[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: معرفي مجله :: آخرين شماره :: آرشيو مقالات :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
آرشیو مقالات::
در باره نشریه::
بانک‌ها و نمایه‌نامه‌ها::
هیئت تحریریه::
اعضای اجرایی::
ثبت نام::
راهنمای نگارش مقاله::
ارسال مقاله::
فرم تعهدنامه::
راهنما کار با وب سایت::
برای داوران::
پرسش‌های متداول::
فرایند ارزیابی و انتشار مقاله::
در باره کارآزمایی بالینی::
اخلاق در نشر::
در باره تخلفات پژوهشی::
لینکهای مفید::
تسهیلات پایگاه::
تماس با ما::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
Google Scholar

Citation Indices from GS

AllSince 2019
Citations71633367
h-index3219
i10-index21785
:: دوره 18، شماره 2 - ( تابستان 1395 ) ::
جلد 18 شماره 2 صفحات 96-91 برگشت به فهرست نسخه ها
اثر بازی‌های ریتمیک بر مهارت‌های اجتماعی کودکان پیش‌دبستانی مبتلا به اختلال نقص توجه / بیش‌فعالی
سهیلا سلیمانی آدریانی* 1، امیرحسین صادقی هسنیجه2 ، اصغر زره پوش3 ، مهدی ربیعی4 ، احمد عابدی5 ، سجاد اسماعیلی6
1- کارشناس ارشد روانشناسی عمومی، گروه روان شناسی عمومی، واحد خوراسگان، دانشگاه آزاد اسلامی، اصفهان، ایران ، so.soleimany@yahoo.com
2- کارشناسی ارشد مشاوره، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران
3- کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران
4- استادیار، گروه روانشناسی، دانشگاه علوم پزشکی بقیه اله (عج) تهران، تهران، ایران
5- استادیار، گروه روان‌شناسی کودکان با نیازهای خاص، دانشکده علوم تربیتی و روان‌شناسی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران
6- کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی، دانشگاه شهیدبهشتی، تهران، ایران
چکیده:   (12107 مشاهده)

زمینه و هدف : اختلال نقص توجه / بیش‌فعالی شایع‌ترین اختلال روانپزشکی دوران کودکی از نظر میزان مراجعه به مراکز خدمات درمانی است. این مطالعه به منظور تعیین اثر بازی‌های ریتمیک بر مهارت‌های اجتماعی کودکان پیش‌دبستانی مبتلا به اختلال نقص توجه / بیش‌فعالی انجام شد.

روش بررسی: در این مطالعه از نوع شبه‌تجربی به همراه پیش‌آزمون، پس‌آزمون به همراه گروه شاهد، 30 نفر از دانش‌آموزان پیش‌دبستانی شهر اصفهان که به اختلال نقص توجه / بیش‌فعالی مبتلا بودند؛ به صورت غیرتصادفی در دو گروه قرار داده شدند. ابزار مورد استفاده، پرسشنامه کانرز سال 1997 و چک لیست مهارت‌های اجتماعی سال 2004 بود.

یافته‌ها : بازی‌های ریتمیک سبب افزایش معنی‌دار مهارت اجتماعی کودکان مبتلا به نقص توجه / بیش‌فعالی گردید و این افزایش مهارت در مرحله پیگیری نیز ادامه داشت (P<0.05).

نتیجه‌گیری : بازی‌های ریتمیک باعث افزایش مهارت‌های اجتماعی کودکان مبتلا به اختلال نقص توجه / بیش‌فعالی می‌گردد.

واژه‌های کلیدی: اختلال نقص توجه / بیش‌فعالی، مهارت‌های اجتماعی، بازی‌های ریتمیک
متن کامل [PDF 182 kb] [English Abstract]   (21018 دریافت)    
نوع مطالعه: تحقيقي | موضوع مقاله: روانشناسي باليني
* نشانی نویسنده مسئول: اصفهان، دانشگاه اصفهان، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، گروه روانشناسی، تلفن 35354042-031 ، نمابر 35354057
فهرست منابع
1. Gadow KD, Nolan EE. Differences between preschool children with ODD, ADHD, and ODD+ADHD symptoms. J Child Psychol Psychiatry. 2002 Feb; 43(2): 191-201.
2. Ploughman M. Exercise is brain food: the effects of physical activity on cognitive function. Dev Neurorehabil. 2008 Jul; 11(3): 236-40. doi:10.1080/17518420801997007
3. Barkley RA. Genetics of childhood disorders: XVII. ADHD, Part 1: The executive functions and ADHD. J Am Acad Child Adolesc Psychiatry. 2000 Aug; 39(8): 1064-8.
4. Heinrich H, Gevensleben H, Freisleder FJ, Moll GH, Rothenberger A. Training of slow cortical potentials in attention-deficit/hyperactivity disorder: evidence for positive behavioral and neurophysiological effects. Biol Psychiatry. 2004 Apr;55(7):772-5.
5. Posner K, Melvin GA, Murray DW, Gugga SS, Fisher P, Skrobala A, et al. Clinical presentation of attention-deficit/hyperactivity disorder in preschool children: the Preschoolers with Attention-Deficit/Hyperactivity Disorder Treatment Study (PATS). J Child Adolesc Psychopharmacol. 2007 Oct; 17(5):547-62.
6. Alizade H. [A theoretical explanation on attention deficit/hyperactivity disorder: inhibition model and nature of self-control]. Research on Execeptional Children. 2005; 5(3): 323-48. [Article in Persian]
7. Holinger JD. Social skills for behaviorally disordered children as preparation for mainstreaming:therapy practice and new direction. Romedial and Special Education. 1987;8(4): 17-27. doi:10.1177/074193258700800404
8. Farmer EM, Compton SN, Bums BJ, Robertson E. Review of the evidence base for treatment of childhood psychopathology: externalizing disorders. J Consult Clin Psychol. 2002 Dec; 70(6): 1267-302.
9. Halperin JM, Marks DJ, Bedard AC, Chacko A, Curchack JT, Yoon CA, et al. Training executive, attention, and motor skills: a proof-of-concept study in preschool children with ADHD. Journal of Attention Disorders. 2012; 1087054711435681. doi:10.1177/1087054711435681
10. Barton GR, Bankart J, Davis AC. A comparison of the quality of life of hearing-impaired people as estimated by three different utility measures. Int J Audiol. 2005 Mar; 44(3): 157-63.
11. Taghipour Javan A, Framarzi S, Abedi A, Hassan Nattaj F. Effectiveness of rhythmic play on the attention and memory functioning in children with mild intellectual disability (MID). Int Lett Soc Humanist Sci. 2014; 6: 9-21.
12. Taghipour Javan A, Abedi A, Hassan Nattaj F, Dehghani M. The effectiveness of rhythmic movement games on memory in children with mental retardation. J Life Sci Biomed. 2012; 2(4): 161-66.
13. Conners CK. Conners Rating Scales--Revised: Technical manual. North Tonawanda, NY: Multi-Health Systems. 1997.
14. Shahaeian A, Shahim S, Bashash L, Yousefi F. [Standardization, factor analysis and reliability of the conners’parent rating scales for 6 to 11 years old children in Shiraz]. Journal of Educational Psychology Studies. 2007; 3(3): 97-120. [Article in Persian]
15. Yazdkhasti F. [Interaction styles and psychological tests]. 1st ed. Isfahan: Alavi Publications. 2009; pp: 61, 78-81. [Persian]
16. Jafari AR, Khalatbari J, Tudar SR, Abolfathi H. [Effectiveness of play therapy with CBT on timidity and shamefaced on Abhar city students]. New Finding in Psychology. 2011; 6(1): 7-16. [Article in Persian]
17. Ghanbari Hashemabadi BA, Saadat M. [Effectiveness of rithmic movements on social communication of MR child of Sangan and Khavaf city]. Cultural and Psychological Study. 2010; 11(1): 171-88. [Article in Persian]
18. Behpajuh A, Ghobari Banab B, Alizade H, Hemmati Gh. [Effectiveness of self-control technique on social skills of ADHD students]. Research in Execeptional Child Domain. 2007; 7(23): 1-18. [Article in Persian]
19. Rennie RL. A Comparison Study of The effectiveness of individual and group play therapy intreating kindergarten children with adjustment problems. 2000. Disertation prepared for degree of doctor of philosophy. Univesity of North Exas. 2000.
20. Rafei T. [Movements and rithmic playes]. 2nd ed. Tehran: Danjeh Publication. 2008; pp: 200. [Persian]
21. Mohammad Esmaiel E. [Play therapy, theories, methods and clinical usage]. 1st ed. Tehran: Danjeh Publication. 2004; p:568. [Persian]
ارسال پیام به نویسنده مسئول


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Soleimany Adriany S, Sadeghi Hosnije AH, Zerehpoush A, Rabie M, Abedi A, Esmaeeli S. Effectiveness of rhythmic games on social skills of children with attention deficit hyperactive disorder. J Gorgan Univ Med Sci 2016; 18 (2) :91-96
URL: http://goums.ac.ir/journal/article-1-2767-fa.html

سلیمانی آدریانی سهیلا، صادقی هسنیجه امیرحسین، زره پوش اصغر، ربیعی مهدی، عابدی احمد، اسماعیلی سجاد. اثر بازی‌های ریتمیک بر مهارت‌های اجتماعی کودکان پیش‌دبستانی مبتلا به اختلال نقص توجه / بیش‌فعالی. مجله علمي دانشگاه علوم پزشكي گرگان. 1395; 18 (2) :91-96

URL: http://goums.ac.ir/journal/article-1-2767-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 18، شماره 2 - ( تابستان 1395 ) برگشت به فهرست نسخه ها
مجله دانشگاه علوم پزشکی گرگان Journal of Gorgan University of Medical Sciences
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 38 queries by YEKTAWEB 4660
Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons — Attribution-NonCommercial 4.0 International (CC BY-NC 4.0)