مقایسه شاخصهای پاسچرال و شاخص توده بدن پسران دبستانهای دولتی و غیرانتفاعی
|
سیدکاظم موسوی1 ، جلیل احمدخانی* 2، آقاعلی قاسم نیان3 ![](./files/0allsites/images/pubmed20.png) |
1- کارشناس ارشد آسیب شناسی ورزشی و حرکات اصلاحی، دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه خوارزمی تهران، تهران، ایران 2- کارشناس ارشد فیزیولوژی ورزشی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه کردستان، سنندج، ایران ، ahmadkhani_j98@yahoo.com 3- استادیار گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه زنجان، زنجان، ایران |
|
چکیده: (7287 مشاهده) |
زمینه و هدف : ناهنجاریهای اسکلتی تغییرات نامطلوبی است که ساختار اسکلتی بدن و راستای طبیعی قامت را برهم میزند. این مطالعه به منظور مقایسه شاخصهای پاسچرال و شاخص توده بدن پسران دبستانهای دولتی و غیرانتفاعی انجام شد. روش بررسی : این مطالعه توصیفی تحلیلی روی 1254 دانشآموز پسر مقطع ابتدایی در دو گروه 627 نفری مدارس دولتی و غیرانتفاعی شهرستان ابهر استان زنجان در سال تحصیلی 93-1392 انجام گردید. نمونهگیری به صورت خوشهای چندمرحلهای و طبقهای بود. در ابتدا وزن، قد و شاخص توده بدن اندازهگیری شد. برای اندازهگیری ناهنجاریهای قامتی از تراز، کایفومتر، گونیامتر، کولیس و پداسکوپ استفاده شد. بررسی ساختار قامتی شامل ارزیابی عارضههای سربهجلو، شانه نامتقارن، کتف بالدار، پشت صاف، اسکولیوز، کیفوز، لوردوز، زانوی ضربدری، زانوی پرانتزی، زانوی عقب رفته، کف پای صاف، کف پای گود و انگشت کج شست پا بود. یافتهها : شاخص توده بدنی در پسران مدارس غیرانتفاعی بیشتر از پسران مدارس دولتی بود (P<0.05). ناهنجاریهای پاسچرال شامل پشت کج، پشت گرد، پشت صاف، کمر گود، کف پای صاف و کف پای گود در پسران مدارس دولتی در مقایسه با مدارس غیرانتفاعی کمتر بود (P<0.05). نتیجهگیری : عدم توجه به تحرک بدنی و فقدان فضای ورزشی مناسب در مدارس غیرانتفاعی سبب افزایش وزن و بروز بیشتر ناهنجاریهای پوسچرال در این کودکان است. |
|
واژههای کلیدی: پسران دبستانی، وضعیت پاسچرال، پای صاف، پشت کج، شاخص بدنی |
|
متن کامل [PDF 207 kb]
[English Abstract]
(10348 دریافت)
|
نوع مطالعه: تحقيقي |
موضوع مقاله:
توانبخشی
|
* نشانی نویسنده مسئول: زنجان، دانشگاه زنجان، دانشکده علوم انسانی، گروه تربیت بدنی وعلوم ورزشی، کدپستی 4537138791، تلفن و نمابر 33054105-024 |
|
|
|
|
ارسال پیام به نویسنده مسئول |
|