URL: http://goums.ac.ir/jorjanijournal/article-1-439-fa.html
زمینه و هدف: آسیب های ناشی از حوادث به عنوان یکی از علل عمده مرگ کودکان زیر 5 سال مطرح می باشد. برای طراحی برنامه های پیشگیری کننده می توان از تئوری های آموزش بهداشت بهره گرفت. این مطالعه برای تعیین تأثیر مداخله آموزشی بر اساس مدل اعتقاد بهداشتی بر آسیب های ناشی از حوادث در کودکان زیر 5 سال شهرستان قروه در سال 92 اجرا شد.
روش بررسی: مطالعه حاضر به صورت یک کارآزمایی میدانی تصادفی شده بر روی 120 مادر دارای کودک زیر 5 سال تحت پوشش 4 مرکز بهداشتی درمانی انجام شد. این مراکز به طور تصادفی به دو گروه مداخله و کنترل تقسیم شدند. اثر مداخله با استفاده از پرسشنامه استاندارد شامل 85 آیتم از سازه های مدل اعتقاد بهداشتی مورد بررسی قرار گرفت. پرسشنامه ها با استفاده از مصاحبه و توسط پرسشگران آموزش دیده تکمیل شد. تجزیه و تحلیل داه ها با استفاده از نرم افزار SPSS نسخه 19 و آزمون های تی مستقل و زوجی انجام گرفت.
یافته ها: در این مطالعه بعد از مداخله بین دو گروه از لحاظ آگاهی، حساسیت، شدت، موانع درک شده و خودکار آمدی اختلاف معنی داری و مثبتی وجود داشت (05/0>P). میانگین اختلافات قبل و بعد از مداخله در دو گروه آزمون و کنترل و همچنین میانگین نمره قبل و بعد از مداخله در تمام موارد معنی دار گزارش شد (05/0>P). بین آسیب دیدگی خفیف کودکان زیر 5 سال در دو گروه بعد از مداخله اختلاف آماری معنی دار بود (023/0=P).
نتیجه گیری: نتایج نشان داد که آموزش بر اساس مدل اعتقاد بهداشتی به عنوان یکی از تئوری های آموزش بهداشت تأثیر مثبت بر ارتقاء دانش ایمنی، تغییر نگرش و بهبود عملکرد مادران در خصوص آسیب های کودکان زیر 5 سال و در نتیجه ارتقاء سلامت و ایمنی کودکان دارد.
بازنشر اطلاعات | |
این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است. |