[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: معرفي مجله :: آخرين شماره :: آرشيو مقالات :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
آرشیو مقالات::
در باره نشریه::
هیئت تحریریه::
اعضای اجرایی::
بانک‌ها و نمایه‌نامه‌ها::
ثبت نام::
راهنمای نگارش مقاله::
ارسال مقاله::
فرم تعهدنامه::
راهنما کار با وب سایت::
برای داوران::
پرسش‌های متداول::
فرایند ارزیابی و انتشار مقاله::
در باره کارآزمایی بالینی::
اخلاق در نشر::
در باره تخلفات پژوهشی::
اخبار::
لینکهای مفید::
تسهیلات پایگاه::
تماس با ما::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
Google Scholar

Citation Indices from GS

AllSince 2020
Citations74253052
h-index3317
i10-index22068
:: دوره 10، شماره 3 - ( پاييز 1387 ) ::
جلد 10 شماره 3 صفحات 10-5 برگشت به فهرست نسخه ها
اثر آموزش فضائی بر تعداد سلول‌های آستروسیت‌ شکنج دندانه‌ای موش‌ صحرائی آزمایشگاهی
مهرداد جهانشاهی*1 ، یوسف صادقی ، احمد حسینی ، ناصر نقدی
چکیده:   (22084 مشاهده)
زمینه و هدف : شکنج دندانه‌ای (Dentate gyrus) بخشی از تشکیلات هیپوکامپی است که در رابطه با حافظه و یادگیری دخالت دارد. آستروسیت‌ها از جمله سلول‌های نوروگلیا در بافت عصبی هستند که نقش مهمی را در فعالیت‌های نورون‌ها از جمله رهاسازی نوروترانسمیترها و تولید سیناپس به‌عهده دارند. این مطالعه به منظور تعیین اثر آموزش‌های فضائی بر تعداد سلول‌های آستروسیت‌ شکنج دندانه‌ای موش صحرائی انجام شد. روش بررسی: این مطالعه تجربی روی 18 سر موش صحرائی نر بالغ از نژاد ویستار با استفاده از روش ماز آبی موریس و دو روش حافظه مرجع و حافظه کاری انجام شد. پس از انجام آزمایشات آموزشی مغز موش‌های صحرائی خارج شد. به منظور انجام مراحل آمادش بافتی، از مغزها برش‌های سریال تهیه گردید و با رنگ‌آمیزی اختصاصی PTAH رنگ‌آمیزی شد. داده‌های به دست آمده با استفاده از نرم‌افزار SPSS و آزمون‌های آماری Compaired T-test و One-way ANOVA مورد ارزیابی آماری قرار گرفتند. یافته‌ها : بین تعداد آستروسیت‌ها در گروه حافظه مرجع (98/5±57/300) و گروه کنترل (61/22±73/73) تفاوت آماری معنی‌داری وجود داشت (05/0P<). همچنین تفاوت آماری معنی‌داری نیز بین گروه حافظه کاری (11/4±77/375) و گروه کنترل به‌دست آمد. با مقایسه دو گروه آموزش دیده مشخص شد که تفاوت آماری معنی‌داری نیز بین دو گروه وجود دارد و تعداد آستروسیت‌ها به ترتیب از گروه کنترل به حافظه مرجع و از حافظه مرجع به حافظه کاری افزایش یافته بود (05/0P<). نتیجه‌گیری: این مطالعه نشان داد که یادگیری‌های فضائی مانند روش‌های حافظه مرجع و کاری موجب افزایش تعداد آستروسیت‌ها در شکنج دندانه‌ای ‌شده و این افزایش می‌تواند با طول دوره آموزش مرتبط باشد.
واژه‌های کلیدی: شکنج دندانه‌ای، آستروسیت، آموزش فضائی، رنگ‌آمیزی PTAH
متن کامل [PDF 292 kb] [English Abstract]   (33343 دریافت)    
نوع مطالعه: تحقيقي | موضوع مقاله: عمومى
* نشانی نویسنده مسئول: نشانی : گرگان ، دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی گرگان ، گروه علوم تشریحی ، تلفن : 4421653 (0171) ، نمابر : 4440225 ، mejahanshahi@yahoo.com


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Mehrdad Jahanshahi (PhD), Yousef Sadeghi (PhD), Ahmad Hoseini (PhD), Naser Naghdi (PhD). The effect of spatial learning on the number of astrocytes in the Rat’s dentate gyrus. J Gorgan Univ Med Sci 2008; 10 (3) :5-10
URL: http://goums.ac.ir/journal/article-1-386-fa.html

جهانشاهی مهرداد، صادقی یوسف، حسینی احمد، نقدی ناصر. اثر آموزش فضائی بر تعداد سلول‌های آستروسیت‌ شکنج دندانه‌ای موش‌ صحرائی آزمایشگاهی. مجله علمي دانشگاه علوم پزشكي گرگان. 1387; 10 (3) :5-10

URL: http://goums.ac.ir/journal/article-1-386-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 10، شماره 3 - ( پاييز 1387 ) برگشت به فهرست نسخه ها
مجله دانشگاه علوم پزشکی گرگان Journal of Gorgan University of Medical Sciences
Persian site map - English site map - Created in 0.07 seconds with 38 queries by YEKTAWEB 4710
Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons — Attribution-NonCommercial 4.0 International (CC BY-NC 4.0)