[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: معرفي مجله :: آخرين شماره :: آرشيو مقالات :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
آرشیو مقالات::
در باره نشریه::
بانک‌ها و نمایه‌نامه‌ها::
هیئت تحریریه::
اعضای اجرایی::
ثبت نام::
راهنمای نگارش مقاله::
ارسال مقاله::
فرم تعهدنامه::
راهنما کار با وب سایت::
برای داوران::
پرسش‌های متداول::
فرایند ارزیابی و انتشار مقاله::
در باره کارآزمایی بالینی::
اخلاق در نشر::
در باره تخلفات پژوهشی::
لینکهای مفید::
تسهیلات پایگاه::
تماس با ما::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
Google Scholar

Citation Indices from GS

AllSince 2019
Citations71943397
h-index3219
i10-index22085
:: دوره 24، شماره 4 - ( زمستان 1401 ) ::
جلد 24 شماره 4 صفحات 75-68 برگشت به فهرست نسخه ها
اثربخشی آموزش مادران با رویکرد آدلری – درایکورس بر اضطراب کودکان مبتلا به اختلالات دفعی
مهلا منصوری1 ، افسانه خواجوند خوشلی* 2، محمد سبحانی شهمیرزادی3
1- دانشجوی دکتری روانشناسی، گروه روانشناسی، واحد گرگان، دانشگاه آزاد اسلامی، گرگان، ایران.
2- استادیار، گروه روانشناسی، واحد گرگان، دانشگاه آزاد اسلامی، گرگان، ایران. ، khajevand_a@yahoo.com
3- دانشیار، فوق تخصص گوارش و کبد کودکان، مرکز تحقیقات سلامت کودکان و نوزادان، دانشگاه علوم پزشکی گلستان، گرگان، ایران.
چکیده:   (2220 مشاهده)

زمینه و هدف: اختلالات دفعی از جمله شب ادراری، بی اختیاری ادرار در روز و بی اختیاری مدفوع مشکلات رایج دوران کودکی هستند. این مطالعه به منظور تعیین اثربخشی آموزش مادران با رویکرد آدلری – درایکورس بر اضطراب کودکان مبتلا به اختلالات دفعی انجام شد.


روش بررسی: این کارآزمایی میدانی روی مادران 20 کودک مبتلا به اختلالات دفعی مراجعه کننده به کلینیک فوق تخصصی گوارش کودکان شهر گرگان با طرح پیش‌آزمون، پس‌آزمون و پیگیری در سال 1399 انجام شد. بی‌اختیاری ادرار و بی‌اختیاری مدفوع کودکان بر اساس تشخیص پزشک از نوع اختلالات آناتومیک نبود و صرفاً با علایم روانشناختی و اختلالات دفعی کارکردی شناسایی شده بودند. مادران در دو گروه 10 نفری آزمایش و کنترل قرار گرفتند. گروه آزمایش، برنامه آموزشی به روش آدلری – درایکورس را در 12 جلسه 90 دقیقه‌ای دریافت کردند. برای گروه کنترل مداخله‌ای صورت نگرفت. ابزار پژوهش مقیاس اضطراب کودکان اسپنس فرم والد سال 2001 (SCAS-P)  بود که توسط مادران در سه مرحله پیش‌آزمون، پس‌آزمون و پیگیری طی دوماه اجرا گردید و خرده مؤلفه‌های اضطراب شامل اضطراب فراگیر، هراس اجتماعی، وسواس-بی اختیاری، فوبی خاص و اضطراب جدایی مورد سنجش قرار گرفت.


یافته‌ها: میانگین نمره اضطراب کلی پیش آزمون، پس آزمون و پیگیری گروه آزمایش به ترتیب 4.04±69.1، 6.1±45.8 و 5.94±47.8 و در گروه کنترل به ترتیب 6.58±69 ، 4.89±67.8 و 5.59±67.6 به دست آمدند. نمرات پس‌آزمون تمامی زیرمقیاس‌های اضطراب کودکان در گروه آزمایش در مقایسه با گروه کنترل تفاوت آماری معنی‌داری داشتند (P<0.05) و این تفاوت در طول دوره پیگیری به جز زیرمقیاس وسواس –بی‌اختیاری پایدار بودند (P<0.05).


نتیجه‌گیری: آموزش مادران به روش آدلری –درایکورس باعث کاهش اضطراب کودکان مبتلا به اختلالات دفعی می‌گردد.

واژه‌های کلیدی: مادران، اضطراب، کودکان، بی اختیاری ادرار، بی اختیاری مدفوع
Article ID: Vol24-53
متن کامل [PDF 701 kb]   (7262 دریافت)    
نوع مطالعه: تحقيقي | موضوع مقاله: روانشناسی
* نشانی نویسنده مسئول: گرگان، دانشگاه آزاد اسلامی واحد گرگان، گروه روانشناسی، تلفن 32151434-017، نمابر ۳۲۱۵۱۹۱۳
فهرست منابع
1. Equit M, Klein AM, Braun-Bither K, Gräber S, von Gontard A. Elimination disorders and anxious-depressed symptoms in preschool children: a population-based study. Eur Child Adolesc Psychiatry. 2014 Jun; 23(6): 417-23. doi: 10.1007/s00787-013-0468-9 [DOI] [PubMed]
2. Gizli Çoban Ö, Önder A, Sürer Adanır A. Psychiatric comorbidities of children with elimination disorders. Arch Pediatr. 2021 Jan; 28(1): 59-63. doi: 10.1016/j.arcped.2020.10.002 [DOI] [PubMed]
3. Egger HL, Angold A. Common emotional and behavioral disorders in preschool children: presentation, nosology, and epidemiology. J Child Psychol Psychiatry. 2006 Mar-Apr; 47(3-4): 313-37. doi: 10.1111/j.1469-7610.2006.01618.x [DOI] [PubMed]
4. Rooney RM, Morrison D, Hassan S, Kane R, Roberts C, Mancini V. Prevention of internalizing disorders in 9-10 year old children: efficacy of the Aussie Optimism Positive Thinking Skills Program at 30-month follow-up. Front Psychol. 2013 Dec; 4: 988. doi: 10.3389/fpsyg.2013.00988 [DOI] [PubMed]
5. Kessel EM, Allmann AE, Goldstein BL, Finsaas M, Dougherty LR, Bufferd SJ, et al. Predictors and Outcomes of Childhood Primary Enuresis. J Am Acad Child Adolesc Psychiatry. 2017 Mar; 56(3): 250-57. doi: 10.1016/j.jaac.2016.12.007 [DOI] [PubMed]
6. Eray Ş, Tekcan D, Baran Y. More anxious or more shy? Examining the social anxiety levels of adolescents with primary enuresis nocturna: a controlled study. J Pediatr Urol. 2019 Aug; 15(4): 343.e1-343.e5. doi: 10.1016/j.jpurol.2019.04.002 [DOI] [PubMed]
7. Yaffe Y. Students' recollections of parenting styles and impostor phenomenon: The mediating role of social anxiet. Personality and Individual Differences. 2021; 172: 110598. doi: 10.1016/j.paid.2020.110598 [Link] [DOI]
8. Shepard JA, Poler JE Jr, Grabman JH. Evidence-Based Psychosocial Treatments for Pediatric Elimination Disorders. J Clin Child Adolesc Psychol. 2017 Nov-Dec; 46(6): 767-97. doi: 10.1080/15374416.2016.1247356 [DOI] [PubMed]
9. Skreitule I. SS, Lubenko J. Child behavior and mother-child emotional availability in response to parent training program: moderators of outcome. Procedia - Social and Behavioral Sciences. 2010; 5: 1418-24. doi: 10.1016/j.sbspro.2010.07.299 [Link] [DOI]
10. Lindquist TG, Watkins KL. Modern Approaches to Modern Challenges: A Review of Widely Used Parenting Programs. The Journal of Individual Psychology. 2014; 70(2): 148-65. doi: 10.1353/jip.2014.0013 [View at Publisher] [DOI]
11. Roohi A. [Theoretical and Applicable Approaches in Anxiety Disorders in Children]. J Except Educ. 2014; 3(125): 47-58. [Article in Persian] [View at Publisher]
12. 12. Drikors R, Sots W. [Happy children, a guide to raising a child and improving the parent-child relationship]. Translated by: Alizadeh H, Rouhi A. Tehran: Arasbaran Publication. 2021.
13. Spence SH, Rapee R, McDonald C, Ingram M. The structure of anxiety symptoms among preschoolers. Behav Res Ther. 2001 Nov; 39(11): 1293-316. doi: 10.1016/s0005-7967(00)00098-x [DOI] [PubMed]
14. Nauta MH, Scholing A, Rapee RM, Abbott M, Spence SH, Waters A. A parent-report measure of children's anxiety: psychometric properties and comparison with child-report in a clinic and normal sample. Behav Res Ther. 2004 Jul; 42(7): 813-39. doi: 10.1016/S0005-7967(03)00200-6 [DOI] [PubMed]
15. Affrunti NW, Ginsburg GS. Maternal overcontrol and child anxiety: the mediating role of perceived competence. Child Psychiatry Hum Dev. 2012 Feb; 43(1): 102-12. doi: 10.1007/s10578-011-0248-z [DOI] [PubMed]
16. Ahmadzadeh YI, Eley TC, Leve LD, Shaw DS, Natsuaki MN, Reiss D, et al. Anxiety in the family: a genetically informed analysis of transactional associations between mother, father and child anxiety symptoms. J Child Psychol Psychiatry. 2019 Dec; 60(12): 1269-77. doi: 10.1111/jcpp.13068 [DOI] [PubMed]
17. Osman ZHH, Ali SAO, Kamal N. Impact of an Educational program on mothers’ knowledge, attitude and practice regarding their children with nocturnal enuresis. International Journal of Advanced Research. 2016; 4(6): 771-82. doi: 10.21474/IJAR01/723 [Link] [DOI]
18. Lee DW, Kim JG, Yang YM. The Influence of Parenting Style on Child Behavior and Dental Anxiety. Pediatr Dent. 2018 Sep; 40(5): 327-33. [PubMed]
19. Sahithya BR, Raman V. Parenting Style, Parental Personality, and Child Temperament in Children with Anxiety Disorders-A Clinical Study from India. Indian J Psychol Med. 2021 Sep; 43(5): 382-91. doi: 10.1177/0253717620973376 [DOI] [PubMed]
20. Grych JH, Fincham FD. Marital conflict and children's adjustment: a cognitive-contextual framework. Psychol Bull. 1990 Sep; 108(2): 267-90. doi: 10.1037/0033-2909.108.2.267 [DOI] [PubMed]
21. Schermerhorn AC, Cummings EM, Davies PT. Children's Perceived Agency in the Context of Marital Conflict: Relations With Marital Conflict Over Time. Merrill-Palmer Quarterly. 2005; 51(2): 121-44. doi: 10.1353/mpq.2005.0012 [Link] [DOI]
22. Tomaszewski R, Janowska M. Self-efficacy and level of neuroticism in children treated with an orthopedic brace. Neuropsychiatry and Neuropsychology. 2015; 10(2): 86-90. [View at Publisher]
ارسال پیام به نویسنده مسئول


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Mansouri M, Khajvand Khoshali A, Sobhani Shahmirzadi M. Effectiveness of Training Mothers through the Adler-Dreikurs Approach on Reducing Anxiety in Children with Elimination Disorders. J Gorgan Univ Med Sci 2022; 24 (4) :68-75
URL: http://goums.ac.ir/journal/article-1-4138-fa.html

منصوری مهلا، خواجوند خوشلی افسانه، سبحانی شهمیرزادی محمد. اثربخشی آموزش مادران با رویکرد آدلری – درایکورس بر اضطراب کودکان مبتلا به اختلالات دفعی. مجله علمي دانشگاه علوم پزشكي گرگان. 1401; 24 (4) :68-75

URL: http://goums.ac.ir/journal/article-1-4138-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 24، شماره 4 - ( زمستان 1401 ) برگشت به فهرست نسخه ها
مجله دانشگاه علوم پزشکی گرگان Journal of Gorgan University of Medical Sciences
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 38 queries by YEKTAWEB 4660
Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons — Attribution-NonCommercial 4.0 International (CC BY-NC 4.0)