نماز در پیاده روی اربعین آیا میشود در مسافرتی که بیشتر از 10روز است نماز را کامل خواند و روزهی مستحبی گرفت. مانند پیاده روی اربعین؟ همه مراجع: خیر، مسافر نمازش شکسته است مگر اینکه قصد داشته باشد در یک محل ده روز یا بیشتر بماند.[1] تبصره: 1. مسافریکهبایدنمازهایچهاررکعتیرادرسفردورکعتبخواند، نبایدروزهبگیرد، مگر اینکه از قبل نذر کرده باشد. 2. مسافر میتواند در حرم (حائر) حضرت سید الشهداء علیه السلام نماز را تمام بخواند.
زیارت بدون گذرنامه اگر شخصی بدون ویزا و پاسپورت به زیارت اربعین برود زیارت او چه حکمی دارد؟ ایا سفر ، سفر معصیت حساب میشود؟ نماز کامل است یا شکسته؟ همه مراجع (به جز صافی و مکارم): نمازش شکسته است. [2] آیه الله صافی: بنا بر احتیاط واجب جمع (هم شکسته و هم تمام) بخواند. [3] آیه الله مکارم: باید نمازش را تمام بخواند.[4]
زمان زیارت اربعین در زیارت اربعین اگر کسی زودتر از خود روز اربعین به کربلا رسید پس از زیارت میتواند برگردد، یعنی ثواب زیارت روز اربعین را درک کرده است یا باید در کربلا تا روز اربعین ماند؟ همه مراجع (به جز سیستانی): انجام زیارت سید الشهداء (علیه السلام) در هر زمان مستحب و دارای ثواب عظیم است ولی ثواب زیارت زمان خاص {اربعین}، مختص به انجام زیارت در همان زمان خاص است. البته انجام زیارت قبل یا بعد از آن موقع به رجاء آن ثواب مخصوص، مانعی ندارد.[5] آیه الله سیستانی: یک هفته قبل و بعد اربعین زیارت به نیت زیارت اربعین، صحیح است.[6] زیارت و حق الناس در یک سازمانی طبق قانون مقرر شده بود از هر شیفت کاری با قرعه کشی 2 نفر به زیارت اربعین بروند ،حال اگر شخصی فراتر از برنامه اقدام کند و به زیارت برود به گونه ای که همکاران راضی نباشند ،آیا حق الناس است؟ همه مراجع: مخالفت با قوانین و مقررات و دستورات دولت اسلامی که بطور مستقیم توسط مجلس شورای اسلامی وضع شده و مورد تأیید شورای نگهبان قرار گرفتهاند و یا با استناد به اجازه قانونی نهادهای مربوطه وضع شدهاند، جایز نیست. اما تصمیمات درون سازمانی از اختیارات مدیر مربوطه است.البته اگر با این کار حقی از دیگران ضایع شود، حق الناس است. [7] جابجایی کفش *در سفر اربعین کفشهایم رادر حرم برداشته بودن و کفشی شبیه کفش خودم بجا مانده بود و من آن را پوشیدم الان تکلیف بنده چیست؟
همه مراجع (به جز سیستانی و تبریزی و فاضل): اگر از قرائن (مانند شباهت کفش) تشخیص دهید که کفشی که مانده مال کسی است که کفش شما را برده، میتوانید آن را بجای کفش خود بردارید.[8] آیات عظام سیستانی و تبریزی و فاضل: اگر از قرائن (مانند شباهت کفش) تشخیص دهید که کفشی که مانده مال کسی است که کفش شما را برده و راضی است که کفشش را عوض کفشی که برده است بردارید، میتوانید بجای کفش خود آن را بردارید، ولی اگر بدانید که کفش شما را به طور ناحق و ظلم (به طور عمدی) برده است میتوانید آن را بردارید و دیگر رضایت شرط نیست. [9] تبصره: اگر قیمت کفش موجود از کفش شما بیشتر باشد باید مابهالتفاوت را از طرف صاحب آن به فقیر صدقه دهید.