[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: معرفي مجله :: آخرين شماره :: آرشيو مقالات :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
آرشیو مقالات::
در باره نشریه::
هیئت تحریریه::
اعضای اجرایی::
بانک‌ها و نمایه‌نامه‌ها::
ثبت نام::
راهنمای نگارش مقاله::
ارسال مقاله::
فرم تعهدنامه::
راهنما کار با وب سایت::
برای داوران::
پرسش‌های متداول::
فرایند ارزیابی و انتشار مقاله::
در باره کارآزمایی بالینی::
اخلاق در نشر::
در باره تخلفات پژوهشی::
لینکهای مفید::
تسهیلات پایگاه::
تماس با ما::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
Google Scholar

Citation Indices from GS

AllSince 2020
Citations74023041
h-index3317
i10-index21968
:: دوره 25، شماره 4 - ( 10-1402 ) ::
جلد 25 شماره 4 صفحات 89-80 برگشت به فهرست نسخه ها
اثر برنامه تلفیقی توانبخشی حسی مبتنی بر ویبرواکوستیک و واقعیت مجازی بر پردازش دیداری کودکان مبتلا به اتیسم: گزارش درمان پنج بیمار
نرگس امینی شیرازی1 ، سعید رضایی*2 ، مریم اساسه3 ، محمد پارسا عزیزی3
1- دانشجوی دکتری تخصصی رشته روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.
2- دانشیار، گروه روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران. ، rezayi.saeed10@gmail.com
3- استادیار، گروه روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.
چکیده:   (2820 مشاهده)

اختلال پردازش دیداری به صورت گسترده در میان افراد مبتلا به اتیسم دیده می‌شود. این مطالعه به منظور تدوین برنامه تلفیقی توانبخشی حسی مبتنی بر ویبرواکوستیک و واقعیت مجازی و بررسی اثربخشی آن بر پردازش دیداری کودکان اتیستیک انجام شد. این گزارش مورد از نوع آزمایشی با طرح ABC روی 5 کودک مبتلا به اختلال اتیسم مراجعه کننده به کلینیک توانبخشی ذهن‌آرا در نیمه دوم سال 1400 انجام شد. ابتدا برنامه تلفیقی طی 10 جلسه 30 دقیقه‌ای بر روی 2 آزمودنی که به صورت تصادفی از میان نمونه‌ها انتخاب شده بودند؛ اجرا شد. پس از مشخص شدن اعتبار برنامه، 3 آزمودنی دیگر وارد مطالعه شدند. از پرسشنامه نیمرخ حسی2 استفاده شد. در مرحله خط پایه، پایان هر جلسه مداخله و پیگیری یک ماهه پرسشنامه‌ها تکمیل شد. برای تحلیل داده‌ها از تحلیل دیداری، درصد بهبودی، درصد داده‌های همپوش و غیرهمپوش استفاده شد. مداخله انجام شده برای هر پنج آزمودنی اثربخش ارزیابی شد. به طوری که برای آزمودنی های شماره 1، 2، 3، 4 و 5 داده‌های غیرهمپوش به ترتیب 90 درصد، 90 درصد، 70 درصد، 100 درصد و 90 درصد حاصل شد. نتایج این مطالعه نشان داد که می‌توان از برنامه تلفیقی توانبخشی حسی برای بهبود پردازش دیداری افراد مبتلا به اتیسم استفاده نمود.

واژه‌های کلیدی: اختلال طیف اتیسم، پردازش دیداری، واقعیت مجازی
Article ID: Vol25-49
متن کامل [PDF 752 kb]   (9109 دریافت)    
نوع مطالعه: تحقيقي | موضوع مقاله: نظام سلامت
* نشانی نویسنده مسئول: تهران، بلوار دهکده المپیک، تقاطع بزرگراه شهید همت، پردیس مرکزی دانشگاه علامه طباطبایی، تلفن 48393176-021
فهرست منابع
1. Bonete S, Molinero C, Ruisanchez D. Emotional Dysfunction and Interoceptive Challenges in Adults with Autism Spectrum Disorders. Behav Sci (Basel). 2023 Apr; 13(4): 312. doi: 10.3390/bs13040312. [DOI] [PubMed]
2. Zeidan J, Fombonne E, Scorah J, Ibrahim A, Durkin MS, Saxena S, et al. Global prevalence of autism: A systematic review update. Autism Res. 2022 May; 15(5): 778-90. doi: 10.1002/aur.2696. [DOI] [PubMed]
3. Lai MC, Lombardo MV, Baron-Cohen S. Autism. Lancet. 2014 Mar; 383(9920): 896-910. doi: 10.1016/S0140-6736(13)61539-1. [DOI] [PubMed]
4. Gourley L, Wind C, Henninger EM, Chinitz S. Sensory Processing Difficulties, Behavioral Problems, and Parental Stress in a Clinical Population of Young Children. J Child Fam Stud. 2013 Oct; 22(7): 912-21. doi: 10.1007/s10826-012-9650-9. [DOI] [PubMed]
5. Levitt M. Sensory Processing Patterns and Emotion Regulation in Children Presenting with Externalizing Behaviors. PCOM Psychology Dissertations. Philadelphia College of Osteopathic Medicine. 2019; 518. [Link]
6. Haupt C, Huber AB. How axons see their way--axonal guidance in the visual system. Front Biosci. 2008 Jan; 13: 3136-49. doi: 10.2741/2915. [DOI] [PubMed]
7. Goldsmith TR, LeBlanc LA. Use of technology in interventions for children with autism. Journal of Early and Intensive Behavior Intervention. 2004; 1(2): 166-78. doi: 10.1037/h0100287. [Link] [DOI]
8. Rossi H, Prates R, Santos S, Ferreira R. Development of a Virtual Reality-Based Game Approach for Supporting Sensory Processing Disorders Treatment. Information. 2019; 10(5): 177. doi: 10.3390/info10050177. [Link] [DOI]
9. Didehbani N, Allen T, Kandalaft M, Krawczyk D, Chapman S. Virtual Reality Social Cognition Training for children with high functioning autism. Computers in Human Behavior. 2016 Sep; 62: 703-11. doi: 10.1016/j.chb.2016.04.033. [Link] [DOI]
10. Campbell EA, Hynynen J, Burger B, Vainionpää A, Ala-Ruona E. Vibroacoustic treatment to improve functioning and ability to work: a multidisciplinary approach to chronic pain rehabilitation. Disabil Rehabil. 2021 Jul; 43(14): 2055-70. doi: 10.1080/09638288.2019.1687763. [DOI] [PubMed]
11. Rüütel E, Vinkel I, Laanetu M. Vibroacoustic Therapy and Development of a New Device: A Pilot Study in the Health Resort Environment. Universal Journal of Public Health. 2018; 6(5): 240-46. doi: 10.13189/ujph.2018.060502. [Link] [DOI]
12. Ala-Ruona E, Punkanen M, Campbell E. Vibroacoustic Therapy: Conception, Development, and Future Directions. Musiikkiterapia. 2015; 30(1-2): 48-71. [Link]
13. LaGasse AB, Manning RCB, Crasta JE, Gavin WJ, Davies PL. Assessing the Impact of Music Therapy on Sensory Gating and Attention in Children With Autism: A Pilot and Feasibility Study. J Music Ther. 2019 Aug; 56(3): 287-314. doi: 10.1093/jmt/thz008. [DOI] [PubMed]
14. Stasolla F. Virtual Reality and Wearable Technologies to Support Adaptive Responding of Children and Adolescents With Neurodevelopmental Disorders: A Critical Comment and New Perspectives. Front Psychol. 2021 Jul; 12: 720626. doi: 10.3389/fpsyg.2021.720626. [DOI] [PubMed]
15. Mesa-Gresa P, Gil-Gómez H, Lozano-Quilis JA, Gil-Gómez JA. Effectiveness of Virtual Reality for Children and Adolescents with Autism Spectrum Disorder: An Evidence-Based Systematic Review. Sensors (Basel). 2018 Aug; 18(8): 2486. doi: 10.3390/s18082486. [DOI] [PubMed]
16. Valori I, Bayramova R, McKenna-Plumley PE, Farroni T. Sensorimotor Research Utilising Immersive Virtual Reality: A Pilot Study with Children and Adults with Autism Spectrum Disorders. Brain Sci. 2020 Apr; 10(5): 259. doi: 10.3390/brainsci10050259. [DOI] [PubMed]
17. Skill O, Wigram T. The Effect of Music, Vocalisation and Vibration on Brain and Muscle Tissue: Studies in Vibroacoustic Therapy. In: Wigram T, Saperston B, West R. Art & Science of Music Therapy. 1st ed. Oxford: Routledge. 1995; pp: 23-57.
18. Bartel L, Mosabbir A. Possible Mechanisms for the Effects of Sound Vibration on Human Health. Healthcare (Basel). 2021 May; 9(5): 597. doi: 10.3390/healthcare9050597. [DOI] [PubMed]
19. Johnston D, Egermann H, Kearney G. SoundFields: A Virtual Reality Game Designed to Address Auditory Hypersensitivity in Individuals with Autism Spectrum Disorder. Appl Sci. 2020; 10(9): 2996. doi: 10.3390/app10092996. [Link] [DOI]
20. Shafieefar E, Kazemi F, Dolatabadi S. [Effects of vibroacoustic music on challenging behaviors in individuals with autism]. Psychology of Exceptional Individuals. 2014; 4(15): 187-204. [Article in Persian] [View at Publisher]
21. Naghdi L, Ahonen H, Macario P, Bartel L. The effect of low-frequency sound stimulation on patients with fibromyalgia: a clinical study. Pain Res Manag. 2015 Jan-Feb; 20(1): e21-7. doi: 10.1155/2015/375174. [DOI] [PubMed]
22. Al-E Behbahani M, Keykhosrovani M, Amini N, Narimani M, Aldin Jamei B. [Comparison of the Effectiveness of Vibroacoustic Therapy and Logodotherapy on Aggression in Children with Autism Spectrum Disorder]. Journal of Psychology of Exceptional Individuals. 2021; 11(42): 133-58. doi: 10.22054/JPE.2021.57393.2260. [Article in Persian] [View at Publisher] [DOI]
23. Campbell E, Hynynen J, Ala- Ruona E. Vibroacoustic treatment for chronic pain and mood disorders in a specialized healthcare setting. Music and Medicine. 2017; 9(3): 187-97. doi: 10.47513/mmd.v9i3.540. [View at Publisher] [DOI]
24. Farahani H, Abdi A, Aghamohammadi S, Kazemi Z. [Practical basics of single case designs in behavioral science and medical research]. 3rd ed. Tehran: Psychology and Art Pulication. 2018; pp: 1-342. [Persian]
25. Tomchek SD, Dunn W. Sensory processing in children with and without autism: a comparative study using the short sensory profile. Am J Occup Ther. 2007 Mar-Apr; 61(2): 190-200. doi: 10.5014/ajot.61.2.190. [DOI] [PubMed]
26. Mirzakhani N, Estaki M, Shahriari Ahmadi M, Koochak Entezar R. [Sensory processing of children with autism Spectrum Disorder from 3 to 14 years’ old]. The Scientific Journal of Rehabilitation Medicine. 2019; 8(4): 1-7. doi: 10.22037/jrm.2019.111677.2083. [View at Publisher] [DOI]
27. Shah VD. A comprehensive critique of vibroacoustic therapy for physical and mental ailments. Undergraduate Journal of Psychology. 2021, 32 (1): 128-40. [PubMed]
28. Katušić A. Vibroacoustic therapy in early motor development: impact on movement variability. 1st Interantional VIBRAC Conference “Multidisciplinary Applications of Vibroacoustic Therapy”. Lahti, Finland. 2016. [Link]
29. Ko MS, Sim YJ, Kim DH, Jeon HS. Effects of Three Weeks of Whole-Body Vibration Training on Joint-Position Sense, Balance, and Gait in Children with Cerebral Palsy: A Randomized Controlled Study. Physiother Can. 2016; 68(2): 99-105. doi: 10.3138/ptc.2014-77. [DOI] [PubMed]
30. Kantor J, Kantorová L, Marečková J, Peng D, Vilímek Z. Potential of Vibroacoustic Therapy in Persons with Cerebral Palsy: An Advanced Narrative Review. Int J Environ Res Public Health. 2019 Oct; 16(20): 3940. doi: 10.3390/ijerph16203940. [DOI] [PubMed]
31. Menshikova G, Bayakovski Y, Luniakova E, Pestun M, Zakharkin D. Virtual Reality Technology for the Visual Perception Study. In: Gavrilova ML, Tan CJK, Konushin A. (eds). Transactions on Computational Science XIX. Lecture Notes in Computer Science. Heidelberg, Berlin: Springer. 2013; vol 7870. pp: 107-16. doi: 10.1007/978-3-642-39759-2_8. [Link] [DOI]
32. Mills CJ, Tracey D, Kiddle R, Gorkin R. Evaluating a virtual reality sensory room for adults with disabilities. Sci Rep. 2023 Jan; 13(1): 495. doi: 10.1038/s41598-022-26100-6. [DOI] [PubMed]
33. Wang M, Reid D. Using the virtual reality-cognitive rehabilitation approach to improve contextual processing in children with autism. Scientific World Journal. 2013 Nov; 2013: 716890. doi: 10.1155/2013/716890. [DOI] [PubMed]
ارسال پیام به نویسنده مسئول


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Amini Shirazi N, Rezayi S, Asaseh M, Azizi M P. Effectiveness of the Integrated Rehabilitation Program Based on Vibroacoustics and Virtual Reality on the Visual Processing of Children with Autism: Treatment Reports of Five Patients. J Gorgan Univ Med Sci 2023; 25 (4) :80-89
URL: http://goums.ac.ir/journal/article-1-4308-fa.html

امینی شیرازی نرگس، رضایی سعید، اساسه مریم، عزیزی محمد پارسا. اثر برنامه تلفیقی توانبخشی حسی مبتنی بر ویبرواکوستیک و واقعیت مجازی بر پردازش دیداری کودکان مبتلا به اتیسم: گزارش درمان پنج بیمار. مجله علمي دانشگاه علوم پزشكي گرگان. 1402; 25 (4) :80-89

URL: http://goums.ac.ir/journal/article-1-4308-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 25، شماره 4 - ( 10-1402 ) برگشت به فهرست نسخه ها
مجله دانشگاه علوم پزشکی گرگان Journal of Gorgan University of Medical Sciences
Persian site map - English site map - Created in 0.07 seconds with 38 queries by YEKTAWEB 4710
Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons — Attribution-NonCommercial 4.0 International (CC BY-NC 4.0)