جی. ای. گرونیک نظریه پرداز معاصر، روابط عمومی را مدیریت بین یک سازمان و کسانیمیداند که با آن سروکار دارند. از طرفی در تعریف روابط عمومی میتوان گفت: روابط عمومیمجموعهای از عملیات ارتباطی آگاهانه و مبتنی بر تحقیق و برنامه است که با استفاده از شیوههای علمیو هنری به دنبال اطلاعرسانی به مردم و اطلاعیابی از آنان، تجزیه و تحلیل گرایشهای مخاطبان و افکارعمومی به منظور جلب نظر، تفاهم و حمایت مستمر از مخاطبان با کاربرد تکنیکها و ابزارهای ارتباطینوشتاری، گفتاری، دیداری و شنیداری است. دقت در این تعریف نشان میدهد که روابط عمومی بیشترمتکی بر مخاطب و دیدگاههای اوست و این مخاطب است که سهم عمدهای را در برنامهریزیهایروابط عمومی و تعیین اشکال ارتباط با خود دارد.
ویژگیهای روابط عمومی :
1. روابط عمومی در پی ارتباط دو سویه با مخاطب است;
2. مخاطب در برنامهریزیهای روابط عمومی با آگاهی کامل ایفای نقش میکند و سهیم است .
3. روابط عمومی صرفاً به دنبال "اطلاعرسانی" نیست، بلکه مکمل این فرآیند را "اطلاعیابی"میداند. در واقع، روابط عمومی از طریق "اطلاعیابی" بر اهمیت تأثیرپذیری از افکار عمومیصحه میگذارد.