پیام خود را بنویسید

معرفی و شرح وظایف مرکز آموزش بهورزی : مرکز آموزش بهورزی شهرستان ترکمن

مقدمه :
مراکز آموزش بهورزی و بازآموزی کارکنان نظام سلامت در راستای تحقق اهداف نظام سلامت در کشور و با هدف بهره مند کردن خانه های بهداشت از بهورزان دارای مهارت های کافی و اجرای برنامه های بازآموزی کارکنان نظام سلامت تاسیس گردیده اند . این هدف از طریق آموزش و تربیت بهورزان قبل از استخدام، تدوین و اجرای برنامه های باز آموزی آنان و سایر کارکنان نظام سلامت تحقق می یابد .
مرکزآموزش بهورزی شهرستان ترکمن واحدی ستادی ، با فضای فیزیکی مستقل است که زیر نظر مستقیم رئیس مرکز بهداشت شهرستان فعالیت می نماید.

پرسنل شاغل در مرکز آموزش بهورزی شهرستان ترکمن:
ردیف نام و نام خانوادگی رشته تحصیلی سمت سابقه کار
۱ صفوره کرد کارشناس ارشد جامعه نگر مدیر مرکز ۳۴سال
۲ گزل شا فعی قرنجیک کارشناس ارشد جامعه نگر مربی   مامایی ۲۶سال
۳ بی بی سخیده اونق کارشناس ارشد جامعه نگر مربی پرستاری ۲۸سال
۴ حلیمه محمدی خواه کارشناس بهداشت عمومی مربی بهداشت خانواده ۱۳سال
۵ فریده تاتاری کارشناس مامایی کارشناس هماهنگی آموزش و بازآموزی ۲۵سال
۶ فرزین           ایری کارشناس ارشد جامعه نگر مربی بهداشت محیط و حرفه ای ۲۱سال
۷ محمدرحیم    رحمانی کارشناس بهداشت عمومی مربی مبارزه با بیماریها ۱۹ سال
 













وظایف مرکز آموزش بهورزی
الف-  پذیرش بهورز
ازطریق همکاری با کمیته ی پذیرش معاونت بهداشتی و کمیته ی آزمون دانشگاه و با تشکیل کمیته پذیرش بهورز شهرستان با حضور : رئیس مرکز بهداشت شهرستان ،مدیر مرکز آموزش بهورزی،کارشناس مسئول گسترش مرکز بهداشت شهرستان ،مسئول حراست و مسئول کارگزینی مرکز بهداشت شهرستان به منظور:
۱ - تعیین روستاهای دارای اولویت از نظر جذب و پذیرش بهورز
۲ -  بررسی پستهای بلاتصدی بهورزی و پیش بینی خروجی های بهورزی در ۲ سال آتی با احتساب ۳۰ سال خدمت
۳ - اعلام نیاز وتعیین اولویت ها به حوزه معاونت بهداشتی و مرکز بهداشت استان و درخواست مجوز جذب بهورز
۴ - اطلاع رسانی در خصوص پذیرش بهورز بومی در روستاهای مورد نظر و توجیه برنامه در روستاهای اصلی و قمر خا نه های بهداشت و جلب همکاری مردم ، رئیس و اعضای شورای اسلامی ، معتمدان محلی ، خانواده ها و غیره از طریق مراجعه مستقیم مدیر ،مربیان و کارشناسان واحد گسترش مرکز بهداشت شهرستان و نشر آگهی در مساجد، خانه بهداشت ،مرکز بهداشتی درمانی ، اماکن عمومی و غیره برابر دستور العمل های صادره از سوی کمیته پذیرش معاونت بهداشتی پس از اخذ مجوز و مشخص شدن روستاهای الویت دار
۵ - جمع آوری و بررسی مدارک مورد نیاز داوطلبان، تائید بومی بودن و سکونت در محل داوطلبان ، تنظیم پرونده و ارسال اسامی واجدین  شرایط به کمیته پذیرش معاونت بهداشتی دانشگاه
توضیح : در هر دانشگاه و با توجه به مصوبات کمیته آزمون ، بر حسب شرایط و امکانات دسترسی داوطلبان به اینترنت در خصوص نحوه ثبت نام و ارسال مدارک به صورت الکترونیک و یا دستی تصمیم گیری و مراتب به کمیته پذیرش شهرستان ابلاغ خواهد شد
۶ - همکاری و هماهنگی در برگزاری آزمون کتبی و مصاحبه با توجه به اعلام کمیته پذیرش معاونت بهداشتی و کمیته آزمون دانشگاه
  1. - پی گیری دریافت اسامی پذیرفته شدگان برای ثبت نام و تکمیل پرونده در مرکز آموزش بهورزی
۸- فراهم نمودن تسهیلات لازم برای سنجش سلامت فراگیران/کارآموزان بهورزی در زمان ثبت نام و قبل از شروع دوره آموزشی
ب - آموزش وتربیت فراگیران * کارآموزان بهورزی**
۱- اجرای برنامه های آموزش نظریعملی و کار آموزی و ترتیب حضور فعال و مستمر مربیان در کلیه مراحل آموزشی
۲ - پی گیری امور رفاهی فراگیران /کارآموزان بهورزی
۳ - برنامه ریزی آموزشی پایه اول و دوم ) نظری عملی و کارآموزی(
۴ - تهیه و تدوین طرح درس روزانه و کلی ، چک لیست های آموزشی و مهارتی بر اساس آخرین دستورالعملها
۵ - برگزاری آزمون های پایان هر پایه و مشارکت در آزمون نهایی -
۶ - ارزشیابی مستمر و پایانی
۷ - نظارت مستمر بر فعالیت پرسنل خانه های بهداشت آموزشی و دانش آموزی
۸ - تامین محیط سالم اجتماعی برای فراگیران / کارآموزان در حال تحصیل و نظارت بر رفتار و انظباط آنان
۹ - بر پایی اردوهای علمی ، فرهنگی ، تفریحی فراگیران/ کارآموزان بهورزی در معیت مربیان
۱۰ - اجرای آموزش عملی و کارآموزی کمکهای اولیه و...... در بیمارستان
تذکر۱ : فراگیران بهورزی با مدرک تحصیلی دیپلم پس از قبولی در آزمون استخدامی برای طی دوره دو ساله آموزش بهورزی پذیرفته می شوند.
تذکر۲ **: کارآموزان بهورزی با مدرک تحصیلی فوق دیپلم پس از قبولی در آزمون استخدامی برای طی دوره تطبیقی شش ماهه مهارت بهورزی پذیرفته می شوند
  ج - آموزش و بازآموزی کارکنان نظام سلامت
۱ - حضور فعال در جلسات آموزشی و بازآموزی دوره های آموزشی در مرکز بهداشت شهرستان و استان
۲ - برگزاری برنامه آموزشی دوره آموزش بهورز ماما، ماما روستا )درمناطق خاص( -
۳ - بر نامه ریزی جهت آموزش حضوری و غیر حضوری مراقبین سلامت خانواده بر اساس آخرین دستور العمل های برنامه و صدور گواهی های لازم بر اساس فرمت های ابلاغی
۴ - برنامه ریزی جهت ارتقاء مستمر مهارتهای آموزشی بهورزان با استفاده از نظرات اصلاحی و تجزیه وتحلیل نتایج کارگاه های آموزشی برگزار شده
۵ - برنامه ریزی و آموزش بدو خدمت کارکنان بهداشتی درمانی شامل اجرای برنامه ریزی آموزشی تعیین سرفصل و ساعت مورد نیاز تهیه پکیج آموزشی و صدور گواهی با مشارکت واحد های کارشناسی مربوطه
۶ -  مشارکت در برنامه ریزی و بازآموزی سایرکارکنان نظام سلامت در قالب کمیته آموزش *
۷ - طراحی و برنامه ریزی و اجرای برنامه های آموزش غیر حضوری ) از راه دور ( بهورزان به ویژه در قالب آزمونهای فصلنامه بهورز
۸ - ارتقاء مهارت های آموزشی مربیان وسایرکارکنان
۹ - شرکت درجلسات ادغام برنامه های جدید و همکاری و مشارکت در اجرای برنامه ها و انتقال آموزشها به سایر رده ها
۱۰ - هماهنگی جهت تشکیل کمیته آموزش* شهرستان ) متشکل از رئیس مرکز بهداشت شهرستان , مدیر مرکز آموزش بهورزی، کارشناسان ستادی بر حسب مورد،رابط آموزش و بازآموزی(
۱۱ - مشارکت در برگزاری دوره های کارورزی، کارآموزی دانشجویان علوم پزشکی
تذکر۱*: شرح وظایف کمیته مزبور به پیوست شماره ۱ آمده است و رئیس کمیته آموزش ،رئیس مرکزبهداشت شهرستان و دبیر کمیته مدیر مرکزآموزش بهورزی می باشد .
 
د - سایر وظایف
۱ - برگزاری مراسم بزرگداشت روز بهورز با همکاری سایر واحد های ستادی
۲ - انتخاب بهورز و مربی نمونه براساس چک لیست )پیوست شماره۲ )
۳ - تشکیل شورای بهورزی براساس آیین نامه ی مربوطه) پیوست شماره۳)
۴- مشارکت در پایش های گروهی مرکز بهداشت شهرستان از خانه های بهداشت، مراکز بهداشتی درمانی روستایی ، پایگهاه ههای سلامت و مراکزسلامت جامعه
۵ - اعلام زمان راه اندازی خانه بهداشت دانش آموزی و برآورد تجهیزات لازم و اعلام مراتب به مرکز بهداشت شهرستان و همکاری در تجهیز و راه اندازی خانه های بهداشت دانش آموزی
۶ - تمهید مقدمات دریافت دیپلم کار دانش بهورزان متقاضی )براساس پیوست شماره ۴)
۷ - ارائه نظر کارشناسی درخصوص امور اداری مرتبط با بهورزان شاغل ) درخواست نقل و انتقال ، ادامه تحصیل و تغییر عنوان ( درصورت درخواست بر اساس ضوابط و مقررات جاری
۸ - مشارکت در برنامه های پژوهش در عرصه های بهداشتی درمانی
تاسیس و راه اندازی مرکز آموزش بهورزی بر اساس طرح گسترش شبکه های بهداشتی درمانی و با مجوز کتبی از معاونت بهداشت وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی خواهد بود .
تبصره ۱ : با توجه به لزوم استقرار مراکز آموزش بهورزی بر اساس طرحهای گسترش در شهرستانها و وظایف پیش بینی شده برای مراکز مذکورو لزوم اجرای برنامه های آموزش مراقبین سلامت ، باز آموزی کارکنان نظام سلامت و آموزش بدو خدمت نیروها ، مراکز آموزش بهورزی در نبود
فراگیران /کارآموزان بهورزی نیز باید فعالیت های آموزشی و بازآموزی خود را کماکان ادامه دهند .
تبصره ۲ : مرکز آموزش بهورزی حداکثر دو دوره در سال می تواند پذیرش داشته باشد . ظرفیت هر دوره نباید بیشتر از ۲۰ نفر و کمتر از ۵ نفرباشد.)باتوجه به شرایط جغرافیایی دانشگاه(
تبصره ۳ : درمورد کارآموزان بهورزی با مدرک فوق دیپلم ، حداکثر و حداقل ظرفیت دوره مطرح نیست.
بودجه واعتبارات مرکزآموزش بهورزی
مسئولیت راه اندازی، تامین اعتبار وتجهیز و بهبود استاندارد مراکز آموزش بهورزی بر عهده معاونت بهداشت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی است
تبصره ۱ : هزینه های جاری و نگهداری مراکز آموزش بهورزی از محل اعتبارات جاری دانشگاه تامین می شود که همه ساله باید در بودجه بندی پبش بینی، تخصیص و به شهرستانها ابلاغ گردد .
تبصره ۲ : هزینه تربیت بهورز نیز همزمان با دریافت مجوز پذیرش بهورز باید در بودجه بندی پبش بینی شده و قبل از شروع دوره آموزشی به شهرستانها تخصیص و ابلاغ گردد.
 شرایط و محل استقرار مرکزآموزش بهورزی
مرکز آموزش بهورزی در مرکز هر شهرستان و حتی الامکان در جوار مرکز بهداشت شهرستان استقرار و دارای مشخصات زیر می باشد:
الف ( بخش اداری _ آموزشی
  • کلاس درس نظری ۲ اتاق )به مساحت ۳۶ تا ۴۸ مترمربع(
  • کلاس درس عملی ۱ اتاق)به مساحت ۳۶ تا ۴۸ مترمربع(
  • نمونه خانه بهداشت ۲ اتاق )دقیقا بر اساس چیدمان خانه بهد اشت(
  • اتاق کار گروهی( ۲ اتاق(
  • اتاق مدیر و مربیان زن و مرد ) ۳ اتاق(
  • اتاق کامپیوتر یا رایانه
  • اتاق امور دفتری و ماشین نویسی ۱ اتاق
  • نمازخانه
  • آبدارخانه
  •  کتابخانه
  •  سرویس بهداشتی به تعداد مورد نیاز و بر اساس استانداردهای موجود
  •  سالن اجتماعات
ب ( بخش رفاهی
  •  اتاق ناظم/ناظمه ۲) یک اتاق برای ناظمه زن ویک اتاق برای ناظم مرد(
  •  اتاق خواب دانش آموزان ) ۳ تا ۴ مترمربع برای هر دانش آموز(
  •  آشپز خانه
  • سالن غذاخوری
  •  حمام و سرویس بهداشتی) به تعداد مورد نیازو بر اساس استانداردهای موجود(
  •  انبار
  •  نمازخانه
  • اتاق مطالعه
ج ( تجهیزات مرکز شامل :
تجهیزات اداری
تجهیزات آموزش
تجهیزات رفاهی زیستی*
خود رو**
* لیست تجهیزات در پیوست شماره - ۵ آمده است .
** هر مرکز باید حداقل دارای ۲ خودرو به منظور انجام امور جاری و برنامه کار آموزی و آموزش عملی فراگیران بهورزی و نظارت بر فعالیت تیم سلامت بصورت تمام وقت در اختیار داشته باشد و در زمان کار آموزی پایه اول برای رفت و آمد فراگیران بهورزی مرکز بهداشت شهرستان موظف است یک دستگاه مینی بوس در اختیار مرکز آموزش بهورزی قرار دهد
 عرصه های آموزش عملی ، کار آموزی
الف - خانه های بهداشت آموزشی
لازم است هر مرکز آموزش بهورزی ۲ تا ۵ خانه بهداشت آموزشی برای کار آموزی فراگیران پایه اول و هم چنین آشنا نمودن کارکنان بدو خدمت و کار آموزی دانشجویان در اختیار داشته باشد .
تبصره۱: خانه بهداشت آموزشی که با هماهنگی مرکز بهداشت شهرستان انتخاب می شود باید دارای مشخصات زیر باشد :
۱ - حتی الامکان نزدیکترین فاصله را با شهر داشته باشد .
۲ - دارای بهورزان آگاه، مطلع و با تجربه بوده که در مرکز آموزش بهورزی به مدت یک هفته نکات لازم را در ارتباط با نحوه برخورد و تعامل با  فراگیران بهورزی ، دانشجویان و سایر کارآموزان را فرا گرفته باشند.
۳ - دارای تجهیزات و وسایل استاندارد باشد)طبق پیوست شماره  ۵).
۴ - جمعیت این خانه های بهداشت حتی الامکان بین ۵۰۰ تا ۱۰۰۰ نفر و دارای حداقل یک روستای قمر باشند.
۵ - تحت پوشش یک مرکز بهداشتی درمانی فعال باشند.
تبصره۲: فراگیران بهورزی پس از آموزش نظری عملی پایه اول کار آموزی خود را به مدت ۱۵ هفته زیر نظر مستقیم مربیان در خانه های
بهداشت آموزشی و مراکز بهداشتی درمانی شهری و روستایی آموزشی طی می کنند.
تبصره۳: برای انجام کارآموزی فراگیران بهورزی در پایه اول برحسب ضرورت و امکانات می توان از دو روش بیتوته در خانه بهداشت آموزشی و یا تردد بین خانه بهداشت و مرکز آموزش بهورزی استفاده نمود . درصورت اقامت فراگیران ، تجهیزات زیستی و مواد غذایی مورد نیاز باید از طریق مرکز بهداشت شهرستان تامین شود.
ب - خانه بهداشت دانش آموزی
فراگیران بهورزی در پایه دوم برای کار آموزی به خانه بهداشت دانش آموزی روستای محل پذیرش خود اعزام می شوند که ممکن است قبلاٌ راه اندازی شده و دارای بهورز فارغ التحصیل باشد ، در غیر اینصورت لازم است قبل از شروع کار آموزی فراگیر، خانه بهداشت توسط مرکز بهداشت شهرستان تجهیز و راه اندازی گردد.
ج-  مراکز بهداشتی درمانی روستایی آموزشی
برای آشنایی با وظایف مرکز بهداشتی درمانی و روند کار در آنها ،بویژه نظام ارجاع و برنامه های پزشک خانواده، ضرورت دارد درپایه اول
فراگیران بهورزی طبق برنامه دریک مرکز بهداشتی درمانی کارآموزی نمایند. تجهیزات این مرکز باید حتی الامکان کامل و استاندارد و دارای پزشک خانواده فعال و نیروی انسانی با تجربه و آشنا با نظام شبکه های بهداشتی باشد .و می یایست سیستم ارجاع بین خانه های بهداشت تابعه و این مرکزبرقرار شده باشد.
د-  مراکز سلامت جامعه
به منظور کارعملی در زمینه ایمن سازی و کمک های اولیه ) تزریقات، پانسمان، کنترل علایم حیاتی و غیره .... ( لازم است فراگیران به مدت حداقل یک هفته درپایه اول، کارعملی درس ایمنسازی و کمک های اولیه را در این مراکز و پایگاه های سلامت وابسته طی نمایند. )کارآموزی  تزریق واکسن ب . ث . ژ در بخش نوزادان بیمارستان انجام می شود(
ارائه ساعات عملی دروس کمک های اولیه، مراقبت اطفال، مراقبت دوران بارداری، ایمن سازی پایه دوم در این مراکز و با حضور مربیان صورت می گیرد. درصورتی که بار مراجعات برای ارائه خدمات کمک های اولیه در مراکز سلامت جامعه کم باشد ، می توان از بخش اورژانس بیمارستان نیز برای آموزش کمک های اولیه استفاده نمود.
ه- تسهیلات زایمانی بخش زایمان و نوزادان بیمارستان
برای آموزش عملی و کار آموزی فراگیران بهورزی زن درپایه دوم آموزشی در زمینه کمک به زایمان طبیعی باید امکان آموزش صحیح آنان در
بخش زایمان فراهم گردد.
در طول دوره کار آموزی هر دانش آموز زن باید حداقل ۶ - ۴ زایمان طبیعی توسط ماما را مشاهده کند.
ارائه ساعات عملی و کارآموزی ماماروستا و بهورز ماما )ویژه مناطق خاص (نیز با حضور مربی مامایی در این مکان ها انجام می گیرد. (مطابق آئین نامه ماماروستا و بهورز ماما(
و- کارگاه های بهداشت محیط و حرفه ای
برای آموزش عملی بهداشت محیط و حرفه ای فرگیران بهورزی لازم است با هماهنگی واحد بهداشت محیط و حرفه ای شهرستان و سایر واحدهای ارائه خدمت ، امکانات لازم برای آموزش در مراکز تهیه و توزیع مواد غذایی ،اماکن عمومی ،تاسیسات بهداشتی آب و فاضلاب و کارگاه های کار با حضور مربی بهداشت محیط فراهم گردد.
ز-  ستاد شبکه، مرکز بهداشت شهرستان و بیمارستان
به منظور انجام کار عملی آشنایی با نظام ارائه خدمات بهداشتی درمانی لازم است فرگیران و کارآموزان بهورزی به اتفاق مربیان به بازدید از این فضاها بپردازند، وبا واحد های مختلف و شرح وظایف هر کدام از واحدها آشنا شوند.
ساختار نیروی انسانی
بخش اول ضوابط انتخاب نیروهای آموزشی واداری و شرح وظایف کارکنان
ضوابط انتخاب مد یر مرکز
مدیر مرکز آموزش بهورزی با در نظر گرفتن شرایط اجتماعی ، اخلاقی و علمی از بین مربیان بهورزی با شرایط ذیل انتخاب می شود :
الف : سابقه خدمت :
۱ - دارا بودن حداقل ۵ سال سابقه خدمت در نظام شبکه
۲ - دارا بودن حداقل ۳ سال کار در مرکز آموزش بهورزی
۳ - اشتغال به کار تمام وقت در مرکز آموزش بهورزی در دو سال اخیر
ب: مدرک تحصیلی به ترتیب الویت :
۱- کارشناسی ارشد )کارشناس ارشد آموزش جامعه نگر علوم سلامت، کارشناس ارشد آموزش پزشکی، کارشناس ارشد
مدیریت خدمات بهداشتی درمانی، کارشناس ارشد آموزش سلامت، کارشناس ارشد مدیریت آموزشی، جمعیت شناسی و
سایر رشته های علوم پزشکی( با پایه مدارک تحصیلی کارشناسی مندرج در بند ۲
۲-کارشناسی ) کارشناس بهداشت عمومی با گرایش بهداشت خانواده و مبارزه با بیماری ها، بهداشت محیط و حرفه ای،
پرستاری، مامایی (
تبصره۱: ادامه اشتغال کاردانهای بهداشتی که قبل از تصویب این آئین نامه حداقل به مدت ۵ سال با پست سازمانی به عنوان مدیرمرکز آموزش بهورزی انجام وظیفه نموده اند و خدمت آنان مورد رضایت باشد ،بلامانع است .
تبصره۲: ارجح است که مدیر مرکز از بین بانوان متعهد واجد شرایط انتخاب گردد.
تبصره۳: ارزشیابی و نظارت بر فعالیت مدیر با رئیس مرکز بهداشت شهرستان و کارشناس مسئول بهورزی استان است.
شرح وظایف مد یر مرکز
  • سرپرستی امور فنی و اداری مرکز
  •  تهیه برنامه عملیاتی سالیانه مرکز آموزش بهورزی با همکاری مربیان
  •  همکاری در تهیه و تنظیم بودجه مرکز و نظارت بر هزینه آن و پیگیری تامین اعتبار مورد نیاز مرکز
  •  ابلاغ شرح وظایف کارکنان تحت سرپرستی
  • پی گیری تشکیل کمیته پذیرش بهورز شهرستان و انجام وظایف مربوط به دبیری کمیته
  •  برنامه ریزی آموزشی با همکاری مربیان در هر پایه آموزشی و نظارت بر اجرای آن
  • نظارت بر نحوه تدریس مربیان و کنترل طرح درس روزانه , کلی , چک لیست آموزشی و ارزیابی آموزشی مربیان
  • مشارکت در آموزشهای نظری عملی و کار آموزی
  • نظارت بر طرح سوالات امتحانی و تصحیح اوراق و نظارت بر ثبت کارنامه و معدل گیری
  • برنامه ریزی و نظارت بر نحوه اجرای برنامه های امتحانی پایان هر پایه و امتحان نهایی
  • فراهم نمودن تسهیلات لازم برای آموزش نظری عملی و کارآموزی از نظر تامین فضا و وسایل کمک آموزشی با همکاری -
  • مرکز بهداشت شهرستان
  • پیگیری امور رفاهی فراگیران/کارآموزان بهورزی
  • تشکیل شورای مربیان و تنظیم برنامه مدون برای برگزاری جلسات آن حداقل ماهی یک بار
  • نظارت بر رفتار و انظباط فراگیران و کارآموزان بهورزی در محیط مرکز و عرصه های کار آموزی با همکاری مربیان
  • نظارت برحسن انجام وظیفه مربیان و کارکنان , ارزشیابی سالانه آنان و برنامه های ارتقاء شغلی
  • برگزاری آزمون های ماندگاری اطلاعات جهت ارزشیابی برنامه های بازآموزی بهورزان با هماهنگی و مشارکت کارشناسان
  • ستادی مرکز بهداشت شهرستان
  • تحلیل نتایج آزمونها و ارائه طرحهای مداخله ای آموزشی به منظور ارتقاء برنامه های آموزشی
  • برنامه ریزی جهت انجام نیاز سنجی آموزشی از بهورزان شاغل و مراقبین سلامت و اعلام نتایج به واحدهای ستادی
  • انجام وظایف مربوط به دبیری کمیته ی آموزش وبازآموزی
  • اجرای برنامه آموزش بدو خدمت نیروها با همکاری و هماهنگی با کارشناسان ستادی
  • نظارت و ارزشیابی دوره های آموزشی در حین اجرا و بعد از پایان دوره به منظور تجزیه و تحلیل و رفع نارسائی ها و بهبود وارتقاء برنامه های آموزشی
  • تامین منابع آموزشی براساس سرفصل دروس ازطریق واحدهای ستادی
  • انجام وظایف مربوط به رابط فصلنامه بهورزشهرستان به عنوان یک رسانه در بازآموزی مداوم بهورزان
  • برنامه ریزی و نظارت جهت برگزاری مراسم بزرگداشت روز بهورز ، انتخاب بهورزان و مربیان نمونه و اعلام نتایج به مرکز بهداشت شهرستان
  • شرکت در جلسات شورای کارشناسی مرکز بهداشت شهرستان و ارائه گزارش پیشرفت برنامه های مرتبط با مرکز آموزش بهورزی
  • پیگیری تشکیل شورای بهورزی و انتقال مسائل و مشکلات بهورزان به رئیس مرکز بهداشت شهرستان و تلاش در جهت حل مشکلات آنها
  • مشارکت در پایش عملکرد کارکنان مراکز بهداشتی درمانی به اتفاق تیم کارشناسی
  • برنامه ریزی و نظارت مستمر بر نحوه عملکرد خانه های بهداشت دانش آموزی و آموزشی
  • ارسال نتایج گزارش بازدید مربیان به مرکز بهداشت شهرستان و پیشنهاد تشویق و تنبیه کارکنان
  • مشارکت فعال در کمیته های علمی و اجرایی مرکز بهداشت شهرستان
  • همکاری با مرکز بهداشت در راه اندازی خانه های بهداشت آموزشی ودانش آموزی
  • ارائه نظر کارشناسی درخصوص موارد اداری مرتبط با بهورزان شاغل درصورت درخواست
  • مشارکت در پژوهش در عرصه های بهداشتی درمانی
  • تنظیم برنامه های بازدید علمی ، فرهنگی ، اجتماعی برای فراگیران /کارآموزان بهورزی و مربیان
  • شرکت فعال دراجرای برنامه های ادغام یافته در نظام شبکه
  • برنامه ریزی و اجرای برنامه آموزش بهورز ماما و ماما روستا) درمناطق خاص(
  • مشارکت در برگزاری دوره های کارورزی، کارآموزی دانشجویان علوم پزشکی
  • انجام سایر امور محوله زیر نظر مسئول مافوق
ضوابط انتخاب مربیان
  • مربیان از بین افراد معتمد و مورد تایید از نظر صلاحیت ها ی اجتماعی ، اخلاقی و علمی،توانمند و علاقه مند به امر
آموزش با داشتن حداقل سه سال سابقه خدمت در واحدهای بهداشتی درمانی ترجیحا" روستایی و با نظر کارشناس
مسئول بهورزی معاونت بهداشت انتخاب می شوند. افراد انتخاب شده می بایست دوره ی مهارت آموزی مربی گری را به
صورت تئوری ) کتاب خود آموز مهارت آموزی مربیان ( و عملی به مدت یک ماه در مرکز آموزش بهورزی طی نمایند.
  • تبصره۱: عزل و جابجایی مربیان با نظر کارشناس مسئول آموزش بهورزی معاونت بهداشتی صورت می گیرد.
  • تبصره۲: تخصیص پست سازمانی مربی منوط به اشتغال تمام وقت فرد حداقل به مدت دو سال درمرکز آموزش بهورزی ورضایت از خدمت نامبرده می باشد.
· تبصره۳: پست سازمانی مربیان بهورزی که بیش از یکسال در مرکزآموزش بهورزی اشتغال دائم ندارند می بایست
بلاتصدی و به افراد واجد شرایط اختصاص یابد.درصورت عدم رضایت از نحوه خدمت مربیانی که پست مرکز آموزش
بهورزی را دراختیاردارند پس از طی مراحل قانونی پست آنان بلاتصدی ودرصورت لزوم در اختیار واجدین شرایط قرار می
گیرد.
چارت تشکیلات آموزشی مرکز :
ردیف عناوین شغلی مورد نیاز وضع موجود تعداد کارکنان   
آموزشی مورد نیاز طبق چارت
۱ کارشناس بهداشت خانواده  ( مارال قربان پور(ارشد اپیدمیولوژی) ۱نفر
۲ کارشناس بهداشت عمومی ( گلدی تقان پور کوسلی
(کارشناس مبارزه با بیماریها)
۱نفر ترجیحا مرد
۳ کارشناس بهداشت محیط و حرفه ای فرزین ایری
(کارشناس بهداشت محیط)
۱نفر
۴ /کارشناس مامایی گزل شافعی(کارشناس مامایی) ۱نفرزن
۵ کارشناس پرستاری بی بی سخیده اونق
(کارشناس پرستاری)
۱نفرزن
 
تبصره۴: برای تدریس دروس معارف و تربیت بدنی می توان از مربی خارج سیستم به عنوان حق التدریس استفاده نمود.
 وظایف مربیان مرکز آموزش بهورزی
  •  مشارکت در مراحل پذیرش بهورز
  •  همکاری با مدیر مرکز در تدوین برنامه ریزی آموزشی
  •  مشارکت در اجرای برنامه های آموزشی کارکنان نظام سلامت
  •  برنامه ریزی، اجرا و ارزشیابی دوره آموزش بهورزی بر اساس کوریکولوم آموزشی مطابق فصل سوم آیین نامه
  •  تهیه طرح درس و چک لیست آموزشی و چک لیست ارزشیابی مهارتهای خروجی فراگیران/ کارآموزان
  •  حضور فعال در روستاهای اصلی و اقماری به همراه فراگیران/ کارآموزان در برنامه های بازدید منازل و مراقبت های
  • بهداشتی و غیره و ارائه گزارش به مدیر
  •  شرکت در اجتماعات روستایی و جلسات شورای بهداشت به منظور توجیه و جلب مشارکت مردم در برنامه های بهداشتی
  • همکاری در تنظیم مدارک و پرونده آموزشی فراگیران/ کارآموزان و اوراق امتحانی و اسناد
  •  مشارکت در برنامه آموزش بدو خدمت کارکنان نظام سلامت
  •  همکاری با مدیر مرکز در برنامه های ادامه تحصیل بهورزان )دیپلم کاردانش و ....(
  •  حضور فعال در جلسات بازآموزی و نوآموزی برنامه های جدید نظام سلامت
  •  همکاری در برنامه های بازآموزی از طریق فصلنامه بهورز و مشارکت در برگزاری آزمونهای فصلنامه
  •  نظارت بر فعالیت بهورزان فارغ التحصیل همراه با تیم های کارشناسی مرکز بهداشت شهرستان
  •  همکاری با مدیر دربرنامه ریزی و اجرای بازدیدهای علمی، فرهنگی، اجتماعی برای فراگیران/ کارآموزان
  • مشارکت فعال در جلسات شورای مربیان و ارائه راه حل در مورد مشکلات فردی و آموزشی فراگیران/ کارآموزان و
  • همکاری درحل مشکلات فنی و اداری مرکز آموزش بهورزی
  •  برنامه ریزی و نظارت بر خانه های بهداشت دانش آموزی و آموزشی
  •  همکاری با مدیر مرکز در راه اندازی خانه های بهداشت دانش آموزی جدید
  •  مشارکت درتهیه منابع آموزشی
  •  همکاری در برگزاری جشن بهورزی و انتخاب بهورز نمونه
  •  مطالعه و بررسی پیشرفت های علمی به منظور روز آمد کردن مواد آموزشی
  •  همکاری با مدیردرخصوص مسائل انظباطی و اخلاقی فراگیران/ کارآموزان
  •  معرفی فراگیران/ کارآموزان به مردم و شورای اسلامی روستا با همکاری مسئول مرکز بهداشتی درمانی مربوطه
  •  همکاری در اجرای برنامه آموزش بهورز ماما و ما ما روستا در مناطق خاص
  •  مشارکت در اجرای کارآموزی و کارورزی دانشجویان علوم پزشکی
  •  انجام سایر امور به پیشنهاد مدیر مرکز
  • مربیان شورای مربیان
شورای مربیان بر اساس ضوابط و متشکل از اعضای زیر تشکیل می گردد:
§ مدیر مرکز) رئیس شورا(
§ مربیان ) اعضاء ثابت(
§ سایر افرادی که حضور آنان در جلسه ضرورت داشته باشد بنا به مورد می توانند در جلسات شورای مربیان بدون داشتن
حق رای شرکت نمایند.
تبصره ۱: یکی از اعضای ثابت به عنوان دبیر شورا انتخاب می شود.
تبصره ۲:جلسات شورای مربیان حداقل هر ماه یک بار تشکیل و درموارد لزوم بنا به پیشنهاد اعضاء ، جلسه فوق العاده برگزار می شود. حضور حداقل دو سوم اعضاء و رییس شورا برای تشکیل جلسات ضروری است .
تبصره ۳:تصمیم گیری برای اخراج فراگیر /کار آموز بهورزی حتماً باید با حضور کارشناس مسئول آموزش بهورزی
دانشگاه/دانشکده و رئیس مرکز بهداشت شهرستان با داشتن حق رای صورت گیرد .
تبصره ۴ ت:صمیمات اتخاذ شده در جلسات شورا پس ازتنظیم صورت جلسه و امضاءکلیه اعضاء و ثبت شماره و تاریخ در دفتر، توسط مدیر مرکز به مرکز بهداشت شهرستان و در صورت نیاز به تشخیص شورا به فراگیر /کار آموز بهورزی اعلام می شود .
- پیگیری اجرای مفاد صورت جلسات به عهده رئیس شورا خواهدبود.
 
وظایف شورای مربیان
· تصمیم گیری در مورد تشویق ، تنبیه , اخراج و نحوه ادامه تحصیل فرگیران / کارآموزان بهورزی ، تغییر محل کارآموزی و
...
· تصمیم گیری بمنظور راهنمایی در مورد حل مشکلات فردی و اجتماعی فرگیران / کارآموزان بهورزی
· تصمیم گیری در مورد حل مشکلات فنی و اداری مرکز
· ارزیابی عملکرد مرکز با توجه به نتایج ارزیابی ها از مهارتهای علمی و عملی فرگیران / کارآموزان بهورزی در خانه های
بهداشت و برنامه ریزی برای ارتقاء عملکرد مرکز
· تصمیم گیری در مورد انتخاب بهورز نمونه
· تصمیم گیری در مورد نحوه آموزش و بازآموزی بهورزان شاغل و کارکنان نظام سلامت و سایر ارائه دهندگان خدمت
· تصمیم گیری در مورد بازدید های علمی ،فرهنگی ،اجتماعی برای فرگیران / کارآموزان بهورزی
· بررسی سایر مسایلی که نیاز به طرح در شورا داشته باشد بنا به پیشنهاد رئیس یا اعضاء شو
 
  • اداری
کارکنان اداری مورد نیاز مرکز آموزش بهورزی :
  1.  متصدی امور دفتری، بایگانی و ماشین نویس یک نفر -
۲ - ناظمه اقامتگاه دختران دو نفر -
۳ - ناظم اقامتگاه پسران دو نفر -
۴-  سرایدار/ نگهبان سرایدارمقیم یک نفر در غیر اینصورت - ۳ نفر نگهبان
۵-  کارشناس کامپیوتر* - یک نفر
۶-  راننده - دو نفر
۷ - متصدی خدمات - یک نفر
تبصره ۱:نیروهای مورد اشاره در ردیف های ۳،۴،۶ و ۷ از طریق نیروهای قرار دادی و شرکتی تامین می شود
تبصره ۲: شهرستان می تواند در صورت تمایل نیروهای شاغل در حوزه مرکز بهداشت شهرستان از آنان به عنوان ناظم/ ناظمه بارعایت کلیه ضوابط قانونی استفاده نماید.
  • کارشناس کامپیوتر یک روز در هفته بر حسب نیازاز مرکز بهداشت شهرستان تامین می شود
 
 
 

دفعات مشاهده: 1736 بار   |   دفعات چاپ: 179 بار   |   دفعات ارسال به دیگران: 0 بار   |   0 نظر



CAPTCHA

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به پایگاه اطلاع رسانی شبکه بهداشت و درمان شهرستان ترکمن می باشد.