پیام خود را بنویسید

آموزش به بیمار : آموزش به بیماران قلبی

 | تاریخ ارسال: 1395/11/26 | 

عوامل مستعد کننده در بروز بیماریهای قلب و عروق کرونری:

1 ـ سبک زندگی و عادات خاص جامعه و فرد: الگوها و عادات غذایی می تواند عامل بروز بیماریهای قلبی باشد.
    2 ـ جنس: بیماریهای قلبی درمردان شایعتر است.
    3 ـ استعمال دخانیات(سیگار، مواد مخدر، پیپ، قلیان و ...)
    4 ـ فشارخون بالا
    5 ـ چربی خون بالا(کلسترول و تری گلیسرید بالا)
    6 ـ کمی تحرک و فعالیت بدنی
    7 ـ چاقی
    8 ـ عوامل زمینه ای مثل داشتن سابقه فامیلی و برخی از بیماریها مانند دیابت، نقرس، تیروئید و سبک زندگی که در بروز بیماریهای قلبی و عروقی مؤثر هستند
    9 ـ استرس های روانی
 

آیا می دانید بیماران قلبی چه مواردی را باید رعایت کنند؟

الف - تغذیه :

1- غذاهای کم چربی را جایگزین غذاهای پرچرب کنند:

یعنی مصرف لبنیات پرچربی (شیر، ماست، پنیر، خامه) روغن های جامد نباتی، دنبه، روغنهای حیوانی، کره، جگر، مغز، قلوه، دل، گوشت قرمز پرچربی (گوسفند، گوساله، گاو)

گوشت چرخ کرده پرچربی، انواع شیرینی، کله و پاچه، سیرابی و شیردان، سس سالاد، سوسیس، کالباس و پوست مرغ را به حداقل برسانند.

2- سعی کنید از مواد غذائی فیبردار (الیاف گیاهی) مانند سبزیجات مختلف (سبزیهای برگی، هویج، گوجه فرنگی، کدو، بادمجان، نان سبوس دار، حبوبات (لوبیا، عدس، نخود، ماش، لپه، باقلا) و غلات (برنج، گندم، جو) و از میوه جات در حدامکان بیشتر استفاده نمایند.

3- توصیه میشود حداقل هفته ای دو وعده ماهی مصرف کنید و هفته ای دو تا سه وعده مرغ و بقیه وعده های غذائی را با غذاهای غیرگوشتی استفاده نمایند.

4- غذاهای روزانه را بصورت آب پز، بخارپز و کبابی تهیه نمایید و از سرخ کردن مواد غذائی خودداری کنید.

5- از مصرف بیش از اندازه نمک و غذاهای شور مانند ماهی شور، ماهی دودی، آجیل شور، پنیر شور، چیپس، غذاهای کنسروی، ترشیجات و انواع شور خودداری کنید.

6- در صورت داشتن اضافه وزن با رعایت رژیم غذائی و ورزش وزن خود را به وزن مطلوب برسانید که حتماً با متخصص تغذیه مشورت نمائید.

7- حمله های بیماری قلبی در کسانی که سیگاری هستند سه برابر افراد معمولی است. لذا ترک سیگار و هر نوع دودی (سیگار، مواد مخدر، قلیان و ...) برای بیماران قلبی ضرورت جدی دارد.

بیماران قلبی که سابقه بیماری قند دارند باید:

الف) تعداد وعده های غذایی را افزایش دهند (6 وعده) ولی در هر وعده مقدار غذای کمتری مصرف کنند.

ب) از مواد غذائی فیبردار مانند سبزیجات مختلف، حبوبات، غلات، میوه جات و نان سبوس دار بیشتر استفاده کنید.

ج) مصرف چربیها را کاهش دهید.

د) از مواد نشاسته ای مثل نان، برنج، سیب زمینی، گندم، جو و ماکارونی فقط به میزانی که موجب افزایش وزن نشود استفاده کنید.

ه) مصرف میوه های شیرین (انگور، خربزه، توت، خرما ...) و خشکبار شیرین (توت خشک، کشمش، خرما، قیسی) را محدود کنید.

و) از فشارهای روحی و روانی دوری کنید. لذا استرسهای روحی و عصبی شدن بر قلب و عروق اثرات بدی دارد.

ب - ورزش :

کلیه بیماران قلبی باید با پیشنهاد پزشک معالج حداقل هفته ای سه بار به مدت 30 دقیقه ورزش کند (پیاده روی، شنا، کوهنوردی، بسکتبال، تنیس، دوچرخه سواری) ساده ترین و عملی ترین ورزش پیاده روی است که هر چه برمیزان و سرعت آن اضافه شود بهتر است.

 در دوره‌ی مراقبت از بیمار اهداف واقع بینانه در نظر گرفته شود.  مثلا برای ورزش بیمار حدود 30 دقیقه ورزش در هر روز و یا 2.5 ساعت در هفته در نظر گرفته شود. بهتر است که روزهای هفته را برای تمرینات ایروبیک و ورزش‌های سنگین تقسیم کند. برای ورزش‌های مقاومتی  تکرار بهتر از تلاش برای بلند کردن وزنه‌های سنگین است.

دوچرخه ثابت برای مراقبت از بیمار مبتلا به آرتریت، مشکلات تعادلی و کمر درد گزینه‌ی خوبی می‌باشد.

برای مراقبت از بیمار بهتر است که مراقب  به همراه او  ورزش کند و با هم کار گروهی را انجام دهند. 

ورزش باید چند مشخصه اصلی زیر را داشته باشند:

- سریع: تعداد ضربان قلب و تنفس افزایش باید تا حدی که عروق کنید.

- مداوم: حداقل 5 الی 30 دقیقه بدون وقفه ادامه یابد.

- منظم: حداقل 3 بار در هفته تکرار شود.

- حدالامکان سعی شود روزانه چندین متر به فاصله قبلی و میزان ورزش اضافه نمایید.

- بیمارانی که سکته قلبی کرده اند و یا زمینه مناسب برای سکته قلبی را دارند باید ورزش (خصوصاً پیاده روی) را به آرامی شروع و بتدریج به آن اضافه کنند.

- زمان مشخصی را برای انجام ورزش مشخص کنید. (صبحها، بعدازظهرها یا شبها)

  ج - حمایت های روانی:

 همانند همه بیماران، بیماران قلبی نیاز به حمایت های عاطفی از طرف خانواده و جامعه دارند، بر اساس مطالعات انجام شده افرادی که با جامعه ارتباط بیشتری دارند برای مثال در متأهلینی که زندگی قابل اعتمادی دارند، ارتباط منظم با دوستان دارند و در سازمان خاصی مشغول فعالیت هستند شانس ابتلا به بیماریهای عروق کرونر در آنها کمتر است از طرفی افرادی که تنها زندگی می کنند و فعالیت و زندگی منظم ندارند و ارتباطات عاطفی سالمی ندارند؛ این افراد بیشتر در معرض بیماریهای عروق کرونروی هستند و پس از ابتلا به این بیماریها، احتمال سکته های قلبی مجدد، مرگ ناگهانی و عوارض بیماریهای عروق کرونری در این گروه بیشتر است.
 

د-  پیگیری و کنترل :

الف ـ به صورت مکرر، کلسترول و تری گلیسیرید خون و همچنین قندخون بیماران قلبی بعد از یک شب ناشتا باید چک شود. معمولاً این آزمایشات با توجه به شرایط بیمار و نظر پزشک ، هر 3 ماه انجام می شود.
    ب ـ فشار خون بالا معمولاً یک عامل مستعد کننده برای بروز بیماری عروق کرونری و سکته های مغزی است که ممکن است سالها بدون علامت بماند بنابراین لازم است، همه افراد جامعه در معاینات و خصوصاً‌ افراد دچار بیماریهای عروق کرونری هر هفته فشارخون خود را چک نمایند و در صورت بالابودن ، حتی اگر فشارخون بالا بدون علامت باشد، درمان شروع شود.
    ج- افراد سیگاری در معرض ابتلا به بیماریهای عروق کرونری هستند. نکشیدن سیگار عامل مهمی درجلوگیری از بروز بیماریهای عروق قلب می باشد و افرادی که بعد از سکته قلبی به کشیدن سیگار ادامه می دهند، 2 برابر بیشتر از کسانی که بعد از سکته قلبی سیگار را قطع می کنند در معرض مرگ ناگهانی به علت سکته قلبی هستند. در افراد سیگاری که سیگار را قطع می کنند به تدریج خطر ابتلا به بیمــــاریهای عروق کرونری کم می شود. بنابراین توصیه می شود که همه افراد سیگاری جامعه سیگار کشیــــدن را ترک کنند. توصیه می شود بیماران قلبی و عروقی برای جلوگیری از تشدید بیماری حتماً از کشیدن سیگار دوری و پرهیز کنند.
    د ـ بیماران قلبی از نظر قندخون باید تحت نظر باشند و در صورت بالابودن قند طبق نظر پزشک ابتدا با رژیم های غذایی کم قند و افزایش فعالیت جسمی و سپس با قرص های پایین آورنده قندخون و یا انسولین درمان شوند و قند خون مرتباً چک گردد که در محدوده قابل قبول باقی بماند.
    ه- وزن بیماران مرتباً چک و ثبت شود و بیماران تشویق به فعالیت جسمی شوند و در صورت افزایش وزن رژیم غذایی اصلاح گردد.
    و-مدت استراحت خاصی در روز برای بیماران پیشنهاد نمی شود بیماران قلبی باید به اندازه نیاز در محیط آرام و بدون اضطراب استراحت کنند و در صورت نیاز از داروهای آرام بخش با نظر پزشک استفاده کنند.
    ز- در صورتی که با فردی با سابقه بیماری قلبی مواجه شویم که شکایــت از درد قفسه سینه (Chest pain) ، تنگی نفس، افت ناگهانی فشارخون و یا کاهش سطح هوشیاری دارد، بهتر است بیمار هر چه سریعتر به مراکزی که امکانات بیشتر و مجهزتری دارند انتقال داده شود. در ضمن در حین مراحل انتقال بیمار، آرامش پرسنل پزشکی باید حفظ شود تا اضطراب بیمار و همراهان وی را تقلیل دهد.

    علایم و نشانه‌هایی که در مراقبت از بیمار باید به آنها توجه داشته باشید

اکثر اوقات بیماران با مشکل قلبی هنگام ظهور علایم بیماری، مثل ناراحتی قفسه سینه، سرگیجه، و تورم پاها، برای ملاقات با پزشک بی‌میل هستند.

برای مراقبت از بیمار باید او را تشویق کرد که علایم را با پزشک در میان بگذارد.  این حوادث کوچک می تواند یک علامت هشدار دهنده از مساله‌ی جدی‌تری باشد.

برای مراقبت از بیمار باید به علایم آریتمی مکرر مثل فیبریلاسیون دهلیزی توجه کرد. ممکن است یک بیمار متوجه نشود که بعضی علایم مثل خستگی یا تنگی نفس به این معنی است که فیبریلاسیون دهلیزی توسط داروها کنترل نمی‌شود و برای مراقبت از بیمار باید با پزشک صحبت کرد.


دفعات مشاهده: 16495 بار   |   دفعات چاپ: 194 بار   |   دفعات ارسال به دیگران: 0 بار   |   0 نظر



CAPTCHA

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به بیمارستان بقیه الله می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 All Rights Reserved | baghiyat-hosp

Designed & Developed by : Yektaweb