پیام خود را بنویسید

در باره شهرستان : در باره شهرستان گمیشان

  شهرستان گمیشان در فاصله 45 کیلومتری شمال شرقی گرگان و با وسعت 1285 کیلو متر مربع در منطقه ای هموار قرار گرفته است. وجود آثار تاریخی و تپه های باستانی، نشان از فرهنگ و تاریخ دیرینه این شهرستان است.این منطقه نقطه آغاز دیوار تاریخی گرگان است و در حال حاضر خرابه های آن با نام محلی قزل آلان شناخته می شود.

  صنایع دستی عمدتا بر تولید قالی، قالیچه، گلیم، نمد، پشتی و جاجیم می باشد. این صنایع علاوه بر ایجاد اشتغال برای زنان ترکمن نقش مهمی در صادرات کشور دارد.

  بسیاری از اراضی این منطقه به دلیل شوری آب و خاک و خشکسالی به صورت کم یزرع و غیر قابل کشت می باشد.اراضی قابل کشت عمدتا به گندم و جو اختصاص دارد. دامپروری با بیش از 130000 راس انواع دام علاوه بر تامین فراورده های لبنی در ایجاد اشتغال نیز نقش دارد. وجود انواع آبزیان در سواحل این شهرستان، خصوصا ماهیان خاویاری زمینه فعالیت شرکت های تعاونی خاویاری پره را فراهم نموده است. و با سرمایه گذاری و بهره برداری صحیح می توان علاوه بر ایجاد فرصتهای شغلی، صادرات این محصول را هم توسعه داد.

  تالاب بین المللی گمیشان، گل افشان نفت لیجه، بافت قدیم شهر گمیشان، موزه مردم شناسی، دیوار تاریخی و قیزلر قلعه از مناطق گردشگری و دیدنی شهرستان می باشد. بر اساس آخرین سرشماری انجام شده اطلاعات جمعیتی به شرح ذیل می باشد:

  عنوان

  تعداد

  کل جمعیت روستائی

  30348

  کل خانوار روستائی

  6705

  کل جمعیت شهری

  33751

  کل خانوار شهری

  7698

  کل مراکز روستائی

  5

  کل مرکز شهری روستائی

  2

  کل خانه بهداشت فعال

  18

  روستاهای تحت پوشش

  28

  تعداد بخش

  2

  تعداددهستان

  4

  کل بهورزان

  50

  کودکان زیر یکسال

  1728

  کودکان زیر 5 سال

  7660

  زنان و ش 49_10

  12095

 


دفعات مشاهده: 4186 بار   |   دفعات چاپ: 459 بار   |   دفعات ارسال به دیگران: 73 بار   |   0 نظر



CAPTCHA

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به شبکه بهداشت و درمان گمیشان می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 All Rights Reserved | gomishan

Designed & Developed by : Yektaweb