پیام خود را بنویسید

اخبار : گفتگوی صمیمی با دکتر عظیمی معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه پیرامون وقایع ۱۳ ابان

 | تاریخ ارسال: 1400/8/16 | 

به مناسبت یوم الله ۱۳ آبان به گفتگوی صمیمی با دکتر عظیمی معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی گلستان پیرامون وقایع و رخداد های روز ۱۳ ابان انجام گردید.
دکتر عظیمی ضمن گرامیداشت یوم الله ۱۳ آبان  پیرامون رخداد های ۱۳ آبان گفت : ۱۳ آبان زادروز انقلابی بزرگتر از انقلاب اول است که حضرت امام خمینی رحمت الله آن‌ را انقلاب دوم نامیده است، درحالی‌که انقلاب اسلامی به رهبری امام خمینی(ره) به روزهای سرنوشت‌سازی نزدیک می‌شد، تمامی مردم سعی در ایفای نقش تاریخی خود و عمل به تکلیف الهی داشتند. از دانشجویان می‌خواهم که به پاسداشت این روز بزرگ و تاریخی، در راستای تحقق معرفت و ارزش‌های اسلامی و استمرار خط مشی شهدا، کوشاتر و مصرانه تر از قبل عمل کنند.

۱۳ آبان زاد روزانقلابی بزرگتر از انقلاب اول است که حضرت خمینی رحمت الله  آن‌را انقلاب دوم نامیده است. درحالی‌که انقلاب اسلامی به رهبری امام خمینی(ره) به روزهای سرنوشت‌سازی نزدیک می‌شد، تمامی مردم سعی در ایفای نقش تاریخی خود و عمل به تکلیف الهی داشتند. در این میان دانش‌آموزان هم از تلاشی فروگذار نکردند. صبح روز ۱۳ آبان ۱۳۵۷، دانش‌آموزان درحالی‌که مدارس را تعطیل کرده بودند، به سمت دانشگاه تهران حرکت کردند تا صدای اعتراض خود را به گوش شاه و حامیانش برسانند. این جوانان گروه گروه، داخل دانشگاه شدند و به‌همراه دانشجویان و گروه‌های دیگری از مردم در دانشگاه اجتماع کردند.

دانش آموزان،  در برابر جور و ستم زمانه سکوت نکردند  و اعتراض به رژیم  پهلوی  به صحنه آمدند و فریاد دادخواهی و ستم ستیزی خود را به گوش همگان  ر ساندند. در ادامه این جریان پرشور و انقلابی،  رژیم ستم جوی پهلوی ساکت ننشست و خوی درندگی و جور طلبانه خود را با به خاک و خون کشیدن دانش آموزان به اثبات رسانید و با این حرکت خود به همگان اعلام داشت که مطالبه حق و عدالت و راستی پاسخی جز سرکوبی و خفقان نخواهد داشت. از آن حادثه تاکنون، ۱۳ آبان به عنوان روز دانش آموز، روزی است که بر تارک آن حوادث بزرگ و سرنوشت سازی از تاریخ ملت ایران به ثبت رسیده است، روزی که در زوایای مختلف آن نماد مقاومت و پایداری ملت ایران در برابر ظلم زمانه آشکار است.

 در سال ۱۳۴۳ شرایط به‌گونه‌ای بود که شاه چاره ای جز تبعید امام خمینی(ره) نداشت. بنابراین  در ۱۳ آبان همان سال دستورداد که حضرت امام خمینی رحمت الله  را به ترکیه تبعید نمایند.

این در شرایطی بود که رژیم پهلوی تصور می کرد که در اثر فشارها و سخت گیری ها علیه روحانیون و طلاب و مخصوصا  دوران ۱۰ ساله حبس حضرت امام خمینی رحمت الله  ، حرکت انقلابی آنان ادامه دار نخواهد بود ولی شرایط به شکل دیگری رقم خورد و مردم به رهبری و زعامت امام خمینی رحمت الله در براندازی و دشمنی با رژیم پهلوی بیش از پیش عزمشان را جزم کردند و بر روحیه ظلم ستیزی آنان افزوده شد، در این اوضاع و شرایط، رژیم منحوس پهلوی چاره ای جز دور کردن حضرت امام خمینی رحمت الله از مردم ندید و ایشان را به ترکیه تبعید کردند ولی این چاره نیز بی اثر ماند. ارتباط مردم با حضرت امام خمینی رحمت الله همچنان ادامه داشت و با عزم و اراده الهی حضرت امام ره و روحیه انقلابی و جور ستیز مردم که برگرفته از آرمان های حضرت امام راحل بود سرانجام پس از سال ها به پیروزی انقلاب اسلامی انجاید.

دانشجویان پیرو خط امام در روز ۱۳ آبان در سال ۱۳۵۸ آخرین امید آمریکا را برای ایجاد تنش  در عزم و خواست مردم را ناامید کردند.

یک سال بعد از شهادت دانش آموزان در ابتدای انقلاب و زمان حکومت دولت موقت، امریکا برای شکست نهضت مردم تلاش زیادی انجام می داد و سفارت امریکا مرکز و کانون کارشکنی های امریکا در مسیر انقلاب بود. به همین خاطر دانشجویان دانشگاه های تهران، پلی تکنیک، صنعتی شریف، شهید بهشتی و ... تصمیم به اشغال سفارت آمریکا گرفتند و طی یک راهپیمایی تا سفارت آمریکا از دیوارهای سفارت بالا رفته و سفارت را به تصرف کامل درآوردند.

آمریکایی ها در زمان تسخیر سفارت بسیاری از اسناد تجاوزات خود را از بین بردند. اما پس ازتسخیر سفارت،  این اسناد چاپ شده و در اختیار همگان قرار گرفت و مردم بیشتر از آنها منزجر شدند و مقابل لانه جاسوسی تجمع کرده و از حرکت دانشجویان حمایت کردند بر همین اساس. امام خمینی (ره) تسخیر لانه جاسوسی را انقلاب دوم و حتی بزرگ تر از انقلاب اول نامیدند.

و در پایان اینجانب از دانشجویان می‌خواهم که به پاسداشت این روز بزرگ و تاریخی، در راستای تحقق معرفت و ارزش‌های اسلامی و استمرار خط مشی شهدا، کوشاتر و مصرانه تر از قبل عمل کنند و برای سعادت و سرافرازی کشور عزیزمان، هوشیارانه و قهرمانانه با عقلانیت و شور انقلابی عزم خود را در راه رسیدن به ارزش های شهدا و امام راحل رحمت الله جزم کرده و  از هیچ تلاش و کوششی فروگذار ننمایند. ما نیز ضمن تجدید میثاق با آرمان‌های والای انقلاب اسلامی، حضرت امام خمینی(ره) و مقام معظم رهبری، خشم و انزجار خود را از استکبار جهانی ابراز می‌داریم.




CAPTCHA

دفعات مشاهده: 230 بار   |   دفعات چاپ: 25 بار   |   دفعات ارسال به دیگران: 0 بار   |   0 نظر


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به معاونت فرهنگی و دانشجویی می باشد.