مقایسه فراوانی تمایلات سایکوتیک و نوروتیک مصرفکنندگان حشیش با افراد غیرمصرف کننده در استان گلستان طی سال 1384
|
صادقعلی تازیکی ، مهناز مدانلو ، هادی سالاری*1 ، ناصر بهنام پور ، فواد شریفی  |
|
|
چکیده: (19337 مشاهده) |
زمینه و هدف : سوءمصرف مواد مخدر یکی از مشکلات بزرگ پزشکی و اجتماعی جوامع عصر حاضر است که سلامت بشر را تهدید میکند. در بین این مواد حشیش به عنوان رایجترین آنها باعث بروز علائم و نشانههای روانپزشکی متعدد از قبیل علائم شبهسایکوتیک و رفتارهای ضداجتماعی میگردد. این مطالعه به منظور مقایسه فروانی تمایلات سایکوتیک (تمایلات روانپریشی) و نوروتیک (تمایلات رواننژندی) افرادسوء مصرف کننده با افراد غیرمصرف کننده حشیش در استان گلستان انجام شد. روش بررسی : این مطالعه مورد - شاهدی روی 100 مصرف کننده حشیش که برای تهیه حشیش به پارکهای شهرهای استان گلستان مراجعه نمودند و 100 فرد که سابقه مصرف حشیش نداشتند و برای گذران اوقات فراغت به همان پارکها مراجعه نموده بودند؛ طی سال 1384 انجام شد. دو گروه مورد و شاهد از نظر سن و میزان تحصیلات همسان بودند. دادهها از طریق پرسشنامه آزمون شخصیتی آیزنگ نسخه بالغین، به روش خودگزارشدهی جمعآوری و توسط نرمافزار آماری SPSS-13.5 و آزمونهای تی ، کایدو و منویتنی تجزیه و تحلیل شدند. یافتهها : میانگین نمرات سایکوتیزم در گروه مورد و شاهد به ترتیب 9.37 و 5.75 تعیین گردید (P<0.05). همچنین میانگین نمرات نوروتیزم در گروه مورد و شاهد به ترتیب 15.9 و 12.19 تعیین شد (P<0.05). بین نمره سایکوتیزم و الگوی مصرف حشیش رابطه معنیداری وجود داشت (P<0.05). همچنین بین مصرف حشیش با الگوی سوءمصرف مواد مخدر در خانواده و سوءمصرف همزمان سایر مواد رابطه آماری معنیداری یافت شد (P<0.05). نتیجهگیری : نتایج مطالعه حاضر نشان داد که تمایلات سایکوتیک در مصرفکنندگان حشیش نسبت به افراد غیرمصرف کننده حشیش بیشتر است که نشاندهنده اهمیت اقدامات پیشگیرانه در سوءمصرف مواد برای ارتقاء بهداشت روان میباشد. |
|
واژههای کلیدی: تمایلات سایکوتیک، تمایلات نوروتیک، حشیش |
|
متن کامل [PDF 206 kb]
[English Abstract]
(21409 دریافت)
| | چکیده (HTML) (995 مشاهده)
|
نوع مطالعه: تحقيقي |
موضوع مقاله:
روانپزشكي
|
* نشانی نویسنده مسئول: گرگان ، خیابان پنجم آذر ، مرکز آموزشی درمانی پنجم آذر ، ساختمان آموزش ، تلفن و نمابر : 2234198 (0171) ، salarihd@yahoo.com |
|
|
|