Storage and executive processes in the frontal lobes. Science. 1999 Mar; 283(5408): 1657-61. doi: 10.1126/science.283.5408.1657
6. Anderson VA, Anderson P, Northam E, Jacobs R, Catroppa C. Development of executive functions through late childhood and adolescence in an Australian sample. Dev Neuropsychol. 2001; 20(1): 385-406. doi: 10.1207/S15326942DN2001_5
7. Harvey PD, Siu CO, Romano S. Randomized, controlled, double-blind, multicenter comparison of the cognitive effects of ziprasidone versus olanzapine in acutely ill inpatients with schizophrenia or schizoaffective disorder. Psychopharmacology (Berl). 2004 Mar; 172(3):324-32. doi: 10.1007/s00213-003-1652-2
8. Rosselli M, Matute E, Pinto N, Ardila A. Memory abilities in children with subtypes of dyscalculia. Dev Neuropsychol. 2006; 30(3): 801-18. doi: 10.1207/s15326942dn3003_3
9. Swanson JM, Schuck S, Mann Porter M, Carlson C, Hartman CA, Sergeant JA, et al. Categorical and Dimensional Definitions and Evaluations of Symptoms of ADHD: History of the SNAP and the SWAN Rating Scales. Int J Educ Psychol Assess. 2012 Apr; 10(1): 51-70.
10. BrockieMilan H, Kamarzarrin H, Zare H. [Effectiveness of Cognitive-Behavioral Therapy in the Improvement of Coping Strategies and Addiction Symptoms in Drug-Dependent Patients]. Journal of Research on Addiction. 2014; 8(30): 143-55. [Article in Persian]
11. Nejati V, Bahrami H, Abravan M, Robenzade Sh, Motiei H. [Executive function and working memory in attention deficit / hyperactivity disorder and healthy children]. J Gorgan Univ Med Sci. 2013; 15(3): 69-76. [Article in Persian]
12. Biederman J, Spencer TJ. Psychopharmacological interventions. Child Adolesc Psychiatr Clin N Am. 2008 Apr; 17(2): 439-58, xi. doi: 10.1016/j.chc.2007.12.001
13. Najian A, Nejati V. [Effectiveness of Motor Based Cognitive Rehabilitation on Improvement of Sustained Attention and Cognitive Flexibility of Children with ADHD]. Scientific Journal of Rehabilition Medicine. 2018; 6(4): 1-12. [Article in Persian]
14. Najarzadegan M, Nejati V, Amiri N. [Effect of Cognitive Rehabilitation of Working Memory in Reducing Behavioral Symptoms (Attention Deficit and Impulsivity) of Children with Attention Deficit and Hyperactivity Disorder]. J Neuropsychol. 2015; 1(1): 52-45. [Article in Persian]
15. Sarraf N, Yousefi Kh, Majlesi F, Nouri K. [Determining effectiveness of multimodal parent management training combined with methylphenidate on academic achievement, oppositional and behavioral symptoms of school aged children with attention deficit hyperactivity disorder]. Razi Medical Journal. 2015; 22(138): 32-44. [Article in Persian]
16. Hötting K, Röder B. Beneficial effects of physical exercise on neuroplasticity and cognition. Neurosci Biobehav Rev. 2013 Nov; 37(9 Pt B): 2243-57. doi: 10.1016/j.neubiorev.2013.04.005
17. Azami S, Talepasand S, Nazifi M, Rahimian Booger E. [Response Inhibition, Planning Skills and Speed Processing Training for Children with ADHD: Comparison between Cognitive-Motor Rehabilitation and Drug Therapy Approaches]. Clinical Psychology Studies. 2017; 7(25): 31-35. doi: 10.22054/jcps.2017.7131 [Article in Persian]
18. Hakimjavadi M, Gholamali Lavasani M, Shakouri HR, Abdolahifar A, Momeni F. [Comparison of the efficacy of behavioral, medicinal and combination of behavioral and medicinal therapy on reduction of hyperactivity / attention deficit disorder symptoms in children]. J Gorgan Univ Med Sci. 2015; 17(1): 42-47. [Article in Persian]
19. Yaghubi H, Jazayeri AR, Khoshabi K, Dolatshahi B, Niknam Z. [Comparison of the efficacy of norbide, ritalin and combination therapy in reducing the symptoms of children (ADHD)]. Scientific-Research Journal of Shahed University. 2008; 15(31): 71-84. [Article in Persian]
20. Delavare A. [Theoretical and Practical Principles of Research in the Humanities and Social Sciences]. 6th ed. Tehran: Roshd Publications. 2009; p: 131. [Persian]
21. Nejati V, Bahrami H, Abravan M, Robenzade Sh, Motiei H. [Executive function and working memory in attention deficit / hyperactivity disorder and healthy children]. J Gorgan Univ Med Sci. 2013; 15(3): 69-76. [Article in Persian]
22. Piepmeier AT, Shih CH, Whedon M, Williams LM, Davis ME, Henning DA, et al. The effect of acute exercise on cognitive performance in children with and without ADHD. J Sport Health Sci. 2015 Mar; 4(1): 97-104. https://doi.org/10.1016/j.jshs.2014.11.004
23. Fischer M. Parenting stress and the child with attention deficit hyperactivity disorder. J Clin Child Psychol. 1990; 19(4): 337-46. https://doi.org/10.1207/s15374424jccp1904_5
24. Saha P, Chakraborty P, Mukhopadhyay P, Bandhopadhyay D, Ghosh S. Computer-Based Attention Training for treating a Child with Attention Deficit/Hyperactivity Disorder: An Adjunct to Pharmacotherapy - A case report. J Pharm Res. 2015; 9(11): 612-17.
25. Pumaccahua TT, Wong EH, Eeist DJ. Effects of Computerized Cognitive Training on Working Memory in a School Setting. Int J Learn Teach Educ Res. 2017 Mar; 16(3): 88-104.
ارسال پیام به نویسنده مسئول


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Seyedmohammadi S H, Ehteshamzadeh P, Hafezi F, Pasha R, Makvandi B. Comparison of the effectiveness of cognitive rehabilitation and cognitive rehabilitation after drug therapy on executive brain functions of children with attention deficit hyperactivity disorder: A clinical trial study. J Gorgan Univ Med Sci 2020; 22 (1) :7-16
URL: http://goums.ac.ir/journal/article-1-3494-fa.html

سیدمحمدی سید حمیدرضا، احتشام زاده پروین، حافظی فریبا، پاشا رضا، مکوندی بهنام. اثربخشی توانبخشی شناختی در مقایسه با توانبخشی شناختی پس از دارو درمانی بر کارکردهای اجرایی مغز کودکان مبتلا به اختلال کم توجهی- بیش فعالی: یک مطالعه کارآزمایی بالینی. مجله علمي دانشگاه علوم پزشكي گرگان. 1399; 22 (1) :7-16

URL: http://goums.ac.ir/journal/article-1-3494-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 22، شماره 1 - ( بهار 1399 ) برگشت به فهرست نسخه ها
مجله دانشگاه علوم پزشکی گرگان Journal of Gorgan University of Medical Sciences
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 38 queries by YEKTAWEB 4660
Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons — Attribution-NonCommercial 4.0 International (CC BY-NC 4.0)