بیمارستان طالقانی گنبد- مددکـــــاری
مددکاری اجتماعی

حذف تصاویر و رنگ‌ها

شرح وظایف مددکار در بیمارستان :

۱. اقدامات در امور سرپایی

۲. اقدامات هنگام بستری

۳. اقدامات در زمان بستری بیمار

۴. ویزیت روزانه بیماران بستری در بخشها

۵. ارائه مشاوره

۶. اقدامات هنگام ترخیص بیماران

۷. اقدامات پس از ترخیص بیماران

۸. جلب مشارکت مردمی

 
 اقدامات در امور سرپایی : 
  1.  
    • هماهنگی با پذیرش و پزشکان در ارتباط با معرفی بیماران سرپایی با توجه به مشکل درمانی و اجتماعی و تشخیص نوع بیماری آنها .
    •  
      • تماس با موسسات درمانی – بهداشتی، آموزشی – اجتماعی در رابطه با مشکلات بیماران سرپائی
      •  
        • تشخیص و شناسایی بیماران نیازمند و کمک در زمینه هزینه درمان
        •  
          • راهنمایی جهت اخذ بیمه و سایر موارد
          •  
 

 اقدامات هنگام بستری :

 
  1.  
    • راهنمایی جهت استفاده از بیمه
    •  
      • ارائه نامه پاسگاه در صورت نیاز
      •  
        • معرفی بیمار و همراهیان وی به مددکار مربوطه
        •  
          • راهنمایی جهت اخذ معرفینامه های مورد نیاز
          •  
            • ایجاد آرامش در بیماران اورژانس و همراهیان وی
            •  
              • بررسی نیازهای بیمار در هنگام بستری و سایر موارد
              •  
 

اقدامات در زمان بستری بیمار :

 
  1.  
    • شنایایی بیماران نیازمند از طریق مصاحبه ، مطالعه و در صورت نیاز بازدید منزل
    •  
      • ارائه مشاوره  مددکاری اجتماعی به بیماران
      •  
        • جمع آوری مدارک جهت بیمه بیماران فاقد مدارک و زائرین و ...
        •  
          • انجام اقدامات لازم در مورد نوزادان ، بیماران روانی و افراد مجهوالهویه وفاقد سرپرست و رهاشده
          •  
            • پیگیری امور متهمین اعزامی از پاسگاه ، زندان ، سربازان و مددجویان بهزیستی
            •  
              • هماهنگی لازم جهت تهیه داروهای خارج از تعهد بیمه و لوازم پزشکی مصرفی برای بیماران بی بضاعت و در راه ماندگان
              •  
                • هماهنگی و اقدامات لازم جهت امور بیماران مهاجر خارجی و هماهنگی با سازمانهای مربوطه
                •  
                  • بررسی نیازهای بیمار در طول بستری و سایر موارد
                  •  
 

ویزیت روزانه بیماران بستری در بخشها :

 
  1.  
    • انجام مصاحبه با بیماران
    •  
      • بررسی وضعیت بیمه بیماران
      •  
        • مشورت با کادر درمانی ( پزشکان و.... ) به منظور حل مشکلات بیمار
        •  
          • شناسایی بیماران نیازمند
          •  
            • تقویت روحیه بیماران
            •  
              • برقراری ارتباط موثریا بیمار و همراهان وی
              •  
 

 ارائه مشاوره :AWT IMAGE

 
  1.  
    • مشاوره با بیمار و خانواده وی و بازدیداز منازل آنها در جهت حل مشکلات بیمار
    •  
      • تلاش برای تقویت روحیه بیمارانی که نیاز به عمل جراحی یا قطع عضو دارند .
      •  
        • شناسایی بیماران نیازمند و کمک در پرداخت هزینه درمان آنها
        •  
          • تشکیل پرونده اجتماعی جهت بیماران خاص و نیازمند
          •  
            • تلاش و فعالیت در زمینه قادر سازی و بازتوانی مددجویان در بازگشت به اجتماع
            •  
              • تلاش برای بازگردانی بیماران طرد شده از کانون خانواده
              •  
                • انجام مشاوره و درمان اجتماعی و خانوادگی با مددجویان در زمینه های مختلف نظیر خودکشی وخودسوزی و ...
                •  
                  • راهنمایی و مشاوره برای مصدومین حوادث ترافیکی ، نزاع و حوادث در محل کار
                  •  
                    • مشاوره برای موارد کودک آزاری ، همسر آزاری و ...
                    •  
                      • مشاوره برای ادامه درمان و سایر موارد
                      •  
 

 اقدامات هنگام ترخیص بیماران :

 
  1.  
    • تلاش برای تائید بیمه بیماران 
    •  
      • کمک به بیماران نیازمند جهت هزینه درمان
      •  
        • هماهنگی لازم جهت انتقال بیمارانی که به درمانهای خاص نیاز دارند
        •  
          • تلاش جهت پذیرش و نگهداری بیماران در مراکز خاص ، معتادین ، مجهول الهویه و بیماران مبتلا به ایدز
          •  
            • اخذ معرفینامه ها از سازمانها و موسسات خیریه جهت تقبل هزینه
            •  
              • هماهنگی لازم جهت دفن فوتی های مجهول الهویه و بلاصاحب و سایر موارد
              •  
 

اقدامات پس از ترخیص بیمار :

 
  1.  
    • راهنمایی و کمک زائرین بیمار جهت برگشت به شهر مبدا
    •  
      • پیگیری اقدامات درمانی لازم پس از ترخیص
      •  
        • ایجاد اشتغال برای مددجویان
        •  
          • معرفی به مراکز ترک اعتیاد در صورت لزوم
          •  
            • کمک به تهیه ملزومات مورد نیاز
            •  
              • ادامه مشاوره تا رفع مشکل
              •  
                • انجام بازدید منزل به طور مستمر به منظورپیگیری درمان بیمار و ارائه مشاوره های لازم
                •  
                  • کمک به اسکان موقت زائرین تحت درمان و سایر موارد
                  •  
                    • کمک به ایجاد اشتغال برای مددجویان
                    •  
 

جلب مشارکت مردمی :

 
  1.  
    • شناسایی افراد خیر تشکیل گروه نیکوکاران و خیرین و استفاده از کمکهای آنان
    •  
      • برنامه ریزی در جهت جلب مشارکتهای مردی به بیماران نیازمند
      •  
        • برگزاری جلسات مستمر با خیرین
        •  
          • قدردانی از خیرین
          •  
 

چالش های مددکاری :

 
  1.  
    • نبود منابع مالی جهت حمایت از بیماران معتاد
    •  
      • نبود اعتبار خاص جه حمایت از بیماران نیازمند ، فاقد سرپرست ، مجهول الهویه و .....
      •  
        • نبود اعتبار خاص جهت حمایت از بیماران صعب العلاج و طولانی شدن بستری ها
        •  
          • پوشش ناکافی بیمه ها و عدم تقبل بسیاری از هزینه های درمانی توسط بیمه ها همچون پروتز ها وبسایری تجهیزات پزشکی مورد نیاز
          •  
            • نبود فضای مناسب جهت اسکان همراهیان بیمار و یا بیمارانی که دوره درمان آنها طولانی و نیاز به مراقبت های بعدی دارند از جمله بیماران پیوند مغز استخوان و .....
مسئول واحد:بی بی سارا شیخ
 
نشانی مطلب در وبگاه بیمارستان طالقانی گنبد:
http://goums.ac.ir/find-80.7800.11016.fa.html
برگشت به اصل مطلب