آموزش به بیمار : بیماریهای شایع بخشها
| تاریخ ارسال: 1401/11/12 |
بیماریهای شایع بخشها
[ ادامه مطلب ]
دفعات مشاهده: 50 بار | دفعات چاپ: 7 بار | دفعات ارسال به دیگران: 0 بار |
0 نظر
آموزش به بیمار : روز فشار خون بالا
| تاریخ ارسال: 1400/3/30 |
عنوان سند:سیاست های آموزش به بیمار بیمارستان طالقانی گنبد
سیاست های آموزشی بیماران / همراهان بر اساس مراحل نیازسنجی آموزشی, اولویت بندی نیازها, برنامه ریزی آموزشی و ارزیابی اثر بخشی آموزش ها در چهار اولویت بدو بستری, حین بستری , حین ترخیص و پس از ترخیص که بر اساس اهداف ذیل تعیین می شود.
نیاز سنجی آموزشی بیماران بر مبنای معیار های ذیل انجام می شود:
نیازهای آموزشی بیماران با توجه به نوع فعالیت تخصصی و سطوح دانش گیرندگان خدمت و مراقبت های مورد نیاز در بخش های مختلف بر اساس بیماری های شایع هر بخش / خدمات هر واحد و نتایج بدست آمده از تکمیل چک لیست های اثربخشی آموزش به بیمار توسط کار گروه آموزش به بیمار شناسایی و اولویت بندی شده و پس از تایید مدیر پرستاری و پیگیری تامین امکانات اجرایی شود.
مرحله دوم: اولویت بندی برنامه های آموزشی
در این مرحله نیازهای شناسایی شده بیمار/ همراه در سه اولویت بدو ورود, حین بستری ,حین ترخیص و پس از ترخیص براساس نیازهای مراقبتی و پرستاری برنامه ریزی می شود.
مرحله سوم: برنامه ریزی شیوه های آموزشی:
در این مرحله بر اساس اولویت بندی نیاز انجام شده برنامه های آموزشی به یکی از روش های ذیل اجرا می گردد:
۱- ارائه آموزش چهره به چهره به استناد محتوای کتابچه های آموزشی خودمراقبتی تدوین شده بر اساس بیماری های شایع بخش, که به سه صورت :
-آموزش چهره به چهره توسط پرستار* -آموزش چهره به چهره درون بخشی بصورت هم گروهی
۲- ارائه پمفلت / جزوات آموزشی
۳- نمایش فیلم آموزشی
مرحله چهارم: ارزیابی اثربخشی آموزش
ارزیابی اثربخشی آموزش به بیماران در حیطه های دانشی و تغییر رفتار مطابق " روش اجرایی تدوین شده" برای ده درصد بیماران بستری و ترخیص شده در هر ماه و به صورت روزانه توسط کارشناس مسئول آموزش به بیمار تکمیل می شود و بصورت فصلی به معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی گزارش می گردد. نتایج حاصل از تجزیه و تحلیل نتایج اثربخشی برنامه های آموزشی ,طراحی و اجرای اقدامات اصلاحی/ برنامه بهبود با هماهنگی سوپروایزر آموزشی و تایید مدیر خدمات پرستاری به بخش ها بازخورد داده می شود. میزان نورم کشوری بر اساس جمع آوری مطالعات دوره های اخیر، برای این شاخص ۷۵ درصد می باشد
نکته:
*آموزش های ارائه شده در بخش ها با توجه به شرایط سنی خاص بیماران امکان پذیرش آموزش برای بیمار امکان پذیر نمی باشد, آموزش به والدین/همراه ارائه می گردد.
سیاست های آموزشی بیماران / همراهان بر اساس مراحل نیازسنجی آموزشی, اولویت بندی نیازها, برنامه ریزی آموزشی و ارزیابی اثر بخشی آموزش ها در چهار اولویت بدو بستری, حین بستری , حین ترخیص و پس از ترخیص که بر اساس اهداف ذیل تعیین می شود.
- حفظ سلامتی و پیشگیری از بیماری
- سازگاری با ناتوانی ها و عوارض ناشی از بیماری ها
- افزایش توانمندی در برنامه خودمراقبتی
- افزایش رضایتمندی
- کاهش اضطراب
- کاهش طول مدت بستری
- کاهش موارد مراجعات مکرر
نیاز سنجی آموزشی بیماران بر مبنای معیار های ذیل انجام می شود:
نیازهای آموزشی بیماران با توجه به نوع فعالیت تخصصی و سطوح دانش گیرندگان خدمت و مراقبت های مورد نیاز در بخش های مختلف بر اساس بیماری های شایع هر بخش / خدمات هر واحد و نتایج بدست آمده از تکمیل چک لیست های اثربخشی آموزش به بیمار توسط کار گروه آموزش به بیمار شناسایی و اولویت بندی شده و پس از تایید مدیر پرستاری و پیگیری تامین امکانات اجرایی شود.
مرحله دوم: اولویت بندی برنامه های آموزشی
در این مرحله نیازهای شناسایی شده بیمار/ همراه در سه اولویت بدو ورود, حین بستری ,حین ترخیص و پس از ترخیص براساس نیازهای مراقبتی و پرستاری برنامه ریزی می شود.
مرحله سوم: برنامه ریزی شیوه های آموزشی:
در این مرحله بر اساس اولویت بندی نیاز انجام شده برنامه های آموزشی به یکی از روش های ذیل اجرا می گردد:
۱- ارائه آموزش چهره به چهره به استناد محتوای کتابچه های آموزشی خودمراقبتی تدوین شده بر اساس بیماری های شایع بخش, که به سه صورت :
-آموزش چهره به چهره توسط پرستار* -آموزش چهره به چهره درون بخشی بصورت هم گروهی
۲- ارائه پمفلت / جزوات آموزشی
۳- نمایش فیلم آموزشی
مرحله چهارم: ارزیابی اثربخشی آموزش
ارزیابی اثربخشی آموزش به بیماران در حیطه های دانشی و تغییر رفتار مطابق " روش اجرایی تدوین شده" برای ده درصد بیماران بستری و ترخیص شده در هر ماه و به صورت روزانه توسط کارشناس مسئول آموزش به بیمار تکمیل می شود و بصورت فصلی به معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی گزارش می گردد. نتایج حاصل از تجزیه و تحلیل نتایج اثربخشی برنامه های آموزشی ,طراحی و اجرای اقدامات اصلاحی/ برنامه بهبود با هماهنگی سوپروایزر آموزشی و تایید مدیر خدمات پرستاری به بخش ها بازخورد داده می شود. میزان نورم کشوری بر اساس جمع آوری مطالعات دوره های اخیر، برای این شاخص ۷۵ درصد می باشد
نکته:
*آموزش های ارائه شده در بخش ها با توجه به شرایط سنی خاص بیماران امکان پذیرش آموزش برای بیمار امکان پذیر نمی باشد, آموزش به والدین/همراه ارائه می گردد.
ورود بیمار به بخش
|
ارزیابی اولیه بیمار و شناسایی و اولویت بندی نیازآموزشی
پرستار مسئول بیمار |
اجرای برنامه آموزش به بیمار بر اساس حداقل تعیین شده(بدو ورود-حین بستری-ترخیص)
پرستار مسئول بیمار |
ارزیابی اثربخشی آموزش(دانش-رفتار) در طی فرآیند درمان
پرستار مسئول بیمار |
[ ادامه مطلب ]
دفعات مشاهده: 128 بار | دفعات چاپ: 50 بار | دفعات ارسال به دیگران: 0 بار |
0 نظر