اختلال روانی کلامی و حافظه کاری بستگان درجه یک کودکان مبتلا به اوتیسم
|
وحید نجاتی*1 ، سارا ایزدی نجف آبادی2  |
1- استادیار علوم اعصاب شناختی (مغز و شناخت)، دانشگاه شهید بهشتی ، nejati@sbu.ac.ir 2- دانشجوی کارشناسی ارشد کاردرمانی، دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی |
|
چکیده: (41225 مشاهده) |
زمینه و هدف : اختلالات طیف اوتیسم با منشاء ژنتیکی، اختلالاتی شناختی و عصبی - رفتاری بوده و شامل سه ویژگی اصلی اختلال در اجتماعی شدن، اختلال در ارتباطات کلامی و غیرکلامی و الگوهای محدود و تکراری رفتار میباشد. این مطالعه به منظور تعیین اختلال روانی کلامی (آوایی و معنایی) و حافظه کاری بستگان درجه یک کودکان مبتلا به اوتیسم انجام شد. روش بررسی : این مطالعه مورد - شاهدی روی 49 فرد از بستگان درجه یک کودکان مبتلا به اوتیسم از 33 خانواده (32 مادر، 10 پدر، 6خواهر و یک برادر) عضو انجمن حمایت از کودکان مبتلا به اوتیسم اصفهان و 51 فرد از بستگان درجه یک کودکان سالم از 27 خانواده (23 مادر، 16 پدر، 7 خواهر و 5 برادر) در سال 1389 انجام شد. افراد مورد مطالعه به شیوه در دسترس انتخاب شدند. آزمون روانی کلامی معنایی و آوایی و آزمون فراخنای اعداد (با بار کم و زیاد) مورد استفاده قرار گرفت. دادهها با استفاده از نرمافزار آماری SPSS-19، independent t-test و paired t-test تجزیه و تحلیل شدند. یافتهها : بستگان درجه یک کودکان مبتلا به اوتیسم در مقایسه با بستگان درجه یک کودکان سالم عملکرد ضعیفتری در روانی کلامی معنایی 3.3±16.83 در مقابل 3.9±19.23 ، روانی کلامی آوایی 3.3±11.46 در مقابل 3.8±14.08 ، حافظه کاری با بار کم 0.6±5.22 در مقابل 0.9±5.55 و حافظه کاری با بار زیاد 0.98±3.65 در مقابل 0.8±4.14 داشتند (P<0.05). نتیجهگیری : عملکرد ضعیفتر روانی کلامی معنایی، روانی کلامی آوایی، حافظه کاری با بار کم و حافظه کاری با بار زیاد بستگان درجه یک کودکان مبتلا به اوتیسم میتواند نشاندهنده انتقال ژنتیکی این ویژگیها در اوتیسم باشد. |
|
واژههای کلیدی: روانی کلامی، حافظه کاری، بستگان درجه یک، اوتیسم |
|
متن کامل [PDF 242 kb]
[English Abstract]
(23984 دریافت)
|
نوع مطالعه: مورد - شاهدی |
موضوع مقاله:
روانپزشكي
|
* نشانی نویسنده مسئول: نشانی : تهران ، خیابان اوین ، دانشگاه شهیدبهشتی ، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی ، تلفن و نمابر 29902339-021 |
|
|
|
|
ارسال پیام به نویسنده مسئول |
|