معرفی واحد آموزش به بیمار آموزش به بیمار و خانواده یکی از نقشهای اصلی پرستاران در مراکز درمانی محسوب می شود. از دست دادن سلامتی و بستری شدن در بیمارستان یکی از موقعیت هایی است که نیاز به یادگیری را دو چندان می نماید. داشتناطلاعاتکاملازسیربیماریودرمانخود،جزومهمترینحقوقمددجویان میباشدوایناطلاعاتبایدبراساس نیازهایفردیو موقعیتخاصبیماریطراحیواجراشودتابتواندباعث ایجادتغییراتمطلوبرفتاریگردد. آموزش به بیمار فرآیندی است بیمار محور مبتنی بر نیازهای ابراز شده توسط پزشک و بیمار برای کمک به بیمار جهت تصمیمگیری مشارکتی و آگاهانه در مورد بیماری که برای کنترل و کنار آمدن هر چه بهتر با بیماری اجرا می گردد. واحد آموزش به بیمار در بیمارستان به مرکزی اطلاق می گردد که امکانات و محتواهای آموزش به مددجو را حین بستری و پس از ترخیص فراهم مینماید. این مرکز یکی از زیر مجموعههای بیمارستان بوده و تحت نظارت دفتر پرستاری خدمات خود را ارائه مینماید. و در بیمارستان امیرالمومنین کردکوی شامل زیر مجموعه های ذیل می باشد:
پرستار پیگیر
پرستار بازتوانی قلب
پرستار کارشناس زخم
هدف کلی واحد آموزش سلامت:توانمندسازی بیماران جهت برنامه های خودمراقبتی به منظور ارتقاء سلامت اهداف اختصاصی واحد آموزش سلامت :
آشنایی مددجو با بیماری خود و توانایی در برنامه های خود مراقبتی
افزایش توانایی در تصمیم گیری جهت ادامه درمان
افزایش دانش؛ نگرش و مهارت مددجو در زمینه مراقبت از خود
ارتقاء رضایت مددجو از خدمات درمان
کاهش آسیبهای روانی و نگرانی مددجو
کاهش هزینههای بیمارستانی
شرح وظایف کارشناس واحد آموزش سلامت: ۱. برنامهریزی و اجرای نیازسنجی آموزشی از مددجویان و اولویت بندی نیازهای آموزشی مددجویان براساس دادههای جمع آوری شده ۲. طراحی برنامه های آموزشی مبتنی بر نیازسنجی آموزشی انجام شده از مددجو ۳. انتخاب زیرگروه های تیم آموزش به مددجو و برگزاری جلسات هماهنگی با آنان و تقسیم وظایف بین افراد مربوطه و طرح مسائل و مشکلات موجود در رابطه با آموزش مددجویان و بحث و تبادل نظر در این رابطه در جلسات مربوطه ۴. آموزش زیرگروه های تیم آموزش به مددجودر رابطه با ارائه موضوعات آموزشی مورد نیاز مددجویان ، نحوه اطلاع رسانی و برقراری ارتباط موثر با بیماران ۵. برنامهریزی و مشارکت در زمینه طراحی پمفلتها و جزوات آموزشی بر اساس استانداردها و تهیه بانکهای اطلاعاتی آموزشی ۷. پیش بینی منابع مالی و تسهیلات آموزشی مورد نیاز براساس اولویتها و خط مشی تعیین شده ۸. برگزاری دورهها و کارگاههای آموزشی جهت مددجویان و همراهان آنها در صورت نیاز ۹. ترویج رویکرد آموزش به مددجو و فرهنگسازی در این زمینه ۱۰. ارزیابی و تعیین میزان اثربخش بودن آموزشهای ارائه شده به مددجویان ۱۱. جمع آوری و ارائه گزارش عملکرد واحد آموزش به مددجو آن مرکز در فواصل مشخص به مراجع بالاتر ۱۲. نظارت بر فعالیتهای آموزش به بیمار انجام شده توسط گروههای زیرمجموعه ۱۳. طرح مشکلات در کارگروه آموزش به بیمار و ارائه راهکارهای مداخله ای جهت حل مشکلات و تصمیمگیری جهت برنامهریزی آموزشی ۱۴. راند مسئول آموزش سلامت از بخش های درمانی بر اساس چک لیست وزارت خانه و پایش اثر بخشی آموزش پرستار به بیمار