پیام خود را بنویسید

آموزش آموزش

 | تاریخ ارسال: 1403/1/7 | 
معرفی واحد آموزش به بیمار
 آموزش به بیمار و ‏خانواده یکی از نقشهای اصلی پرستاران در مراکز درمانی محسوب می شود.‏ از دست دادن سلامتی و بستری شدن در بیمارستان یکی از موقعیت هایی است که ‏نیاز به یادگیری را دو چندان می نماید. داشتن اطلاعات کامل از سیربیماری و درمان خود، جزو مهمترین حقوق مددجویان میباشد و این اطلاعات باید بر اساس نیازهای فردی و موقعیت خاص بیماری طراحی و اجرا شود تا بتواند باعث ایجاد تغییرات مطلوب رفتاری گردد.
آموزش به بیمار فرآیندی است بیمار محور مبتنی بر نیازهای ابراز شده توسط پزشک و بیمار برای کمک به ‏بیمار جهت تصمیم‌گیری مشارکتی و آگاهانه در مورد بیماری که برای کنترل و کنار آمدن هر چه بهتر با ‏بیماری اجرا می گردد.‏
 واحد آموزش به بیمار در بیمارستان به مرکزی اطلاق می گردد که امکانات و ‏محتواهای آموزش به مددجو را حین بستری و پس از ترخیص فراهم می‌نماید. این ‏مرکز یکی از زیر مجموعه‌های بیمارستان بوده و تحت نظارت دفتر پرستاری ‏خدمات خود را ارائه می‌نماید.‏ و در بیمارستان امیرالمومنین کردکوی شامل زیر مجموعه های ذیل می باشد:
  • پرستار پیگیر
  • پرستار بازتوانی قلب
  • پرستار کارشناس زخم
هدف کلی واحد آموزش سلامت:‏ توانمندسازی بیماران جهت برنامه های خودمراقبتی به منظور ارتقاء سلامت
اهداف اختصاصی واحد آموزش سلامت :‏
  1. ‏آشنایی مددجو با بیماری خود و توانایی در برنامه های خود مراقبتی
  2. ‏افزایش توانایی در تصمیم گیری جهت ادامه درمان
  3. افزایش دانش؛ نگرش و مهارت مددجو در زمینه مراقبت از خود
  4. ارتقاء رضایت مددجو از خدمات درمان
  5. ‏کاهش آسیب‌های روانی و نگرانی مددجو
  6. ‏کاهش هزینه‌های بیمارستانی
شرح وظایف کارشناس واحد آموزش سلامت:‏
 ‏۱. برنامه‌ریزی و اجرای نیازسنجی آموزشی از مددجویان و اولویت بندی نیازهای آموزشی مددجویان ‏براساس داده‌های جمع آوری شده
‏۲. طراحی برنامه های آموزشی مبتنی بر نیازسنجی آموزشی انجام شده از مددجو‏
‏۳. انتخاب زیرگروه های تیم آموزش به مددجو و برگزاری جلسات هماهنگی با آنان و تقسیم وظایف بین ‏افراد مربوطه و طرح مسائل و مشکلات موجود در رابطه با آموزش مددجویان و بحث و تبادل نظر در این ‏رابطه در جلسات مربوطه
‏۴. آموزش زیرگروه های تیم آموزش به مددجودر رابطه با ارائه موضوعات آموزشی مورد نیاز مددجویان ، ‏نحوه اطلاع رسانی و برقراری ارتباط موثر با بیماران
‏۵. برنامه‌ریزی و مشارکت در زمینه طراحی پمفلت‌ها و جزوات آموزشی بر اساس استانداردها و تهیه بانک‌های اطلاعاتی آموزشی
‏۷. پیش بینی منابع مالی و تسهیلات آموزشی مورد نیاز براساس اولویت‌ها و خط مشی تعیین شده
‏۸. برگزاری دوره‌ها و کارگاه‌های آموزشی جهت مددجویان و همراهان آنها در صورت نیاز
‏۹. ترویج رویکرد آموزش به مددجو و فرهنگ‌سازی در این زمینه‏
‏۱۰. ارزیابی و تعیین میزان اثربخش بودن آموزش‌های ارائه شده به مددجویان
‏۱۱. جمع آوری و ارائه گزارش عملکرد واحد آموزش به مددجو آن مرکز در فواصل مشخص به مراجع بالاتر
‏۱۲. نظارت بر فعالیت‌های آموزش به بیمار انجام شده توسط گروه‌های زیرمجموعه

‏۱۳. طرح مشکلات در کارگروه آموزش به بیمار و ارائه راهکارهای مداخله ای جهت حل مشکلات و ‏تصمیم‌گیری جهت برنامه‌ریزی آموزشی
۱۴. راند مسئول آموزش سلامت از بخش های درمانی بر اساس چک لیست وزارت خانه و پایش اثر بخشی آموزش پرستار به بیمار
 

دفعات مشاهده: 145 بار   |   دفعات چاپ: 61 بار   |   دفعات ارسال به دیگران: 0 بار   |   0 نظر

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به بیمارستان امیر المومنین (ع) کردکوی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : بیمارستان امیرالمومنین(ع) کردکوی