پیام خود را بنویسید

بایگانی بخش اهداف کمیته

دسته بندی موضوعی مطالب | جستجوی پیشرفته | تعداد کل مطالب: 1 | تعداد کل بازدید های مطالب: 774 |
نمایش مطالب منتشر شده از تاریخ   تا تاریخ


img_yw_news
چهارشنبه ۱۱ تیر ۱۳۹۳ -

اهداف و برنامه های کمیته

 اهداف و برنامه های کمیته های بیمارستان امام خمینی (ره) ترکمن  جهت تحقق اهداف بیمارستان و کمک به برنامه‌ریزی ، سازماندهی و هماهنگی فعالیت‌های بیمارستانی و ایجاد زمینه جهت مشارکت فعال همه پرسنل کمیته‌های بیمارستانی تشکیل می‌گردد . فعالیت تمام کمیته‌های بیمارستانی ضروریست و کمیته‌ها به منزله بازوی مدیریت بیمارستان و مکمل آن خواهند بود .  وظایف کلی و اهداف اصلی کمیته ها: 1- تعیین خط مشی و زمینه های عملکرد بیمارستان برای تحقق اهداف و براساس موازین و رهنمودهای وزارت متبوع و دانشگاه 2- طراحی و برنامه ریزی اجرایی جهت تحقق اهداف مزبور 3- شناسایی مشکلات و معضلات اصلی در عملکرد بیمارستان و رهیابی جهت حل آنها 4- تلاش مستمر در جهت افزایش کیفیت و بهبود عملکرد بیمارستان و رضایت گیرندگان خدمات 5- پیشنهاد اعضا و ترکیب زیر کمیته های بیمارستانی براساس موازین و رهنمودهای وزارت متبوع و دانشگاه و دستورالعمل اجرایی ارزشیابی  6- پیگیری روند ارتقاءکیفیت خدمات بیمارستانی و ارزشیابی منظم و مستمر درونی بیمارستان چگو نگی سازماندهی جلسات کمیته های بیمارستانی: مهمترین وظایف ریاست : 1 - صیانت از دستورکار جلسه 2- تلاش مدبرانه جهتمشارکت کلیهاعضا 3- پرهیز از غرقشدن دربحث 4- تصمیم گیری مناسبو سریعبرای مواردغیر منتظره 5- جمع بندی مطالبمطرح شدهو پیگیری مصوبات 6- تعامل عادلانه باکلیه اعضاء 7- پرهیز از خودمحوری مهمترین وظایف دبیر کمیته : 1- برنامه ریزی برایتشکیل جلسات 2- تنظیم دستور کارجلسات 3- پیگیری امور اجرایی مربوطه 4- مساعدت و همکاری با رئیس مهمترین وظایف اعضاء : 1 - مشارکت فعال دربحث کارشناسی و ارائهبحث رسا، جامع وموثر وگویا 2- پرهیز از خروجاز دستورکار ومطالب جانبیو حاشیهای غیرمرتبط باموضوع 3- مساعدت و همکاری با رئیسو دبیر 4- در صورت نیاز انجام مطالعه جهت اظهار نظر کارشناسی ویژگیهای یک جلسه مفید و موثر: 1- حضور به موقع اعضاء 2- فضای فیزیکی مناسب 3- اطلاع قبلی اعضاء از جلسه و دستور کار آن 4- حضور کارشناسان اجرایی و علمی موضوع جلسه 5- همه اعضاء امکان و فرصت اظهارنظر داشته باشند 6- همه اعضاء علاقمند و مشتاق اظهارنظر کارشناسی باشد 7-اظهارات کارشناسی توسط منشی ، جامع و مانع در صورتجلسه منعکس شود 8- مباحث جاری در کمیته سیر منطقی داشته و جمع بندی و نتیجه گیری به خوبی انجام می شود. 9- مباحث فرعی و حاشیه ای به کلی مطرح نشود و چنانچه سهواً مطرح گردید به سرعت جریان بحث توسط رئیس جلسه به سوی دستور کار هدایت شود. 10- تصمیمات و نظرات کارشناسی اعضاء چنانچه منع منطقی نداشته باشد پیگیری و به مورد اجرا گذاشته شود. 11- درصورت نیاز به تشکیل کمیته های ویژه در موضوعات خاص این کار انجام و مباحث عقیم و ابتر نماند. 12-همه اعضاء شرح وظایف کمیته را به خوبی بدانند و ملکه ذهن و حافظه خود نموده باشد. 13- در صورت برخورد با موضوعاتی خارج شرح وظایف کمیته چنانچه در شرح وظایف کمیته های دیگر است به آنها ارجاع گردد و اگر در شرح وظایف کمیته های دیگر نبوده و موضوع با آنها نزدیکی نداشته و با کمیته قرابت بیشتری دارد به شرح وظایف آن کمیته اضافه شود ((لازم است ابتدا پیشنهاد و پس از قبول پیشنهاد اقدام شود) 14- سازماندهی جلسه و نقش و تکالیف اعضاء مشخص باشد. 15- ریاست جلسه با تسلط کارشناسی بر مباحث جاری جریان آن را به خوبی هدایت نماید. 16-اغراض و حب و بغض های شخصی عرصه حضور نیابند. 17-اهداف عالی سازمانی به عنوان هدف نهایی تمام فعالیت ها در کمیته همواره مدنظر باشند. 18- تمامی اعضاء از نقش و حضور خود و دیگران در جلسه احساس رضایت داشته باشند 19- وجود برنامه مدون برگزاری جلسات. آفات برگزاری جلسات کمیته های بیمارستانی: 1- عدم اطلاع قبلی اعضاء از زمان و دستور کار جلسه 2- مشخص نمودن دستور کار جلسه 3- تأخیر در شروع جلسه 4- عدم حضور به موقع اعضاء جلسه 5- طولانی شدن زمان جلسه 6- عدم حضور کارشناسان خبره کمیته و موضوع دستور جلسه 7- انحراف بحث از دستور کار جلسه و مطرح نمودن مباحث حاشیه ای 8- تشکیل جلسات در ساعات نامطلوب و به گونه ای که شرکت کنندگان از آرامش کامل روانی برخوردار نباشند. 9- عدم تعهد مدیریت بیمارستان به نظرات کارشناسی. -10انتظار اعضاء کمیته که همه مصوبات بلااستثناء و بدون توجه به سایر محدودیتها اجرا گردد. 11 -ترک جلسات توسط اعضاء بدون عذر موجه یا بدون توضیح علت آن. 12- عدم وجود فضای فیزیکی مناسب. 13- عدم وجود دیدگاه صحیح مدیریت بیمارستان به مدیریت مشارکتی و عدم اعتقاد به برگزاری کمیته ها. -14 عدم پیش بینی منابع لازم جهت برگزاری کمیته ها. 15-عدم توجیه و آموزش کافی اعضاء کمیته ها برای فعالیت موفق در کمیته ها. 16- سرپوش گذاشتن برروی معایب به جای چاره جویی برای رفع آنها. 17- عدم توجیه مسئولین در سطوح مختلف. 18- برخورد سلیقه ای مدیران با کمیته ها. 19- عدم انگیزش مثبت پرسنل توسط مدیریت برای برگزاری کمیته های بیمارستانی. 20-درگیری بیش از حد یا اعمال نظر مسئولین در کمیته ها. 21- نقص حضور اعضاء و از جمله مسئولین اجرایی در کمیته ها. 22- عدم اجرای دقیق مصوباتی که باید توسط پزشکان رعایت شود. 23-عدم اجرای مصوبات کمیته ها. 24- تشکیل جلسات زائد و یا هدایت نشده که منجر به فوت وقت گردد. 25- فقدان نظام پاداش دهی متناسب با فعالیت اعضاء . 26-عدم پیگیری مصوبات کمیته ها تا حصول نتیجه. 27-عدم اداره صحیح و سازماندهی جلسات )مشخص بودن رئیس ، منشی ، ناظر ، دبیر و سایر اعضاء و توجیه ایشان نسبت به وظایف خود( برنامه ریزی برای بهبود کیفی کمیته های بیمارستان: در راستای تحقق اهداف بیمارستان و اجرای استانداردهای اعتباربخشی خواهشمند است دبیران محترم کمیته ها در برگزاری جلسات مرکز به نکات ذیل توجه فرمایند: 1- کمیته ها طبق جدول زمانبندی به طور منظم تشکیل و تمامی صورتجلسات در هفته اول برگزاری تنظیم و یک نسخه در اختیار مسول واحد بهبود کیفیت مرکز گذاشته شود.  2- دبیران کمیته ها در جهت کیفی نمودن جلسات مستند سازی و پایش عملکرد کمیته ها برنامه ریزی نمایند. 3- دبیران کمیته ها باید با توجه به اهداف و رسالت تعیین شده کمیته ها را برگزار و برای اعضا دعوتنامه کتبی با درج دستور جلسه و زمان شروع و پایان جلسه داده شود. 4- صورتجلسات باید در فرمت مخصوص ثبت و نوشتن افراد حاضر و غایبین جلسه الزامی می باشد. 5- تصمیمات متخذه در جلسات باید در جلسات بعدی پیگیری شوند و تحقق یا عدم تحقق مصوبات قبلی کمیته ها مشخص شوند و مصوبات کمیته ها دارای نتیجه مشخص در جلسات بعدی باشد.   


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به بیمارستان امام خمینی بندر ترکمن می باشد.

© 2024 All Rights Reserved | emam-hosp

Designed & Developed by : Yektaweb