[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: معرفي مجله :: آخرين شماره :: آرشيو مقالات :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 21، شماره 2 - ( تابستان 1398 ) ::
جلد 21 شماره 2 صفحات 1-8 برگشت به فهرست نسخه ها
مقایسه درمان ذهن‌آگاهی مبتنی بر کاهش استرس و آموزش نوروفیدبک بر نشانگان بالینی اختلال اضطراب فراگیر: یک مطالعه کارآزمایی بالینی
تهمینه میری سرگزی1 ، احمد منصوری* 2
1- دانشجوی کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی، گروه روانشناسی، واحد نیشابور، دانشگاه آزاد اسلامی، نیشابور، ایران
2- استادیار، گروه روانشناسی، واحد نیشابور، دانشگاه آزاد اسلامی، نیشابور، ایران ، mansoury_am@yahoo.com
چکیده:   (1061 مشاهده)

زمینه و هدف: اختلال اضطراب فراگیر یکی از اختلالات شایع، مزمن و ناتوان کننده است. این مطالعه به منظور مقایسه درمان ذهن‌آگاهی مبتنی بر کاهش استرس و آموزش نوروفیدبک بر نشانگان بالینی اختلال اضطراب فراگیر انجام شد.


روش بررسی: این کارآزمایی بالینی روی 20 فرد مبتلا به نشانگان بالینی اختلال اضطراب فراگیر مراجعه‌کننده به مراکز مشاوره شهر نیشابور به روش نمونه‌گیری در دسترس در سال 1395 انجام شد. آزمودنی‌ها به‌صورت تصادفی در دو گروه درمان ذهن‌آگاهی مبتنی بر کاهش استرس و آموزش نوروفیدبک قرار گرفتند. جلسات درمانی ذهن آگاهی مبتنی بر کاهش استرس برای افراد گروه اول به صورت گروهی طی 8 جلسه اجرا گردید. گروه دوم نیز آموزش نوروفیدبک را دریافت کردند. مقیاس کوتاه اختلال اضطراب فراگیر، نگرانی ایالت پنسیلوانیا، تحمل ناپذیری بلاتکلیفی و فراشناخت در مورد شرکت‌کنندگان اجرا شد.


یافته‌ها: هر دو روش درمان ذهن‌آگاهی مبتنی بر کاهش استرس و آموزش نوروفیدبک سبب کاهش نشانه‌های اختلال اضطراب فراگیر، نگرانی، باورهای منفی درباره نگرانی و تحمل ناپذیری بلاتکلیفی شدند (P<0.05)؛ اما در مقایسه بین دو گروه مورد مطالعه در خصوص کاهش نشانه‌های اختلال اضطراب فراگیر، نگرانی، باورهای منفی درباره نگرانی و تحمل ناپذیری بلاتکلیفی، تفاوت آماری معنی‌داری وجود نداشت.


نتیجه‌گیری: درمان‌های ذهن‌آگاهی مبتنی بر کاهش استرس و آموزش نوروفیدبک، هر دو در کاهش نشانگان بالینی اختلال اضطراب فراگیر موثر بودند و ارجحیتی بین آنها نبود.

واژه‌های کلیدی: اختلالات اضطرابی، نگرانی، بلاتکلیفی، نوروفیدبک
متن کامل [PDF 248 kb]   (185 دریافت)    
نوع مطالعه: تحقيقي | موضوع مقاله: روانشناسي
* نشانی نویسنده مسئول: نیشابور، بلوار پژوهش، دانشگاه آزاد اسلامی واحد نیشابور، دانشکده علوم پایه، گروه روانشناسی، تلفن 42621901-051، نمابر 42615472
فهرست منابع
1. Khodayarifard M, Mansouri A, Besharat M A, Gholamali Lavasani M. [A review of conceptual models for worry and generalized anxiety disorder]. Clin Excell. 2017; 6(2): 23-38. [Article in Persian]
2. Khodayarifard M, Mansouri A, Besharat MA, Gholamali-Lavasani M. [Religiously and spiritually integrated treatments and generalized anxiety disorder]. J Res Behav Sci. 2017; 15(1): 126-34. [Article in Persian]
3. Newman MG, Llera SJ, Erickson TM, Przeworski A, Castonguay LG. Worry and generalized anxiety disorder: a review and theoretical synthesis of evidence on nature, etiology, mechanisms, and treatment. Annu Rev Clin Psychol. 2013; 9: 275-97. doi: 10.1146/annurev-clinpsy-050212-185544
4. Ruscio AM, Hallion LS, Lim CCW, Aguilar-Gaxiola S, Al-Hamzawi A, Alonso J, et al. Cross-sectional comparison of the epidemiology of DSM-5 generalized anxiety disorder across the Globe. JAMA Psychiatry. 2017 May; 74(5): 465-75. doi: 10.1001/jamapsychiatry.2017.0056
5. American Psychiatric Association. Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders. 5th ed. Washington, DC: American Psychiatric Association. 2013.
6. Reinhold JA, Rickels K. Pharmacological treatment for generalized anxiety disorder in adults: an update. Expert Opin Pharmacother. 2015; 16(11): 1669-81. doi: 10.1517/14656566.2015.1059424
7. Bolognesi F, Baldwin DS, Ruini C. Psychological interventions in the treatment of generalized anxiety disorder: A structured review. Journal of Psychopathology. 2014; 20(2): 111-26.
8. Roemer L, Orsillo SM, Salters-Pedneault K. Efficacy of an acceptance-based behavior therapy for generalized anxiety disorder: evaluation in a randomized controlled trial. J Consult Clin Psychol. 2008 Dec; 76(6): 1083-89. doi: 10.1037/a0012720
9. Roemer L, Orsillo SM. An open trial of an acceptance-based behavior therapy for generalized anxiety disorder. Behav Ther. 2007 Mar; 38(1): 72-85. doi: 10.1016/j.beth.2006.04.004
10. Grossman P, Niemann L, Schmidt S, Walach H. Mindfulness-based stress reduction and health benefits. A meta-analysis. J Psychosom Res. 2004 Jul; 57(1): 35-43. doi: 10.1016/S0022-3999(03)00573-7
11. Hazlett-Stevens H. Mindfulness-based stress reduction in a mental health outpatient setting: Benefits beyond symptom reduction. J Spiritual Ment Health. 2018; 20(3): 275-92.
12. Zarbock G, Lynch S, Ammann A, Ringer S. Mindfulness for therapists: Understanding mindfulness for professional effectiveness and personal well-Being. 1st edition. Hoboken, NJ: Wiley Blackwell. 2015.
13. Goldin PR, Gross JJ. Effects of mindfulness-based stress reduction (MBSR) on emotion regulation in social anxiety disorder. Emotion. 2010 Feb; 10(1): 83-91. doi: 10.1037/a0018441
14. Cannon RL. Editorial Perspective: Defining neurofeedback and its functional processes. Neuroregulation. 2015; 2(2): 60-9. https://doi.org/10.15540/nr.2.2.60
15. Asmaee SM, Seghatoleslam T, Homan HA, Akhvast A, Habil H. Effect of mindfulness based stress management on reduction of generalized anxiety disorder. Iran J Public Health. 2012; 41(10): 24-28.
16. Hoge EA, Bui E, Marques L, Metcalf CA, Morris LK, Robinaugh DJ, et al. Randomized controlled trial of mindfulness meditation for generalized anxiety disorder: effects on anxiety and stress reactivity. J Clin Psychiatry. 2013 Aug; 74(8): 786-92. doi: 10.4088/JCP.12m08083
17. Nainian M, Babapour J, Garoosi Farshi T, Shaeeri M, Rostami R. [Comparing the influence of drug therapy and neurofeedback training on reduction of anxiety symptoms and life quality of generalized anxiety disorder (GAD) patients]. Clinical Psychology & Personality. 2013; 2(7): 1-14. [Article in Persian]
18. Vanathy S, Sharma P, Kumar KB. The efficacy of alpha and theta neurofeedback training in treatment of generalized anxiety disorder. Indian J Clin Psychol. 1998; 25(2): 136-43.
19. Shariati K, Yosfi F, Hemmati Sabet A. [A comparative study of neurofeedback and mindfulness-based stress reduction on social anxiety]. Shenakht Journal of Psychology and Psychiatry. 2017; 4(1): 51-65. [Article in Persian]
20. Spitzer RL, Kroenke K, Williams JB, Löwe B. A brief measure for assessing generalized anxiety disorder: the GAD-7. Arch Intern Med. 2006 May; 166(10): 1092-97. doi: 10.1001/archinte.166.10.1092
21. Mansouri A, Khodayarifard M, Besharat MA, Gholamali-Lavasani M. [Moderating and mediating role of spiritual coping and cognitive emotion regulation strategies in the relationship between transdiagnostic factors and symptoms of generalized anxiety disorder: Developing a conceptual model]. J Res Behav Sci. 2018; 16(2): 130-42. [Article in Persian]
22. Meyer TJ, Miller ML, Metzger RL, Borkovec TD. Development and validation of the Penn State Worry Questionnaire. Behav Res Ther. 1990; 28(6): 487-95.
23. Freeston MH, Rhéaume J, Letarte H, Dugas MJ, Ladouceur R. Why do people worry? Pers Individ Dif. 1994; 17(6): 791-802. https://doi.org/10.1016/0191-8869(94)90048-5
24. Wells A, Cartwright-Hatton S. A short form of the metacognitions questionnaire: properties of the MCQ-30. Behav Res Ther. 2004 Apr; 42(4): 385-96. doi: 10.1016/S0005-7967(03)00147-5
25. Demos JN. Getting started with neurofeedback. 1st edition. New York: Norton & Company, Inc. 2005.
26. Chow T. Mindfulness meditation versus EEG-alpha neurofeedback: The role of EEG-alpha enhancement in attentional control. M.Sc. Thesis. Canada: The University of Western Ontario, School of Graduate and Postdoctoral Studies. 2014.
27. Lomas T, Ivtzan I, Fu CH. A systematic review of the neurophysiology of mindfulness on EEG oscillations. Neurosci Biobehav Rev. 2015 Oct; 57: 401-10. doi: 10.1016/j.neubiorev.2015.09.018
28. Bayrami M, Movahedi Y, Kazimi Razai S, Esmaili S. [The effect of mindfulness cognitive therapy on pathological worry and anxiety symptoms in students with generalized anxiety disorder]. Rehab Res Nurs. 2015; 2(1): 79-90. [Article in Persian]
29. Gholizadeh Z, Abdolahi N. [Comparison of efficacy of mixed neurofeedback therapy and medication with medication therapy in patients with generalized anxiety disorder]. Daneshvar Medicine. 2017; 24(128): 47-56. [Article in Persian]
30. Sadock BJ, Sadock VA, Ruiz P. Kaplan and Sadock's synopsis of psychiatry: Behavioral sciences/clinical psychiatry. 11st edition. New York: Wolters Kluwer. 2015; pp: 387-417.
31. Brandmeyer B, Delorme A. Meditation and neurofeedback. Front Psychol. 2013; 4: 688. doi: 10.3389/fpsyg.2013.00688
ارسال پیام به نویسنده مسئول


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Miri Sargazi T, Mansouri A. Comparison of the effectiveness of mindfulness based on stress reduction therapy and neurofeedback training on the clinical symptoms of individual with generalized anxiety disorder: A clinical trial study. J Gorgan Univ Med Sci. 2019; 21 (2) :1-8
URL: http://goums.ac.ir/journal/article-1-3351-fa.html

میری سرگزی تهمینه، منصوری احمد. مقایسه درمان ذهن‌آگاهی مبتنی بر کاهش استرس و آموزش نوروفیدبک بر نشانگان بالینی اختلال اضطراب فراگیر: یک مطالعه کارآزمایی بالینی. مجله علمي دانشگاه علوم پزشكي گرگان. 1398; 21 (2) :1-8

URL: http://goums.ac.ir/journal/article-1-3351-fa.html



دوره 21، شماره 2 - ( تابستان 1398 ) برگشت به فهرست نسخه ها
مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی گرگان Journal of Gorgan University of Medical Sciences
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 31 queries by YEKTAWEB 3937