Homayouni-Meymandi S, Sayednezhad-Golkhatmi S H, Bakhshani N M. Evaluation of cognition in children with beta-thalassemia major and healthy counterparts in terms of abstract thinking and visual organization. Jorjani Biomed J 2014; 2 (1) :32-27
URL:
http://goums.ac.ir/jorjanijournal/article-1-249-fa.html
همایونی میمندی سمانه، سیدنژاد گل ختمی سید حمید، بخشانی نورمحمد. ارزیابی ادراک شناختی کودکان مبتلا به بتا تالاسمی ماژور و همتایان سالم در حیطه های تفکر انتزاعی و سازماندهی بصری . فصلنامه علمی پژوهشی زیست پزشکی جرجانی. 1393; 2 (1) :32-27
URL: http://goums.ac.ir/jorjanijournal/article-1-249-fa.html
1- دانشگاه علوم پزشکی زاهدان ، Samanehomayoni@yahoo.com
2- دانشگاه علوم پزشکی زاهدان
چکیده: (9436 مشاهده)
زمینه و هدف: بتا تالاسمی ماژور باعث اختلال در کارکرد بدن و سیستم اعصاب مرکزی می شود. افت توانایی ادراکی و شناختی در این بیماری به ویژه در کودکان و به تبع آن کاهش کیفیت زندگی، یکی از عوارض محتمل بیماری است. هدف از پژوهش حاضر، ارزیابی ادراک شناختی در دو حیطه توانایی تفکر انتزاعی و سازماندهی بصری درکودکان بتا تالاسمی ماژور و همتایان سالم است.
روش بررسی: این مطالعه توصیفی تحلیلی در سال 91، با روش نمونه گیری در دسترس در شهرهای زاهدان و شیراز انجام شد. پس از همتاسازی کودکان از نظر سن، جنس و شهر، 40 کودک بتا تالاسمی ماژور و 40 کودک همتای سالم در محدوده سنی12-6 ساله، با استفاده از مقیاس تجدید نظر شده هوشی وکسلر WISC-R در زمینه تفکر انتزاعی و سازمان دهی بصری با استفاده از آزمون های t مستقل با یکدیگر مقایسه شدند.
یافته ها: میانگین نمره سنجش تفکر انتزاعی در کودکان بیمار 1.64±9.81بود که در مقایسه با میانگین نمره همتایان سالم با 1.05±10.23، تفاوت معنی داری داشت (0.01>P). همچنین در ارزیابی سازمان دهی بصری، میانگین نمره کودکان بیمار 1.09±10.23 و میانگین نمره همتایان سالم 0.66±10.72 نیز از نظر آماری معنی دار بود (0.01>P).
نتیجه گیری: نتایج نشان دهنده تأثیر احتمالی بیماری بر سطوح شناختی کودکان بود و مطرح کرد که کودکان بتا تالاسمی ماژور نیازمند توجه بیشتری در زمینه آموزش برای ارتقای کیفیت شناخت هستند.
نوع مقاله:
تحقیقی |
دریافت: 1394/1/20 | پذیرش: 1394/1/20 | انتشار: 1394/1/20