فراوانی اختلالات رفتاری مبتنی بر DSM-IV دانشآموزان دوره راهنمایی و متوسطه استان گلستان (89- 1388)
|
اسحق رحیمیان بوگر* 1، علی اصغر بیانی2 |
1- دکتری تخصصی روانشناسی سلامت، استادیار گروه روانشناسی بالینی ، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه سمنان ، eshaghrahimian@yahoo.com 2- دکتری تخصصی تعلیم و تربیت، دانشیار گروه روانشناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد آزادشهر |
|
چکیده: (19861 مشاهده) |
زمینه و هدف : شناسایی فراوانی اختلالات دوران نوجوانی دارای پیامدهای کاربردی در حوزه روانپزشکی کودک و نوجوان است. این مطالعه به منظور تعیین فراوانی اختلالات رفتاری دانشآموزان دوره راهنمایی و متوسطه شهرستانهای استان گلستان در سال تحصیلی 89- 1388 انجام شد. روش بررسی : در این مطالعه توصیفی مقطعی 1500 نفر (715 پسر و 785 دختر) از دانشآموزان مقطع راهنمایی و متوسطه شهرستانهای استان گلستان در سال تحصیلی 89-1388 با استفاده از روش نمونهگیری طبقهای تصادفی انتخاب شدند. افراد پرسشنامه جمعیتشناختی و ابعاد اختلالات رفتاری مبتنی بر DSM-IV (Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders) مقیاس خودگزارشی مشکلات رفتاری نوجوانان ایشنباخ (Youth Self-Report Scale: YSR) را تکمیل کردند. دادهها به کمک روشهای آمار توصیفی، تست ناپارامتریک کایاسکوئر و محاسبه مقادیر نسبت شانس و CL (confidence interval) با نرمافزار آماری PASW (Predictive Analytics Software) تحلیل گردید. یافتهها : فراوانی کلی اختلالات رفتاری در دانشآموزان مقطع راهنمایی، مقطع متوسطه و کل دانشآموزان به ترتیب 5.47 درصد، 5.05 درصد و 5.27 درصد بود. در همه دانشآموزان اختلالات جسمانی بالاترین فراوانی (5.8 درصد) و اختلالات اضطرابی کمترین فراوانی (4.7 درصد) را نشان داد. همچنین بین دو جنس تنها در میزان فراوانی اختلال سلوک و اختلال ADHD تفاوت آماری معنیداری یافت شد (P<0.05). نسبت شانس برای جنسیت در پیشبینی اختلال سلوک و ADHD و برای مقطع تحصیلی در پیشبینی اختلالات عاطفی و اضطرابی از لحاظ آماری معنیدار بود (P<0.05). نتیجهگیری : فراوانی کلی اختلالات رفتاری در دانشآموزان مقطع راهنمایی و متوسطه شهرستانهای استان گلستان 5.27 درصد تعیین شد. این نتیجه تقریباً مشابه با دیگر مطالعات انجام شده در ایران است. |
|
واژههای کلیدی: اختلالات رفتاری، دانش آموزان، DSM-IV، فراوانی، استان گلستان |
|
متن کامل [PDF 315 kb]
[English Abstract]
(22699 دریافت)
|
نوع مطالعه: تحقيقي |
موضوع مقاله:
روانپزشكي
|
* نشانی نویسنده مسئول: نشانی : سمنان ، دانشگاه سمنان ، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی ، گروه روانشناسی بالینی ، تلفن 3623300-0232 و نمابر 3625554. |
|
|
|
|
ارسال پیام به نویسنده مسئول |
|