پیام خود را بنویسید

معرفی رشته

 | تاریخ ارسال: 1400/10/21 | 
فناوری اطاعات سلامت، یا Health Information Technology (HIT) یک زمینه علمی بین‌رشته ای (Multidisciplinary) است که بر پایه سه شاخه علوم پزشکی، فناوری اطلاعات و مدیریت بنا شده است. رسالت این رشته عبارت است از تربیت افراد کارآزموده ای که بتوانند وظایف زیر را برعهده بگیرند:
•    تصدی و مدیریت بخش فناوری اطلاعات سلامت مشتمل بر جمع آوری و پردازش داده ها ( سازماندهی، طبقه بندی و محاسبات آماری) و ذخیره سازی بازیابی اطلاعات
•    تحلیل شاخص های بهداشتی
•    مشارکت در کارشناسی، طراحی و پیاده سازی نظام Hospital Information System

فارغ التحصیلان مقطع کارشناسی قادر خواهند بود تصدی و مدیریت بخش فناوری اطلاعات سلامت را در کلیه موسسات ارائه خدمات بهداشتی و درمانی به عهده گرفته و در زمینه ایجاد و اداره سیستم های اطلاعات سلامت با استفاده از فن آوری اطلاعات ایفای نقش نمایند.
فارغ التحصیلان این رشته می‌توانند در مقاطع تحصیلات تکمیلی کارشناسی ارشد و دکترای تخصصی مرتبط مانند مدیریت اطلاعات سلامت، انفورماتیک پزشکی، بیوانفورماتیک پزشکی، کتابداری و اطلاع‌رسانی پزشکی، زیست فناوری پزشکی، زیست پزشکی سامانه‌ای، آموزش بهداشت و ارتقا سلامت، ارزیابی فناوری سلامت، آمار و اپیدمیولوژی، پدافند غیرعامل در نظام سلامت، نانوفناوری پزشکی، تکنولوژی آموزشی در علوم پزشکی، آینده پژوهی سلامت، مهندسی پزشکی، و چندین رشته دیگر ادامه تحصیل دهند.
مهمترین دروس این رشته شامل
(۱) دروس پزشکی (مثل فیزیولوژی، آناتومی، بیماری شناسی اختصاصی، داروشناسی، اصطلاحات پزشکی)،
(۲) دروس مدیریت اطلاعات سلامت (مانند مدیریت اطلاعات سلامت، مدیریت اطلاعات سلامت در بحران، شاخص ها و تحلیل داده های بهداشتی، سیستم های رایج طبقه بندی بیماری ها و اقدامات پزشکی، سیستم های طبقه بندی تخصصی و نامگذاری بین المللی، کد گذاری مرگ و میرها، اپیدمیولوژی، آمار حیاتی، روش تحقیق) ،
(۳) دروس فناوری اطلاعات سلامت (مانند فناوری اطلاعات سلامت، مدیریت فناوری در حوزه سلامت، آشنایی با سیستم عامل و برنامه های کاربردی، ساختمان داده و برنامه نویسی کامپیوتر، شبکه کامپیوتر و امنیت سیستم ها، مدیریت منابع اطلاعاتی سلامت، کیفیت داده ها و سیستم اطلاعات سلامت، پرونده الکترونیک سلامت، انفورماتیک سلامت)
(۴) دروس مدیریتی (مانند اصول مدیریت، اصول مدیریت فردی و محیط کار، مدیریت بخش فناوری اطلاعات سلامت، مبانی حسابداری و اقتصاد سلامت، بیمه و نظام های پرداخت در سلامت، آشنایی با ساختار و برنامه های نظام سلامت در ایران) میباشد.

برنامه آموزشی این رشته از طریق این لینک (https://hcmep.behdasht.gov.ir ) قابل دسترسی میباشد.
لازم به ذکر است که این رشته، با تغییراتی جایگزین رشته مدارک پزشکی شد، که در حال حاضر از لیست رشته های وزارت بهداشت حذف شده است.
رشته کتابداری و اطلاع ­رسانی پزشکی، رشته­ای از علوم اجتماعی، تجربی و کاربردی است که در آن کتابدار و اطلاع­ رسان پزشکی با استفاده از فناوری اطلاعات و مدیریت دانش علاوه بر فراهم ­آوری، سازمان­دهی و اشاعه اطلاعات علوم پزشکی، با اعمال مدیریت علمی بر کتابخانه­ های مرکزی دانشگاه­های علوم پزشکی، کتابخانه ­های دانشکده­ای و بیمارستانی، زمینه ارتقای جریان اطلاع­ رسانی پزشکی را برای پزشکان، پیرازشکان و دانشجویان فراهم می­کند.
با توجه به برخوردار بودن این رشته از شرایط حرفه، این برنامه متعهد به تربیت کتابدار و اطلاع­ رسان پزشکی به­منظور ارائه خدمات اطلاع ­رسانی به جامعه پزشکی و علوم وابسته به آن است. این تعهد با توجه به جامعه­ نگری و اصل حق دسترسیِ برابر کاربران بالقوه و بالفعل به اطلاعات پزشکی بر اساس اولویت­های مصوب ملی در چهارچوب اهداف دانشگاه­های علوم پزشکی کشور تحقق می­یابد. بدیهی است رسیدن به ارزش­های یاد شده در قالب برنامه­ های آموزشی اکتشافی و پویا که در آن فراگیران و فرادهندگان با بهره ­گیری از اصول، ابزارها، مکانیزم­ها و امکانات آموزشی نوین به هدف­های موردنظر دست می­یابند، میسر می­شود.
برای آموزش کتابداری پزشکی برنامه استانداردی در سطح جهان وجود ندارد و هر کشور بنا به مقتضیات خود برنامه­ هایی را تدارک دیده است. ایالات متحده نخستین کشوری است که ضرورت تخصیص درس­هایی با تأکید بر زیست ­شناسی و خدمات اجتماعی، برای تربیت کتابداران پزشکی را مورد توجه قرار داد و اولین درس ویژه کتابداران پزشکی را در سال ۱۹۳۹در دانشگاه کلمبیا ارائه کرد. پس از آن کشورهای آلمان، انگلستان، استرالیا و هندوستان نیز در زمینه آموزش کتابداری پزشکی در مقطع کارشناسی ارشد گام­هایی را برداشتند. فلسفه آموزش کتابداری پزشکی در مقطع کارشناسی ارشد، با این نگرش همراه است که فارغ ­التحصیلان علاوه بر آموختن فنون کتابداری و دانش­ شناسی، قادر خواهند بود به­ عنوان مشاور فنی در فعالیت­های پژوهش مربوط به فناوری­های اطلاعاتی مشارکت کامل داشته باشند. در ایران نیز، رشته کتابداری و اطلاع ­رسانی پزشکی در سال ۱۳۵۴ در مرکز پزشکی ایران در مقطع کارشناسی ارشد تأسیس شد و سپس در سال ۱۳۶۵ در مقطع کارشناسی دانشجو پذیرفت.

دفعات مشاهده: 623 بار   |   دفعات چاپ: 121 بار   |   دفعات ارسال به دیگران: 0 بار   |   0 نظر

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به دانشکده پیراپزشکی می باشد.

© 2024 All Rights Reserved | School of paramedicine