نهاد رهبری- مهدویت
اسلام انقلابی در آموزه های مهدوی

حذف تصاویر و رنگ‌ها  | تاریخ ارسال: 1396/5/11 | 
اسلام انقلابی در آموزه های مهدوی

قیام و ظهور امام زمان (عج)، تداوم بعثت نبوی و حکومت عدل علوی و نهضت مقدس حسینی است و دو هدف اساسی و مهم دارد:
1. نجات بشریت از چنگال ظلم و ستم و بی عدالتی و جنگ و نابودی ستمگران و اشرار و طاغوتی های عالم
2. رشد و تکامل فکری و اخلاقی بشر و رساندن آنها به قله تقرب و عبودیت
رسیدن به این دو هدف به سادگی و آسانی میسر نمی شود و نیاز به اسباب و عوامل و برنامه های جدی و قاطعی دارد. در واقع برای رسیدن به این اهداف و آرمان های والا، موانع و چالش های زیادی فراروی امام زمان هست و این اسلام انقلابی است که راهگشای آن حضرت برای رسیدن به مقصد نهایی می باشد؛ نه یک اسلام ضعیف و محافظه کارانه و التقاطی که امروزه عده ای سخت شیفته و منادی آن هستند!!
اسلام انقلابی در آموزه های مهدوی به معنای عدم سازش و تسلیم و همراهی با ظالمان و ستمکاران وافسادگران و مبارزه قاطع با جریان جاهلیت و باطل و الحاد جهانی است . حضرت مهدی
(عج)
انقلابی بزرگ ، گسترده، قاطع و حق طلبانه را رهبری می‌کند و در مدتی کوتاه بر همه کفر و گمراهی چیره می‌شود و سپاهیان شیطان را نابود می‌کند و این درسی است برای همه حق طلبان و عدالت خواهان عالم. امام کاظم (علیه السلام) فرمود: «…‌‌الثانی عشرمنا یسهِّلُ الله له کل عسیر…‌‌و یبیر به کل جبّار عنید و یهلک علی یده کل شیطان مرید»؛ «خداوند برای دوازدهمین [امام] از خاندان ما، هر دشواری را آسان می‌سازد…‌‌به دست او هر جبّار سرسختی نابود می‌شود و هر شیطان سرکشی هلاک می‌گردد»[1]
امام هادی(علیه السلام) نیز می‌فرماید: «یحق الله به الحق و یزهق الباطل و هو مهدیکم المنتظر»؛ «خداوند به دست او حق را استوار و پیروز و باطل را نابود می‌کند و او مهدی منتظر شما است»[2]
امام باقر(علیه السلام) درباره آیه الذین ان مکنّاهم فی الارض اقاموا الصلاه فرمود: این برای آل محمد و مهدی و اصحاب او است، خداوند متعال مشرق‌ها و مغرب‌های زمین را به تصرف آنها درآورده و دین را آشکار می‌سازد. خداوند به وسیله او و یارانش بدعت‌ها و باطل را از بین می‌برد؛ همچنان که سفیهان، حق را میرانده باشند (یمیت الله عزوجل به و باصحابه البدع و الباطل کما امات السفهه الحق)؛ تا جایی که اثری از ظلم دیده نشود و امر به معروف و نهی از منکر خواهند نمود»[3]
در روایات دیگر نیز به این قاطعیت و انقلابی گری امام زمان اشاره دقیقی شده است :«یظهرالله الحق بهم و یخمد الباطل بأسیافهم…‌»؛ «خداوند حق را به دست آنان ظاهر می‌کند و باطل را با شمشیرهایشان نابود می‌سازد»[4]
امام باقر(علیه السلام) نیز می‌فرماید: «…‌‌اذا قام القائم ذهبت دوله الباطل»؛ «هنگامی که قائم قیام کند، هر دولت باطلی از بین می‌رود»[5] و «…‌‌القائم منّا اهل البیت اذاقام غلبت دولتـُهُ الباطل» ؛ «قائم ما اهل بیت، هرگاه به پاخیزد، دولت او بر باطل غالب می‌شود»[6]
در تفسیر علی بن ابراهیم در رابطه با آیه نصر من الله و فتح قریب آمده است: «…‌‌یعنی فی الدنیا، فتح القائم» ؛ «یعنی در دنیا با فتح و پیروزی حضرت قائم»»[7] در نهایت در روایتی آمده است: «یذهب الشرّ و یبقی الخیر»؛ «[در عصر مهدی]، شرّ از جهان رخت بر می‌بندد و تنها خیر باقی می‌ماند»[8]
انقلاب مهدوی نه تنها نهضتی برای گسترش عدل و داد و قسط است؛ بلکه برای ریشه کن کردن ظلم و ستم و فساد جهانی نیز می باشد. «عدالت» تنها در سایه اسلام انقلابی امام مهدی (عج) ، معنا و بروز پیدا می‌کند و این آرمان همیشگی و ماندگار تمامی پیامبران و یکتاپرستان و همه مردم، به دست او، محقق می‌شود. این ندای جاودانه رسول رحمت است که فرمود: «المهدی…‌‌یملأ الارض عدلاً و قسطاً کما ملئت ظلماً و جوراً»؛ «مهدی زمین را آکنده از عدل و قسط می‌کند؛ همان گونه که با جور و ستم پر شده باشد»[9]
امام مهدی(عج) نیز به پا خواهد خاست؛ چون ظلم، فساد، تباهی و فسق و فجور حکومت‌ها و گروه‌های تأثیرگذار جامعه، از حد و نهایت خود گذشته و بشر در گردابی از بیدادگری‌ها، تبعیض‌ها، انحرافات و…‌‌غرق می‌شود. نجات بشر، در گرو رفع موانع و بن بست‌ها است و این با نابودی اشکال مختلف فسق و فجور و جور در سایه اسلام انقلابی امکان پذیر است.
امیرمؤمنان علی (ع) می‌فرماید: «…‌‌لیعزلنّ عنکم امراء الجور و لیطهرّن الارض من کل غاش…‌‌» ؛ «به طور حتم او [مهدی] فرمان روایان ظالم و جائر را برکنار می‌کند و زمین را از گمراه‌کنندگان و خدعه کاران پاک می‌گرداند.»
[10]
رسول خدا(ص) فرمود: «فیظهر علی کل جبّار و ابن جبّار و یظهر من العدل ما یتمنّی له الاحیاء امواتهم…»؛ «بر هر ستمگر و فرزند ستمگری چیره می‌شود و عدالتی را گسترش می‌دهد که زندگان آرزو می‌کنند مردگان زنده شوند و این عدالت را ببینند…‌»[11]
همچنین آمده است: « اذا قام حکم بالعدل و ارتفع فی أیامه الجور و اَمِنَت به السبل…‌‌» ؛ «چون قیام کند، به عدالت داوری می‌کند و در زمان او جور و ستم ریشه کن می‌شود و راه‌ها امن می‌گردد»[12]
و نیز: «یطهر الله به الارض من کل جور و یقدّسها من کل ظلم» ؛ «خداوند به وسیله مهدی، زمین را از هر جور و تجاوزی پاک و از هر ستمی خالی می‌کند.»[13] و در روایتی از قول خداوند متعال نقل شده است: «لیطهّر الأرض من اعدائی و اورثها اولیائی»؛ «زمین را از دشمنان من پاک و میراث دوستانم می‌کند»[14]
یکی از وجوه ممتاز و بارز اسلام انقلاب در عصر ظهور هدایت و ارشاد کامل بشر به سوی راه درست و مستقیم الهی (توحید و اسلام و ایمان) است و این منافاتی با در هم کوبیدن جریان باطل و فساد جهانی ندارد. امام زمان(عج) از شیوه‌ها و راه‌های مختلف به هدایت و راهنمایی بشر می‌پردازد و ضمن ارائه راه نور و ایمان، بر بصیرت، عقلانیت و معنویت انسان می‌افزاید. هدایت‌گری امام (ع) ، ادامه راه پیامبران الهی و امامان معصوم و شامل تمامی انسان‌های روی زمین ـ چه نیک و چه بد ـ است. در واقع نجات و سعادت بشر و رهنمونی او به قله کمال و تعالی (عبودیت و یکتاپرستی)، به دست او محقق خواهد شد و این با وجود اسلام التقاطی و محافظه کارانه و یا اسلام امریکایی امکان پذیر نیست !! به همین جهت ویژگی بارز اسلام انقلابی در عصر ظهور ، انقلاب فرهنگی و اخلاقی است . در روایتی آمده است: «یشیر بالتقی و یعمل بالهدی…‌‌»؛ «مهدی باتقوا گام می‌سپارد و براساس هدایت رفتار می‌کند...»[15]
پیامبر اکرم (ص) می‌فرماید: « یقیم الناس علی ملّتی و شریعتی و یدعوهم الی کتاب ربّی» ؛ «مردم را به دین و آیین من وادار می‌کند و به قرآن دعوتشان می‌نماید»[16]
و نیز: «یملأ الارض عدلاً و قسطاً و نوراً و برهاناً یدین له عرض البلاد و طولها لایبقی کافر الاآمن و لاطالح الاصلح» ؛ «[مهدی]، زمین را از عدل و داد و برهان و دانش و نور (هدایت) آکنده می‌سازد تا آنجا که سراسر گیتی به وی ایمان آورده و کافران مسلمان می‌شوند و فاسقان صالح می‌گردند»[17]
همچنین : «یدعو الناس الی کتاب الله و سنّه نبیه و الولایه لعلی بن ابی طالب…‌»؛ «او مردم را به سوی کتاب خدا، سنت پیامبر(ص) و ولایت علی بن ابی طالب دعوت می‌کند»[18]
این اسلام انقلابی در بعد جهانی و درباره همه افراد و مکاتب و ادیان خواهد بود و «هنگامی که [قائم] خروج می‌کند، اسلام را بر یهود، مسیحیان، صابئین، بی‌دینان، مرتدان و کافران در شرق و غرب زمین عرضه می‌دارد. پس اگر کسی با علاقه اسلام آورد، او را به نماز و زکات و آنچه در اسلام هست و خداوند آن را واجب کرده، امر می‌کند…‌‌اما اگر مسلمان نشد، گردن او را می‌زند تا اینکه در دنیا کسی نباشد که خدا را به وحدانیت نشناسد»[19]
در واقع تا زمانی که اسلام انقلابی در جامعه حاکم نشود و در مردم انقلاب اخلاقی و رفتاری و دگرگونی‌های فکری و روحی اتفاق نیفتد؛ هیچ ناهنجاری و فسادی از بین نخواهد رفت و هیچ موعظه و ارشادی فایده بخش نخواهد بود. به همین جهت امام زمان(عج) ابتدا به رشد فکری و اخلاقی و تربیت نفوس می‌پردازد و جامعه و روان‌های مرده را زنده می‌کند؛ آن گاه است که این جامعه زنده و تربیت شده، خود به سمت نیکی‌ها، فضایل، عدالت، تقوا و…‌‌حرکت می‌کند. به همین جهت در روایتی آمده است: «…‌‌یصلح امه بعد فسادها» ؛ «این امت را پس از آنکه تباه و فاسد شده اند، اصلاح می‌کند»[20]
در تفسیر آیه ان الله یحیی الارض بعد موتها نیز آمده است: «‌‌یعنی یصلح الارض بقائم آل محمد بعد موتها یعنی من بعد جور اهل هلکتها (مملکتها)‌»؛ «یعنی زمین را به قائم آل محمد اصلاح می‌فرماید «پس از مردن آن»؛ یعنی، پس از جور و ستم اهل مملکت آن…‌»[21]
در کتاب‌های روایی اهل سنت نیز آمده است: «یصلح الله تعالی به کل ما افسد قبله»؛ «خداوند [به وسیله مهدی]، تمامی چیزهایی که پیش‌تر فاسد شده اند، اصلاح می‌کند»[22]
از طرفی امام مهدی(عج) بزرگ‌ترین احیاگر آموزه‌های دینی و مبلغ تعالیم راستین دین الهی خواهد بود. این احیاگری به حدی خواهد بود که بسیاری از گفتارها و برنامه‌های آن حضرت، نو و جدید به نظر خواهد آمد. در روایتی آمده است: «اذ اقام القائم جاء بامر جدید کما دعا رسول الله(ص) ، فی بدو الاسلام الی امر جدید» ؛ «هنگامی که قائم قیام می‌کند امری جدید می‌آورد؛ چنان که رسول خدا(ص) در آغاز اسلام به امری جدید دعوت کرد.»[23] یعنی اسلام واقعی و انقلابی به دست ان حضرت در جامعه احیا شده و ریشه هر نوع التقاط و انحراف و انحطاط برچیده خواهد شد! این همان تداوم بعثت نبوی و انقلاب بزرگی است در امتداد تاریخ : «یصنع کما صنع رسول الله یهدم ما کان قبله کما هدم رسول الله امر الجاهلیه و یستأنف الإسلام جدیداً»؛«[مهدی] بر طبق شیوه رسول خدا رفتار می‌کند و آنچه از نشانه‌های گذشته باشد، از میان می‌برد؛ همان گونه که پیامبر(ص) نشانه‌های جاهلیت را از بین برد. پس از ریشه کن ساختن بدعت‌ها، اسلام را از نو پیاده و اجرا می‌کند»[24]
جامعه ای که در صدد قرار گرفتن در مسیر جامعه آرمانی مهدوی و همراهی و نصرت و یاری انقلاب مهدوی است ، باید الگو و نقشه راه خود را نیز از آن اتخاذ کند و هر نوع رفتار و برنامه و سیاست و شعاری برخلاف آن ، محتوم به شکست و انحراف و فروپاشی است ؛ چون همه رویدادها و روندهای جهانی در جهت حاکمیت صالحان و انقلاب جهانی پیش می رود و سعادتمند ملتی است که خود را با آن همراه و هم سنخ سازد! اسلامی که در عصر ظهور ، رکن اصلی پیشرفت و پیروزی است ، همان اسلام انقلابی است که ریشه هر نوع انحطاط و افساد و طغیان را بر می کند و خط بطلانی بر هر نوع سازش کاری و تسلیم و اشرافی گری و انحراف و لا ابالی گری و بی بند و باری است !!
امروزه در عصری قرار داریم که مفاهیم اساسی دینی و بشری دستخوش تحریف و بازی و التقاط شده و حد و اندازه ای هم ندارد و هر روز به بهانه ای سر از گریبان شخصی یا گروهی یا نهادی در می آید ! نگارنده به عنوان کسی که سالیان متمادی است در آموزه های مهدوی مطالعه و پژوهش کرده و آن را به عنوان تراز و معیاری برای صحت و سقم دیدگاه ها و نظریه ها و افکار و آرا می داند ، هر نوع دیدگاه و شعار و بحثی را با آموزه های مهدوی تطبیق داده و بر اساس آن به تجزیه و تحلیل می پردازد و این بهترین و مطمئن ترین راه برای این است که دچار اشتباه و اعوجاج و سوء برداشت نشود
!



 



پی نوشت ها:
[1] کمال الدین، ج2، ص 369؛ بحارالانوار، ج51، ص 150، ج3
[2] احتجاج طبرسی، ج2، ص 60؛ بحار الانوار، ج37، ص 209
[3] تأویل الآیات الظاهره ؛ ص 343؛ المحجه فی ما نزل فی القائم الحجه، ص 254

[4] امالی طوسی، ص
352؛ کشف الغمه، ج1، ص 399
[5] تفسیر قمی ج2، ص 425؛ المحجه فی ما نزل. .، ص 429
[6] کافی، ج8، ص 287، ص 209
[7] تفسیر قمی، ج2، ص 366
[8] منتخب الاثر، ص 472؛ الزام الناصب، ص 228
[9] کافی، ج1، ص 338؛ الاحتجاج، ج2، ص 449
[10] بحارالانوار، ج51، ص120
[11] العرف الوردی، ج2، ص 61؛ البرهان، ص 117
[12] ارشاد مفید، ج2، ص 384؛ کشف الغمه، ج2، ص 465
[13] کمال الدین، ج2، ص 371؛ کشف الغمه، ج2، ص 524
[14] امالی صدوق، ص 632، ج4؛ بحارالانوار، ج51، ص 66524
[15] بحارالانوار، ج52، ص 269، ح 158
[16] کمال الدین، ج2، ص 411، ج6؛ اثبات الهداه، ج7، ص52
[17] احتجاج طبرسی، ج2، ص 291؛ بحارالانوار، ج52، ص 281، ح6
[18] تفسیر عیاشی، ج2، ص 57، ح49، بحارالانوار، ج52، ص 342
[19] تفسیر عیاشی، ج1، ص 183؛ بحارالانوار، ج52، ص 340، ج90
[20] کشف الغمه، ج2، ص 473
[21] کتاب الغیبه، ص 110؛ المحجه فی مانزل. .، ص 377
[22] البرهان فی علامات مهدی آخرالزمان، ص 132
[23] ارشاد مفید، ج2، ص 384؛ کشف الغمه، ج2، ص 465
[24] الغیبه نعمانی، ص 230، ج13؛ بحارالانوار، ج52، ص 352، ج108


 
نشانی مطلب در وبگاه نهاد رهبری:
http://goums.ac.ir/find-41.13153.33117.fa.html
برگشت به اصل مطلب