دوره 3، شماره 1 - ( شماره بهار و تابستان 1394 1394 )                   جلد 3 شماره 1 صفحات 81-68 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Gholjeh M, Dastoorpour M, Ghasemi A. The Relationship between Nursing Care Quality and Patients Satisfaction among Hospitals affiliated to Zahedan University of Medical Sciences in 2014. Jorjani Biomed J 2015; 3 (1) :68-81
URL: http://goums.ac.ir/jorjanijournal/article-1-339-fa.html
قلجه مهناز، دستورپور مریم، قاسمی افسانه. ارتباط کیفیت مراقبت های پرستاری و رضایت بیماران در بیمارستان های وابسته به دانشگاه علوم پزشکی زاهدان در سال 1392. فصلنامه علمی پژوهشی زیست پزشکی جرجانی. 1394; 3 (1) :68-81

URL: http://goums.ac.ir/jorjanijournal/article-1-339-fa.html


1- دانشکده پرستاری دانشگاه علوم پزشکی زاهدان، زهدان، ایران
2- مرکز تحقیقات مدل سازی در سلامت، پژوهشکده آینده پژوهی در سلامت، دانشگاه علوم پزشکی کرمان، کرمان، ایران
3- گروه بهداشت عمومی، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی فسا، فسا، ایران ، ghasemi@razi.tums.ac.ir
چکیده:   (13684 مشاهده)

زمینه و هدف: دستیابی به راه هایی برای ارتقاء کیفیت مراقبت های پرستاری همواره مورد توجه مدیران پرستاری بوده است و این مطالعه به منظور تعیین ارتباط بین کیفیت مراقبت های پرستاری و رضایت بیماران در بیمارستان های وابسته به دانشگاه علوم پزشکی زاهدان در سال 1392 انجام شد. روش بررسی: این مطالعه مقطعی روی 68 پرستار شاغل و 204 بیمار طی 4 ماه طی نمونه گیری تصادفی انجام شد. به ازای هر پرستار، سه بیمار وی که حداقل72 ساعت از خدمات پرستار مربوطه استفاده و در زمان پژوهش در شرف ترخیص بودند، انتخاب شدند. ابزار جمع آوری اطلاعات شامل: پرسشنامه های استاندارد سنجش کیفیت مراقبت های پرستاری QUALPAC) Quality patient care scale:) و رضایت بیماران (Patient Satisfaction Instrument: PSI) بود. داده ها با کارگیری آزمون های آماری از جمله؛ کای اسکوئر، آنالیز واریانس یک طرفه و ضریب همبستگی پیرسون تجزیه و تحلیل شد. یافته ها: میانگین سنی پرستاران و بیماران به ترتیب 9/4 ±8/30 و 7/10± 9/37 بود. میانگین نمره کیفیت مراقبت در پرستاران 5/12±3/61 بود و در 55 درصد موارد کیفیت مراقبت در حد مطلوب بوده است. همچنین میانگین نمره رضایت بیماران 9/10±8/71 و در 61 درصد موارد بیماران رضایت متوسط را بیان کردند. بین مراقبت های پرستاری پرستاران و رضایت بیماران ارتباط آماری مثبت و معنی دار مشاهده شد(001/0 =p). نتیجه گیری: به نظر می رسد سیستم مراقبت سلامت می تواند با ارتقاء مراقبت های پرستاری یا به کارگیری پرستاران با مهارت بیشتر، رضایت بیماران را فراهم کند.

متن کامل [PDF 646 kb]   (12083 دریافت)    
نوع مقاله: تحقیقی | موضوع مقاله: پزشکی عمومى
دریافت: 1394/7/16 | پذیرش: 1394/7/16 | انتشار: 1394/7/16

فهرست منابع
1. Izumi S, Baggs JG, Knafl KA. Quality nursing care for hospitalized patients with advanced illness: Concept development. Research in nursing & health. 2010;33(4):299-315
2. Zarea K, Negarandeh R, Dehghan‐Nayeri N, Rezaei‐Adaryani M. Nursing staff shortages and job satisfaction in Iran: Issues and challenges. Nursing & health sciences. 2009;11(3):326-31
3. Neishabory M, Raeisdana N, Ghorbani R, Sadeghi T. Nurses' and patients' viewpoints regarding quality of nursing care in the teaching hospitals of Semnan University of Medical Sciences, 2009. Koomesh. 2010;12(2):Pe134-Pe43, En19
4. You L-m, Aiken LH, Sloane DM, Liu K, He G-p, Hu Y, et al. Hospital nursing, care quality, and patient satisfaction: cross-sectional surveys of nurses and patients in hospitals in China and Europe. International journal of nursing studies. 2013;50(2):154-61
5. Negarandeh R, Mohammadi S, Zabolypour S, Arazi Ghojegh T. Relationship between quality of senior nursing students' caring behaviors and patients' satisfaction. Hayat. 2012;18(3):10-21
6. Davis BA, Kiesel CK, McFarland J, Collard A, Coston K, Keeton A. Evaluating instruments for quality: testing convergent validity of the consumer emergency care satisfaction scale. Journal of nursing care quality. 2005;20(4):364-8
7. Joolaei S, Gyvary M, Taavoni S, Bohrani N, R R. Patient satisfaction with nursing care in teaching hospitals of the cities selected countries. Iranian Journal of Nursing Research. 2008;2(7):37-44
8. Ijeoma E, Ada N, Peace I. Helpless patients' satisfaction with quality of nursing care in Federal tertiary hospitals, Enugu, Southeast, Nigeria. International Journal of Nursing and Midwifery. 2011;3(1):6-13
9. Satinsky MA, Satinsky Consulting L. What Are You Doing About Health Care Quality in Your Practice? Part I. 2006;1:1-8.
10. Woods SL, Sivarajan ES , Underhill MS. Cardiac nursing .4th ed .Phihadelphia : Lippincott Co;. 2000:760-8
11. Zadeh H. The effect of peer review evaluation on quality of nurse's performance and patient's satisfaction. Iran Journal of Nursing. 2010;22(62):8-21
12. Ghamari Zareh Z, Anoosheh M, Vanaki Z, Hagi Zadeh E. Quality of nurse's performance and patients' satisfaction in cardiac care units. Zahedan Journal of Research in Medical Sciences. 2008;10(1):27-36
13. Aiken LH, Sermeus W, Van den Heede K, Sloane DM, Busse R, McKee M, et al. Patient safety, satisfaction, and quality of hospital care: cross sectional surveys of nurses and patients in 12 countries in Europe and the United States. Bmj. 2012;344:e1717
14. Ghalje M, Ghaljae F. Association between clinical competency and patient's satisfaction from nursing care. Journal of Shahid Beheshti School of Nursing & Midwifery. 2008;18(63)
15. Haghighi Khoshkho N. The quality of nursing care from nurses and patients viewpoints in the Teaching hospitals of Tabriz university of Medical Sciences [Master Thesis]. Iran: Tabriz university of Medical Sciences. 2004
16. Peyrovi H, Bahadori A, Ashghali-Farahani M, Haghani H. Comparison of in-patients' satisfaction with different domains of nursing care. Quarterly Journal of Nursing Management. 2013;2(1):59-66
17. Hajinezhad MA. Nursing staff caring behavior from viewpoint of the patients and it’s relationship with patient satisfaction in educational and medical centers of Iran University of Medical Sciences . [MSc. thesis] Nursing. Tehran: School of nursing & Midwifery. Iran University of Medical Sciences. 2006
18. Lin C-c. Patient satisfaction with nursing care as an outcome variable: Dilemmas for nursing evaluation researchers. Journal of Professional Nursing. 1996;12(4):207-16
19. Samir A, Oweis A, Shawqi Hasna F. Differences between patients’ expectations and satisfaction with nursing care in a private hospital in Jordan. International Journal of Nursing Practice. 2011;18:140-6
20. Kotecki CN. Baccalaureate nursing students' communication process in the clinical setting. The Journal of nursing education. 2002;41(2):61-8
21. McCabe C. Nurse–patient communication: an exploration of patients’ experiences. Journal of clinical nursing. 2004;13(1):41-9
22. Nazari M. A comparative study of patients' satisfaction with medical care - Nursing And public hospitals. Iran Journal of Nursing. 2012;9(3):188-95
23. Lee DS, Tu JV, Chong A, Alter DA. Patient satisfaction and its relationship with quality and outcomes of care after acute myocardial infarction. Circulation. 2008;118(19):1938-45
24. Wysong PR, Driver E. Patients’ perceptions of nurses’ skill. Critical Care Nurse. 2009;29(4):24-37
25. Merkouris A, Papathanassoglou ED, Lemonidou C. Evaluation of patient satisfaction with nursing care: quantitative or qualitative approach? International journal of nursing studies. 2004;41(4):355-67
26. Liu Y, Wang G. Inpatient satisfaction with nursing care and factors influencing satisfaction in a teaching hospital in China. Journal of nursing care quality. 2007;22(3):266-71
27. Wolf ZR, Miller PA, Devine M. Relationship between nurse caring and patient satisfaction in patients undergoing invasive cardiac procedures. MedSurg Nursing. 2003;12(6):391-6

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله زیست پزشکی جرجانی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Jorjani Biomedicine Journal

Designed & Developed by : Yektaweb