اثر برنامه آموزشی بر اساس الگوی precede در ارتقاء کیفیت زندگی بیماران دیابتی نوع 2
|
محمدحسین تقدیسی1 ، محبوبه برهانی*2 ، مهناز صلحی3 ، محمداسحاق افکاری4 ، فاطمه حسینی5  |
1- دکترای آموزش بهداشت ، دانشیار گروه آموزش بهداشت و خدمات بهداشتی ، دانشگاه علوم پزشکی تهران 2- کارشناس ارشد آموزش بهداشت ، دانشگاه علوم پزشکی گلستان ، مرکز بهداشت شهرستان مینودشت ، borhani@goums.ac.ir 3- دکترای آموزش بهداشت ، استادیار گروه آموزش بهداشت و خدمات بهداشتی ، دانشگاه علوم پزشکی تهران 4- دکترای جامعه شناسی ، استادیار گروه آموزش بهداشت و خدمات بهداشتی ، دانشگاه علوم پزشکی تهران 5- کارشناس ارشد آمار زیستی ، مربی گروه آمار و خدمات بهداشتی، دانشگاه علوم پزشکی تهران |
|
چکیده: (20679 مشاهده) |
زمینه و هدف : مشکلات ناشی از بیماری دیابت دارای اثرات مستقیم و غیرمستقیم بر کیفیت زندگی بیماران دیابتی است و با افزایش مشکلات ناشی از این بیماری کیفیت زندگی نیز کاهش مییابد. این مطالعه به منظور تعیین اثر برنامه آموزشی بر اساس الگوی precede در ارتقاء کیفیت بیماران دیابتی نوع 2 انجام شد.
روش بررسی : این مطالعه مداخلهای نیمهتجربی از نوع قبل و بعد روی 78 نفر از بیماران دیابتی نوع 2مراجعه کننده به کلینیک دیابت شهرستان مینودشت طی ماههای خرداد لغایت شهریور سال 1388 انجام شد. طراحی برنامه آموزشی بر اساس مراحل الگوی precede و محتوی آموزشی بر اساس نیازهای آموزشی بیماران تدوین گردید. قبل از اجرای مداخله آموزشی پرسشنامه کیفیت زندگی WHOQOL-BREF و پرسشنامه براساس سازههای الگوی precede برای بیماران دیابتی نوع 2 تکمیل گردید. بیماران و خانواده آنها و کارکنان بهداشتی مداخله موردنظر را دریافت نمودند و پس از چهار هفته میزان تاثیر برنامه آموزشی بر اساس الگوی precede بر کیفیت زندگی بیماران با استفاده از پرسشنامه استاندارد کیفیت زندگی تعیین شد. دادهها با استفاده از نرمافزار آماری SPSS-16 و آزمون تی زوج تجزیه و تحلیل شدند.
یافتهها : میانگین نمره کل کیفیت زندگی افراد مورد مطالعه پیش از مداخله آموزشی 11.35±80.39 بود و پس از مداخله آموزشی به 8.31±81.35 افزایش یافت؛ اما این تفاوت از لحاظ آماری معنیداری نبود. یافتههای حاصل در ابعاد مختلف کیفیت زندگی نشان داد که اختلاف معنیداری در ابعاد سلامت جسمانی (P<0.05) ، ارزیابی بیماران از کیفیت زندگی خود (P<0.001) و ارزیابی از سلامت خود (P<0.001) قبل و بعد از مداخله آموزشی وجود داشت.
نتیجهگیری : این مطالعه نشان داد که آموزش بیماران دیابتی نوع 2 براساس الگوی precede سبب افزایش بُعد جسمانی کیفیت زندگی و ارزیابی بیماران نسبت به وضیت سلامت و کیفیت زندگی میگردد.
|
|
واژههای کلیدی: الگوی proceed، کیفیت زندگی، دیابت نوع 2 |
|
متن کامل [PDF 254 kb]
[English Abstract]
(22242 دریافت)
| | چکیده (HTML) (1112 مشاهده)
|
نوع مطالعه: تحقيقي |
موضوع مقاله:
نظام سلامت
|
* نشانی نویسنده مسئول: استان گلستان ، مینودشت ، مرکز بهداشت شهرستان مینودشت ، تلفن 5224370 - 0174 ، نمابر 5221540 |
|
|
|
|
ارسال پیام به نویسنده مسئول |
|