شنبه ۶ خرداد ۱۳۹۶ -
مدیریت اطلاعات سلامت
تعریف مدارک پزشکی :
هر پرونده شامل اطلاعات کافی جهت شناسایی کامل یک بیمار خاص، ثبت مسائل بهداشتی وی و ثبت دقیق نتیجهگیری هرگونه معالجه می باشد
واحد آمار و مدارک پزشکی
این واحد در ساختمان امور اداری واقع است. و مسئولیت آن با خانم صفیه جرجانی کارشناس آمار و مدارک پزشکی است.
واحد آمار و مدارک پزشکی به چهار قسمت تقسیم می شود :
1-
مدارک پزشکی با 1 نفر پرسنل
2-
بایگانی با 1 نفر پرسنل
3-
پذیرش با دو نفر پرسنل در شیفت صبح و یک نفر پرسنل در شیفت عصر و شب
4-
واحد آمار و ثبت کامپیوتری پرونده ها با یک نفر پرسنل
وظایف واحد مدارک پزشکی
1-
جوابدهی به نامه های پزشکی قانونی، حوزه ی نظام وظیفه، ادارات بیمه، بنیاد شهید و جانبازان و اداره آگاهی در خصوص افراد گمشده
2-
صدور گواهی مرخصی زایمان
3-
پیگیری پرونده های بلاتکلیف
هفت هدف عمده بخش مدارک پزشکی
1-
به عنوان اساس برنامهریزی و اطمینان از ادامه مراقبت بیمار
2-
به عنوان ابزار ارتباطی بین پزشکان و دیگر کارکنان
3-
تهیه مدارک مستند از جریان بیماری و درمان بیمار
4-
اساس مطالعه، بررسی و رزشیابی
5-
کمک و پشتیبانی قانونی از بیمار،بیمارستان و کارکنان مسئول
6-
جهت تهیه اطلاعات برای استفاده در هزینههای درمانی
7-
آموزش و پژوهش
یکی از مهمترین مسئولیتهای پرسنل مدارک پزشکی، رازداری مدارک پزشکی است.مدارک پزشکی باید در جایی نگهداری شود که تنها برای پرسنل مجاز قابل دسترس باشد.
بخش مدارک پزشکی شامل 4 واحد به ترتیب زیر میباشد :
1-
واحد پذیرش: واحدی از یک بیمارستان یا سایر موسسات مراقبت بیماران بستری است که فرایند پذیرش و نقل و انتقال بیماران را فراهم میکند.در واقع اولین قدم در تولید اطلاعات و تشکیل پرونده بیمار است.
2-
واحد بایگانی: در این واحد دو فعالیت عمده انجام میگیرد:
الف: سازماندهی
ب: ذخیرهسازی اطلاعات
3-
واحد آمار بیمارستانی: هدف کلی این واحد تهیه اطلاعات دقیق تعداد خدمات ارائه شده کلینیکی و پاراکلینیکی و بستری به بیماران و تهیه گزارشات آماری به صورت جدول، نمودار،تحلیل نتایج آنها به منظور استفاده مدیران و برنامهریزان بیمارستان می باشد.
4-
واحد کدگذاری: هدف کلی این واحد دستهبندی پروندههای پزشکی بر حسب تشخیص نهایی، اقدامات انجام شده درمانی، عوامل خارجی و سایر مراجعاتی که بیمار به علت آن پذیرش گرفته است.