پیام خود را بنویسید

فساد اداری : لزوم تغییر ساختار اداری به منظور مبارزه با فساد اداری

یکی از عوامل مهمی که نشان می دهد چرا فساد اداری از میان نمی رود و منشأ فساد آن چیست رابطه نظام اقتصادی و اجتماعی با فساد اداری است. در جامعه ای که نیروی محرک آن پول است، پول و تلاش برای به دست آوردن آن عامل تعیین کننده موفقیت در کسب و کار و رفاه شخصی و معیار ارزشیابی فرد در جامعه است.
یکی از عوامل مهمی که نشان می دهد چرا فساد اداری از میان نمی رود و منشأ فساد آن چیست رابطه نظام اقتصادی و اجتماعی با فساد اداری است. در جامعه ای که نیروی محرک آن پول است، پول و تلاش برای به دست آوردن آن عامل تعیین کننده موفقیت در کسب و کار و رفاه شخصی و معیار ارزشیابی فرد در جامعه است. در واقع قدرت سیاسی نیز در این جامعه بر اساس پول قرار دارد. 
در جامعه مانند جامعه ما که در آن یک بخش خصوصی و یک بخش بزرگ دولتی و منابع قابل ملاحظه ای وجود دارد و بخش دولتی در حوزه های مختلف اقتصادی (تولید و توزیع) فعالیت می کند رقابت برای بدست آوردن و تصاحب منابع هم از سوی اعضای بروکراسی (به صورت کسب حقوق و امتیازات بیشتر، رانت خواری، سوء استفاده مالی و اختلاس وجوه دولتی) به وجود می آید و هم از سوی بعضی گروههای ذینفع خارج از بروکراسی (برای بدست آوردن امتیازات دولتی، وام ها، کمک ها، سفارشات و ... به منظور کسب سود). 
برای این منظور صاحبان مؤسسات اقتصادی، شرکت ها و سازمانهای بخش خصوصی علاقمندند تماس ها و ارتباطات غیر رسمی نزدیک با مقامات رسمی در رده های بالای دستگاه اداری موقعیت تصمیم گیر برقرار کنند زیرا این مقامات می توانند سفارشهای سود آوری به آنها بدهند و به اصطلاح قراردادهای "نان و آب دار" به آنها ببندند و یا امتیازات انحصاری، وام و سایر کمک های دولتی به آنها اعطا کنند. 
با آغاز قرن بیست و یکم، ضرورت ایجاد تحول در نظام اداری و انجام اصلاحات ساختاری با وضوح بیشتری نمایان می شود. در جهان متحول که منابع آن در برابر نیازها و انتظارات، روز به روز کاستی می گیرد، دولت ها برای کارآمد شدن تحت فشارهای شدیدی هستند و از ساز و کارهای گوناگون برای رفع مشکلات یاری گرفته اند. ابزارهای اصلاحی دولت ها در زمینه های مختلف شکل گرفته اند اما از آن میان، آسیب شناسی اداری بیشترین کاربرد را در کشورهای توسعه نیافته و در حال توسعه داشته است. 
تجربه جوامع پیشرفته امروزی نشان می دهد این جوامع تنها پس از اصلاحات اجتماعی و سیاسی همه جانبه از جمله اصلاح ساختار اداری به ویژه ایجاد سازمانهای نوین و استفاده از فناوری جدید به پیشرفت اقتصادی و فرهنگی و بالا بردن سطح زندگی مردم خود دست یافته اند. کشورهای توسعه نیافته به دلیل ضعف های گوناگون در رده "نظام های ناکارآمد" قرار دارند و این از مشخصه های مهمی است که وقتی با شرایط دیگری جمع شود و در کنار آنها قرار گیرد عاملی در تثبیت وضعیت توسعه نیافتگی و تشدید آن می شود. 
در نظام اداری ناکار آمد، انواع بی نظمی به صور و اشکال گوناگون ظهور می کنند از جمله پیچیدگی بیش از حد، نارسایی و نقص در قوانین و مقررات و اجرای آنها، بی توجهی نسبت به قوانین و دستورات مقامات و رده های بالا توسط مأموران و رده های مراتب پائین، ضعف نیروی انسانی، سازش کار گزاران دولتی با افراد و گروههای با نفوذ، شالوده های سست و نامتناسب سازمانی، انحصار مشاغل، ضعف سیستم مدیریت و ..... که در نهایت این بی نظمی ها و به عبارت دیگر این الگوهای رفتاری بر روی هم تأثیر گذاشته و حتی اثر یکدیگر را تشدید می نمایند. 
نکته مهم دیگری که پرداختن به آن با تأکید بر زوایای مختلف ضرورت دارد این است که نظام اداری در این گونه کشورها به علت عدم تعیین کمیت و کیفیت نظام های اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی عاری از معیارهای مناسب اجتماعی، اقتصادی و .... بوده و نتیجه چنین کمبودهایی عدم موفقیت این نظام در به کار گیری همه امکانات دستگاههای اجرایی و قوانین و مقررات به صورت مجموعه ای هماهنگ و جهت دار در خدمت اهداف جامعه خواهند بود. 
به طور کلی می توان گفت که عامل اصلی سبب ساز لزوم تحول و اصلاح در مدیریت دولتی، معضلات ناشی از اندیشه های کلاسیک مدیریت دولتی است اما دو عامل دیگر نیز موجب تردید در مبناهای فکری آغازین شد: 
۱) موفقیت های بخش خصوصی 
۲) تغییرات شرایط جهانی 
در گزارش دفتر حسابداری آمریکا آمده است: 
"بیش از دو دهه است که شماری از سازمانهای بخش خصوصی تشخیص داده اند که باید فرهنگ و فرایندهای خود را در جهت بقا در مواجهه با تغییرات شدید محیط، تغییر دهند در نتیجه آنها اختیار را نامتمرکز کرده اند. ساختارهای سازمانی را پهن کرده و بر شمار کارکنانی که با عوامل محیطی درگیرند افزوده اند. توجه خود را بر نیازهای مشتری متمرکز نموده و این تغییرات به بهبود کیفیت، سرعت و پاسخگویی آنها افزوده است". 
استفاده از تجربه بخش خصوصی در بخش دولتی به نهضت مدیریت گرایی مشهور شد که مفهوم آن این است که مدیریت دولتی نیز باید مانند بخش خصوصی عمل کند و تأکید اصلی آن بر کارایی باشد نه چیز دیگر. بدین منظور مدیریت دولتی به سمت بازاری کردن خود حرکت کرد که دو مبحث کوچک سازی و خصوصی سازی در آن بسیار جدی گرفته شد. 
بخش خصوصی بعد از دهه ۱۹۹۰ با توجه به رقابت جهانی و سرعت مواجهه با تغییرات، اختیار را نامتمرکز کرد، سلسه مراتب را کاهش داد، بر عامل کیفیت تأکید کرد و به مشتریان خود نزدیک شد در نتیجه در ذهن بسیاری از مؤلفان رشته مدیریت دولتی این تصور به وجود آمد که چون بازارها شکل کارآمدتری از تخصص را فراهم می آورند و رقابت و حاکمیت مشتری هزینه کمتری به بار می آورد باید شرایطی فراهم شود که مدیریت دولتی نیز مانند مدیریت در بخش خصوصی عمل کند. 
اما مدیریت دولتی با چالش دیگری هم روبرو بود و آن تغییر شرایط محیطی و لزوم انطباق و مواجهه با آن بود. بعد از دهه ۱۹۷۰ اقتصاد جهانی دگرگون شد. ورود به بحث تجارت آزاد، رقابت جهانی و تأکید بر بهره وری، رقابت شدید بین دولت ها، توسعه تکنولوژی اطلاعات و نارضایتی عمومی از عملکرد دولتها موجب شد که این سئوال به ذهن اندیشه وران برسد که آیا مدیریت دولتی در چنین محیط رقابتی و دگرگونی پذیری می تواند بهترین باشد؟ جواب آنها به یقین منفی بود به همین سبب اعتقاد داشتند که ساختار، فرایند و محتوای فعالیت های دولت باید تغییر کند. 
اما در کشور ما ساختار اداری جدید در حدود یک قرن پیش از مدل بوروکراسی فرانسه و بلژیک اقتباس شد بدون اینکه مانند جوامع مدرن سیر تکاملی را طی کرده باشد. در نخستین مرحله پیدایش و توسعه آن (پیش از انقلاب مشروطیت) به دلیل آنکه ساختار اجتماعی و نظام سیاسی عقب مانده ای که در آن زمان وجود داشت مانع مهمی در راه استقرار استقرار بوروکراسی مدرن بود، سازمان اداری جدید بیشتر روی کاغذ باقی ماند و با آن چه در عمل وجود داشت تفاوت بسیار زیادی می کرد. در واقع الگوی جدید بوروکراسی اقتباس شده از غرب بر ساختار کهنه و سنتی نظام اداری پیشین به گونه ای شتابزده و بدون اصلاح ساختار اجتماعی و سیاسی پیدا شد. تازه پس از انقلاب مشروطیت به ویژه در یکی دو دهه پیش از جنگ جهانی دوم و دو سه دهه پس از آن بود که با پیدایش دولت ملی بوروکراسی جدید در کشور ما شکل گرفت هر چند که ویژگی های اجتماعی، فرهنگی و سیاسی به ویژه تأثیر نظام سیاسی که همچنان تا کنون باقی است به تدریج باعث روی آوردن بسیاری از کارمندان دستگاه اداری به ویژه در سطوح میانی و پائین تر به فعالیت های واسطه گری و گسترش فساد اداری گردید. حاکمیت روابط به جای ضوابط و حامی پروری و خویشاوند نوازی افزایش یافت. ایجاد سازمان های اداری موازی به ویژه تأسیس شرکت های جدید دولتی از عوامل دیگری بود که هزینه های دستگاه اداری را به شدت افزایش داد و به گسترش فساد اداری کمک نمود بدین سان دستگاه ادرای همچنان متمرکز و با ویژگی های خاص گرایانه و غیر عقلانی و ناکارا باقی مانده و هیچ گونه اصلاح اساسی در آن به عمل نیامده است. اقدامات جزیی و اندکی هم که گاهی برای افزایش کارایی در برخی سازمانها صورت گرفته نتوانسته تأثیر قابل توجهی در کاهش مسائل و مشکلات کنونی دستگاه اداری و بهبود کارایی آن داشته باشد و اغلب بی نتیجه مانده است. 

● پیشینه تاریخی فساد اداری در ساختار اداری امروز ایران
فساد طبق تعریفی که در فرهنگ "وبستر(۱)" آمده است عبارتست از "پاداش نامشروع که برای وادار کردن فرد به تخلف از وظیفه تخصیص داده می شود". به عبارت دیگر فساد اداری عبارت از استفاده غیر قانونی از اختیارات اداری دولتی برای نفع شخصی است. در این تعریف به طور ضمنی فرض شده است که مجموعه ای از قوانین و ضوابط مدرن اداری وجود دارد که چهار چوب فعالیت های مجاز اداری را تعیین می کنند، آنگاه هر گونه رفتار اداری که مغایر با این قوانین بوده و انگیزه ارتکاب آن انتفاع شخصی باشد فساد اداری تلقی می شود. چنین تعریفی از فساد هنگامی جامعیت می یابد که قوانین اداری کامل، واضح، عادلانه و فراگیر باشند و برای کلیه فعالیت های اداری و دولتی ضوابط دقیقی را معرفی کنند. لیکن نباید فراموش کرد که در هر جامعه گروهی از افراد، نفوذ و قدرت سیاسی بالایی دارند و می توانند برای انتفاع شخصی، قوانین را تغییر دهند. چنین رفتارهایی بر اساس تعریف فوق، فساد تلقی نمی شود چون با نقض قوانین همراه نیستند این نکته مهمترین نقص تعریف فساد اداری می باشد. 
نگاهی به ویژگی های ساختار ادرای سنتی و محیط اجتماعی و سیاسی آن در مرحله نخست پیدایش و توسعه بوروکراسی امروزین در ایران به روشن شدن این مطلب کمک می کند. در نظام استبدادی پیش از مشروطیت، دستگاه اداری دولت در واقع ماشین عظیم زور و ستم بود که بر اساس سیستم مقاطعه کاری قرار داشت؛ به مقاطعه دادن درآمدهای مختلف دولت مرسوم و رایج بود. هدف این سازمان بزرگ برداشت درآمدها و ثروت جامعه بود نه انجام دادن خدمات عمومی یا توسعه اقتصادی که هدف دولتهای امروزی است. بنابراین دستگاه اداری دولتی در واقع وسیله استفاده شخصی و کسب ثروت در دست مقامات رسمی بود. بیشتر مقامات بالای اداری در دست شاهزادگان، امرا، خوانین و مالکان بزرگ بود. رشوه خواری، تقلب، اخاذی و سرقت در دستگاه اداری رایج بود و مقامات بالای اداری و رجال سیاسی در این اعمال با یکدیگر رقابت می کردند. 

● فساد اداری در ساختار اداری جدید ایران
پس از ایجاد بوروکراسی جدید در ایران که همراه با ایجاد دولت ملی و ارتش ملی بود برخی از شیوه های فساد اداری که در گذشته وجود داشت از میان رفت. همانگونه که ذکر شد در دوره پیش از مشروطیت اصولاً هدف دولت و دیوان سالاری برداشت ثروت ها و درآمدها بود و فساد اداری اساساً حالت سیستمی داشت. با ایجاد بوروکراسی مدرن، فساد اداری کاملاً از میان نرفت اما بسیار کاهش یافت. مدرنیزه کردن دولت، ایجاد دولت ملی، ارتش ملی و بوروکراسی مدرن به از میان رفتن شیوه های فساد اداری که پیش از آن رایج بود کمک کرد. ایجاد سازمانها و نهادهای نوین، اصلاح نظام مالیاتی و معمول گردیدن قوانین جدید که از کشورهای اروپایی اقتباس گردید و نیز محدود شدن قدرت های محلی و ایجاد حکومت متمرکز، نفوذ بوروکراسی نوین دولتی را به سراسر کشور گسترش داد و به کاهش فساد اداری کمک کرد. 
در جریان جنگ جهانی دوم و اشتغال کشور با وجود شرایط سخت اقتصادی هنوز فساد اداری در سطحی گسترده همچون سالهای بعد رواج نداشت اما از سالهای دهه ۱۳۴۰ که درآمد دولت بیش از پیش وابسته به نفت شد و به ویژه در دهه ۱۳۵۰ که با افزایش ناگهانی قیمت نفت در آمدهای نفتی ایران تقریباً چهار برابر شد فساد اداری رو به گسترش نهاد. 
با پیروزی انقلاب اسلامی و تأکید مقامات عالیه کشور مبنی بر افزایش شفافیت عملکرد ها، پاسخگویی سازمان های دولتی و مبارزه با فساد اداری و تهیه و تصویب قوانین و بخش نامه های بسیاری در این زمینه، همه حاکی از وجود اراده سیاسی لازم برای حرکت 
منسجم به سوی مبارزه با فساد اداری بود اما تا رسیدن به نقطه مطلوب فاصله زیادی داریم. دولتی شدن بیش از پیش اقتصاد کشور، به وجود آمدن شبکه های اجتماعی غیر رسمی، شبکه قاچاق کالا و گسترش وظایف حکومت در زمینه واردات مواد غذایی، دارویی، کاغذ و کالاهای فراوان دیگر، ناکارآمدی دستگاههای نظارتی، عدم ایفای نقش مناسب نهادهای مدنی در نظارت بر عملکرد نظام اداری، ضعف نظام ارزیابی عملکرد، فقدان نظام کنترل مدیریت، نارسا بودن شیوه ها و روش های اداری و قدیمی بودن آنها، مبهم بودن قوانین و مقررات، ناکارآمدی ساختارهای اداری، دخالت بیش از حد دولت در امور اقتصادی و انحصارات دولتی همراه با سوء تدبیرها، زمینه گسترش فساد را فراهم نمود به گونه ای که افکار عمومی و شهروندان از این وضعیت ابراز نارضایتی و نگرانی کردند. در همین راستا در تاریخ ۱۰/۲/۸۰ فرمان مهمی از سوی مقام معظم رهبری در جهت مبارزه با فساد در نظام اداری و اقتصادی کشور صادر گردید. در این فرمان تأکید شده است که "خشکانیدن ریشه فساد مالی و اقتصادی و عمل قاطع وگره گشا در این باره مستلزم اقدام همه جانبه به وسیله قوای سه گانه مخصوصاً دو قوه مجریه و قضائیه است". 
از این رو سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور طرح مطالعاتی تدوین برنامه مبارزه با فساد و ارتقای سلامت در نظام اداری را در دستور کار خود قرار داد. سپس ادامه تدوین و اجرایی کردن آن به وزارت امور اقتصادی و دارایی سپرده شد. 
مسایل اداری سازمانهای خدماتی دولتی و ضعف کارایی آنها در پاسخ گویی به نیازهای جامعه همواره مورد توجه کارشناسان بوده است و در طی سالهای گذشته هم گام هایی در جهت اصلاح برداشته شده است اما دست اندرکاران و مردم کماکان از عدم کفایت خدمت رسانی سازمانهای دولتی ابراز نارضایتی می کنند. دولت هم با توجه به همین واقعیت ها، اصلاحات اساسی در سیستم اداری را در قالب تحول اداری در چارچوب برنامه سوم در دستور کار خود قرار داد. 
مطابق نتایج حاصل از یک مطالعه در اقتصاد ایران، یک ارتباط قوی و مثبت بین بودجه دستگاههای دولتی و فساد اداری وجود دارد لذا عمده ترین گام، کاهش حجم دستگاههای دولتی یا به عبارتی دیگر کوچک کردن بخش دولتی است که می تواند نقش مهمی در کاهش بودجه دولت و هم زمان کاهش فساد اداری داشته باشد. اجرای سیاستهای خصوصی سازی عامل مهمی در کوچک کردن بخش دولتی به حساب می آید. افزون بر آن، افزایش انضباط مالی و اقتصادی در هزینه کردن بودجه دستگاههای دولتی امری ضروری است. در این راستا پوشش بیش تر و مؤثرتر دستگاههای حسابرسی و نظارتی گام مهمی به شمار می رود. در این میان نقش سازمان بازرسی کل کشور و عملکرد آن بیش از مراجع دیگر مورد توجه و توقع مردم و مقامات است. این سازمان با وجود کمبودهای مالی، پرسنلی و قانونی، توان خود را در جهت نظارت بر اجرای صحیح قوانین و حسن جریان امور در دستگاههای اداری به کار گرفته است اما نکته قابل توجه این است که با گستردگی ادارات، سازمانها، نهادها، ارگانها و شرکتهای موجود و اشتغال نیروی چند میلیونی در آنها احاطه کامل سازمان بر همه این موارد و تحقیق بموقع درباره ارتشاء، سوء استفاده ها و کشف آنها در وضعیت موجود، کار راحتی به نظر نمی رسد. 
به هر حال تجربه طولانی بوروکراسی جدید ایران نشان می دهد که اقدامات جزیی و پراکنده یا موسمی و نگریستن به مسائل بوروکراسی از دیدگاهی صرفاً فنی و بدون بررسی و تحلیل جامعه شناختی ساختار اداری به هیچ عنوان راه درمان بیماری مزمن دستگاه اداری کشور نخواهد بود و جز با اصلاحات اساسی مسائل فراوان موجود در نظام اداری به ویژه فساد اداری حل نخواهد شد. 
با در نظر گرفتن مسائل ویژه ای که در شرایط کنونی جامعه مطرح می شود چنانچه توسعه را مهم ترین هدف دولت در نظر بگیریم و از آنجا که برنامه های توسعه به رهبری بوروکراسی و از طریق دستگاه اداری اجرا می شود اهمیت اصلاح ساختار اداری به روشنی نمایان می گردد. بدون اصلاح ساختار اداری و افزایش کارایی سازمانهای رسمی، نظام اداری به جای آنکه نقش تسهیل کننده و پیش برنده در توسعه داشته باشد می تواند به مانع عمده ای در اجرای برنامه های توسعه تبدیل شود.

پی نوشت ها:
۱ Webester
منابع و مأخذ:
۱ فرجاد، محمد حسین. بررسی مسائل اجتماعی ایران: فساد اداری اعتیاد طلاق. (تهران: اساطیر، ۱۳۷۷)
۲ حبیبی، نادر، فساد اداری (عوامل مؤثر و روشهای مبارزه). (تهران: اساطیر، ۱۳۷۷)
۳ عباس زادگان، محمد. فساد اداری (تهران: دفتر پژوهشهای فرهنگی، ۱۳۸۳)
۴ صمدی، عباس. تحول اداری چرا؟ به چه هدف؟ و چگونه؟ فصلنامه تحول اداری، ۱۳۸۰، شماره ۳۳
۵ مجموعه مقالات دومین همایش علمی و پژوهشی نظارت و بازرسی در کشور. (تهران: سازمان بازرسی کل کشور دانشکده مدیریت دانشگاه تهران، ۱۳۸۰)
خبرگزاری فارس ( www.farsnews.com )
نویسنده: آیت باقری

دفعات مشاهده: 9809 بار   |   دفعات چاپ: 1026 بار   |   دفعات ارسال به دیگران: 58 بار   |   0 نظر



CAPTCHA

آمار سایت

  • كل کاربران ثبت شده: 5919 کاربر
  • کاربران حاضر در وبگاه: 0 کاربر
  • ميهمانان در حال بازديد: 1156 کاربر
  • تمام بازديد‌ها: 1443014 بازدید
  • بازديد 24 ساعت قبل: 76412 بازدید

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به حراست دانشگاه می باشد .

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 All Rights Reserved | herasat

Designed & Developed by : Yektaweb