1- کارشناس ارشد روانشناسی عمومی، باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان، واحد تبریز، دانشگاه آزاد اسلامی، تبریز، ایران ، faribasattarpour21@yahoo.com 2- استادیار، گروه روانشناسی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه شهید مدنی آذربایجان، تبریز، ایران 3- کارشناس ارشد روانشناسی عمومی، باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان، واحد تبریز، دانشگاه آزاد اسلامی، تبریز، ایران
چکیده: (9626 مشاهده)
زمینه و هدف : در پژوهشهای رواندرمانی ذهنآگاهی به عنوان یک حالت ارتقاء دهنده تفکر خودآگاهی برای بهبود بهزیستی در نظر گرفته میشود. این مطالعه به منظور تعیین اثر آموزش ذهنآگاهی مبتنی بر کاهش استرس روی کاهش نشانههای افسردگی دانشجویان انجام شد. روش بررسی : در این مطالعه شبهتجربی 40 دانشجوی دختر مبتلا به افسردگی در دانشگاه شهیدمدنی آذربایجان به صورت در دسترس و غیرتصادفی در دو گروه 20 نفری کنترل و آموزش ذهنآگاهی مبتنی بر کاهش استرس قرار گرفتند. دانشجویان گروه مداخله به صورت گروهی، آموزش ذهنآگاهی مبتنی بر کاهش استرس (8 جلسه، هفتهای دو جلسه یک و نیم ساعته) را دریافت نمودند و گروه کنترل آموزشی دریافت ننمود. همه آزمودنیها در ابتدا و انتهای مطالعه فرم کوتاه پرسشنامه افسردگی Beck را تکمیل نمودند. یافتهها : میانگین نمره افسردگی قبل از مداخله در گروه مورد 5.6±21.10 بود که بعد از مداخله آموزش ذهن آگاهی به 3.70±11.50 تغییر یافت (P<0.05). نتیجهگیری : آموزش ذهنآگاهی بر کاهش نشانههای افسردگی موثر است.
Sattarpour F, Ahmadi E, Sadegzadeh S. Effect of mindfulness training on reduction of depressive symptoms among students. J Gorgan Univ Med Sci 2015; 17 (3) :81-88 URL: http://goums.ac.ir/journal/article-1-2507-fa.html
ستارپور فریبا، احمدی عزتاله، صادق زاده ساناز. اثربخشی آموزش ذهنآگاهی بر کاهش نشانههای افسردگی دانشجویان. مجله علمي دانشگاه علوم پزشكي گرگان. 1394; 17 (3) :81-88