ارزیابی رضایتمندی مراجعین بخش اورژانس بیمارستانهای تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی گلستان در سال 1385
|
بی بی هاجر زحمتکش* 1، نغیمه حاجی مرادلو2 ، شیما کاظمی ملک محمودی3 ، حمیرا خدام4 |
1- پزشک عمومی ، سرپرست دفتر ریاست و روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی گرگان ، nzahmatkesh@yahoo.com 2- پزشک عمومی ، روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی گرگان 3- لیسانس پرستاری، کارشناس امور پژوهشی معاونت تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی گرگان 4- عضو هیأت علمی گروه پرستاری بهداشت کودک و خانواده ، دانشکده پرستاری و مامایی بویه گرگان ، دانشگاه علوم پزشکی گرگان |
|
چکیده: (23186 مشاهده) |
زمینه و هدف : ماهیت کار در بخش اورژانس به نحوی است که برای حفظ حیات بیماران باید مراقبتهایی با کیفیت بالا و در کوتاهترین زمان ممکن ارائه گردد. پایش مکرر کیفیت ارائه خدمات و رضایت مراجعین بخش اورژانس به عنوان یکی از شاخصهای مهم ضروری است. مطالعه حاضر با هدف تعیین میزان رضایت بیماران مراجعه کننده به بخش اورژانس بیمارستانهای تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی گلستان از خدمات ارائه شده در سال 1385 انجام گردید. روش بررسی : این مطالعه توصیفی مقطعی روی 2400 مراجعه کننده بخش اورژانس 13 بیمارستان تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی گلستان در شیفتهای مختلف ارائه خدمت که به صورت تصادفی با در نظر گرفتن سهم هر بیمارستان به نسبت ارجاعات تخصصی و غیرتخصصی از بین کل مراجعین انتخاب شده بودند؛ طی سال 1385 صورت گرفت. دادهها با استفاده از پرسشنامه تهیه شده توسط تیم تحقیق مشتمل بر دو بخش اطلاعات دموگرافیک و سؤالات مربوط به رضایت از خدمات ارائه شده به تفکیک سرپایی و فوریتی جمعآوری شد. دادهها با استفاده از نرمافزار آماری SPSS-15 و آزمون کای اسکوئر تجزیه و تحلیل شد. یافتهها : در بخش فوریت بیشترین درصد رضایت به ترتیب مربوط به توجه و برخورد پزشکان (86%)، توجه و طرز برخورد کارکنان پرستاری (85%)، میزان پاسخگویی کارکنان پرستاری به سؤالات (84.1%)، وضعیت دمای بخش (83.9%) و تمیزی سطوح و کف بخشها (81.9%) و کمترین درصد رضایت مربوط به طرز برخورد نگهبان با بیمار و همراهان (33.8%) و تمیزی سرویسهای بهداشتی و وجود صابون (45.7%) بود. بیشترین میزان رضایت بیماران بستری در بخش اورژانس به ترتیب مربوط به دسترسی به تلفن در صورت نیاز (49.7%) ، طعم و مزه غذای ارائه شده (47.4%) ، مقدار و دمای غذا (44.1%) و کمترین درصد رضایت مربوط به رعایت شأن و احترام بیمار (8.2%) بود. نتیجهگیری : این مطالعه نشاندهنده لزوم توجه بیشتر به آموزش کارکنان در ردههای مختلف درخصوص نحوه برخورد با بیمار و همراهان وی و احترام به شأن انسانی ایشان را آشکار میسازد. همچنین توجه به وضعیت سرویسهای بهداشتی ضروری است. |
|
واژههای کلیدی: رضایتمندی بیماران، اورژانس، فوریت، گلستان |
|
متن کامل [PDF 313 kb]
[English Abstract]
(19547 دریافت)
|
نوع مطالعه: گزارش كوتاه |
موضوع مقاله:
نظام سلامت
|
* نشانی نویسنده مسئول: گرگان ، بلوار هیرکانیا ، سازمان مرکزی دانشگاه علوم پزشکی گرگان ، دفتر ریاست ، تلفن : 4424540 (0171) ، نمابر : 4424553 |
|
|
|
|
ارسال پیام به نویسنده مسئول |
|