پیام خود را بنویسید

اخبار : میلاد با سعادت حضرت ام ابیها فاطمه زهرا سلام الله علیها ، روز زن و روز مادر مبارک باد

 | تاریخ ارسال: 1401/11/2 | 

بیستم ماه جمادی الثانی مصادف با سالروز تولد حضرت فاطمه زهرا(س) است که به یُمن زادروز بانوی نمونه ی اسلام، این روز مبارک را روز مادر نامیده اند.

حضرت فاطمه(س) اسوه و الگویی کامل در فضیلت و کمال است. ایشان تنها مسلمانی هستند که پدر بزرگوارشان پیامبر خدا، همسرشان یکی از امامان معصوم و خود نیز از معصومین بودند. بانویی که در دامان حضرت خدیجه(س) اولین بانوی مسلمان و همسر پیامبر اکرم(ص) و در کانون نخستین خانواده اسلامی با نغمه های آسمانی و تسبیح قدسیان متولد شد.

خداوند به حضرت زهرا(س) لقب کوثر را عطا کرد زیرا ایشان سرچشمه تمام خوبی های جهان است. درباره سال تولد حضرت زهرا(س) اختلاف نظر وجود دارد و آن را بین ۵ سال پیش از آغاز بعثت یا ۲ سال و برخی ۵ سال پس از بعثت پیامبر اکرم(ص) می دانند.

حضرت فاطمه(س) تربیت شده مکتب پیامبر (ص) و یک اسوه به تمام معنا در عرصه عشق و عبادت به خدا، خدمت به مردم، عفاف و پاکدامنی، خانه داری و تربیت فرزند، سیاسی و اجتماعی و... است. سخن گفتن از حضرت فاطمه(س) کار آسانی نیست، چرا که سراسر زندگی حضرت درس بود و او گام به گام همراه پدر بزرگوارشان حضرت محمد(ص) حرکت می‌کرد. در تمام سختی‌ها با پدر شریک بود. حضرت فاطمه(س) در متن حوادث سخت و جانکاه پرورش یافت، گویا حضرت حق چنین مقدر کرده بود که این برگزیدگان جهان هستی در کوره حوادث و مشکلات آبدیده شوند تا پیروانشان نیز بدانند که پرواز به اوج قله کمال جز با دست وپنجه نرم کردن با مشکلات و سختی‌ها میسر نیست.

تربیت ملکوتی و الهی فاطمه(س) تربیتی همه‌جانبه بود. در عرصه عبادت و عشق به حضرت حق به گونه‌ای بود که عاشق و شیفته بی‌قرار حضرت حق بوده و این عشق سراسر وجودش را فرا گرفته بود. آن حضرت آنقدر در برابر حضرت حق به نماز می‌ایستاد که پاهایش ورم می‌کرد. حضرت فاطمه(س) در عرصه خدمت به مردم و ایثار و فداکاری پیوسته در اندیشه خدمت به آنان بود به گونه‌ای که حتی در نماز شب پیوسته برای مردم دعا می‌کند و برای خود دعایی ندارد. فداکاری حضرت زهرا(س) در مورد بخشیدن افطاری خود به مسکین و یتیم و اسیر، زبانزد عام وخاص است. حضرت امام خمینی(ره) درباره حضرت فاطمه(س) می‌فرمایند: تمام ابعادی که برای یک زن متصور است و برای یک انسان متصور است در فاطمه زهرا(س) جلوه کرده و بوده است او زن معمولی نیست، او موجود ملکوتی است که در عالم به صورت انسان ظاهر شده است، بلکه موجود الهی جبروتی است در صورت یک زن ظاهر شده است. معنویات، جلوه‌های ملکوتی، جلوه‌های الهی، جلوه‌های جبروتی، همه در این موجود مجتمع است، انسانی است به تمام معنی انسان، زنی است به تمام معنی زن. تمام خصوصیاتی که باید زن نمونه از دیدگاه اسلام داشته باشد، حضرت فاطمه(س) داشت.

به دیگر عبارت حضرت فاطمه(س) الگوی زن نمونه از دیدگاه اسلام است. اما زن نمونه از دیدگاه قرآن و اسلام کیست؟ ارزش‌های زن نمونه همانند مرد نمونه در اسلام بازگو شده است و در خصوصیات معنوی و وصول به مقامات بلند الهی بین زن ومرد تفاوتی نیست. قرآن کریم در سوره احزاب آیه ۳۵ این ارزش‌ها را چنین بیان می‌کند: همانا مردان مسلمان و زنان مسلمان، مردان با ایمان و زنان با ایمان، مردان مطیع فرمان خدا و زنانی که از فرمان خدا اطاعت می‌کنند، مردان راستگو و زنان راستگو، مردان صابر و شکیبا و زنان صابر و شکیبا، مردان با خشوع و زنان با خشوع، مردان انفاق‌کننده و زنان انفاق کننده، مردان روزه دار و زنانی که روزه می‌دارند، مردانی که دامان خود را از گناه و آلودگی به بی‌عفتی حفظ می‌کنند و زنانی که پاکدامنند.

 



CAPTCHA

دفعات مشاهده: 126 بار   |   دفعات چاپ: 26 بار   |   دفعات ارسال به دیگران: 0 بار   |   0 نظر


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به معاونت فرهنگی و دانشجویی می باشد.