فراوانی اختلال نقص توجه / بیش فعالی و ارتباط آن با افسردگی در دانشجویان
|
نوشین پرورش* 1، حسن ضیاءالدینی2 ، راضیه عرفانی3 ، مصطفی شکوهی4 |
1- روانپزشک کودک ونوجوان، دانشیار مرکز تحقیقات علوم اعصاب، گروه روانپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی کرمان ، n_parvaresh@yahoo.com 2- دانشیار گروه روانپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی کرمان 3- پزشک عمومی 4- مربی اپیدمیولوژی، مرکزتحقیقات مدلسازی در سلامت، پژوهشکده آینده پژوهی در سلامت، دانشگاه علوم پزشکی کرمان |
|
چکیده: (14842 مشاهده) |
زمینه و هدف:با توجه به اثرات مخرب عدم درمان اختلال نقص توجه / بیش فعالی (ADHD)، این مطالعه به منظور تعیین فراوانی اختلال نقص توجه / بیش فعالی و ارتباط آن با افسردگی در دانشجویان انجام شد. روش بررسی : این مطالعه توصیفی روی 414 دانشجوی دانشگاه علوم پزشکی کرمان در سالهای 89-1388 انجام شد. غربالگری ADHD با پرسشنامه خودگزارشدهی ADHD بزرگسالان (ASRS) انجام شد. ADHD کودکی با پرسش از والدین و افسردگی با پرسشنامه بک ارزیابی شد. یافتهها :فراوانی ADHD بزرگسالی3.9%و فراوانی ADHD کودکی (بیشفعالی-کم توجهی- مرکب)8.5%به دست آمد. فراوانی افسردگی در افرادی که ADHD کودکی یا بزرگسالی داشتند؛ بیشتر بود. افسردگی با مقطع تحصیلی ارتباط آماری معنیداری داشت (P<0.05). به صورتی که در مقطع کارشناسی بیشترین میزان افسردگی و در مقطع کارشناسی ارشد کمترین میزان افسردگی گزارش شد. نتیجهگیری : این مطالعه نشان داد که افسردگی در افراد مبتلا به ADHD بزرگسالی و یا وجود سابقه ابتلا در کودکی، شایع است. |
|
واژههای کلیدی: ADHD بزرگسالی، ADHD کودکی، افسردگی |
|
متن کامل [PDF 250 kb]
[English Abstract]
(20998 دریافت)
|
نوع مطالعه: تحقيقي |
موضوع مقاله:
روانپزشكي
|
* نشانی نویسنده مسئول: کرمان، بلوار جمهوری اسلامی، بیمارستان شهیدبهشتی، تلفن 2116328-0341 ، نمابر 2110856 |
|
|
|
|
ارسال پیام به نویسنده مسئول |
|