مقایسه وضعیت سر و شانه در دانشآموزان نابینا، ناشنوا و عادی
|
شیرین عالی*1 ، حسن دانشمندی2 ، علی اصغر نورسته2 ، فرهاد رضازاده3  |
1- دانشجوی دکتری حرکات اصلاحی و آسیبشناسی ورزشی ، shirin.aali@yahoo.com 2- دانشیار گروه حرکات اصلاحی و آسیب شناسی ورزشی، دانشکده تربیت بدنی، دانشگاه گیلان 3- دانشجوی دکتری حرکات اصلاحی و آسیبشناسی ورزشی |
|
چکیده: (19169 مشاهده) |
زمینه و هدف : سیستمهای حس عمقی، وستیبولار و بینایی نقش مهمی در کنترل حرکت انسان دارند. نقص هریک میتواند منجر به مشکلاتی در تعادل، وضعیت و هماهنگی گردد. این مطالعه به منظور مقایسه وضعیت سر و شانه در دانشآموزان نابینا، ناشنوا و عادی انجام شد. روش بررسی : این مطالعه توصیفی تحلیلی روی 16 کودک نابینا، 30 کودک ناشنوا و 60 کودک عادی شهر اردبیل در سال 1390 انجام شد. برای ارزیابی وضعیت سر و شانه از روش عکسبرداری در نمای قدامی و جانبی استفاده شد. یافتهها : زاویه سر به جلوی نابینایان کمتر از گروه ناشنوایان و عادی بود (P<0.05). زوایه شانه گرد نابینایان و ناشنوایان مشابه و کمتر از گروه عادی، زاویه شانه نابرابر در ناشنوایان کمتر از سایر گروهها و زاویه کج گردنی نابینایان و ناشنوایان مشابه و بیشتر از گروه عادی بود (P<0.05). نتیجهگیری : نارسایی در بینایی و شنوایی با ناهنجاریهای وضعیتی مرتبط است. به صورتی که میزان ناهنجاریها در دانشآموزان نابینا بیشتر از دانشآموزان ناشنوا بود و نابینایی بیش از ناشنوایی با ناهنجاریهای قامتی مانند سر به جلو و کج گردنی ارتباط دارد. |
|
واژههای کلیدی: سر به جلو، کج گردنی، اکستنشن سر، شانه نابرابر، شانه گرد، نابینا، ناشنوا |
|
متن کامل [PDF 365 kb]
[English Abstract]
(24364 دریافت)
|
نوع مطالعه: تحقيقي |
موضوع مقاله:
توانبخشی
|
* نشانی نویسنده مسئول: نشانی : تهران، میرداماد، دانشگاه خوارزمی، دانشکده تربیت بدنی، تلفن 6633866-0451 ، نمابر 3366406 |
|
|
|
|
ارسال پیام به نویسنده مسئول |
|