پیام خود را بنویسید

آیین نامه ها و دستورالعمل ها : دستورالعمل بروزرسانی وب سایت

 | تاریخ ارسال: 1400/12/18 | 

دستورالعمل بروزرسانی سایت

دستورالعمل زیر که توسط نویسندگان محتوای سایت تهیه گردیده است کمک می کند تا وب سایت از نقطه نظر SEO و همچنین استفاده کاربران مناسب تر باشد.

عنوان (Title)

عنوان یا همان تگ تایتل را با کلمات کلیدی هدف شروع کنید. مطلع باشید که تگ تایتل یا عنوان در سئو، مهم ترین بخش سئوی داخلی سایت است. در حالت کلی، هرچقدر یک کلمه کلیدی به ابتدای عنوان نزدیک تر باشد، ارزش بیشتری به آن داده می شود البته همیشه لازم نیست که عنوان صفحه را با کلمه کلیدی شروع کنید. اما اگر کلمه ای وجود دارد که هدف اصلی سئو سایت شماست، سعی کنید آن را در اوایل تایتل صفحه خود قرار دهید.

 

توضیحات متا یا meta description

توضیحات متا یا متا دسکریپشن meta description، همان متنی است که در بخش head از HTML صفحه قرار می گیرد.
این متن کوتاه که در صفحه قرار می گیرد، در جستجوی گوگل در زیر آدرس صفحه قرار می گیرد.
طبق استاندارد گوگل، این بخش نمی تواند بیشتر از ۱۵۵ تا ۱۶۵ کارکتر باشد.
با استفاده از توضیحات متای مناسب و مرتبط با متن، کیفیت محتوای صفحه را افزایش دهید و از کلمات کلیدی در ان استفاده کنید.
در تاریخ ۱۴ می ۲۰۱۸، دنی سالیوان dannysullivan در یک توییت اعلام کرد که تعداد کارکتر های توضیحات متا، به صورت متوسط از گذشته کمتر شده است و وابسته به این است که الگوریتم های چه تشخیصی (درباره مفید بودن صفحه مورد نظر) داشته باشند.

درج کلمات کلیدی سایت (keywords)

کلمه کلیدی هدف خود را حداقل یک بار در ابتدای متن بیاورید.
برای سئوی داخلی صفحه سایت، حتما باید اولین کلمه همان مورد هدف ما باشد؟ خیر
منظور از به کار بردن کلمه در ابتدا، استفاده از آن در حدود ۱۰۰ کلمه اول است. این کاری است که معمولا انجام می شود. اما گاهی اتفاق می افتد که برای متنی، مقدمه ای طولانی می نویسیم تا پیش از رسیدن به موضوع اصلی، ذهن مخاطب را آماده کنیم. باید سعی کنیم تا مقدمه ای که می نویسیم، خیلی طولانی نباشد تا از به تعویق افتادن استفاده از کلمه کلیدی و هدف اصلی، جلوگیری کنیم.

ارزش و اهمیت لینک برای گوگل

استفاده از لینک های داخلی

لینک سازی داخلی عبارتست از لینک سازی بین صفحات مختلف یک سایت. یعنی به عنوان مثال لینک دادن از صفحه «درباره ما» به صفحه «تماس با ما» یا لینک دادن از محتوای a به محتوای b موجود در یک سایت.
لینک سازی داخلی بخش مهمی از سئو داخلی یا سئو On-Page را تشکیل می دهد.
اجرای فرآیندهای لینک سازی داخلی به صورت صحیح، پیش نیاز داشتن سئو داخلی قدرتمند است و سئو داخلی یا سئو On-Page قدرتمند، راه شما را برای رسیدن به رتبه های بالا در نتایج گوگل هموار می کند.
لینک بیلدینگ داخلی مهمترین بخش سئو On-Page را تشکیل می دهد. اما چرا این موضوع این چنین با اهمیت است؟ می دانید که گوگل به کمک ربات های خزنده خود، وارد یک صفحه از سایت شما می شود و آن را ایندکس می کند. سپس هر لینکی که در صفحه وجود داشته باشد را نیز باز می کند و آن صفحه و لینک هایش را نیز ایندکس می کند و الی آخر … اگر شما لینک سازی داخلی خوبی داشته باشید و در هر صفحه تعداد مناسبی لینک داخلی به صفحات دیگر وبسایتتان داده باشید، ربات های خزنده گوگل بیشتر در سایت شما کندوکاو می کنند و بهتر می توانند به نقاط مختلف سایت شما دسترسی یابند. برعکس فرض کنید که ربات های گوگل وارد صفحه ای از سایت شما بشوند که هیچ لینکی به صفحات دیگر ندارد. در این صورت ربات ها پس از ایندکس کردن آن یک صفحه به سرعت از سایت شما خارج می شوند و تمام! بنابراین توصیه می شود که حتما به وسیله لینک های درونی ، یک ارتباط شبکه ای مناسب بین صفحات مختلف وبسایت خود ایجاد کنید. به عنوان مثال، بین صفحات اصلی وبسایت خود، مثل صفحه اصلی، صفحه درباره ما، صفحه بلاگ، صفحه محصولات و … حتما ارتباطی ویژه برقرار کنید که به راحتی بتوانید میان آنها گشت و گذار کنید! برای این مورد می توانید از منوهای هدر استفاده کنید.

لینک دهی خارجی

  • موتورهای جستجو مخصوصا گوگل به تعدد ارتباط ها به سایت شما حساس هستند و آنرا در رتبه سایت شما اثر می دهند.
  • یک صفحه لینکهای مفید بسازید و به سایتهای مشابه، سایت خود ارتباط دهید، مخصوصا سایتهائی که در موتورهای جستجو رتبه خوبی دارند.
  • از سایتهای دیگر بخواهید که به سایت شما ارتباط دهند.
یک نکته فوق العاده مهم که اغلب وبسایت های بزرگ ایرانی در اجرای آن غفلت می کنند، استفاده از لینک های خارجی است. حتما باید در محتواهای خود، به خارج از سایت نیز لینک بدهید. این لینک ها نیز نباید همیشه به صفحه اصلی یک سایت دیگر باشد. برعکس، توصیه ما به شما این است که به صفحات جزئی و مرتبط وبسایت های دیگر لینک بدهید. برای مثال اگر درباره موضوعی یک مطلب می نویسید، به یک سایت خارجی که درباره همان موضوع مطلبی نوشته لینک بدهید. زیرا گوگل آن صفحه از سایت خارجی را قبلا شناسایی و رتبه بندی کرده است و لینک دادن شما به آن صفحه باعث می شود که گوگل بهتر متوجه شود مطلب شما درباره چه موضوعی است. اگر در استفاده از لینک های خارجی تردید دارید و با خود می گویید لینک دادن من به سایت های مرتبط سبب بهتر شدن رتبه آنها می شود، جای نگرانی نیست! شما می توانید به وبسایت های خارجی مرتبط لینک بدهید و این موضوع در رقابت شما هیچ خللی ایجاد نمی کند. نکته مهم دیگر این است که ، لینک های ابتدایی اهمیت بیشتری دارند و ارزش بیشتری منتقل می کنند. بنابراین توصیه ما به شما این است که لینک های داخلی خود را در ابتدای محتوا استفاده کنید و لینک های خارجی را در انتهای محتوا. مثلا می توانید در انتهای محتوا، به عنوان منبع به یک صفحه مرتبط از یک سایت با کیفیت خارجی لینک بدهید.

 

نکات تبدیل فایل به PDF

یکی از را ههای افزایش بازیابی اطلاعات مندرج در وب سایت توسط موتورهای جستجو، غنی کردن فایل های محتوا می باشد. محتواهای PDF که از فرمت های دیگر(مثل word ، power point و ...) استخراج می گردد، بهتر است شرایط ذیل را دارا باشد:

  • قبل از تبدیل فایل word به PDF از استاندارد بودن فونتهای بکار رفته در فایل word اطمینان حاصل فرمایید.
  • از نرم افزارهای استاندارد برای تبدیل فایل ها به PDF استفاده شود که قابلیت پشتیبانی از فونت های فارسی را داشته باشند.
  • متن فایل های PDF با استفاده از ابزار های جستجوی درون متنی نرم افزار Acrobat قابل جستجو باشد.

 

نکات مرتبط با آپلود و درج فایل در صفحات

  • فایل هایی که در سایت بارگذاری می شوند حجمی کمتر از ۱۰ مگابایت داشته باشند و در صورت لزوم از فرمت های فشرده جهت کاهش حجم استفاده گردد.
  • از آپلود کردن فایل با فرمت های اجرایی مانند (exe, msi و ...) اجتناب نمایید.

 

از تگ های H حتما استفاده نمایید

تگ H۱ در واقع تیتر اصلی صفحه شماست. بیشتر سیستم های مدیریت محتوا از جمله وردپرس و جوملا، این کار را انجام می دهند. اما ممکن است با توجه با قالب سایتی که از آن استفاده می کنید، در این مساله تغییراتی به وجود بیاید.
گاهی وقت ها، قالب سایت اگر سئو نشده باشد و خصوصا اگر تگ ها در آن بهینه سازی نشده باشند، قالب تنها به بزرگ کردن سایز نوشته عنوان بسنده کرده و آن را داخل هیچ تگ هدر قرار نمی دهند. حتما سری به کد صفحات سایت خود بزنید تا از این مساله اطمینان پیدا کنید.

سر تیتر های دیگر را در تگ h۲ قرار دهید

تگ h۲ در واقع نشان دهنده زیر تیتر های عنوان صفحه شماست. مثلا در این صفحه راجع به حوزه IT صحبت شده و یکی از تگ های h۲ آن با عنوان "وظایف حوزه IT" در نظر گرفته شده است.نکته طلایی: همیشه سعی کنید در زیر هر تگ هدینگ اعم از H۱, h۲ و یا h۳ لااقل یک نیم خط متن وجود داشته باشد و تا حد ممکن آن متن با خود هدینگ مرتبط باشد.

 

صفحه ارتباط با... (تماس با ...)

برخی موتورهای جستجو، مخصوصا Yahoo ، اگر آدرس پستی شما در سایت نباشد، سایت شما را لیست نمی کنند. حتما آدرس پستی را در سایت قرار دهید، فقط قرار دادن آدرس صندوق پستی کافی نیست. تلفنهای تماس و آدرس حوزه خود را درج نمایید. همچنین برای قراردادن اطلاعات افراد هر واحد از الگوی زیر استفاده شود.

زبان

زبان اصلی کلیه درگاه ها زبان فارسی است. صفحه خانگی و صفحه ورودی اصلی، باید به زبان فارسی بارگذاری شود. در پرتال هایی که بصورت چند زبانه می باشند باید امکان تغییر زبان برای کاربران فراهم شود.

درج تاریخ بروزرسانی

برای تمامی صفحات سایت باید تاریخ آخرین بروزرسانی با فرمت زیر درج گردد:
برای این کار میتوانید از ماژول DateLastUpdate استفاده کنید

نقشه سایت (Sitemap)

  • برای سایت خود نقشه تهیه کنید و لینک تمام بخشهای مهم سایت را در نقشه سایت قرار دهید.
  • نقشه سایت را در صفحه اول سایت خود قرار دهید چون برخی موتورهای جستجو فقط صفحه اول سایت شما را بازدید میکنند.

دفعات مشاهده: 2342 بار   |   دفعات چاپ: 139 بار   |   دفعات ارسال به دیگران: 0 بار   |   0 نظر


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مدیریت آمار و فناوری اطلاعات می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : مدیریت آمار و فناوری اطلاعات دانشگاه

© 2024 All Rights Reserved | Statistics and Information Technology Management

Designed & Developed by : Yektaweb