Journal of Gorgan University of Medical Sciences
مجله علمي دانشگاه علوم پزشكي گرگان
J Gorgan Univ Med Sci
Medical Sciences
http://goums.ac.ir/journal
59
journal58
1562-4765
2008-4080
fa
jalali
1387
12
1
gregorian
2009
3
1
11
1
online
1
fulltext
fa
همبستگی چاقی و اضافه وزن با کمتوجهی در دختران مدارس ابتدایی
Correlation between obesity and overweight with attention deficit among elementary schools girls
عمومى
General
تحقيقي
Original Articles
<p dir="RTL" style="font-style:normal;"><span style="font-weight:normal;"><span style="font-family:tahoma,sans-serif;"><span style="font-size:10.0pt;">زمینه و هدف :</span></span></span> <em><span style="font-weight:normal;"><span style="font-family:tahoma,sans-serif;"><span style="font-size:10.0pt;">چاقی و اضافه وزن در بسیاری از کشورهای در حال توسعه به</span></span></span></em><em><span dir="LTR"><span style="font-family:tahoma,sans-serif;"><span style="font-size:10.0pt;"></span></span></span></em><em><span style="font-weight:normal;"><span style="font-family:tahoma,sans-serif;"><span style="font-size:10.0pt;">طور چشمگیری افزایش یافته است. چاقی با مشکلات سلامتی بی</span></span></span></em><em><span dir="LTR"><span style="font-family:tahoma,sans-serif;"><span style="font-size:10.0pt;"></span></span></span></em><em><span style="font-weight:normal;"><span style="font-family:tahoma,sans-serif;"><span style="font-size:10.0pt;">شماری همبستگی دارد. از آنجا که کودکان زمان زیادی را روزانه در مدرسه سپری می</span></span></span></em><em><span dir="LTR"><span style="font-family:tahoma,sans-serif;"><span style="font-size:10.0pt;"></span></span></span></em><em><span style="font-weight:normal;"><span style="font-family:tahoma,sans-serif;"><span style="font-size:10.0pt;">کنند، چاقی و اضافه وزن می</span></span></span></em><em><span dir="LTR"><span style="font-family:tahoma,sans-serif;"><span style="font-size:10.0pt;"></span></span></span></em><em><span style="font-weight:normal;"><span style="font-family:tahoma,sans-serif;"><span style="font-size:10.0pt;">تواند، روی جنبه</span></span></span></em><em><span dir="LTR"><span style="font-family:tahoma,sans-serif;"><span style="font-size:10.0pt;"></span></span></span></em><em><span style="font-weight:normal;"><span style="font-family:tahoma,sans-serif;"><span style="font-size:10.0pt;">های مختلف زندگی در مدرسه مثل دستاوردهای تحصیلی ، مهارت</span></span></span></em><em><span dir="LTR"><span style="font-family:tahoma,sans-serif;"><span style="font-size:10.0pt;"></span></span></span></em><em><span style="font-weight:normal;"><span style="font-family:tahoma,sans-serif;"><span style="font-size:10.0pt;">های اجتماعی و توجه اثر داشته باشد. این مطالعه به منظور بررسی همبستگی چاقی و اضافه وزن با کم</span></span></span></em><em><span dir="LTR"><span style="font-family:tahoma,sans-serif;"><span style="font-size:10.0pt;"></span></span></span></em><em><span style="font-weight:normal;"><span style="font-family:tahoma,sans-serif;"><span style="font-size:10.0pt;">توجهی در دختران مدارس ابتدایی شهر تبریز انجام شد.</span></span></span></em></p>
<p dir="RTL" style="font-style:normal;"></p>
<p dir="RTL" style="font-style:normal;"><span style="font-weight:normal;"><span style="font-family:tahoma,sans-serif;"><span style="font-size:10.0pt;">روش بررسی:</span></span></span><em><span style="font-weight:normal;"><span style="font-family:tahoma,sans-serif;"><span style="font-size:10.0pt;"> این مطالعه توصیفی مقطعی روی 300 نفر دانش</span></span></span></em><em><span dir="LTR"><span style="font-family:tahoma,sans-serif;"><span style="font-size:10.0pt;"></span></span></span></em><em><span style="font-weight:normal;"><span style="font-family:tahoma,sans-serif;"><span style="font-size:10.0pt;">آموز دختر 11-7 ساله مدارس ابتدایی شهر تبریز در سال 1386 انجام شد. نمونه</span></span></span></em><em><span dir="LTR"><span style="font-family:tahoma,sans-serif;"><span style="font-size:10.0pt;"></span></span></span></em><em><span style="font-weight:normal;"><span style="font-family:tahoma,sans-serif;"><span style="font-size:10.0pt;">ها به</span></span></span></em><em><span dir="LTR"><span style="font-family:tahoma,sans-serif;"><span style="font-size:10.0pt;"></span></span></span></em><em><span style="font-weight:normal;"><span style="font-family:tahoma,sans-serif;"><span style="font-size:10.0pt;">طور طبقه</span></span></span></em><em><span dir="LTR"><span style="font-family:tahoma,sans-serif;"><span style="font-size:10.0pt;"></span></span></span></em><em><span style="font-weight:normal;"><span style="font-family:tahoma,sans-serif;"><span style="font-size:10.0pt;">ای تصادفی برحسب وضعیت نمایه توده بدنی</span></span></span></em><span dir="LTR" style="font-weight:normal;"><span style="font-family:tahoma,sans-serif;"><span style="font-size:10.0pt;">(BMI)</span></span></span><em><span style="font-weight:normal;"><span style="font-family:tahoma,sans-serif;"><span style="font-size:10.0pt;">، </span></span></span></em><em><span style="font-weight:normal;"><span style="font-family:tahoma,sans-serif;"><span style="font-size:10.0pt;">در سه گروه دارای وزن طبیعی، اضافه وزن و چاق قرار گرفتند. ابزار گردآوری داده</span></span></span></em><em><span dir="LTR"><span style="font-family:tahoma,sans-serif;"><span style="font-size:10.0pt;"></span></span></span></em><em><span style="font-weight:normal;"><span style="font-family:tahoma,sans-serif;"><span style="font-size:10.0pt;">ها چک لیست رفتاری کودک</span></span></span></em><span dir="LTR" style="font-weight:normal;"><span style="font-family:tahoma,sans-serif;"><span style="font-size:10.0pt;">(CBCL)</span></span></span><em><span style="font-weight:normal;"><span style="font-family:tahoma,sans-serif;"><span style="font-size:10.0pt;"> بود. این ابزار 113 سوال دارد که 9 سوال آن برای تعیین کمتوجهی کودکان طراحی و رفتارها با مقیاس سه</span></span></span></em><em><span dir="LTR"><span style="font-family:tahoma,sans-serif;"><span style="font-size:10.0pt;"></span></span></span></em><em><span style="font-weight:normal;"><span style="font-family:tahoma,sans-serif;"><span style="font-size:10.0pt;">درجه</span></span></span></em><em><span dir="LTR"><span style="font-family:tahoma,sans-serif;"><span style="font-size:10.0pt;"></span></span></span></em><em><span style="font-weight:normal;"><span style="font-family:tahoma,sans-serif;"><span style="font-size:10.0pt;">ای رتبه</span></span></span></em><em><span dir="LTR"><span style="font-family:tahoma,sans-serif;"><span style="font-size:10.0pt;"></span></span></span></em><em><span style="font-weight:normal;"><span style="font-family:tahoma,sans-serif;"><span style="font-size:10.0pt;">بندی شد. برای تجزیه و تحلیل داده</span></span></span></em><em><span dir="LTR"><span style="font-family:tahoma,sans-serif;"><span style="font-size:10.0pt;"></span></span></span></em><em><span style="font-weight:normal;"><span style="font-family:tahoma,sans-serif;"><span style="font-size:10.0pt;">ها از نرم افزار</span></span></span></em><span dir="LTR" style="font-weight:normal;"><span style="font-family:tahoma,sans-serif;"><span style="font-size:10.0pt;">Spss-11.5</span></span></span> <em><span style="font-weight:normal;"><span style="font-family:tahoma,sans-serif;"><span style="font-size:10.0pt;">و آزمون آماری</span></span></span></em><span dir="LTR" style="font-weight:normal;"><span style="font-family:tahoma,sans-serif;"><span style="font-size:10.0pt;">ANOVA</span></span></span><em><span style="font-weight:normal;"><span style="font-family:tahoma,sans-serif;"><span style="font-size:10.0pt;"> استفاده شد.</span></span></span></em></p>
<p dir="RTL" style="font-style:normal;"></p>
<p dir="RTL" style="font-style:normal;"><span style="font-weight:normal;"><span style="font-family:tahoma,sans-serif;"><span style="font-size:10.0pt;">یافتهها :</span></span></span><em><span style="font-weight:normal;"><span style="font-family:tahoma,sans-serif;"><span style="font-size:10.0pt;"> نتایج نشان داد که میانگین کمتوجهی گروه دارای اضافه وزن بیشتر از گروه دارای وزن طبیعی و گروه چاق بود</span></span></span></em><span dir="LTR" style="font-weight:normal;"><span style="font-family:tahoma,sans-serif;"><span style="font-size:10.0pt;">(p<0.05)</span></span></span><em><span style="font-weight:normal;"><span style="font-family:tahoma,sans-serif;"><span style="font-size:10.0pt;"> و همبستگی معنی</span></span></span></em><em><span dir="LTR"><span style="font-family:tahoma,sans-serif;"><span style="font-size:10.0pt;"></span></span></span></em><em><span style="font-weight:normal;"><span style="font-family:tahoma,sans-serif;"><span style="font-size:10.0pt;">داری بین </span></span></span></em><span dir="LTR" style="font-weight:normal;"><span style="font-family:tahoma,sans-serif;"><span style="font-size:10.0pt;">BMI</span></span></span><em><span style="font-weight:normal;"><span style="font-family:tahoma,sans-serif;"><span style="font-size:10.0pt;"> و کمتوجهی مشاهده گردید</span></span></span></em><span dir="LTR" style="font-weight:normal;"><span style="font-family:tahoma,sans-serif;"><span style="font-size:10.0pt;">(r=0.177 , p<0.05)</span></span></span><em><span style="font-weight:normal;"><span style="font-family:tahoma,sans-serif;"><span style="font-size:10.0pt;">.</span></span></span></em></p>
<p dir="RTL" style="font-style:normal;"></p>
<p dir="RTL" style="font-style:normal;"><span style="font-weight:normal;"><span style="font-family:tahoma,sans-serif;"><span style="font-size:10.0pt;">نتیجهگیری:</span></span></span><em><span style="font-weight:normal;"><span style="font-family:tahoma,sans-serif;"><span style="font-size:10.0pt;"> این مطالعه نشان داد که همبستگی معنی</span></span></span></em><em><span dir="LTR"><span style="font-family:tahoma,sans-serif;"><span style="font-size:10.0pt;"></span></span></span></em><em><span style="font-weight:normal;"><span style="font-family:tahoma,sans-serif;"><span style="font-size:10.0pt;">داری بین چاقی و کمتوجهی وجود دارد. پیشگیری از چاقی به عنوان قدم اول پیشگیری از مشکلات رفتاری هیجانی کودکان، ضروری به</span></span></span></em><em><span dir="LTR"><span style="font-family:tahoma,sans-serif;"><span style="font-size:10.0pt;"></span></span></span></em><em><span style="font-weight:normal;"><span style="font-family:tahoma,sans-serif;"><span style="font-size:10.0pt;">نظر می</span></span></span></em><em><span dir="LTR"><span style="font-family:tahoma,sans-serif;"><span style="font-size:10.0pt;"></span></span></span></em><em><span style="font-weight:normal;"><span style="font-family:tahoma,sans-serif;"><span style="font-size:10.0pt;">رسد و درمان چاقی ممکن است، روشی برای مواجه با مشکلات رفتاری در کودکان باشد.</span></span></span></em></p>
Background and Objective: The obesity and overweight in the children of many developing countries have dramatically increased. Obesity is associated with numerous health problems. While children spend a significant amount of their time in school daily, the various aspects of children school-life such as academic achievement, social skills and attendance, can be affected by obesity and overweight. This study was done to determine the correlation between obesity and overweight with attention dificit in elementary school girls. Materials and Methods: This descriptive-cross sectional study was carried out on 300 girls student of 7-11 years old, in elementary schools in capital city of east Azarbijan cocated North-West of Iran in 2007. The samples selected based on body mass index and were classified by random sampling in three groups including, normal group, overweight group and obese group. The data, collected by child behavior check list (CBCL). The CBCL have 113 iteams, 9 iteams of them were designed for determination of attention dificit in children. The behaviors were scored on a 3-point ranging scale. SPSS-11.5 software and ANOVA statistical test were used to analyse the data. Results: The results showed that overweight group had greater scores in attention dificit scale than other groups and revealed a significant correlation between obesity-over weight and attention dificit (r=0.177, P<0.05). Conclusion: This study indicated a significant correlation between obesity and attention dificit. Prevention of obesity as a first step for prevention of behavioral problems, seems to be essentieal. The treatment of obesity may be a matter of dealing with behavioral problems in children.
کمتوجهی , رفتار , کودکان , چاقی , اضافه وزن
Attention dificit, CBCL, Obesity, Overweight
39
42
http://goums.ac.ir/journal/browse.php?a_code=A-10-1-344&slc_lang=fa&sid=1
Bayaneh Seidamini (MSc)
بهیانه
سیدامینی
5900319475328460047603
5900319475328460047603
Yes
Azar Moradi (MSc)
آذر
مرادی
5900319475328460047604
5900319475328460047604
No
Ayyoub Malek (MD)
ایوب
مالک
5900319475328460047605
5900319475328460047605
No
Mehrangiz Ebrahimi Mamaghani (PhD)
مهرانگیز
ابراهیمی ممقانی
5900319475328460047606
5900319475328460047606
No