[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: معرفي مجله :: آخرين شماره :: آرشيو مقالات :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
آرشیو مقالات::
در باره نشریه::
بانک‌ها و نمایه‌نامه‌ها::
هیئت تحریریه::
اعضای اجرایی::
ثبت نام::
راهنمای نگارش مقاله::
ارسال مقاله::
فرم تعهدنامه::
راهنما کار با وب سایت::
برای داوران::
پرسش‌های متداول::
فرایند ارزیابی و انتشار مقاله::
در باره کارآزمایی بالینی::
اخلاق در نشر::
در باره تخلفات پژوهشی::
لینکهای مفید::
تسهیلات پایگاه::
تماس با ما::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
Google Scholar

Citation Indices from GS

AllSince 2019
Citations67533113
h-index3118
i10-index21278
:: دوره 20، شماره 4 - ( زمستان 1397 ) ::
جلد 20 شماره 4 صفحات 68-61 برگشت به فهرست نسخه ها
مقایسه اثر درمان شناختی - رفتاری و درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد باورهای غیرمنطقی دانشجویان
رویا فصیحی1 ، جوانشیر اسدی* 2، رمضان حسن زاده3 ، فیروزه درخشانپور4
1- دانشجوی دکتری روانشناسی عمومی، گروه روانشناسی، واحد گرگان، دانشگاه آزاد اسلامی، گرگان، ایران. royafasihi.psy@gmail.com
2- استادیار گروه روانشناسی، واحد گرگان، دانشگاه آزاد اسلامی، گرگان، ایران ، ardeshir.asadi@yahoo.com
3- استاد گروه روانشناسی، واحد ساری، دانشگاه آزاد اسلامی، ساری، ایران
4- فوق تخصص روانپزشکی کودک و نوجوان، دانشیار، مرکز تحقیقات روانپزشکی گلستان، دانشگاه علوم پزشکی گلستان، گرگان، ایران
چکیده:   (8854 مشاهده)

زمینه و هدف: باورهای غیرمنطقی زمینه‌ساز دامنه وسیعی از اختلالات شناختی است. این مطالعه به منظور مقایسه اثر درمان شناختی - رفتاری و درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد بر باورهای غیرمنطقی دانشجویان رشته پزشکی دانشگاه علوم پزشکی گلستان انجام شد.

روش بررسی: در این مطالعه شبه‌تجربی 45 دانشجوی رشته پزشکی دانشگاه علوم پزشکی گلستان به صورت غیرتصادفی در گروه‌های 15 نفری کنترل، گروه درمان شناختی - رفتاری (مداخله اول) و گروه درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد (مداخله دوم) تقسیم شدند. هر سه گروه پیش آزمون را تکمیل کردند؛ اما گروه کنترل هیچگونه درمانی دریافت نکرد. گروه‌های مداخله 8 جلسه درمان را دریافت نمودند. داده‌ها از طریق پرسشنامه باورهای غیرمنطقی جونز سال 1969 (IBQ-40) جمع‌آوری گردید.

یافته‌ها: هر دو روش درمانی در گروه‌های مداخله در مقایسه با گروه کنترل سبب کاهش نمره کلی باورهای غیرمنطقی گردید (P<0.05). میانگین نمره زیرمقیاس اجتناب از مشکل (35.26±6.32) در گروه مداخله دوم در مقایسه با گروه مداخله اول (30.53±9.47) کاهش آماری معنی‌داری یافت (P<0.05). همچنین میانگین نمره زیرمقیاس بی‌مسؤولیتی هیجانی در گروه مداخله اول (22.73±9.49) در مقایسه با گروه مداخله دوم (29.93±1.75) افزایش آماری معنی‌داری یافت (P<0.05).

نتیجه‌گیری: دو روش درمان شناختی - رفتاری و درمان مبتنی بر تعهد و پذیرش باعث کاهش باورهای غیرمنطقی دانشجویان رشته پزشکی گردید.

واژه‌های کلیدی: باور غیرمنطقی، درمان شناختی - رفتاری، درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد، دانشجوی پزشکی
متن کامل [PDF 220 kb]   (16508 دریافت)    
نوع مطالعه: تحقيقي | موضوع مقاله: روانپزشكي
* نشانی نویسنده مسئول: گرگان، بلوار شهید کلانتری، خیابان دانشجو، مجتمع دانشگاه آزاد اسلامی واحد گرگان، گروه روانشناسی، تلفن 32153000-017
فهرست منابع
1. Afshar S. [Comparison of the spiritual health and irrational beliefs of male and female undergraduate, masters and Ph.D student in Kashan]. Res Relig Health. 2016; 2(3): 25-34. [Article in Persian]
2. Gavit OA, David D, DiGiuseppe R, DelVecchio T. The development and validation of the parent rational and irrational beliefs scale. Procedia Soc Behav Sci. 2011; 30: 2305-11. https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2011.10.449
3. Girli A, Tekin D. Investigating false belief levels of typically developed children and children with autism. Procedia Soc Behav Sci. 2010; 2(2): 1944-50. https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2010.03.261
4. Ehteshamzadeh P, Bourna MR, Yousefi M. [Relationship between Religious orientation and irrational beliefs and depression in MS patients]. Journal of Social Psychology (New Findings in Psychology). 2011; 6(20): 55-67. [Article in Persian]
5. Andreou C, Papastavrou E, Merkouris A. Learning styles and critical thinking relationship in baccalaureate nursing education: a systematic review. Nurse Educ Today. 2014 Mar; 34(3): 362-71. doi: 10.1016/j.nedt.2013.06.004
6. Heyman GD, Martyna B, Bhatia SN. Gender and achievement-related beliefs among engineering students. J Women Minor Sci Eng. 2002; 8: 41-52.
7. Halx MD, Reybold LE. A pedagogy of force: Faculty perspectives of critical thinking capacity in undergraduate students. J Gen Educ. 2006; 54(4): 293-315. doi: 10.1353/jge.2006.0009
8. Nazari A, Asadi M. The effectiveness of cognitive behavioral group therapy on irrational beliefs in high school students. Modern Psychological Research. 2013; 8(31): 159-74. [Article in Persian]
9. Hasan Abadi S, Mohammadi M, Ahgar G. [The comparison of cognitive behavioral therapy (CBT) vs drug therapy effect in reducing symptoms of attention deficit hyperactivity disorder (ADHD)]. Midd East J Disab Stud. 2012; 1(2): 19-30. [Article in Persian]
10. Saleh J, Mahmoudi O, Paydar M. [Efficacy of Cognitive-Behavioral Therapy on the Reduction of Depression among Students]. J Child Ment Health. 2015; 2(1): 83-88. [Article in Persian]
11. Poulsen S, Lunn S, Daniel SI, Folke S, Mathiesen BB, Katznelson H, et al. A randomized controlled trial of psychoanalytic psychotherapy or cognitive-behavioral therapy for bulimia nervosa. Am J Psychiatry. 2014 Jan; 171(1): 109-16. doi: 10.1176/appi.ajp.2013.12121511
12. Wu SS, Schoenfelder E, Hsiao RC. Cognitive behavioral therapy and motivational enhancement therapy. Child Adolesc Psychiatr Clin N Am. 2016 Oct; 25(4): 629-43. doi: 10.1016/j.chc.2016.06.002
13. Fazeli M, Ehteshamzadeh P, Hashemi SheikhShabani S. [The effectiveness of cognitive behavior therapy on cognitive flexibility of depressed people]. Thought and Behavior in Clinical Psychology. 2015; 9(34): 27-36. [Article in Persian]
14. Mohammadi E, Keshavarzi Arshadi F, Farzad VA, Salehi M. [The effectivness of acceptance and commitment therapy (ACT) on marital satisfaction among depressed women]. Knowledge & Research in Applied Psychology. 2016; 2(64): 26-35. [Article in Persian]
15. Razavi Sadati SF, Makvandi B, Pasha R, Hosseini SH. [The impact of acceptance and commitment-based therapy (ACT) on thought control strategies among people with war-caused PTSD]. Journal of Military Psychology. 2017; 8(30): 51-67. [Article in Persian]
16. Hayes SC, Luoma JB, Bond FW, Masuda A, Lillis J. Acceptance and commitment therapy: model, processes and outcomes. Behav Res Ther. 2006 Jan; 44(1): 1-25. doi: 10.1016/j.brat.2005.06.006
17. Forman EM, Herbert JD, Moitra E, Yeomans PD, Geller PA. A randomized controlled effectiveness trial of acceptance and commitment therapy and cognitive therapy for anxiety and depression. Behav Modif. 2007 Nov; 31(6): 772-99. doi: 10.1177/0145445507302202
18. Dousti P, Mohagheghi H, Jafari D. The effect of acceptance commitment therapy on the reduction of anxious thoughts in students. Environment Conservation Journal. 2015; 6: 327-33.
19. Craciun B. The efficiency of applying a cognitive behavioral therapy program in diminishing perfectionism, irrational beliefs and teenagers’ stress. Procedia Soc Behav Sci. 2013; 84(9): 274-78. https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2013.06.550
20. Tabatabaeichehr M, Ebrahimi Sani E, Mortazavi H. [The effectiveness of group cognitive - behavioral psychotherapy on changing of irrational beliefs in male addicts]. J North Khorasan Univ Med Sci. 2012; 4(3): 419-30. [Article in Persian]
21. Mami S, Amirian K. [Effect of cognitive-behavioral group therapy on mental health and irrational beliefs of mothers with autistic children]. Journal of Women and Family Studies. 2016; 8(30): 69-82. [Article in Persian]
22. Riahi F, Khajeddin N, Izadi Mazidi S, Eshrat T, Naghdi Nasab L. [The effect of supportive and cognitive- behavior group therapy on mental health and irrational believes of mothers of autistic children]. Jundishapur Sci Med J. 2011; 10(6): 637-45. [Article in Persian]
23. Dehghani Y. [Efficacy of cognitive behavioral therapy on mental health and irrational beliefs of mothers with autistic children]. J Mazandaran Univ Med Sci. 2016; 26(135) :87-98. [Article in Persian]
24. Free M. [Cognitive therapy in groups: guidelines and resources for practice]. Translated by Mohammadi M, Farnam R. 1st ed. Tehran: Roshd Publication. 2005; pp: 129-31. [Persian]
25. Zare H. [Effectiveness of acceptance and commitment therapy (ACT) on improving the flexibility and cognitive fusion]. Social Cognition. 2017; 6(11): 121-30. [Article in Persian]
26. Ebadi G, Motamedin M. [Investigating the factor structure of the jones irrational beliefs test in Ahwaz]. Knowledg & Research in Applied Psychology. 2005; 23: 73-92. [Article in Persian]
27. Esmkhani Akbarnezad H, Aslfattahi B. [The effectiveness of psychosocial therapy based on cognitive-behavioral approach on depression and irrational beliefs housewives]. Journal of Women and Study of Family. 2013; 5(20): 21-35. [Article in Persian]
28. Niles AN, Wolitzky-Taylor KB, Arch JJ, Craske MG. Applying a novel statistical method to advance the personalized treatment of anxiety disorders: A composite moderator of comparative drop-out from CBT and ACT. Behav Res Ther. 2017 Apr; 91: 13-23. doi: 10.1016/j.brat.2017.01.001
29. Collard JJ, Cummins RA, Fuller-Tyskiewicz M. Measurement of positive irrational beliefs (positive cognitive illusions). J Happiness Stud. 2016 Jun; 17(3): 1069-88.
30. Pielech M, Vowles KE, Wicksell R. Acceptance and commitment therapy for pediatric chronic pain: theory and application. Children (Basel). 2017 Feb; 4(2): 10. doi: 10.3390/children4020010
ارسال پیام به نویسنده مسئول


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Fasihi R, Asadi J, Hassanzadeh R, Derakhshanpour F. Effectiveness of cognitive behavioral therapy, acceptance and commitment therapy on irrational beliefs of medical students. J Gorgan Univ Med Sci 2018; 20 (4) :61-68
URL: http://goums.ac.ir/journal/article-1-3469-fa.html

فصیحی رویا، اسدی جوانشیر، حسن زاده رمضان، درخشانپور فیروزه. مقایسه اثر درمان شناختی - رفتاری و درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد باورهای غیرمنطقی دانشجویان . مجله علمي دانشگاه علوم پزشكي گرگان. 1397; 20 (4) :61-68

URL: http://goums.ac.ir/journal/article-1-3469-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 20، شماره 4 - ( زمستان 1397 ) برگشت به فهرست نسخه ها
مجله دانشگاه علوم پزشکی گرگان Journal of Gorgan University of Medical Sciences
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 36 queries by YEKTAWEB 4657