صفحه اصلی : مصرف میوه و سبزی تازه

AWT IMAGE

شما در برابر سلامت خود، خانواده و جامعه چه مسوولیتی دارید؟
با رعایت این توصیه ها از سلامت خود و اعضای خانواده تان، مراقبت کنید:
•         حتما در روز 5 نوبت میوه‌ها و سبزی‌های خام را در برنامه‌ غذایی خود قرار دهید.
•         میوه های تازه را انتخاب کنید.
•         در هر وعده غذایی حتما در کنار غذا از سبزی ها استفاده کنید.
•         میوه های تازه یا آبمیوه را به عنوان میان وعده در طول روز مصرف کنید.
•         بیشتر سعی کنید سالاد را با آبلیمو، آبغوره و یا سس های کم چرب میل کنید.
•         با  صرف سبزیجات همراه وعده‌های غذایی یک الگوی خوب برای کودکان باشید.
•     همواره یک ظرف بزرگ میوه روی میز، کابینت یا در داخل یخچال بگذارید تا با دیدن آن شما و خانواده تان تشویق به مصرف میوه شوید.
•         هنگام نهار و شام یک ظرف بزرگ سالاد بخورید البته با سس های بدون چربی
•     سعی کنید میوه‌های خرد شده و قطعه قطعه شده را سریع مصرف و تا زمان مصرف در یخچال نگهداری کنید. زیرا با پوست کندن و قطعه قطعه کردن و با آسیب به بافت آنها به مرور محتوای ویتامین ها در آن کم خواهد شد.
•     برای تشویق کودکان به مصرف میوه همواره به عنوان میان وعده مدرسه میوه را در نظر بگیرید و فراموش نکنید که ذائقه کودکان از دوران کودکی شکل می گیرد.
•     بیشتر از میوه‌های کامل (با پوست) یا قطعه قطعه  بجای آب میوه استفاده کنید، تا بتوانید از فیبرهای رژیمی آنها استفاده کنید.
•     تنوع را در مصرف میوه ها رعایت کنید. زیرا ترکیب میوه ها نیز با هم متفاوت    می باشد. بدین ترتیب ویتامین ها و ترکیبات مختلف را دریافت می کنید. گیلاس و آلبالو و توت با سرطان می جنگند. سیب دارای مقدار زیادی فیبر می باشد. پرتقال و کیوی محتوی مقدار زیادی ویتامینC  می باشند.
•     اگر  پوست میوه را جدا کردید از قرار دادن آن در مجاورت هوا خودداری کنید زیرا ویتامین‌های آن به خصوص ویتامین C از بین می‌رود.
•     آب میوه های طبیعی بخورید و از خوردن آب میوه های مصنوعی پرهیز کنید، زیرا یک لیوان آبمیوه مصنوعی، دارای 10 قاشق چایخوری شکر است و بعضی از آن ها به وسیله آب رقیق شده اند.
•     میوه های خشک بخورید، زیرا با وجودی که قند زیادی دارند، اما به همان نسبت دارای مقدار فوق العاده زیادی فیبر نیز هستند.
•     از خوردن میوه هایی که روی دسرها یا شیرینی ها موجودند و به وسیله کرم یا خامه پوشیده شده اند، پرهیز کنید، زیرا با خوردن این میوه ها علاوه بر ویتامین، مقدار زیادی چربی مضر و کالری را وارد بدن خود می کنید.
•     تا جای ممکن سعی کنید از سبزیجات به صورت خام استفاده کنید . در صورتی که سبزی می بایستی پخته شود آن را به مقدار جزئی و با روغن کم تفت دهید. به خاطر بسپارید که پخت طولانی مدت سبزی از ارزش غذایی آن و ویتامین های موجود در آن می کاهد.
•     به جای آبپز کردن از دستگاه های بخار پز برای پخت سبزیجات استفاده کنید . زیرا در صورت آبپز کردن سبزیجات، مقدار زیادی از ویتامین های آن از بین رفته و از طریق دور ریز آب پخت از دست می روند. در حالیکه بخارپز کردن به حفظ رنگ، بافت و ارزش غذایی سبزی کمک می کند.
•         سبزی ها را به مدت زیاد حرارت ندهید و به هنگام پختن در ظرف را ببندید.
•     کودکان  اغلب، غذاهایی را ترجیح می دهند که به صورت جداگانه سرو شود و مخلوط نباشد بنابراین، به جای مخلوط سبزیجات، سبزی ها  را بطور جداگانه سرو کنید و از سبزیجاتی که رنگ های قرمز و نارنجی دارند مانند هویج بیشتر استفاده کنید.
•         قبل از مصرف سبزی ها و میوه ها آنها را به دقت بشویید و ضد عفونی کنید.
•     میوه هایی را که پوست آنها خوردنی است را با پوست بخورید البته لازم است پوست این میوه ها کاملا شسته شود.
•         برای پختن سبزی ها از آب کم استفاده کنید، آب حاصل از پختن سبزی ها را در غذا استفاده کنید.
•     بهتر است سعی کنید سبزی ها را به صورت خام مصرف کنید چون ویتامین های آن بیشتر حفظ می شود.
 

AWT IMAGE


دفعات مشاهده: 3956 بار   |   دفعات چاپ: 596 بار   |   دفعات ارسال به دیگران: 10 بار   |   0 نظر



CAPTCHA