عملکردهای اجرایی و حافظه کاری در کودکان مبتلا به اختلال کمتوجهی - بیشفعالی و سالم
|
وحید نجاتی* 1، هاجر بهرامی2 ، مصطفی آبروان3 ، شرمین روبنزاده2 ، حورا مطیعی4  |
1- استادیار گروه روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید بهشتی ، nejati@sbu.ac.ir 2- کارشناس ارشد روانشناسی بالینی کودک و نوجوان، دانشگاه شهید بهشتی 3- کارشناس ارشد روانشناسی عمومی 4- کارشناس ارشد روانشناسی تربیتی |
|
چکیده: (22766 مشاهده) |
زمینه و هدف : بیشفعالی و نقصتوجه، اختلالی عصبی-تحولی است. رفتار بدون توجه به عنوان خصیصه نافذ و فراگیر اختلال محسوب میشود. این مطالعه به منظور مقایسه عملکردهای اجرایی و حافظه کاری کودکان مبتلا به اختلال کمتوجهی - بیشفعالی و کودکان سالم آنها انجام شد. روش بررسی : این مطالعه مورد - شاهدی روی 50 کودک مبتلا به اختلال کمتوجهی - بیشفعالی و 40کودک سالم مدارس مقطع ابتدایی شهرستان قزوین انجام شد. آزمودنیها با استفاده از روش نمونهگیری در دسترس و به کمک آزمون کانرز معلم و تشخیص یک روانپزشک کودک مورد مقایسه قرار گرفتند. عملکرد حافظه کاری از طریق تعیین نمره خطا با استفاده از آزمون n-back و عملکردهای اجرایی شامل مؤلفههای خطا، زمان واکنش مرحله سوم آزمون استروپ، خطا، درجاماندگی و تعداد دستههای کارت آزمون ویسکانسین و مؤلفه خطای حذف در آزمون عملکرد مداوم برای هر کودک تعیین گردید. یافتهها : میانگین نمره خطای آزمون n-back در گروههای مورد 14.035±17.3 و شاهد 5.795±10.725 تعیین شد (P<0.05). بین مؤلفههای عملکردهای اجرایی دو گروه مورد و شاهد تفاوت آماری معنیداری یافت شد (P<0.05). همچنین مؤلفه خطای حذف آزمون عملکرد مداوم در گروه مورد و شاهد از نظر آماری معنیداری بود (P<0.05). نتیجهگیری : اختلال کمتوجهی - بیشفعالی در کودکان باعث کاهش عملکرد اجرایی و حافظه کاری میگردد. |
|
واژههای کلیدی: اختلال کمتوجهی - بیشفعالی، عملکردهای اجرایی، حافظه کاری |
|
متن کامل [PDF 296 kb]
[English Abstract]
(29448 دریافت)
|
نوع مطالعه: تحقيقي |
موضوع مقاله:
روانپزشكي
|
* نشانی نویسنده مسئول: نشانی : تهران ، خیابان اوین ، دانشگاه شهیدبهشتی ، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی ، تلفن و نمابر 29902339-021 |
|
|
|
|
ارسال پیام به نویسنده مسئول |
|