پیام خود را بنویسید

کارشناس مسئول : اهم برنامه های بهداشت مدارس

  با توجه به بررسی وضعیت موجود ، ۲۵ %جمعِیت دانش آموزی استان گلستان درشهرستان گرگان میباشد برنامه های انتخاب شده واحد سلامت نوجوانان ، جوانان و مدارس بر اساس مشکلات و فرصتهای موجود به شرح ذیل میباشد:

 

 

 اهم برنامه های بهداشت مدارس

 

 

 

 

  ردیف

  عناوین

  الف

  آموزش بهداشت

  ب

  تکمیل شناسنامه سلامت وانجام معاینات غربالگری

  ج

  نظارت بر نحوه توزیع ، ونگهداری و مصرف شیر در مدارس وتغذیه دانش آموزان در سنین مدرسه

  

  د

  مشارکت در طرح آهن یاری

  

  ه

  بیماریابی پدیکولوزیس و سایربیماریهای واگیر دار شایع در سنین مدرسه

  

  و

  انجام واکسیناسیون توام پایه اول متوسطه

  ز

  پیشگیری از سوانح و حوادث در سنین مدرسه

  

  ح

  بهداشت محیط مدرسه

 

 

 

 

 

  الف )آموزش بهداشت

  یکی از فعالیتهای مهم بهداشت مدارس ، آموزش بهداشت است و هدف آن بالا بردن سطح دانش بهداشتی و درنهایت ایجاد تغییر مطلوب در رفتار دانش آموزان و انتقال به خانواده ها است.

  گروههای هدف در برنامه آموزش بهداشت مدارس شامل دانش آموزان ، والدین، معلمین، و سایر کارکنان است که برای هریک از این گروهها موضوعات آموزشی متنوع و متناسب با گروههای سنی آنان آموزش داده میشود.

  

  

  

  

  ب) تکمیل شناسنامه سلامت وانجام معاینات غربالگری

  

  منظور از معاینات غربالگری جستجوی بیماری یا نقص به وسیله آزمون های عملی وسریع ، معاینه ویا روش های دیگر در افرادی است که ظاهرا سالم به نظر میرسند.

  در مراقبتهای بهداشتی درمانی دانش آموزان ، برخی از بیماری ها و نقایصی مانند اختلالات رشد، مشکلات بینایی و شنوایی ، بیماری های لثه و پوسیدگی دندان ، کچلی سر و رشک و شپش سر ، اختلالات رفتاری و دانش آموزان نیازمند مراقبت ویژهبه صورت سالانه دنبال میشود.

  ارزیابی مقدماتی دانش آموزان پایه اول ابتدایی قبل از ورود به مدرسه در قالب طرح سنجش نوآموزران که توضیحات آن در ذیل آمده اجرا و پایه اول راهنمایی و اول دبیرستان در طول سال تحصیلی انجام میشود.همچنین کلیه دانش آموزان پایه های ذکر شده تحت معاینات پزشکی قرار گرفته و درصورت وجود اختلال یا بیماری به سطوح بالاتر ارجاع میگردند.قابل ذکر است جهت کلیه دانش آموزان مقاطع فوق شناسنامه سلامت تکمیل میگردد.

  

  

  ج) نظارت بر نحوه توزیع ، ونگهداری و مصرف شیر در مدارس و تغذیه دانش آموزان در سنین مدرسه

  سالهایی که کودک در مدارس ابتدایی می گذراند از نظر تغذیه دوره مهمی است ، زیرا رشد کودک در این سنین ادامه دارد.اگرچه سرعت رشد آنها کمتر از سالهای اول زندگی است ولی باید توجه داشت که مرحله از رشد متکی برروند مرحله قبل بوده و مرحله بعد را تحت تاثیر قرار میدهد.

  رشد کودکان در سنین مدرسه به صورت نسبتا یکنواختی ادامه دارد و سالهای آخر دبستان مقارن با شروع جهش رشد به ویژه در دختران است.از این رو تامین انرژی مورد نیاز بسیار ضروری است

  یکی از برنامه های تدوین شده توزیع رایگان شیر مدارس جهت مقاطع ابتدایی و راهنمایی یکروز درمیان میباشد.

  

  د)مشارکت در طرح آهن یاری

  کمبود آهن و کم خونی ناشی از آن از مشکلات عمده تغذیه ای و بهداشتی در کشور است . گروههایی که بیشتر در معرض کم خونی فقر آن قرار دارندشیرخواران ، کودکان زیر ۶ سال ، نوجوانان بخصوص دختران نوجوان و زنان در سنین باروری بخصوص زنان باردار می باشند.کم خونی فقر آهن در کودکان سنین مدرسه موجب کاهش قدرت یادگیری می شود.ضریب هوشی این کودکان ۵ تا ۱۰ امتیاز کمتر از حد طبیعی برآورد شده است.همچنین در این کودکان میزان ابتلا به بیماریهای عفونی بیشتر است زیرا سیستم ایمنی آنان قادر به مبارزه با عوامل بیماریزا نیست.رنگ پریدگی دائمی زبان و مخاط ، داخل پلک چشم و لب ها ، کمرنگ شدن خطوط کف دست ، احساس ضعف و خستگی ، سیاهی رفتن چشم بی تفاوتی ، سرگیجه ، سردرد ،بی اشتهایی ، حالت تهوع و خواب رفتن و سوزن سوزن شدن دستها و پاها در افراد مبتلا به کم خونی فقر آهن دیده میشود.

  آهن یاری عبارتست از توزیع قرص آهن بین گروههای آسیب پذیر و در معرض خطر. در این روش قرص توسط معلمین مدارس بین دانش آموزان توزیع میشود.آهن یاری معمولا با مصرف یک قرص سولفات فرو در هفته به مدت ۱۲ تا ۱۶ هفته در سال در طی سنین بلوغ اجرا میشود.

  

  

  

  ه) بیماریابی پدیکولوزیس و پ یشگیری از بیماریهای واگیردار شایع در سنین مدرسه

  

  آگاهی از علائم و نشانه های بیماریهای شایع در مدرسه میتواند گام مثبتی برای پیشبرد بهداشت مدرسه باشد.کارکنان بهداشتی ، بهورز،مدیر و معلم با آگاهی از چگونگی علائم و سیر بیماری ، با انجام اقدام به موقع و موثر میتواننداز پیشرفت بیماری درفرد و همه گیر شدن آن بیماری بین دیگر دانش آموزان جلوگیری کنند.

  بیماریابی رشک و شپش سر جهت دانش آموزان کلیه مقاطع تحصیلی فصلی یکبار انجام و کلیه موارد آلوده و افراد خانواده آنان تحت پیگیری های لازم تا حصول بهبودی قرار میگیرند. قابل ذکر است شامپوی پرمترین بصورت رایگاندر اختیار افراد آلوده و خانواده آنان توسط مراکز بهداشتی درمانی تحت پوشش انجام میگیرد.

  از شایع ترین بیماریهای واگیر دار در سنین مدرسه میتوان گلودردچرکی ، انگلهای دستگاه گوارش ، بیماریهای اسهالی، هپاتیت، کچلی ، سرماخوردگی،آنفلوانزا،ژیاردیا،سرخجه،گال،شپش ،عفونتهای ادراری وآبله مرغان را نام برد.

  

  و)انجام واکسیناسیون توام پایه اول متوسطه

  

  کلیه دانش آموزان بدو ورود به پایه اول متوسطه قبل از ثبت نام با مراجعه به مراکز بهداشتی درمانی واکسیناسیون یادآور توام آنان انجام شده و کارت تکمیل شده واکسیناسیون توام آنان در داخل پرونده مدرسه دانش آموز قرار میگیرد. قابل ذکر است وجود کارت تکمیل شده واکسیناسیون توام جهت ثبت نام دانش آموزان ضروری است.

  

  ز)پیشگیری از سوانح و حوادث در سنین مدرسه

  

  یکی از مهمترین علل مرگ و میر و معلولیتهای کودکان در سنین مدرسه ، سوانح و حوادثی است که در منزل ، مدرسه و مسیر بین خانه تا مدرسه رخ می دهد.با توجه به اینکه علل بسیاری از این حوادث شناخته شده است و معمولا با اقدامات احتیاطی و رعایت اصول پیشگیری میتوان درصد قابل ملاحظه ای از میزان آن را کاهش داد.به نظر میرسد نقش آموزش در جلوگیری از سوانح و حوادث بسیار موثر است.از طرف دیگر باید به ایمن ساختن محیط مدرسه نیز توجه کرد

  

  ح)بهداشت محیط مدرسه

  

  بهداشت محیط مدرسه شامل فعالیتهایی است که در جهت اجرای ضوابط بهداشتی مدرسه انجام می گیرد.مهمترین نکاتی که در بهداشت محیط مدرسه مورد توجه هستند عبارتند از :

  ۱- محل احداث مدرسه

  ۲- وضعیت ساختمانی مدرسه از نظر( ایمنی و حفاظت ، دستشویی ،توالت ،آبخوری،سیستم دفع فاظلاب و زباله ، بوفه و کلاسهای درس )

  آب آشامیدنی سالم


دفعات مشاهده: 14882 بار   |   دفعات چاپ: 1365 بار   |   دفعات ارسال به دیگران: 112 بار   |   0 نظر



CAPTCHA

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مرکز بهداشت گرگان می باشد.